מצלמת קנון G1 X - הצצה ראשונה

ליאור קורן
21-03-2012 12:15

קנון השיקה מצלמת דגל לסדרת ה- G הידועה, זוהי G1 X בעיצוב המוכר, אבל עם חיישן גדול אשר מתקרב במימדי לאלו של מצלמות DSLR ועדשת 28-112 מ"מ. הצצנו בה וצילמנו תמונות דוגמה.

קנון מול חסרות המראה

קנון – יצרנית עולמית מובילה בתחום המצלמות יושבת בשנים האחרונות על הגדר בתחום אחד: מצלמות ה-"ללא מראה". אנשיה צופים בחברות כמו אולימפוס ופנסוניק כשהן מוציאות דגם אחר דגם בעוד שאר החברות כמו פוג'י, פנטקס, סמסונג ולאחרונה גם המתחרה הגדולה ניקון, מוציאות דגמי Mirrorless חדשים.

ההבטחה הגדולה ביותר אשר טמונה בקטגורית המצלמות הרעננה הנ"ל הינה שילוב של חיישן צילום גדול יחסית (בגודל שמתקרב או שווה לחיישני מצלמות DSLR), אך בגוף קטן יותר, עם שילוב תכונות ממצלמות Point & shoot כמו צילום דרך מסך אחורי (Live View) ותכונות וידאו מתקדמות.


אז אמנם קנון לא יצרה נציגה משלה בקטגוריה, אבל היא לא יכולה להתעלם מהמגמה החדשה והתשובה שלה הושקה בתערוכת CES האחרונה: G1X.


בדגם הזה, השתמשה קנון באלמנטים רבים מסדרת המצלמות הקומפקטיות G אשר מיועדות לחובבי צילום מתקדמים יחסית ושתלה בגוף חיישן חדש, בגודל שלא נראה כמותו עד היום בסדרה שהתחילה לפני שנים בדגם Canon G1 והגיעה בעת הנוכחית ל- G12. הגענו לחנות "ארליך" בכדי להציץ במצלמה החדשה.


Canon G1X
מפרט עיקרי – Canon G1 X


חיישן המצלמה הינו מסוג CMOS, בגודל פיזי של 1.5" ברזולוציית 14 מגה פיקסל, עם מידות 18.7x14 מ"מ, מה שמציב אותו גבוה מעל כל מצלמה קומפקטית ("מקטגוריית כוון ולחץ"), קצת מעל חיישני מצלמות בפורמט 4/3 ומתחת לחיישן ה- APS-C של קנון אשר מגיע במצלמות ה- DSLR שלה.


עדשת ה- G1 X מציגה זום "כפול 4" עם טווח של 28-112 מ"מ ו- F2.8-5.8, נתוני גדול הצמצם המקסימלי מספרים כי עדשת ה- G1 X תציג יתרון רגישות אור בצד הרחב שלה (F2.8) בהשוואה לעדשת קיט סטנדרטית של מצלמת DSLR, אולם בצד הצר (שיא הזום) עם F5.8, הנתון הינו פחות מרשים – קצת פחות מעדשות הקיט אשר מציגות F5.6, מה שיחייב להעלות את ערך ה- ISO במצבי תאורה חלשים וכאן אמור לבוא יתרון גודל חיישן ה- G1 X.


בהשוואה לדגם G12, ה- G1 X גדולה יותר (אם כי לא בהרבה) ולטעמי, זה מוסיף לנוחות התפעול. מתאר הלחצנים והגלגלות השונות דומה, אם כי תפקוד חלק מהגלגלות השתנה ב- G1 X, כמו למשל, הגלגלת שאחראית על שינוי ערכי ISO ב- G12 הפכה לגלגלת פיצוי חשיפה ב- G1 X. בגב המצלמה, התווסף לחצן צילום וידאו אדום המאפשר לצלם קטע וידאו באיכות 1080p.

קנון G1 X בצד ימין מול G12 בצד שמאל
סידור הלחצנים מרגיש נוח לתפעול, הגלגלות נוקשות במידה, משמיעות צליל "קליק" בריא ולא יסתובבו כאשר לא יהיה צורך בכך. לחצן הפוקוס, לעומת זאת, הינו רגיש, אולי מדי ולחיצה עדינה יחסית עליו גורמת לצילום התמונה, עוברת בקלות יתרה משלב הפוקוס לשלב הצילום.


הגריפ הקדמי, עשוי גומי מחוספס ומאפשר לאחוז היטב בגוף המצלמה, דווקא הגלגלת הקדמית אשר ממוקמת מעליו, פחות נגישה לאצבע המתאימה, כאשר היד אוחזת בגריפ. ה- G1X מרגישה מעט פלסטיקית בתחושה, אבל הגימור נראה איכותי והתכנון הכללי שלה מהווה פשרה מוצלחת בין גודל ומשקל. מכסה העדשה שהינו נשלף, מגיע עם אפשרות קשירה לגוף המצלמה, כך שלא יפול ויאבד כאשר מסירים אותו מהעדשה.


למצלמה יש עינית אופטית, יחס ההגדלה שלה משתנה במקביל לערך הזום של העדשה (מבוססת מנגנון זום חשמלי, להבדיל מהידני של פוג'י X10), במצב רואים דרכה את קצה העדשה בפינה שמאלית תחתונה של העינית, בנוסף, לא מוצג בה שום מידע על פרמטרי הצילום בתמונה ולשם כך, יש להסתכל בצג ה- LCD מאחור.


קנון G1 X - הצצה ראשונה על מצלמה
צג ה- LCD הינו מפרקי, ניתן לסובב אותו ולשנות את זוית הצפיה בתצורה נוחה מאוד, הוא גדול (3") ובהיר - נוח לקריאה (920,000 נקודות) ומציג מידע כמו היסטוגרמה בזמן אמת, ערכי ISO, צמצם, מהירות סגר ושאר נתונים נחוצים. התפריטים של ה- G1X יהיו מוכרים למשתמשי קנון שירגישו כאן בבית.


קנון G1 X - ביקורת ראשונית על מצלמה
מנגנון הפוקוס: אם נשווה את מהירות פעולתו לזו של מצלמות פוקט, נגלה שהוא זריז ומתקרב לזה של מצלמות DSLR פשוטות – מהיר יותר מזה של X-Pro 1 למשל, אבל בצילום מטווח קרוב, הוא נוטה לעשות חיפוש ולפספס לעיתים. כאשר בוחרים במצב פוקוס ידני (יעיל במצב מאקרו למשל), ניתן להעזר בריבוע זום שמופיע במרכז הפריים על המסך, הוא נשלט בעזרת סיבוב גלגל בגב המצלמה.

יש מנגנון פלאש פנימי למצלמה והוא נפתח בהזזת מתג פיזי, ניתן לכוון את העוצמה שלו בשלושה ערכים במצבי צילום ידניים. במקרה הצורך, ניתן לחבר ל- G1 X גם פלאש חיצוני.

איכות תמונה

כאמור, זוהי ביקורת ראשונית בלבד, צילמנו בעיקר בתנאי פנים ובתאורת חדר, מה שאפשר לנו לבדוק את ביצועי ה- ISO .
ערך ה- ISO המקסימלי הינו 12800 והמשתמש יכול לבחור שני ערכי ביניים בין כל ערך ISO מקובל, למשל, בין ISO 1600 ל- 3200, יש שני ערכי ביניים של 2000 / 2500. המשתמש המפונק יותר, יוכל לבקש כי המצלמה תבחר עבורו את ערך ה-ISO המתאים והיא תעשה זאת עד למגבלה עליונה של ISO 1600 ולא מעל לזה.


קנון G1 X - הצצה ראשונה על מצלמה - תמונת דוגמה
תמונות הבדיקה צולמו בפורמט JPEG בערך ברירת המחדל של מנגנון החלקת הרעשים.

לחץ על התמונה להגדלה

קנון G1 X - הצצה ראשונה על מצלמה
אותה תמונה - ISO 12800

קנון G1 X - הצצה ראשונה על מצלמה - תמונת דוגמה

במבחן התוצאה, המצלמה נהנית מיתרון החיישן הגדול ביחס למצלמות קומפקטיות (אם כי יש לבחון אותה מול "חסרות מראה" מתחרות) ואפילו בערך המקסימלי של 12800, למרות שיש טשטוש פרטים מובחן, ניתן להשתמש בתמונות עבור העלאה לאתרי אינטרנט, למשל.

עדשת המצלמה, בערך ה- F2.8 המקסימלי שלה, מסוגלת לספק טשטוש מסויים של הרקע כאשר אובייקט הצילום עליו בוצע הפוקוס הינו חד ומפורט.


קנון G1 X - הצצה ראשונה על מצלמה - תמונת דוגמה

הגדלה 100%


קנון G1 X - הצצה ראשונה על מצלמה - תמונת דוגמה

קנון G1 X

מחיר: 3,725 ש"ח עם אחריות של "ארליך מרכז הצילום"

מעבר לתגובות בפורום