מצלמת פוג'י X-Pro 1 – הצצה ראשונה ותמונות דוגמה

ליאור קורן
16-03-2012 06:55

טעימה ראשונה ממצלמת הדגל של פוג'י - ה- X-Pro 1 מציגה עיצוב רטרו עם לב מודרני, עינית היברידית (אופטית ואלקטרונית), תצורת הפעלה דומה לזו של "ריינג'פיינדר" ואיכות תמונה עם חיישן בגודל של DSLR. טעימת ביקורת מצלמה.

מצלמת הדגל החדשה של פוג'י – X-Pro 1 ממשיכה את הכיוון אליו פנתה היצרנית בשנתיים האחרונות, היא משלבת אלמנטים ממצלמות ריינג'פיינדר, מצלמות ללא מראה, גם משהו ממצלמות "Point & Shoot" אבל בליבה פועם חיישן שמתחרה באיכותו ברבות ממצלמות ה- DSLR  המתקדמות והיקרות ביותר ואפילו בחלק מהפרמטרים, גם במצלמות Full Frame (כך לפי הצהרת Fujifilm).

זו אינה ביקורת מלאה אלא טעימה, התרשמות ראשונה מהמצלמה.


העיצוב הינו רטרו לגמרי (בגימור איכותי), מי שמעריך את הסגנון ה"קלאסי" במצלמות, ישמח למראה ה- X-Pro 1, גם סידור הלחצנים והגלגלות השונות, משדר לצלם אווירה של שנים עברו, בנוסח "נא לעבוד באופן מוקפד לפני כל צילום ולא להסתפק בלחיצה מהירה".


המצלמה החדשה גדולה יותר משמעותית מדגם X-100, לטעמי זה מוסיף לנוחות התפעול, הלחצנים מרווחים האחד מהשני, היא גם לא כבדה מדי.


Fujifilm X-Pro1 - מצלמה עם עינית היברידית, הצצה ראשונה
עינית היברידית


אחת התכונות אשר מייחדת מצלמה זו הינה העינית, זוהי עינית אופטית הממוקמת בפינה שמאלית עליונה של המצלמה והיא היברידית אמיתית, כלומר, יכולה לתפקד כעינית אופטית בתצורה המזכירה ריינג'פיינדר - מחוץ ובצידה של העדשה או במצב עינית אלקטרונית EVF בה רואה הצלם תמונה דיגיטלית שמגיע הישר מחיישן המצלמה – כלומר, מביט דרך העדשה.


Fujifilm X-Pro1 - מצלמה עם עינית היברידית, הצצה ראשונה
להבדיל משאר העיניות האופטיות המוכרות לנו – פוג'י משלבת מערכת תצוגת מידע מתקדמת בתוך העינית שלה, החל מקוי מסגרת התמונה שנעים באופן דינמי ומציגים פיצוי ביחס לעדשה,
Fujifilm X-Pro1 - מצלמה עם עינית היברידית, הצצה ראשונהדרך שלל פרטי מידע כמו גודל צמצם, מהירות סגר, ערך ISO, ציר מרחק פוקוס, פיצוי חשיפה ועד לשלל תפריטי המצלמה – כולל הצגת התמונה לאחר הצילום.

הפריטים האחרונים דורשים מעבר בין מצב אופטי למצב אלקטרוני ואת זה עושה המצלמה באופן זריז וחלק. במצב צילום מאקרו, תעבור העינית באופן אוטומטי למצב אלקטרוני – לקבלת תמונה דרך העדשה (במרחק קרוב, ערך הסטיה - Parallax בין העינית האופטית לקו העדשה הינו גדול מדי).


היות והעבודה השוטפת כוללת מעברים בין העינית לצג, ישנו חיישן מרחק אשר מזהה מתי מקרב הצלם את פרצופו לעינית, הוא מדליק אותה ומכבה את צג ה- LCD האחורי ולהפך.


טבעת וגלגלות


פוג'י מחזירה לשימוש שיטת תפעול אותה הספיקו לשכוח רבים ממשתמשי מצלמות הפילם. תפעול ערכי גודל הצמצם חוזר למקומו ההיסטורי – טבעת המקיפה את גוף העדשה, הערכים השלמים כתובים בספרות לבנות ואם תרצו שה- X-Pro 1 תקבע עבורכם את הערך באופן אוטומטי, בחרו באות A האדומה. את רשימת מהירויות הסגר, תמצאו בגלגלת עליונה – במיקום הקלאסי המוכר והיא מאפשרת לבחור מהירות סגר של החל משניה ועד ל- 1/4000, בחירה במצב T לחשיפות ארוכה יותר או מצב Bulb. גם כאן, יש מצב A אוטומטי ואם גם טבעת הצמצם ממוקמת על A, אזי המצלמה תבחר עבור הצלם את שני הערכים.


Fujifilm X-Pro1 - מצלמה עם עינית היברידית, הצצה ראשונה
לא רחוק ממנה, נמצאת גלגלת פיצוי החשיפה אשר ממוקמת בפינה ימנית של הגוף, במספר מקרים היא זזה בגלל מגע של יד בלתי מכוון לערך בלתי צפוי שהתגלה מאוחר מדי לאחר הצילום, חבל שאי אפשר לקבע אותה. לחצן ה- Fn השכן ניתן לתכנות לשינוי פרמטר ספציפי מבוקש, אך חסר לחצן יעודי ל- RAW כפי שקיים בדגם X10.


לחצן ה- Q מעלה על הצג תפריט קיצורים אשר נותן גישה מהירה לפרמטרים העיקריים בזמן הצילום וגלגלת אופקית אשר מוכרת למשתמשי דגמי X100 / X10 של פוג'י מאפשרת לשנות את הערכים שלהם. שאר הלחצנים בגב המצלמה מאפשרים נעילת מדידת אור, מעבר בין מצב צילום, כניסה לתפריטים המלאים, ביצוע Bracketing של חשיפה, ISO, סימולציית פילם, טווח דינמי, פנורמה ועוד.


Fujifilm X-Pro1 - מצלמה עם עינית היברידית, הצצה ראשונה
עדשות

להבדיל מה- X100 שמגיעה עם עדשה קבועה 23 מ"מ, ה- X-Pro 1 מגיעה עם ביונט חדש ואפשרות להחליף עדשות כאשר חלקן בולט הרבה יותר מגוף המצלמה ולכן מופיע גם בפינת העינית האופטית. את המצלמה קיבלנו עם צמד עדשות פריים (מתוך שלוש קיימות), האחת היא XF 35mm F1.4 שמתרגמת ל- 53 מ"מ בפועל בגלל חיישן הקרופ X1.5 ועדשת ה- - XF 60mm F2.4 R Macro שמתרגמת ל- 91 מ”מ. שתיהן קטנות וקלות יותר מאלו של DSLR, מגיעות עם מגן שמש (שאינו מאפשר הרכבת מכסה עדשה בדגם ה- 35 מ"מ) וביחד מייצרות "סט עבודה" שאינו מסורבל מדי.


Fujifilm X-Pro1 - מצלמה עם עינית היברידית, עדשות
פוקוס


ישנם שלושה מצבי פוקוס: לחיצה בודדת, פוקוס רציף ומצב ידני. בפוקוס ידני יופיע מד מרחק על צג ה- LCD או דרך עינית ויראה את מרחק הפוקוס כמו גם את עומק השדה לפני ואחרי האוביקט המצולם בהתאם לגודל הצמצם. ניתן להגדיל את מרכז התמונה לעזרה בביצוע פוקוס עדין ומדוייק יותר.


מנגנון הפוקוס האוטומטי אינו מהיר במיוחד ולעיתים מבצע Hunting כמה פעמים עד שמגיע לנקודה הנכונה, זו אינה מצלמה אידאלית לצילומי ספורט מהירים, אלא לשימושים כלליים יותר, כאשר יורדת החשיכה, נדלקת מנורת עזר לפוקוס.


Fujifilm X-Pro1 - מצלמה עם עינית היברידית, הצצה ראשונה
אין ל- X-Pro 1 פלאש פנימי ולכן צריך להשתמש בחיצוני, כמו ה- EF-20 שהגיע לידנו, הוא קטן במימדיו וכולל תוספת חביבה של מרכך אור Built in.


איכות תמונה


פוג'י מספרת על טכנולוגיית חיישן שונה מזו המקובלת ובה מפוזרים תאי צבעי היסוד השונים (אדום, ירוק, כחול) בצורה רנדומלית יותר מאשר בתצורת Bayer המוכרת. גם גודל יחידת החישוב שונה. בשורה התחתונה, בשיטה של פוג'י, מתבטל הצורך בפילטר AA שתפקידו למנוע את תופעת ה- Moire (קשתות בלתי רצויות בסיטוציות מסויימות של מרקם צפוף, למשל, בתמונה). אותו פילטר AA גורם לריכוך מסויים של הפרטים בתמונה וזהו חיסרון איתו חיות יצרניות המצלמות השונות.


בשורה התחתונה, התוצר של ה- X-Pro 1 הינו חד, כמות הפרטים מרשימה בחיישן ה- 16 מגה פיקסל וחרף נסיונות לגרום ל- Moire להופיע, הוא לא בא...


פרמטר נוסף, בו עושה המצלמה עבודה טובה מאוד, הוא התמודדות עם ערכי ISO גבוהים, אפשר לצלם ללא חשש עד ISO 3200, אבל גם בערכי ISO 6400 – 12800 שהם רכים יותר לעין (תלוי בסוג התאורה הסביבתית ועוצמתה) ניתן להפיק תוצר ראוי להדפסה וחלק הרבה יותר מרוב מצלמות ה- DSLR Crop בהן נתקלנו.


גם הצבעים של פוג'י מרשימים, צבעוניים מתי שצריך, זאת מבלי להראות מלאכותיים מדי.


כאמור, זוהי הצצה ראשונה, טעימה ולא ביקורת מלאה - עבורה יש להקדיש את הזמן הראוי, לבינתיים, אתם מוזמנים להציץ בתמונות הדוגמה.

מחיר המצלמה (גוף) - 9,890 ש"ח באחריות קבוצת שמעוני.


Fujifilm X-Pro 1 - תמונות דוגמה

פלט JPEG מקורי מהמצלמה (ללא עיבוד, למעט הקטנה וחידוד פיצוי).

לחץ על התמונה להגדלה

ISO 1250

Fujifilm X-Pro1 - פוג'י - תמונות דוגמה
ISO 1600

Fujifilm X-Pro1 - פוג'י - תמונות דוגמה
ISO 2500

Fujifilm X-Pro1 - פוג'י - תמונות דוגמה
ISO 2500

Fujifilm X-Pro1 - פוג'י - תמונות דוגמה
לחצו לקבלת CROP בהגדלה 100%, ISO 200

Fujifilm X-Pro1 - פוג'י - תמונות דוגמה
ISO 200

Fujifilm X-Pro 1 - פוג'י - תמונות דוגמה
Fujifilm X-Pro 1 - פוג'י - תמונות דוגמה
Fujifilm X-Pro 1 - פוג'י - תמונות דוגמה
צולמה ב- ISO 6400 - לחצו לקבלת CROP 100%

Fujifilm X-Pro 1 - פוג'י - תמונות דוגמה ISO 12800

מעבר לתגובות בפורום