מסך הפלזמה חוזר ובגדול?

ליאור קורן
13-01-2008 16:07

לאחר שהוכרזה כמתה כמעט בשנה החולפת (ע"י מנכ"ל סוני וגורמים נוספים) זוכה הפלזמה לתחיה מחודשת ועושה קאמבק "בגדול".

לאחר שהוכרזה כמתה כמעט בשנה החולפת (ע"י מנכ"ל סוני וגורמים נוספים) זוכה הפלזמה לתחיה מחודשת ועושה קאמבק "בגדול".

יצרני מסך הפלזמה חוזים גידול במכירות בזכות חוסר גדל של זמינות מסכי LCD וגידול בביקוש במדינות מתפתחות.

"פלזמה לא הולכת להעלם" טוען ג'ף קים, אנליסט בחברת הפיננסים Hyundai Securities בראיון לרויטרס, "זהו מוצר תחרותי בקרב עולם המסכים הגדולים והוא ימשיך להיות כזה עד שנת 2010 לפחות".

רכבת הרים
במשך פחות משנתיים, עברה הפלזמה ממקום של טכנולוגיה מובילה בעולם, למקום של "אולי נחשוב על זה", עכשיו היא חוזרת שוב כאופציה מעשית לרכישה.

בתחילת שנת 2006, היוותה הפלזמה את הבחירה הזולה והנגישה בקרב מסכים בגודל 40" ומעלה בזכות עלויות ייצור נמוכות יותר למסכים גדולים בהשוואה לטכנולוגיית LCD המתחרה.

אבל, רק מספר חודשים לאחר מכן, הצליחו יצרני ה-LCD להגדיל את יכולות הייצור והפכו לטכנולוגיה הנמכרת ביותר.
חברות הפלזמה נאלצו לחזות בצניחות מחירים ופגיעה קשה ברווחיות.

חברות כמו סמסונג ו- LG שמהוות את החברה השניה והשלישית בגודלן בעולם בייצור פאנלי פלזמה, נפגעו יותר מהשאר בעקבות ירידות המחירים בשנת 2007.

חזרה למעלה
כעת, יצרני הפלזמה חוזרים לקו העליה: LG הכריזה השבוע כי בכוונתה לייצר 6.5 מיליון פאנלי פלזמה בשנת 2008 (לעומת 3.5 מיליון פאנלים ב-2007).

החברה, שדיווחה על הפסד תפעולי של נתח 24% בחטיבת המסכים ברבע השני של 2007 הודיעה כי היא מצפה לגדילה ברווח בערך חד ספרתי עד סוף השנה.

קונצרן הענק Matsushita אשר אחראי על המותג פנסוניק מצפה גם למומנטום חיובי חזק בארה"ב בשנת 2008, לאחר ביקוש קיץ מקרטע במקצת למסכי HDTV.

"העליה במכירות מסכי פלזמה קשורה גם למחסור במלאי מסכי LCD" ממשיך קים מ-יונדאי, "זאת בעקבות מדיניות "ייצור בכמויות מוגבלות" של יצרניות המסכים שסבלו הפסדים גדולים ב-2006 בעקבות ייצור יתר של מסכים".

נישת מסכים זולים
בעקבות המגמה הכללית של התחזקות ביקוש למסכים דקים גדולים, מצאה טכנולוגיית הפלזמה נישה רווחית נוספת: מכירת מסכים פחות גדולים אבל במחירים תחרותיים למדינות מתפתחות.

לא בטוח שזה החזון עליו חשבו בתחילה יצרניות הפלזמה, אבל מתברר שתנאי השוק במדינות מסויימות, הפכו את מסך הפלזמה לאופציה זולה ונגישה יותר בהשוואה למסכי LCD


LG השיקה מסך הפלזמה בגודל 32", הוא אינו בעל רזולוציית HD ומחירו הופך אותו מתאים בעיקר למדינות מתפתחות בהם צופים בעיקר בשידורי טלוויזיה "רגילים" (מישהו אמר "ישראל"?...).
מסתבר שדגם זה נמכר בכמויות יפות מאוד, בעיקר בשוק הסיני שצמא למסכים חדשים עבור צפייה במשחקי האולימפיאדה הקרבים אבל לא מוכן לשלם עבור מסכי LCD מקבילים במחירים יקרים יותר.


סימון קאנג, ראש חטיבת המסכים ב-LG מעריך כי 80% עד 90% מהביקוש עבור דגמי 32 אינץ' מגיע מהשוק הסיני.

ובזה זה לא נגמר, החברה נושאת עינה לפוטנציאל נוסף בשווקים כמו אמריקה הלטינית ודרום מזרח אסיה שם בסופו של דבר, יוחלפו טלוויזיות ה-CRT במסכים דקים.

מגמה לעתיד - נישת עשירון עליון
בסופו של דבר, חשוב לזכור כי יצרניות המסכים לא ידבקו בטכנולוגיה מסויימת כל עוד לא יובטח להם רווחים נאים ממנה.
שוק הפלזמה עלול לספוג מהלומה נוספת בשנת 2009, אז יושלמו קוי ייצור גדולים חדשים למסכי LCD בגדלי 50" ויותר (מה שיוביל לירידות מחירים נוספות).

"האפשרות הטובה ביותר עבור יצרני פלזמה" אומר אנליסט נוסף, Jae H. Lee, "תהיה לפנות לפלח השוק העליון – אל מסכי פרמיום בעלי יכולות Full HD". חברת סמסונג יצרנית הפאנלים הגדולה, מסכימה עימו.

טכנולוגיית הפלזמה, כמותג, חייבת למצוא לעצמה את הנישה המתאימה בשוק המסכים, אם בעבר היא יכלה להתפס כאופציה זולה יותר מול LCD (במסכים גדולים), כעת היא חייבת למצב עצמה במקום חדש, בעקבות כניסת High Definition לשוק.

פול אודובן, אנליסט בחברת גרטנר, מחזק וטוען גם הוא כי הפלזמה לא תעלם אלא תנוע לעבר נישת הפיסגה של עולם המסכים.

דוגמה טובה לכך, ניתן היה לראות בתערוכת CES 2008 שם הוצגה פלזמת פנסוניק בגודל 150", זוהי דוגמה מצויינת למיתוג אותו רוצים לקבל יצרני הפלזמה.
גם חברת פיוניר, הפתיעה במסך פלזמה 50", אשר לטענת החברה הוא בעל ניגודיות אינסופית ועומק של 9 מ"מ בלבד.


אז מה יבדיל בין פלזמה ו-LCD ?
כמו תמיד, לא קל לחזות את העתיד, מסתבר שבסופו של דבר, דווקא הפרמטר שאמור לבדל בין שני המחנות - הטכנולוגיה, לא הוא שיבדל בינהם: מהנדסים משתי הקבוצות עמלים על ביטול חסרונות כל טכנולוגיה, מסכים משני הסוגים הופכים לדומים יותר זה לזה, לצרכן "הממוצע" כבר קשה יותר להבדיל בינהם.

אז מה כן יעשה את ההבדל?
"לא הטכנולוגיה מאחורי הפנל תשנה" אומר Toshihiro Sakamoto, נשיא חברת פנסוניק, "אלא העיצוב וידידותיות בחיבור למשתמש ואפליקציות נוספות".

מבוסס בחלקו על ידיעה מרויטרס

דון על מאמר זה בפורום!
מעבר לתגובות בפורום