קיימברידג' אודיו Azur 650a – מגבר משולב במבחן

נמר לוי
12-03-2012 06:30

Cambridge Audio Azur 650a הוא הנציג מבית אנגלי בגזרת המגברים המשולבים של סדרות הביניים, כיצד מתמודד המגבר עם מגוון סוגי מוזיקה וכמה טוב מגבר האוזניות הפנימי שלו? ביקורת מגבר.


Cambridge Audio הינה יצרנית אודיו אנגלית ידועה וותיקה בתחום. לאחרונה החלה החברה לעשות שימוש ביחידות הגברה דיגיטליות עדכניות אך לא הפסיקה לייצר מגברים בטופולוגיה טרנזיסטורית. לקיימברידג' יש קו מוצרי נרחב אשר כולל dacים, מגברים משולבים, מגברי פונו ואפילו ליין חדש ומעניין מאוד של רמקולים סטלייטים מיניאטורים ולפחות על פי הביקורות בעולם מצליחים להפיק צליל מרשים מאוד. Cambridge Audio היא יצרנית שמפתחת ומתעדכנת בקצב מרשים מאוד ועם זאת שומרת על מחירים עממיים למדי. היום נדליק אור על אחד ממוצרי החברה.

Cambridge Audio Azur 650a במבחן

נתחיל בעיצוב
מדובר במגבר משולב בעיצוב מאופק למדי כיאה ליצרנית אנגלית. במרכז המכשיר, ממוקם בורר העוצמה בעל נורת ה-led הכחולה שמבציעה על העוצמה המנוגנת. מצידו השמאלי נמצא שני בוררים נוספים אשר מאפשרים לשנות את עוצמת הבס והטונים הגבוהים (התייחסות מורחבת לכך תגיע בסעיפי נקודות הציון לקראת סוף המבחן), כניסת חיבור האוזניות וכפתור ההדלקה של המגבר. מימין לבורר העוצמה בורר הצידוד (balance) ובוררי הכניסות השונות.

Cambridge Audio Azur 650a - ביקורת מגבר משולב
בחלקו האחורי ניתן לראות חיבורים לשני זוגות רמקולים ולחלק אותם לאיזורים (a/b) או להגביר את כולם ביחד. בנוסף ניתן לראות את הכניסות השונות בתצורת RCA ויציאת Pre המאפשרת לשדך למגבר המשולב מגבר הספק חיצוני.

ברמה הטכנית, נספר כי מדובר על מגבר משולב בעל הספק של 75 וואט ב-8 אוהם, אחוזי עיוות של 0.003, היענות לתדר שנעה בין 5 הרץ ועד ל-50 קילוהרץ ויחס אות לרעש מרשים למדי שעומד על 92 דציבל. נתון ה-df אינו מרשים כלל אך בפועל התגלה כנתון מספרי בלבד – לא הרגשנו שהוא מגביל את הביצועים והוא עומד על המספר 100. על מנת להבין יותר את הנתון הזה אפשט בהסבר הכי ברור שיש. בתיאוריה, ככל שהמספר גבוה יותר כך השליטה של המגבר על הרמקול טובה יותר. הייתי מוסיף את המילה "לכאורה". מנסיוני, הנתון הזה לא אומר הרבה אך מה לעשות, צריך לדבר גם על המפרט הטכני.

Cambridge Audio Azur 650a - ביקורת מגבר משולב
מבחן האזנה

אני פותח את המבחן בגזרה הקלאסית ובוחר כרגיל ביצירת הרפרנס שלי Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. קטע הפתיחה של היצירה חושף את התזמורת הסמפונית במלואה. אני לא יכול להגיד שזה מושלם, אך כן יכול להעיד כי שביחס למחירו של המגבר, זה בהחלט מרשים. הדינמיות טובה מאוד, הפרדת הכלים טובה עד טובה מאוד והפרופורציות בין הכלים השונים מקבלות ציון עובר +. יש לציין כי האיזון הטונאלי של המגבר מרשים מאוד. גם בהמשך המבחן אתייחס לכך בהחלט. מדובר במגבר מאוזן וזו כבר התחלה מעולה. הוא מצליח להציג תזמורת סימפונית אך יחד עם זאת מציג גם חסרונות שרמקול אחר, אשר יתאים למחירו, לא יחשוף. הפרופורציות בין כלי הנגינה השונים מעט מעורפלות. הכינור והויולה די קרובים אחד לשני מבחינת המשקל כאשר במציאות, הקונטרס בניהם הוא גדול יותר. בנוסף, חסר לי עוד קצת אוויר בין כלי הנגינה השונים מה שפוגע בבמה. מאידך, אהבתי מאוד לשמוע את המגבר הזה כאשר אנו מתמקדים בכלים שונים בסולו, אותם הוא מציג היטב. חליל הפיקולו, בחריפות הטבעית שלו, נשמע נהדר, כלי נשיפה ממתכת גם כן הצליחו לצאת היטב דרך המגבר וזה אומר שהם הוצגו בצורה מפורטת, בפוקוס יוצא מגדר הרגיל, דינמיות נפלאה וטבעיות משכנעת. לעומת זאת, כמו שטענתי, כלי הקשת אינם הרשימו אותי במיוחד כשהם מנגנים יחדיו עם התזמורת במלואה אך כאשר ניגנו "סולו" הצלחתי לדלות את הפרטים החשובים מלבד הפרופורציות בין הויולה לכינור. לעומת זאת, צ'לו וקונטרבס מקבלים ציון גבוה בהרבה כאן. בכלל, הבס שהמגבר המשולב הזה מפיק הוא פשוט משב רוח מרענן בגזרת המחיר הזו.

יצירה מהסוג הזה, מרובת כלים וקשה מאוד לשיחזור, דורשת מהמגבר ביצועים שלרוב לא מקבלים אותם בגזרת המחיר הזו. יחד עם זאת, הרמקול שברשותי אינו סלחן כלל, להיפך, הוא חשפני מאוד ושקוף להפליא. היתרונות הללו חושפים כמה חסרונות של המגבר, אך יש לציין כי הסיכוי שצרכן ירכוש רמקול כמו שלי וישדך לו מגבר כזה הוא נמוך יותר מזניח. למרות זאת, מטרת המבחן הוא לגלות הכל ולכן דרושה "זכוכית מגדלת" כמו רמקולים כאלו אשר מביאים את המוצר לקצה היכולת שלו.

Cambridge Audio Azur 650a - ביקורת מגבר משולב
ManOWar בשיר Warriors Of The World הוא הקטע השני שעולה על מגש התקליטורים ומותיר אותי מופתע למדי מהכוח של המגבר: הוא שולט בהחלט ברמקול. ה- 650A מייצר בס חזק והדוק מאוד אך חסרה לי מעט רזולוציה. זה מתבטא בכך שפגיעת פטיש תוף הרגל בעור אינה ממש מוגדרת וקשה לשמוע את כל הפרטים כמו רעידות מיתר גיטרת הבס. לעומת זאת, התחום הגבוה מפורט מאוד, מהיר כברק ומאוזן. אני מוצא יתרון נוסף והוא בדינמיות בכלל. זה מתבטא בכך שהצליל אינו קורס כשהזמר מצטרף ליצירה, להיפך, הוא מציג הפרדה מעולה ודינמיות יוצאת מהכלל. ברמת האיזון הטונאלי יש לציין כי הצליל אינו משתנה כאשר אני משחק עם העוצמה וחשוב לא פחות, הוא מנגן היטב גם בעוצמה נמוכה. אני לא מכיר הרבה אנשים אשר מאזינים למוזיקת רוק כבד בעוצמה נמוכה, רובם מעדיפים ווליום גבוה על מנת להרגיש או לפחות להתקרב לתחושה של מופע אמיתי. במקרה הזה המגבר הזה יוצא בהחלט גיבור.

Heroes
במוסיקה אלקטרונית, אני בוחר כרגיל ב-Tiesto ביצירה Heroes. כאן אני מגלה בהירות קצת חריגה. המוסיקה האלקטרונית יכולה לחשוף בקלות בהירות או חריפות ממגבר. אבל מצד שני היא אינה מהווה רפרנס מתאים לכך משום שאין כלי טבעי מאחורי הצליל. היכן מוסיקה אלקטרונית כן מהווה רפרנס מצוין? עבור פרמטרים כמו מהירות ואיזון טונאלי. בגזרה הזו, המגבר מהיר מספיק בשביל שאני אתפעל ממנו. רמת הפרטים טובה מאוד, הבס חזק ודומיננטי כיאה למוסיקה אלקטרונית. הוא מסוגל לעמוד בעוצמות גבוהות מבלי להיכנס לעיוות וכמובן, כמו במוסיקת רוק, גם בעוצמה חלשה הוא מצטיין באיזון מרשים מאוד. פחות אהבתי את התחום הגבוה שהרגיש לי מעט חריף, אך המיד המלא וההפרדה המרשימה לוקחים את תשומת הלב מכך.

שני קטעי המוסיקה הללו מאתגרים בהחלט. המגבר עמד בהם בגבורה לדעתי. תחושת החריפות במוסיקה אלקטרונית מעט העכירה את האווירה אך מכיוון שבמוסיקת רוק כבד ושאר הסגנונות לא נרשמה חריפות לא הרחבתי בעניין. למרות זאת, רצוי ואף חובה לבדוק את הנושא הזה במיוחד כאשר מאזינים למוסיקה אלקטרונית.

Cambridge Audio Azur 650a - ביקורת מגבר משולב

Stormy Weather
בגזרת הג'אז, אני בוחר בקטע הרפרנס שלי - Ben Webster בתקליט Stormy Weather. רמת הפרטים בגזרה הגבוה הינה מצוינת כאן. ניתן לשמוע את ההבדל בין פגיעה במרכז המצילה לבין פגיעה בשוליה. אפקט דעיכת הצליל שלאחר המכה נשמע ברור Ben Webster Stormy Weatherוראליסטי. הפסנתר הינו מעט רזה ותאמינו או לא, זה מבורך כאן. ביצירה הזו ובהקלטה הזו הפסנתר לא אמור להישמע שמן ומלא ולכן אני נותן עוד נקודת זכות למגבר על החשיפה הנכונה. אהבתי מאוד לשמוע את הרזולוציה בסולו הקונטרבס ואת האיזון המעולה של המגבר. הבס שלו הדוק מאוד, מהיר מאוד ומגובש. הסקסופון, שהוא גולת הכותרת בתקליט הזה, נשמע לא פחות ממעולה. קיימת נוכחות של נגן בחלל, הוא מגיח ממרכז הבמה. היצירה הזו, שהוקלטה בהופעה חיה, מספרת גם את סיפור הקהל. המגבר אינו ממש מצליח להכניס אותי לתוך הקהל אם כי אני חש שאני יושב מאחור ומקבל את כל ההופעה מלפני בלבד. במילים אחרות, חסרה לי תלת מימדיות שנותנת תחושה של צליל יותר עוטף.

המגבר מציג במה מעולה מקדימה אך הוא אינו מצליח לייצר במה תלת מימדית. מחיאות הכפיים בגזרת ה-ג'אז בהופעה חיה הגיעו מלפני בלבד. הם לא יצאו מגבולות הרמקולים, לא סיפרו לי על עומק בבמה ולא חשתי כי משני צידי קיימים אנשים. אפשר להגיד שהבמה של המגבר ביצירה הזו היתה מעט שטוחה אך בין הרמקולים היא היתה מוגדרת למדי.

הבאה בתור הינה יסמין לוי, הזמרת הישראלית, בשיר No Tengo Lugar בגרסה האקוסטית כמובן. קולה של הזמרת מהווה את העיקר בחלק הזה של המבחן. אני מגלה כמה יתרונות חשובים כבר בדקה הראשונה של השיר. המגבר שולט היטב בתחום המיד ומגלה פרטים רבים בתוך קולה של יסמין לוי. זנ מתבטא במשקל ראוי, תנועת מיתרי קולה המסתלסלים במהירות ומיידיות מרשימה מאוד ודינמיות בכלל. המגבר הזה הצליח לשכנע אותי בקלות שמולי עומדת זמרת אמיתית. בנוסף, הוא אינו מתרגש מהפלייבק מאחוריה. הוא מצליח להציג את קולה היטב מבלי לפספס פרטים מאחור. אהבתי מאוד את העובדה שהוא אינו מגלה שמץ של חריפות ביצירה הזו מה שאפשר לי להגביר את הקול לעוצמות בלתי שפויות מבלי לחשוש מחריכת האוזן. העוצמה הגבירה את החוויה ואת תחושת הנוכחות האנושית שמולי.

מגבר אוזניות פנימי
ברשותי שני זוגות של אוזניות. AKG 540 ו-Grado SR 80 שהיא מבחינתי ולטעמי אוזניה איכותית יותר. מגבר האוזניות של ה- Azur 650a הוא פשוט פנומינלי. מעולם לא שמעתי את ה-SR80 מוציאה בס כזה טוב ומעולם לא שמעתי גבוהים כל כך מפורטים מה-AKG. רמת ההפרדה והדינמיות של מגבר האוזניות הזה מרשימה מאוד, הטבעיות ותלת המימדיות פשוט נפלאה. חובבי האוזניות יהנו מאיכות צליל מעולה שמתקבלת לרוב במגברי אוזניות יעודיים ויקרים במיוחד.

נקודות ציון

חשמל
ההבדלים בין כבל יקר ואיכותי לכבל פשוט יחסית (לא "קנה ובנה") לא היו גדולים כאן אם בכלל. לעומת זאת, הכבל שמגיע עם המגבר לא מהווה הדבר הנכון לחבר. הוא יגלה לנו הפרדה פחות טובה ויפגע גם במהירות ובטבעיות של הצליל. השקעה בכבל טוב ולא יקר תתגלה כצעד חכם.

אקולייזר
Cambridge Audio Azur 650a - ביקורת מגבר משולבלמען האמת, הוא התגלה כלא רע. הייתי בטוח כי נגיעה קלה בו תחריב כל חלקה טובה בצליל. לראשונה בחיי אני מוצא איקולייזר בסיסי של בס וגבוהים, במוצר זול, שאני יכול להמליץ להשתמש בו על מנת לאזן את המערכת. בהחלט כייף היה לגלות את זה.

העמדה ומיקום
יש להניח את המגבר על מעמד יעודי, רצוי מעץ. ספייקים לעומת זאת אינם עושים לו טוב, הוא מגלה מיד צליל רזה וחסר חיים אך מפוקס טיפה יותר. זו אכן פשרה בין פוקוס למשקל אך אני העדפתי את המשקל על פניו.

התאמה לרמקולים
אני משער כי צרכן חובב אודיו שירכוש מגבר בטווח המחיר הזה, יישדך לו רמקולים במחיר דומה. לרוב הם יהיו סלחנים משמעותית וחלק מהחסרונות שציינתי בכתבה לא יהיו קיימים כלל. ברמת השליטה ברמקולים שונים אני יכול להגיד בביטחון שאתם יכולים להסיר דאגה מלבכם. הוא יחזיק כל רמקול שאינו קיצוני בנתונים שלו וכאלה כך או כך, אין הרבה.

בשילוב ה-Lektor 3 של דאלי
במהלך ביצוע הביקורת, שילבתי למגבר רמקול בגזרת מחיר שתתאים לו. מצאתי שחלק נכבד מהחסרונות לא נחשפו דרכו. המטרה העקרית היתה לבדוק את עניין הכינור והויולה במוסיקה קלאסית. הפריעה לי העובדה שהפערים בניהם קטנים מידי. מצאתי שרמקול פשוט יותר וחושפני פחות משלי לא חשף את הקונטרס בניהם ולכן תמצאו את החסרון הזה, אם זה חשוב לכם, גם ברמקולים סלחניים יחסית אך בצורה פחות בולטת משמעותית.

Cambridge Audio Azur 650a - ביקורת מגבר משולב
סיכום

היצרנית הזו מעולם לא שמה את עצמה בפסגת ה- היי אנד ומעולם לא הצהירה כך. היא כן טענה על תמורה מעולה למחיר וזה בדיוק מה שמשדר המגבר הזה. הוא נראה מצוין, בנוי מעולה ונשמע נפלא. יש לו את החסרונות שלו שהתגלו כאשר שידכתי לו את הרמקול האישי שלי שתפקידו הוא לחשוף את מה שלא בטוח תגלו ברמקול הפשוט או "העממי",  לכן, אני יכול לוותר לו על כמה חסרונות כאלה. לעומת זאת, חשתי בחסרון אחד שאינו קשור לרמקול אלא יותר למגבר והוא הפרופורציות בין הכינור לויולה במוסיקה קלאסית. אולי אני מייחס לכך חשיבות גדולה מידי אך עבורי זה ענין מהותי. לכן, אני יכול להגיד שהרזולוציה של המגבר הזה טובה אך לא מצויינת. אני גם לא ממש מצפה ליותר בגזרת המחיר הזו שכן הרמקול שישודך אליו לא תמיד יחשוף זאת בעצמו. בגדול, המגבר הזה מציג הרבה יותר יתרונות מחסרונות והוא בהחלט שחקן נחשב במגרש של המגברים המשולבים בטווח המחיר הזה. הוא אינו מושלם אך הוא בהחלט ראוי ומכבד את השם שמאחוריו.

מחיר: 4,300 ש"ח
אחריות ושירות: אלגזי אודיו

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום