פוג'י X10 במבחן – מצלמה קומפקטית מתקדמת רטרו מודרנית

ליאור קורן
09-03-2012 07:00

ה- X10 של Fuji היא אחת המצלמות הקומפקטיות היקרות, אך מציעה בתמורה מבחר של תכונות מתקדמות והתמודדות עם תנאי חשיכה. הרחקנו עד ניו זילנד והאוקינוס השקט וחזרנו עם תמונות משגעות. ביקורת מצלמה.

משהו מרענן עובר בעת האחרונה על חברת Fujifilm, מאז שהחליטו לעצב את המצלמות שלהם בעיצוב רטרו אך עם חיישנים וטכנולוגיה עדכנית, כזו שהרשימה אותנו בתוצר התמונות שלה בדגם X100 אותו בדקנו.

הפעם, נוחתת בישראל האחות הקטנה – X10. זוהי מצלמה קומפקטית, בעיצוב "של פעם", מוצלח מאוד לטעמנו, בצבע שחור וכגימור מחוספס.

ה- X10 של Fuji הינה אחת מהמצלמות הקומפקטיות היקרות ביותר שנמכרות כיום והיא מציגה מפרט טכני שאמור להצדיק את המחיר שלה, בקטגורית מחירים זו היא מתחרה גם מול מצלמות DSLR (כולל עדשת קיט), מה שיעורר את השאלה המתבקשת אצל צלמים חובבים.

רטרו אבל מתקדם

נתחיל בעיצוב החיצוני, הוא, כאמור, משלב תדמית "רטרו" אך עם מסר מודרני, הצבע שחור לגמרי והגוף עטוי גומי קשיח מחוספס שעוזר בהחזקת המצלמה. בערכת המצלמה, מגיעה רצועת נשיאה המתחברת באופן מאובטח לשני צידי הגוף ששוקל 350 גרם עם סוללה וכרטיס זיכרון SD.


הדלקת המצלמה נעשית דרך סיבוב של העדשה ממצב Off אל בחירת ערכי הזום 28-112 מ"מ, שינוי הזום נעשה כאן באופן ידני לגמרי – כפי שמקובל בעדשות של מצלמות DSLR, מה שחוסך שימוש במנוע חשמלי (מורכבות ורעש בצילום וידאו) – אך מצריך מהמשתמש יד עדינה בשינוי שלו בעת צילום סרטים.


עבודת הצילום עם ה- X10 מתבצעת בפועל בעיקר בעזרת שימוש במסך ה- LCD, פחות עם העינית האופטית.
במבט דרך העינית שעשויה זכוכית ומספקת שטח צפיה של 85% מהתמונה, לא תראו שום מידע המוצג דרכה לצלם. היא משנה את דרגת ההגדלה שלה בהתאם לאורך המוקד של העדשה ובמצב זום מקסימלי תראו גם את קצה העדשה מציץ מימין (מה שלא יופיע בתמונה המצולמת כמובן). העינית יכולה לבוא לעזר, במצבים בהם קשה לעבוד עם הצג האחורי - למשל, כאשר ישנה שמש צהריים בוהקת.

צג LCD שופע מידע

בשימוש בצג ה- LCD בעת צילום (בגודל 2.8”), ניתן לבחור בין מספר אפשרויות תצוגה: ללא מידע, מידע בלבד (ללא תמונה), מידע סטנדרטי ומצב תצוגה שהינו המעניין מכולם – Custom בו ניתן לבחור מה יוצג על המסך בזמן צילום תמונות. בחרנו שיוצגו נתונים כמו רשת (Grid), היסטוגרמיה בזמן אמת (שחור לבן), ערכי ISO, ציון מרחק פוקוס וכמו כן גם מד אופק שמראה לצלם בזמן אמת האם התמונה שלו מיושרת באופן אופקי כנדרש (יעיל בצילומי נוף למשל).


פוג'י Fujifilm X10 - ביקורת מצלמה
אחת מהתכונות האטרקטיביות במצלמה זו הינה עדשת ה- Fujinon. זו  מציגה ערכי צמצם מרשימים עם F2.0 במצב רחב של 28 מ"מ ו- F2.8 במצב זום מקסימלי של 112 מ"מ. יש כיום מצלמות קומפקטיות שמגיעות עם עדשה רחבה יותר (כמו 24 מ"מ בדגם קנון S100) אולם זה בא על חשבון רגישות לאור. בגלל שהעדשה בולטת מחוץ לגוף המצלמה גם במצב סגור שלה, מה שבא להגן על הזכוכית כאן הוא מכסה עדשה חיצוני - מתכתי ויש לשים עליו עין שלא ילך לאיבוד (ברגעים אלו, מתגייסים בני הבית למסע חיפושים אחריו).
בצילום לאור שמש חזקה, ניתן להבחין לפעמים באור שחודר באופן פחות רצוי לתמונה ("Flare") – ענין שפותרים ע"י הרכבת מגן שמש (בדומה לעדשות של מצלמות DSLR).


הצמצם הגדול יחסית בעדשת זום שכזו, מאפשר להשיג גם אפקט פוקוס בעל עומק שדה רדוד שמזכיר כזה של מצלמות DSLR, ב- X10 הצלחנו לקבל רקע מטושטש יחסית (ביחס לאובייקט הצילום החד), ענין שלא קל לקבל במצלמה קומפקטית.


פוג'י Fujifilm X10 - ביקורת מצלמה
פוג'י X10 - עם שליטה מגוונת

ה- X10 כוללת מגוון רחב של לחצני שליטה, בצד העליון, יש שתי גלגלות שליטה, האחת מעבירה בין מצבי צילום, השניה אחראית על פיצוי חשיפה.

יש שני לחצנים אותם ניתן לתכנת כך שיציגו פונקציות שונות לבחירת המשתמש, אחד מהם הוא FN והשני לחצן ה- RAW שניתן כאמור גם לתכנת אותו. בחזית, ממוקם בורר של מצבי הפוקוס (כולל אפשרות פוקוס ידני).

פוג'י Fujifilm X10 - ביקורת מצלמה
גב המצלמה מציע מגוון מרשים מאוד של אמצעי שליטה, יש את לחצן הכניסה לתפריט עם ארבעה נוספים סביבו וגם טבעת שליטה נוספת בהיקף החיצוני שלהם, יש גלגלת לבחירת ערך צמצם / מהירות סגר (לחיצה עליה מעבירה בין שני המשתנים במצב צילום M), יש לחצן נעילת מדידת אור, בחירה ב- RAW ובצד השני של המסך, יש טור לחצנים נוסף המאפשר להכנס לתפריט איזון הלובן (WB), בחירת סוג מדידה או פוקוס וכניסה למצב צפיה בתמונות. המשתמש, כאמור, יכול לתכנת שני לחצנים ובצירוף של שאר הכפתורים והגלגלות, הוא מקבל אפשרות שליטה ידנית מהירה נרחבת מאוד.


בצד שמאל של המצלמה, מצוי מנגנון הפלאש, יש לשלוף אותו החוצה באופן ידני ע"י לחיצה על הלחצן המתאים. הוא עדין באופן העבודה שלו, מחמיא למדי לפניהם של המצולמים), מצד שני, הוא לא יאיר בעוצמה חזקה חדרים גדולים, אבל השילוב שלו עם רגישות המצלמה לאור הינו מוצלח בדרך כלל. תושבת בראש המצלמה, מאפשרת לחבר אליה גם פלאש חיצוני – עבור עוצמה חזקה יותר.

בתחתית המצלמה, ממוקם מכסה הסוללה (יעודית ודורשת מטען של פוג'י, מספיקה לכ- 270 תמונות), לצידה, ניצב כרטיס הזיכרון ממשפחת ה- SD. יציאות נוספות בצד הגוף הינן USB 2.0 וגם מיני HDMI.


צילום וידאו

פוג'י הטמיעה בדגם זה אפשרות צילום וידאו ברזולוציה מקסימלית של 1920x1080 בקצב 30 פריימים לשניה. ניתן לבחור ברזולוציות אחרות ואף בכמה מצבי וידאו עם צילום איטי (200fps) ברזולציה נמוכה מאוד – לחובבי הגימיקים. המיקרופון הפנימי מקליט קול בפורמט סטריאו.

מנגנון הפוקוס האוטומטי עובד גם בזמן הצילום במצב וידאו, לפעמים לוקח לו פרק זמן קצר להתפקס על המיקום המתאים, אך בסך הכל הוא עושה את עבודתו. זוכרים שאין מנוע זום בעדשה? זה יצריך אתכם להפעיל יד רגישה בעת סיבוב מנגנון העדשה ביד – למניעת קפיצות בתמונה, מצד שני, זה יהיה חרישי ולא יכניס זימזומים לפס הקול בסרט. אני מניח כי איכות הפלט תספק חלק גדול מהמשתמשים, אבל לי הציק בעין זגזוג נראה של קוים אלכסוניים.




פינגווינים בניו זילנד, צילום: איתמר קוטלר

איכות צילום תמונות

חיישן המצלמה הינו מסוג EXR CMOS
, בגודל 2/3, בתצורת תאי אור שונה מהמקובל ובו זוגות תאים בעלי אותו הצבע (כחול, אדום או ירוק) הינם צמודים האחד לשני - מה שמאפשר לתפעל את החיישן במספר צורות שונות, למשל, שימוש בקריאת מידע משני פיקסלים במצבי אור חלש בכדי לקבל מדידה מדוייקת ופחות רועשת (במחיר של איבוד חצי מהרזולוציה). רזולוציית הצילום המקסימלית הינה 12 מגה פיקסל ביחס תמונה של 4:3 ו- 11 מגה פיקסלים ב- 3:2 (המקובל במצלמות DSLR(, אם תרצו לצלם ביחס תמונה 16:9 המתאים להצגה על גבי טלוויזיות פלזמה או LCD או תמונה ריבועית ביחס 1:1, הרזולוציה המקסימלית האפשרית תהיה 9 מגה פיקסל.

כאשר אתם נתקלים בנוף מעניין במיוחד, לא תצטרכו לדחוס אותו אל תוך פריים בודד, אלא תוכלו להשתמש בפונקציית פנורמה של המצלמה, התפעול הינו קל למדי ולאחר הפעלה, יש ללחוץ ברצף על לחצן הצילום ולהזיז את המצלמה על קו אופקי שמופיע על צג המידע האחורי.


ה-X10 מציגה טווח דינמי נאה מאוד ביחס למצלמה קומפקטית, בצד הבהיר, ניתן להבחין לפעמים בקטעים לבנים "שרופים" בעננים בשמיים כאשר מדובר בשילוב תנאי בהירים מאוד וחשוכים בצוותא ונראה שהמצלמה מצטיינת יותר בצד החשוך של הסקלה, אבל, לרוב, המצלמה מצליחה לתעד בתמונה טווח מכובד של גווני אור.


בדוגמה הבא, ניתן לראות כי צילום של חדר חשוך עם תאורה מבחוץ עובר בהצלחה רבה.


פוג'י Fujifilm X10 - תמונות דוגמה
הפוג'י מרשימה, היא מפיקה תמונות בצבעים מרשימים, “צבעי פוג'י" מעניקה חיים לתמונות – גם אם מדובר בייפוי מסויים של המציאות. איזון הלובן (WB) נוטה לפעמים לספק מראה צבעים "חם", אבל עושה עבודה לא רעה בדרך כלל וניתן כמובן גם לכוון אותו בהתאם לתנאי הצילום.


בצילום בתנאי תאורה חשוכים, מתגלה ה- X10 כרגישה, רגישה לאור והיא מציגה תוצאות מרשימות, ברמות שקשה היה לחשוב עליהן עד לפני זמן קצר בעולם הצילום של ה"קומפקטיות". מי שמעדיף כי המצלמה תעשה עבורו את בחירת ערך ה- ISO האוטומטי יוכל להגביל את התקרה בין ערכים של 400 ועד 3200. בחירה ידנית מרחיבה את הרשימה, החל מ- 100 עד  ISO 3200 ברזולוציית תמונה רגילה דרך ISO 4000 – 6400 ברזולוציה נמוכה יותר M ועד ל- ISO 12800 ברזולוציית Small.
בפועל, גם תמונות ב- ISO 1600 ואפילו ב- 3200 יכולות להתאים להדפסה.


ISO 1,600 - Fujifilm X10
לחץ על התמונה להגדלה

פוג'י Fujifilm X10 - תמונות דוגמה

בפועל, התוצר יכול להתחרות גם בכמה מצלמות DSLR או 4/3 Mirrorles ברמות כניסה, הישג שהוא מרשים כמובן עבור מצלמה קומפקטית עם חיישן קטן כל כך. תפריט מנגנון הסרת הרעשים מציע חמש רמות, הגבוהה מבינן מרטשת את הפרטים באופן דרמטי מדי ומצב האמצע מתגלה כפשרה טובה למדי בין רעש דיגיטלי לבין פירוט מספק.
פוג'י פילם מציעה גם את תפריטי מצב ה- EXR המסורתי שלה, עם שלוש אפשרויות: מצב "רזולוציה גבוהה", מצב לצילום ISO גבוה ומצב D-Range המיועד לטיפול בטווח הגוונים באיזורים בהירים במיוחד.

ISO 3,200
לחץ להגדלה

פוג'י Fujifilm X10 - תמונות דוגמה

מצב צילום High ISO מוריד את רזולוציית התמונה ל- 6 מגה פיקסל ואמור להציג תמונה חלקה יותר וגרעינית פחות עד לערך מקסימלי של ISO 3200. בדקנו מצב זה בהשוואה לצילום במצב רגיל באותו ערך ISO והוא מציג פחות כתמים צהובים המגיעים כתופעת לוואי וגרעיניות נעימה יותר לעין.

ביחס למצלמות קומפקטיות, מנגנון הפוקוס עושה עבודה טובה, בין אם מדובר במיקוד על נקודת אמצע או שימוש במנגנון זיהוי פרצופים, הוא פועל היטב גם בתאורה חשוכה יחסית (אור יחיד בחדר של מסך טלוויזיה) וגם אם הוא לא "ננעל" במהירות של מצלמת DSLR, הוא עדיין מספיק לרוב השימושים. בצילום ממרחק קרוב יחסית, יש לבחור מהתפריט את מצב "מאקרו" או "סופר מאקרו" אם רוצים לצלם ממרחק קרוב מאוד.

כאשר מצלמים תמונות ב- ISO גבוה, זמן המרווח בין עיבוד התמונה לצילום של אחת נוספת מתארך קמעה ואם משתמשים גם בפלאש, יכולות לעבור מספר שניות עד שהוא נטען שוב. במצב צילום מהיר, ניתן לצלם בקצב של 7 תמונות לשניה ברזולוציה מלאה או 10 תמונות לשניה ברזולוציית 6 מגה פיקסל.


תופעת הדיסקיות
בפורומי הצילום בחו"ל התפרסמו תלונות על מה שמכונה "תופעת הדיסקיות", בדקנו את הענין ואכן נראה שיש צדק בדברים. התופעה מתגלה לעין כאשר ישנם בתמונה מקורות אור חזקים יחסית, כמו פנסי תאורה או השתקפויות של אור חזק מחומר מתכתי. אז מופיעה סביבם דיסקית לבנה אטומה. פוג'י שחררה גרסת קושחה 1.03 שאמורה להעלים את התופעה, זו גרסת ה- תוכנה שהותקנה במצלמת המבחן ואיתה בדקנו את הענין, שנותר על כנו גם כאן.
מספר חברים שהתבוננו בתמונות השונות, לא שמו לב לענין, אך "מציצי הפיקסלים" יבחינו בזה, זה נראה כמו הגעה לרוויה של החיישן בנקודות מסויימות ונקווה כי פוג'י תוכל לטפל בתופעה.


פוג'י Fujifilm X10 - white discs

סיכום

המצלמה הקומקפטית מתקדמת של פוג'י פילם יכולה להתאים לשני סוגי צלמים לפחות, האחד הוא הצלם החובב שפחות מתעניין בתכונה מתקדמת כזו או אחרת, מחפש מצלמה קומפקטית ולא מגושמת ורוצה לקבל תמונות מוצלחות בכל סיטואציה כמעט, סביר להניח כי משתמש שכזה יהיה מרוצה מאיכות תמונות החוץ של ה- פוג'י X10 וגם תמונות פנים בתנאי תאורה חשוכים יחסית.
השני יהיה חובב הצילום המתקדם, הוא מחפש אפשרויות שליטה מגוונות, כנראה שיש לו כבר מצלמת DSLR והוא רוצה מצלמה שניה, כזו שלפעמים תחליף גם את הראשית בימים בהם אין לו חשק לסחוב ציוד כבד. אני מניח כי ה- Fujifilm אף תצליח להפתיע אותו כמה וכמה פעמים באיכות התמונות שלה.

בהשוואה לקטגוריית המצלמות הקומפקטיות, פוג'י X10 מובילה בצילום בתנאי חשיכה ירודים, בזכות שילוב של עדשה בהירה ומנגנון הסרת רעשים יעיל. ה- X10 מספקת מגוון רחב של אפשרויות שליטה ומצבי צילום ותספק שעות רבות של עיסוק מהנה לצלם.

בסופו של דבר, מדובר במצלמה מצויינת, היא כיפית לשימוש בידי הצלם החובב המתקדם וגם התוצר שלה מתגלה כלא פחות כיפי לצפיה.

בעד:
איכות צילום, התמודדות עם תנאי חשיכה, אפשרויות שליטה, עיצוב וגימור.
נגד:
מכסה עדשה, מתחרה בקטגוריית מחיר כניסה של מצלמות DSLR או "ללא מראה".


מחיר רשמי
: 3,500 ש"ח
אחריות: קבוצת שמעוני

גלריית תמונות – ניו זילנד וגם פולינזיה הצרפתית

צילם: איתמר קוטלר

לחץ להגדלה

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

פוג'י Fujifilm X10 - Sample images

מעבר לתגובות בפורום