העתיד חד מתמיד: Ultra High Definition

טל דרומי
15-01-2008 07:01

רזולוציה של 1080P במסכים החדשים גדולה עליכם? ביפן כבר חושבים הלאה, הלאה מאוד: UHD עם פי 16 יותר פיקסלים.

 רזולוציה של 1080P במסכים החדשים גדולה עליכם? ביפן כבר חושבים הלאה, הלאה מאוד...

רק אתמול הספיק ידידנו להחליף את טלוויזיה הCRT הישנה שלו, בטלוויזיה דקה וחדשה. כזו עם רזולוציה מרבית של Full HD 1080 X 1920 ועם שידור תמונה בשיטת Progressive, בנוסף הוא רכש רסיבר איכותי עם יציאת סראונד היקפית של 7.1 ערוצים.

הוא התיישב בכורסת הטלוויזיה החדשה שלו ואמר לעצמו: זהו, זה! אני מסודר לשנים הבאות.
הוא הושיט ידו במטרה לקרוא במגזין החדש שסוקר מערכות קולנוע ביתיות, כאלו שמתאימות לארצנו, בה רק לאחרונה החלו שידורים מסחריים של החברות HOT ו- YES, בשיטת 1080i, אך לטעמו כצרכן ישראלי תובעני - מספר הערוצים דל למדי, ולא מספק.
כך או כך, נרדם ידידנו בכורסתו המתנדנדת עם חלום שהעתיד יהיה ברור יותר, כשהוא מתנחם בחידושים האחרונים שרכש.

והנה לא ממש רחוק מכאן, ביפן, וכמו ביפן , מה שעוד חדש אצלנו, כבר ישן שם.

בארץ השמש העולה, מתכננת כבר הממשלה, בשיתופן של חברות פרטיות ותאגיד השידורים NHK, להשיק באופן מסחרי בשנת 2020 שידורי טלוויזיה שנקראים Super Hi-Vision : Ultra HDTV באיכות של 7,680X4,320 פיקסלים.
התוצאה עומדת על יותר מ-33 מיליון פיקסלים ושקולה לחיבור 16 מסכי 1080P...


הפיתוח מתחיל

ההשקעה הראשונית של התקציב, עומדת על כ- 2.7 מיליון דולר שיוקדשו לפיתוח כבר בשנה הזאת.
האתגרים שעמדו בפני היפנים כללו בין השאר, בניית מצלמה שיכולה לצלם באיכות מתאימה, מצלמה כזו כבר תוכננה ויוצרה ע"י חברת NHK היפנית.
NHK הצליחה לפתח סנסור יחיד שמסוגל להכיל רזולוציית Ultra High Definition, כרגע מדובר על תמונה מונוכרומית; בעתיד מתכננת החברה שימוש ב-3 סנסורים (אחד לכל צבע יסוד: אדום, כחול וירוק) וכך ליצור תמונה צבעונית.

קצב נתונים עתידי
הבעיה הגדולה איתה מתמודדים מהנדסי החברה הינה האתגר של דחיסת המידע שמגיע מהסנסור.
כיום, עומד קצב העברת הנתונים על ערך של 24Gbps, המאמץ מתמקד בדחיסת המידע לרמה של 128Mbps (להשוואה, סרטי Blu-ray מגיעים כיום בממוצע לערך של 30Mbps-40Mbps ברזולוציית 1080P).

חברת NHK, בשיתוף Fujitsu, עובדים על פיתרון הבעיה: ע"י חיבור 16 מקודדים במקביל, ניתן לדחוס את אות ה-SHV –Super Hi Vision לגודל של 1/200 מהמקור (דחיסה בקידוד H.264).
כאמור, גם לאחר הדחיסה, קצב נתונים של 128Mbps עדיין גדול פי 6 מקצב שידור HDTV ביפן, אבל במדינה בה הדגמה ראשונה של HDTV נערכה כבר בסוף שנות ה-60, אתגר שכזה נראה בהחלט ריאלי.

איכות הסאונד של השידור, צפויה להיות סראונד של 22.2 ערוצי שמע (כאשר אצלנו – בישראל מדובר על מקסימום של 6 ערוצים בשידורי טלוויזיה נוכחיים).

Super Hi Vision Ultra HDTV
מעבר לתגובות בפורום