הטוב הרע והמכוער בעולם הסלולר

אלי כרמי
15-03-2012 06:28

האם גלקסי של סמסונג הוא מכשיר טוב באופן מוחלט לעומת אפל אייפון שהינו המכשיר הרע? אולי זה הפוך בעצם בכלל ומי אחראי על קביעת הגדרות כאלו ואחרות? טור אישי של כרמי.

רגשות

מסתבר כי אנחנו קשורים מאוד למכשיר הטלפון הנייד שלנו, אחרי הכל הוא נמצא איתנו כל הזמן, בכיס או בתיק, אנחנו לא זזים בלעדיו במשך היום ואפילו בלילה הוא נשאר קרוב - אחרי הכל הוא גם משמש כשעון מעורר. כך שזה כלל לא מפתיע עצם העובדה שיש לנו רגשות רבים למכשיר וגם לחברה המייצרת אותו, בדרך כלל, יש לנו גם מה לומר על החברה המתחרה עם דעה ברורה על כל מכשיר בשוק - האם הוא טוב, רע או מכוער.

מערבון

הרשו לי להפנות אתכם לכמה שורות של נוסטלגיה, או בעצם לסרט נוסטלגי שלם, דבר שיעזור לי להציג כמה נקודות. אני מתכוון לסרט המיתולוגי הטוב הרע והמכוער. כילד, אני זוכר את הסרט היטב וברור ואפילו צפיתי בו שוב כמה פעמים ועדיין אני מצטט ממנו משפטי מפתח ובצורה לקויה מן הסתם. לצעירים שבינינו שלא מכירים את הסרט וגם לחולי הנוסטלגיה הסרט מספר את סיפורם של שלושה גיבורים הטוב הרע והמכוער. כמו בסרט ישן קלאסי, יש גיבור כאן אחד טוב כמובן מול סיפורם של רע ומכוער.

הגיבור הטוב

קל לנו לזהות את דמויות הסרט, המכוער הינו באמת מכוער ורע, רוצח ואיש אכזר. הטוב בעצם גם הוא לא ממש טוב אלא גם פושע, כבר אז בסרט הישן הזה - לא הכל היה שחור ולבן. כך גם בחיים, אין דבר שהוא מהווה רק טוב שלם, וכך גם מכשירי הטלפון שלנו: אין מכשיר שהוא רק טוב ואחר שהוא ממש רע מוחלט (למעט מספר מצומצם מאוד של דגמים שכשלו). כך גם בנוגע לחברות אשר מייצרות את המכשירים הללו, הן לא רק טובות או רק רעות באופן טוטאלי.


כסף, כסף

אולי זה יפתיע כמה מהקוראים כאן, אבל ענין ידוע הוא שחברות מסחריות מחפשות דבר אחד בחיים: כסף, היום וגם מחר. כך עובד העולם שלנו וגם אפל, נוקיה, מיקרוסופט וגוגל חותרות לאותה המטרה. לכן, מוזר לי מאוג לקרוא תגובות של קוראים המגדירים חברה מסוימת כטובה לקהילה וחברה אחרת רעה או משפטים בסגנון של "אני לא קונה מכשיר של חברה זו בגלל שהיא פושעת". כאמור, אני לא מאמין שיש חברה שהינה טובה צרופה או אחרת רעה לגמרי.
בתמימות הנוסטלגית שלי, חשבתי שאנחנו אמורים לרכוש את המכשיר המתאים לצרכים שלנו ולא את זה שמיוצר ע"י חברה שאנחנו אוהבים – חשים אליה "משהו".

הפעלה חכמה

בכדי שמכשיר טלפון חכם יעבוד ויהיה מסוגל לבצע את המשימות הרבות המוטלות עליו, הוא זקוק למערכת הפעלה שכיום גם היא כבר לא ענין פשוט. כל חברה בוחרת במערכת הפעלה למכשירים שלה וחלק מהיצרנות מספקות מכשירים עבור מספר מערכות הפעלה שונות. אם חברת גוגל, למשל, מוציאה מערכת אשר בבסיסה היא חינמית, היא לא עושה זאת בכדי לתרום לקהילה בשורה התחתונה אלא במטרה להרוויח כסף. אכן, גוגל לא גובה כסף מחברות שמייצרות מכשירים עם מערכת הפעלה שלה. האם זה אומר שהיא טוב בסרט הזה? לא, זה אומר שזהו הכיוון אסטרטגי בו היא בחרה. 

נכון להיום, חברות המייצרות מכשירים בעלי אנדרואיד חשופות לתביעות על הפרת פטנטים במערכת ההפעלה וגוגל לא מגנה עליהם מכך. לדוגמה, סמסונג משלמת נכון להיום כסף למיקרוסופט על השימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד החינמית של גוגל בגלל חשש להפרת פטנטים. אז מי כאן הטוב ומי כאן הרע, שוב, אני לא בטוח שיש כאן שחור ולבן.   


המכשיר הנכון


חלק מאיתנו רוכש מכשיר אשר מהווה סמל סטטוס, חלק אחר מהאוכלוסיה מחליף בכל פעם טלפון קיים למכשיר החדש והחזק ביותר בשוק - לי זה נראה לגיטימי והגיוני מאוד. אבל קונספט זה לא מתאים לכל אחד, למשל, להורים שלי או לדודה שרה סוג מכשיר כזה לא ישרת בהכרח את הדרישות שלה וזה לא מה שחשוב לה באמת. הצרכים שלהם ושלי למשל שונים לגמרי ויכול להיות שמכשיר אחד יתאים עבורנו אך עבור האחרים, מכשיר אחר יספק פתרון מוצלח יותר.

יתרה מזאת, אם במכשיר מסוים יש לי יכולת להיכנס למערכת ההפעלה, לשנות ולעדכן הגדרות ואפילו לשנות את גרסת מערכת ההפעלה, איך בדיוק נקודה זו גורמת למכשיר כזה להתאים יותר להורים שלי, לדודה שרה או אפילו למיטל הקטנה. אחרי הכל, הן לא מבינות בנושאים האלו ונקודות אלו לא יקדמו את חווית המשתמש שלהם במכשיר.

שחור ולבן

אני יכול להמשיך ולתת דוגמאות רבות על רמת התמיכה בעברית, מספר בליבות שיש למכשיר או גודול חנות היישומים של מכשיר זה או אחר. אבל נקודות אלו עדיין לא יכולות להפוך מכשיר מסוים להיות הטוב המוחלט עבור כל משתמש או צורך. כך הוא גם המצב לגבי חברות שמפתחות את מערכת ההפעלה והמכשירים, אין חברה שהיא "רק טובה" לנו ואחרת שהיא רק רעה - החיים הם לא מערבון מהמאה הקודמת בו היה ברור מי הוא טוב, רע ומי המכוער. ואפילו בסרט הטוב ורע ומכוער לא הכל היה רק שחור ולבן, כך גם בתחום הסלולאר אין מכשיר שהוא הטוב ביותר עבור כל לקוח - אין חיה כזו וגם אף פעם לא תהיה כנראה.

מעבר לתגובות בפורום