לרוץ איתן – אוזניות ספורט סנהייזר CX 680 Sports, ביקורת

מנחם לוריא
04-03-2012 06:35

אוזניות ה- CX 680 Sports נולדו מפרי שיתוף פעולה של Sennheiser וחברת אדידס, הם נועדו לעוסקים בספורט ובהתאם לכך, עוברות מבדקים כגון "מבחן הקסטל", מבחן "נחל דוד" ואפילו "קו 421". ביקורת אוזניות.

סנהייזר הינו יצרן מתמחה בתחום האוזניות "מוטות ישום”. לחברה מספר קווי מוצרים ליישומים שונים, החל מהאזנה למוסיקה, דרך אוזניות מוניטור לאולפני ההקלטה, אוזניות מוניטור לנגנים בהופעות ועד לאוזניות עבור עוסקים בספורט. היסטורית, סנהייזר אחראית לכמה מהפנינות האודיופיליות של עולם האוזניות.

הפעם נבדוק את האוזניות של סנהייזר לתחום הספורט מדגם CX680 Sports.
לפני כמה שנים חברה סנהייזר לחברת אדידס וביחד פיתחו קו של אוזניות המיועדות לעוסקים בספורט. סנהייזר סיפקו את הניסיון שלהם מעולם האוזניות ואדידס סיפקו את הניסיון בצד של היישום אצל הספורטאי וגם, לא מעט, את הפן העיצובי של המוצר שהוא פועל יוצא של עולם השייכות שלו.

סנהייזר CX 680 Sports

מדובר באוזנייה שנכנסת לתוך תעלת השמע. מהנדסי המוצר שמו לעצמם אתגר: ליצר אוזניה שאפשר יהיה להשתמש בה תוך כדי עיסוק בספורט מחוץ לבית, או באולם הגימנסיון קרי בשטח עצמו. מעבר למימד הסוני של האוזניה, העיצוב והפונקציונליות מכוונים למטרה הזו.

התקנה
עם האוזניות הללו, מספקת סנהייזר שני סטים של אטמים וכנפוני עגינה של האוזיה באוזן. ניסיון שימוש באוזניה הזו מבלי לקרוא קודם את חובת ההסבר המצורפת ומבלי לבצע התאמה אישית יגמר במפח נפש ואיכות סונית ירודה. במארז ישנם ארבע סטים של אטמים שתפקידם לאטום את תעלת השמע, בכדי שהאוזניה לא תישמט וגם על מנת לאפשר לאוזניה לשחזר את הסאונד בתוך תעלת השמע ללא זליגה החוצה, זליגה שפוגעת באיכות הסונית ובנוחות השימוש. בנוסף, מספקת סנהייזר סט של שלושה כנפונים, הכנפונים האלה נכנסים לתעלת אפרכסת האוזן ובכך משיגים שתי מטרות: אטימה מלאה של תעלת האוזן וקיבוע של האוזניה לאוזן כך שלא תישמט בעת הפעילות הספורטיבית. התאמה לא נכונה של הכנפונים יכולה להיות מאוד לא נעימה, אפרקסת האוזן מתגלה כרגישה מאוד ללחצים ולחפצים זרים.

אוזניות ספורט סנהייזר CX 680 Sports, ביקורת
כל אחת מהאוזניות מחוברת לחוט בודד משל עצמה כאשר במרכז הכבל ישנו מחבר בצורת האות Y שמאחד את שני הערוצים הנפרדים ומוליך את הכבל לחיבור של שמינית אינטש אותו אפשר לחבר לכניסת האוזניות של מכשירי שמע ניידים, או למאריכה של הכבל, מצורפת בחבילה ובה יש פוטנציומטר ששולט על עוצמת השמע של האוזניות. על גבי הכבלים הנפרדים של האוזניה ישנו קליפס מפלסטיק שתפקידו לקבע את שני הכבלים אל הפנים של המשתמש על מנת למנוע מהכבל תזוזה בעת העיסוק בספורט. הקליפס מאפשר התאמה לכל גודל ולכל צורה של פנים. בכבל המאריך, בו ממוקם כפתור העוצמה, ישנו תפס נסף אשר מאפשר את חיבור הכבל לבגד או לדש החולצה, שוב על מנת למנוע מחלקי האוזנייה מלנוע בחופשיות בעת העיסוק בספורט.

כבל האוזניות צבוע בצבע צהוב זוהר והוא נראה למרחק של כמה מטרים בתאורת ירח. גם כפתור העוצמה צבוע באותו הצבע , על רקע שחור ומאפשר תפעול גם בתנאי חשיכה.

האוזניה עצמה והכבל שלה אטומים למים. האטימה למים איננה נותנת מענה לצלילה ולא לעיסוק בספורט השחייה אבל כן נותנת מענה לבעיית הזעה בעת עיסוק בספורט ואטימה למים שמקורם בגשם או בממטרה משפריצה, למשל.

אפקט ה"עצמות היבשות"

באופן טבעי אין באפשרותנו לשמוע רעשים שנוצרים בעת הליכה על משטח קשה. הרעשים הללו לא עוברים למערכת השמיעה. באותה מידה אין אנו שומעים, באופן טבעי, לא את פעימות הלב ולא את רחשי הנשימה שלנו. אוזניות תעלת השמע מבצעות אטימה של תעלת השמע ובין השאר גורמות לאוזן ל"האזין" לרעשים שמקורם בפסיעה, או ריצה על משטח קשיח וכן לשמיעה של פעימות הלב והנשימה. גם אוזניות ה- Sennheiser CX680 גורמות לאפקטים האלה. אם נשים את האוזניה ולא נחבר למקור שמע ופשוט נלך או נרוץ איתה וכדומה, נשמע באוזן את מגע הרגליים עם האדמה ובהמשך המאמץ גם את הנשימה שלנו ולעיתים גם את קצב פעימות הלב. ביחס לאוזניות אחרות מאותו הסוג, ה- CX 680 Sports מאוד סבילות וברגע שהן מתחילות לנגן התופעה הזו נעלמת גם בעוצמות שמע נמוכות מאוד. בעיה נוספת באוזניות כאלה, היא רעש שמקורו בחיכוך בין כבל האוזנייה לגוף המשתמש. לבעיה הזו, נתנו מהנדסי המוצר פיתרון הן בהצמדת כבלי האוזניה לפנים והן בהצמדת כבל האוזניה לבגד עצמו ולמעשה האפקט הזה זניח עד לא קיים.

אוזניות ספורט סנהייזר CX 680 Sports, ביקורת
אפקט ה"קסטל"


כל מי שנוסע בכביש ירושלים תל-אביב מכיר את התופעה שבה האוזניות "נסתמות" בגלל הפרשי לחצי האוויר בעליות ובעיקר במורדות לירושלים וממנה. האפקט הזה בדיוק קורה בשימוש באוזניות בתעלת השמע. בגלל האטימה הכמעט מלאה של האוזניה של תעלת השמע, הלחץ שמייצרת המוסיקה לא מצליח לצאת מתעלת השמע, במהירות ובאפקטיביות הנדרשת ושימוש ארוך באוזניה גורם לעליית לחץ האוויר בתוך התעלה. בלי לשים לב, הדבר גורם להגברת עוצמת השמע ומכאן הדרך לגרימת נזק קבוע לשמיעה די קצרה. התאמה אישית של ה Sennheiser CX680 Sports, כאמור, נדרשת אולם יש לקחת בחשבון את האפקט הזה ולהיזהר בעוצמות השמע ובמשך השימוש באוזניה. לאוזן האנושית אין חלקי חילוף.

ברחוב

עצם החדרת האוזניה הזו לתעלת השמע גורם לירידה בעוצמת הקול של רעשים חיצוניים. הירידה בשמיעה הזו גורמת לטשטוש יכולת ההחלטה לגבי רעשים קרובים או רחוקים, ברם: היא עדיין מאפשרת לשמוע הן חריקת בלמים של מכונית שעוד רגע תדרוס את האצן וגם מעבירה לאוזן רעש של צפצוף. מן העבר השני, האטימה של האוזניה מאפשרת שימוש בה כך שניתן להתגבר, כליל או חלקית, על רעשי הרחוב וכן אפשר,  אך נדרשת תשומת לב מיוחדת,להאזין למוסיקה באופן ברור ועדיין לשמוע רעשים מרחוב הנדרשים כדי להימנע והיפגעות. כך או כך לחבוש אוזניות ברחובות ישראל וגם להאזין, תוך כדי כך למוסיקה זה קצת להתגרות בגורל.

אוזניות ספורט Sennheiser CX 680 Sports, ביקורתבמכונית הפרטית
חבישת אוזניות, כל אוזניה, בעת נהיגה היא מעשה פזיז ולא אחראי וגם מעשה פלילי. האוזניה הזו אוטמת את תעלת השמע כך שכל הרעשים שבתוך מכונית הנוסעם מתבטלים ולא זולגים לתוך האוזן וניתן להאזין דרכה למוסיקה נטו, נטולת רעשי הרכב והתנועה שלו.

ברכבת
הקרונות של רכבת ישראל בנויים בסטנדרט האירופאי, בהרבה מובנים, גם במובן של רעש. הקרונות האלה שקטים אפילו מאוד וגם ביחס לרכב פרטי. עצם הכנסת האוזניה לתעלת השמע גורם לניתוק מלא מרעשי הקרון והתנועה שלו ומאפשר האזנה למוסיקה נטו ובתנאי שמתעלמים מצלצולי המכשירים הניידים או מהפטפטנים הבלתי נלאים שבין נוסעי הרכבת אשר שוכחים לרגע פרטיות מהי. התמונה הזו משתנה, קצת, כאשר יושבים בקרון שמחובר לקטר של הרכבת בספסל הקרוב ביותר לקטר עצמו. במיקום הזה, רעשי  הקטר זולגים לאוזן ואפשר להתגבר עליהם רק באמצעות הגברת עוצמת השמע, אם כי לא נדרשת עוצמה של דיסקוטק בכדי להתגבר על הרעש.

מבחן 421

חברת אגד מפעילה את קו 421. זהו קו יומי שיוצא כל בוקר מרכבת צפון, דרך ירושלים ומסתיים בשפך נחל זוהר בים המלח ובחזרה. הקו מופעל האמצעות אוטובוס מתוצרת דיימלר בנץ (מרצדס) ובירכתיו מנוע בן 450 כוחות סוס ותיבת הילוכים תוצרת ZF האוסטרית. המנוע הזה מציע נהמה מאוד נוכחת ומונוטונית באזור ה- 400 הרץ ותיבת ההילוכים, המשודכת אליו, מייצרת שריקה (בכי בהגה של הנהגים) באזור ה- 1,000 הרץ בעוצמה יחסית גבוהה. האטימה של ה- CX 680 Sports מצליחה להגבר על נהמת המנוע אבל לא על שריקת תיבת ההילוכים. בנסיעה שבה עשיתי שימוש באוזניה הזו, בפקק הבוקר בנתיבי איילון, השריקה של ההילוך השלישי הצליחה לחדור לתעלת השמע ואפשר היה להתגבר עליה רק באמצעות הגברת עוצמת השמע. בנסיעה שוטפת, במהירות קבועה, האוזניה אטמה את תעלת השמע בצורה טובה מאוד ולא זלגו לתוכה רעשי המנוע ורעשים של הנוסעים האחרים, שוב מבלי להזדקק לעוצמת רעש של דיסקוטק.


כאמור, אפקט "הקסטל" גרם לאי נוחות בשימוש באוזניה אבל לא בגלל האוזניה עצמה אלא בשל הלחץ באוזניים עצמן, דבר שגם לי להפסיק את השימוש בהן הן בעליות לירושלים והן בהמשך כביש מספר אחד לכיוון ים המלח. באזור ים המלח (כביש 90) אף כי זהו הכביש הנמוך בעולם, לא הורגשה השפעתו לא מבחינת נוחות ולא מבחינת השמע.

עין גדי
את הסיור שלי בנחל דוד שבעין גדי ,עשיתי כשהאוזניה בתעלת האוזן מנגנת, כל הזמן. אחרי התאמה של האוזניה הן לפנים והן בהצמדה לבגד היא פשוט נעלמה ולמעט העובדה שבקעו ממנה צלילים ענוגים האוזניה הזו מאוד נוחה ואיננה מציקה בכלל.

את מפל נחל דוד ניצלתילבחינת סביבה רטובה של גשם, סביבה לה יועדה האוזניה הזו לפי הצהרת יצרן. כמובן שלא הכנסתי את האוזניה מתחת לזרם המים, היא לא בנויה לצורך הזה, ברם, בסביבת המפל, היכן שזרזיפי המים בהחלט מרטיבים את הראש ואת הבגד, האוזניות נרטבו, אפילו מאוד, אך המשיכו לנגן מאז. בנוסף לזה, לא הורגש אפקט "דפיקת הגשם על החלון”, בכל פעם שטיפות לא קטנות של מים פגעו בגוף האוזניה שבולט מתעלת השמע. אפשר לומר שמתכנני האוזניה באמת עמדו באתגר שהציבו לעצמם במגע עם מים.

אוזניות לריצה Sennheiser CX 680 Sports, ביקורת
ואיך זה נשמע?

לאחר התקנת האוזניות בתעלת השמע והזרמת מוזיקה לתוכן – מתחולל אפקט שאני חייב לומר שהוא קצת משונה. נדמה שבמקום אוזניה בתעלת השמע נכנס המאזין לחדר קטן, מעט אפלולי אשר קירותיו מצופים בחומרים סופגי רעש. מה שלא נכנס לאוזן נבלע והיה כלא היה. דרך אחרת לתאר את חווית השמע היא לומר שהאוזניה הזו בעלת נטייה חריפה להיות עמומה משהו. חסרים לה נפח ואווריריות. גם במת הצליל של האוזניה צרה ודומה שאיננה חורגת מגבולות הפנים עצמם, אם כי, בתוך הבמה עצמה, ניתן לשמוע בברור את מיקום הכלים בבמה ולקבל תמונת סטריאו טובה אבל לא למעלה מזה.

בתחום המיד והגבוהים, זה כבר נוגע בענין העמימות, ל- CX 680 Sports אין נטייה לצרוח וגם לא לאבד פוקוס בעוצמות צליל המתקרבות לרעש בדיסקוטק.

בתחום הבס, האוזניה נוטה לבס הדוק ומאוד בומי וישנה מריחה בתחום המיד בס, קרי באזור ה- 250 הרץ, הן כלפי מעלה והן כלפי מטה. בקטעי בס בהם מעורבת גיטרת בס תוף הרגל קשה להבחין מי עושה מה. המריחה וחוסר הבהירות בתחום הנמוך משתפרת, קצת,כאשר מגבירים את עוצמת השמע אבל עדיין ישנה מריחה שקצת פוגעת באיכות הסונית ואיננה מקהה את הנטייה של הבס להיות בומי וקצת חסר נפח.

במרתפי האינקוויזיציה

המקום: דאבלין אירלנד. השנה 2002. נוכחים: כ- 35 אלף איש, על הבמה ניצבים דויד בואי ולהקת הליווי שלו. ההקלטה הזו עברה אצלי מניפולציה דיגיטאלית באמצעות חומרה ותוכנה. המטרה היא לנגן את ההופעה הזו באמצעי אחזור מוסיקה ביתיים, אבל באופן שבו שומע אותה אותו אדם שנמצא בשלושים מטר מהבמה ומקבל את הסאונד ממגדלי ההגברה שבצידי הבמה וגם ממגדלי הדיליי שנמצאים מאחוריו. בפועל זה נשמע כאילו שטווח השמע האמצעי והנמוך מגיע ממגדלי הדיליי וכל השאר ממגדלי ההגברה שבצידי הבמה. מבחינת האזנה, התוצאה הסופית מנסה לדמות את עוצמת הרעש, הכיוון ויחסים בין הכלים השונים כמו באולם שעת ההופעה ולא כמו שמוקלט להאזנה במערכת השמע בבית. האות בהקלטה הזו מגיע לשלב ההגברה דייויד בואי, קרדיט תמונה: ויקיפדיהבעוצמות מאוד גדולות ולכל אמצעי האחזור (רמקולים ביתיים ואוזניות להאזנה למוסיקה) קשה לאחזר את המידע מבלי להזדקק להגיע לקצה גבולות היכולת שלהם. הקטע בו בחרתי להעביר את ה- CX 680 דרך מרתפי האינקוויזיציה הזו הוא היצירה בשם Under Pressure. זהו אחד מריפ הבאס המופלאים שבמוסיקה המודרנית. על גיטרת הבס, אמונה אשת הבס הקבוע של בואי, גייל אן דורסי. גייל גם מבצעת את קטע סולו השירה, מלווה על ידי בואי עצמו. חטיבת הקצב בקטע הזו מורכבת מהמתופף של בואי שעיקר עבודתו על תוף הרגל (Bass drum) ועל המצילות,כמו כן שני הגיטריסטים של בואי אחראים על הקצב וכן נגינת הקלידים שלו שעוזרת לגייל אן דורסי, במתיחת תחום הבס בקטעי המעבר בין ליווי לקטעי הסולו של צדורסי, על הבס. לקטע הזה ישנם הרבה ביצועים, גם של בואי עצמו אבל זהו ביצוע מיוחד והמעניין שבהם הרבה בזכות הפריטה באצבעות עירומות (ללא מפרט) של גייל אן דורסי על גיטרת הבס שלה.

הרבה ציפיות מה- סנהייזר CX 680 Sports במבחן הזה לא היו לי. החשש העיקרי היה שהאוזניה פשוט תקרוס ולא תוכל לעמוד בעוצמות השמע שהקטע הזה מצריך לשחזורו, לא בפירוט ובדינמיות הנדרשת להפרדת התפקידים ובפרטים המוסיקליים. מבחינת עמידה במשימה, ה- CX 680 Sports העבירו את הקטע מבלי לקרוס, מבלי לזייף לא בתחום האמצע המאוד מודגש ודומיננטי ולא בתחום הבאסים, אבל: הן לא הצליחו להעביר את הפירוט הנדרש בין התפקיד של גייל אן דורסי, נגנת הסינטיסיזר של בואי ושל חטיבת הקצב בתפקיד המתופף. גם כך, כאמור, תחום הנמוכים איננו התחום שבו האוזנייה הזו מצטיינת אבל במקרה של הקטע המאוד דורשני הזה ה- CX 680 Sports הייתה מאכזבת ולא ניתן היה להבחין בין התפקידים השונים, מתי גייל אן מנגנת את תפקיד הסולו ומתי היא או אחרים מצטרפים לחטיבת הקצב.

אוזניות לריצה Sennheiser CX 680 Sports, ביקורת
סיכום

כאשר אדם מבקש לעסוק בספורט ואגב כך להאזין למוסיקה עיקר תשומת הלב ניתנת לעיסוק בספורט ולא להאזנה פרטנית באוזניות.

ה- Sennheiser CX 680 Sports מייצגות סוג אוזניות מוטה שימוש קרי לעוסקים בספורט המבקשים ללוות את העיסוק באזנה למוסיקת כרקע. לעניין העיסוק בספורט, סנהייזר ואדידס מצליחים לספק מוצר מצויין בתחומו, האוזנייה נוחה מאוד, עמידה גם בתנאי רטיבות, אטומה לרעשים במידה הנדרשת ואין ספק שהמטרה ששמו לעצמם מתכנני המוצר מושגת בצורה הראוייה לציון לשבח.
גם מבחינת יכולת המאזין להתנתק או שלא מהסביבה בה הוא נמצא, התכנון ההנדסי של אדידס וסנהייזר משיג את המטרה שלו באופן מרשים.

מבחינה סונית, למרות האבא המצויין של האוזנייה, היא קצת מאכזבת בעיקר בכל מה שקשור בירידה לפרטים. מנגד, האיכות הסונית שמפגינה האוזנייה בהחלט מתאימה ליישום אשר לשמו היא נולדה, שכן, כאמור – העיסוק בספורט איננו מצריך ואולי לא מאפשר האזנה תוך כדי ירידה לפרטים סוניים.

כאוזנייה ליישום בתחום הספורט מדובר במוצר ראוי ואפילו מעולה. כאוזנייה לצורך האזנה למוסיקה ושיחזורה מאמצעי שמע, סנהייזר יודעים לעשות עבודה הרבה יותר טובה מזו וגם עושים – אם כי, לא פעם, ברמות מחיר גבוהות מרמת המחיר של האוזנייה הזו.

האזנה ערבה. וזכרו: לאוזן אין חלקי חילוף.

מחיר: 368 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום