HEGEL H100 –מגבר משולב עם כניסת USB, ביקורת

נמר לוי
29-02-2012 06:13

המגבר של Hegel מדגם H100 מגיע עם ממיר פנימי מדיגיטל לאנלוג ואופי צליל דינמי, עם בס מוגדר ויותר אנרגיה מאשר האח הקטן דגם 70, זה לא מונע ממנו להשאר טבעי ונעים לאוזן. ביקורת מגבר.

ליצרנית הזו נחשפנו לאחרונה בזכות המגבר המשולב Hegel H70 שהצליח להפתיע אותי משתי סיבות. האחת היתה איכות הצליל ביחס למחירו והשניה איכות ה-DAC המובנה שגרם לי להחליף את נגן התקליטורים האישי שבוע לאחר הביקורת. כן, הוא בהחלט אחד מהמגברים המשולבים הזולים הטובים ששמעתי. היום נדליק אור על האבא שלו. ה-Hegel H100  יעמוד למבחן שיבדוק היטב אם העץ הזה הוא זה שהפיל את התפוח ההוא.

פחות או יותר?

נתחיל דווקא בפרט טכני שהצליח להוציא אותי משלוותי: מדובר במגבר משולב, בטופולוגיה טרנזיסטורית המספק 120 וואט לערוץ ב-8 אוהם ומכפיל את עצמו ב-4 אוהם. מצאתי גם נתון שקצת הרגיז אותי והוא נתון "יחס אות לרעש" שמציג משפט במקום מספר - "Signal to noise ratio: More than 100dB “ שזה בהחלט נתון מעורפל. מה הבעיה לתת מספר? מזה "יותר מ-100 דציבל"? אז הוא בין 100 ל-1000??? בקיצור, אנא החליטו על המספר ואקווה כי תדווחו לנו. כך מצויינים גם שאר הנתונים. "פחות מ...” ו-”יותר מ...” ולכן קשה לי מאוד להתייחס אליהם ברצינות מוחלטת. מה שכן, הוא מכפיל את עצמו על בטוח, צורך 30 וואט במצב במתנה ואחוזי העיוות הם "פחות מ...” (עוד הפעם) 0.005 אחוז ב-50 וואט ל-8 אוהם.

Hegel H100
ברמת הבניה מדובר במגבר קלאסי. העיצוב הזורם, הסימטרי העשוי מאלומיניום איכותי מוברש ונוצץ. אינני מכיר אדם אחד שיכול להעיר על רמת הבניה או העיצוב הקלאסי שלו. המגבר הזה נראה מצוין וההתעסקות איתו מלמדת אותי שניתנה כאן המון תשומת לב לפרטים כמו איכות הלחצנים, גלגלי בורר העוצמה והכניסות השונות וכמובן איכות ההרכבה בכלל.


מבחן האזנה

אני פותח את הסקירה דווקא עם החלק ה"אלים" יותר – רוק מטאל ומוסיקה אלקטרונית.
החלק הזה עבורי הינו חשוב ביותר. הוא למעשה בודק יכולת לנגן ברצף בעוצמה גבוהה והאם הוא מעייף את האוזן. שני הז'אנרים הללו אינם מצליחים לענג אותי כאשר הם מנוגנים בעוצמה של מוסיקה במעלית. על המגבר לעמוד איתן מול האתגר הזה, במיוחד כאשר מולו לא עומד רמקול שסולח למי שעושה פדיחות.

ManOWar בשיר Warriors Of The World פותח את המבחן. כבר עם הצליל הראשון מרגישים את ה-Hegeליות של הצליל. כלומר, האופי המוכר והמאוזן של המגברים שלהם. הוא מציג תופים בצורה משכנעת ביותר. תוף רגל מהודק ומוגדר, תוף סנר חד, חזק ומהיר. גיטרה בס מצטרפת ליצירה ואני מקבל רזולוציה מעולה, הפרדה מצויינת בתחום הנמוך וכאשר הגיטרה החשמלית נחשפת גם היא אני מגלה המון פרטים, מיד מלא ומפורט, גבוהים מדויקים ומאוזנים וכמובן, הכי חשוב דינמיות ניפלאה גם כאשר הזמר מצטרף.

במוסיקה אלקטרונית אני בוחר כרגיל ב-Tiesto ביצירה Heroes. גם כאן ה-H100 מציג יתרונות מרשימים. מלבד העובדה שהוא אינו "צועק" באוזן ומאפשר לי להאזין בעוצמה גבוהה לאורך זמן, הוא גם מפורט מאוד. מוסיקה אלקטרונית בוחנת כמה פרמטרים ובניהם דינמיות ומהירות. אין מה לעשות, מוסיקה ממוחשבת יכולה להגיע למהירות כזו שנגנים אנושיים אינם מסוגלים לה. המגבר הזה אינו מפספס דבר. כל צליל במקומו, בסוג של קלות שקשה להתעלם ממנה. לפעמים התחושה היא שהמגבר הזה חופן בחובו הרבה יותר מ-120 וואט והרבה יותר זרם מהנתון הנקוב. הוא שולט ברמקול בקלות, מאוזן מאוד, דינמי ומהיר כברק.

המגבר הזה מצליח להעביר מוסיקה "אלימה" בקלות. הוא חזק הרבה יותר ממה שהיה נדמה לי. הוא מציג צליל שאני קורא לו "צליל החלטי" – מיידי ומדויק. אז כן, הוא לא חמים כמו ה-70 הקטן ממנו, ואולי קצת יותר "אודיופילי”. אך הוא בהחלט מוסיקלי מאוד וגיבור ממנו משמעותית.

Hegel H100
מה עם קלאסי?

בגזרה הקלאסית אני בוחן את הטבעיות של המגבר, הפרזנטציה ברמת הבמה והפרופורציות בין כלי התזמורת השונים וכמובן, כמה הוא מפורט. אני בוחר כרגיל ביצירת הרפרנס שלי Britten - Young Persons Guide to the Orchestra כאשר היצירה ניפתחת עם התזמורת הסמפונית במלואה. אני מגלה שני דברים ועליהם ארחיב.


1Britten - Young Persons Guide to the Orchestra – המגבר מציג היטב את הפרופורציות בין כלי התזמורת השונים אך לא בצורה מושלמת כמו שציפיתי ממנו. האמת היא שהוא עדיין עושה את זה מעולה. אפשר להגיד שאני לא מכיר אדם שירגיש שחסר לו משהו דרך המגבר המשולב הזה במוסיקה קלאסית. אבל כמו כל מגבר, אם נחפש חסרונות ולו אחד, נמצא אותם.

2- רמת הפרדת הכלים דרך המגבר הזה הינה לעילא ולעילא. אין לי ולו השגה אחת בגזרה הזו. הפרדת כלים או בסלנג האודיופילי "אוויר בין הכלים" הוא אחד מהפרמטרים החשובים ביותר בהאזנה למוסיקה קלאסית. המגבר הזה מבצע זאת בקלות גם כאשר מדובר על תזמורת סימפונית גדולה ומורכבת כמו זו.

נחזור ליצירה ונתמקד בכלים ספציפים. אחד מהכלים הראשונים שאליהם תחשפו ביצירה הזו הוא חליל הפיקולו הצייצני והבהיר. המגבר חושף את החריפות הטבעית שלו בפירוט רב. הוא אינו מציג בהירות מעבר לגוון הכלי עצמו. כלי קשת נשמעים גם כן נהדר. כאשר הם אינם מנגנים יחד עם כל כלי התזמורת אני מגלה שהפרופורציה בין כלי הקשת השונים (כינור, ויולה, צ'לו) מוגדרת אף יותר. הקונטרס הזה מעט ניזוק כשהתזמורת הסימפונית כולה מנגנת יחד. אך שוב, תדרש אוזן בוחנת וריכוז רב על מנת לגלות זאת. כלי נשיפה ממתכת נשמעים פשוט ניפלא. ניתן בקלות לחוש את החומר ממנו עשוי הכלי, האוויר הבוקע מהשופר, עוצמת הנשיפה והטרזיינטים שבתוך הצליל הבודד של כלי נשיפה ממתכת. יחד עם זאת, הפרזנטציה הכללית מרשימה מאוד במיוחד כאשר מתגלה לנגד עיני במה רחבה, עמוקה מאוד ומסודרת כמו במציאות.

Hegel H100 - ביקורת מגבר משולב
Stormy weather

בגזרת הג'אז אני בוחר בקטע הרפרנס שלי - Ben Webster בתקליט Stormy weather. כאן אני מחפש פרטים. זה משום שההקלטה הזו בוצעה בהופעה חיה והקהל מעורב בה בהחלט. המגבר הזה בהחלט מפורט אך לא מפורט ברמה שמפילה את הלסת שלי על הרצפה. לא מצאתי פרטים שלא הייתי מודע אליהם טרם האזני לו אך מצאתי שהוא אינו מחסיר דבר. יחד עם זאת, הפסנתר נשמע מצוין. הוא מלא, אנרגטי וטבעי מאוד. אני מגלה גם בס מפורט מאוד שיתרונותיו מודגשים בסולו הקונטרבס (יש לא מעט כאלה בתקליט הזה). הפרטים שבוקעים מהמגבר הזה ממחישים לי היטב את ההבדל בין פגיעת המקל במצילות במרכזם לבין פגיעת המקל בגדותיהן. כמו במוסיקה קלאסית, שכלי הנשיפה ממתכת נשמעו דרכו נהדר, גם כאן, הסקסופון שמלווה את כל היצירות נשמע נפלא.


לא ניתן להתעלם מהבמה שהמגבר הזה מציג. הפרזנטציה גדולה דרכו. היתרון הוא שכלי הנגינה אינם גדולים מהמציאות אך המיקום שלהם בבמה הכל כך רחבה שהוא מציג בהחלט משכנעת אותי שלנגד עיני הרכב ג'אז חי.

שיחזור כלים אקוסטים מכניסים לקטגוריה הזו גם קולות אדם. בחרתי בקולה של הזמרת הישראלית "יסמין לוי" שמי שאינו מכיר אותה ואת קולה יכול בקלות למצוא אותה בחיפוש גוגל. מדובר בזמרת אדירה ברמת השירה שלה אך קשה לעיכול למי שאינו חובב סילסולים. אך מה לעשות, הסילסולים שלה הם אתגר לא קל עבור מערכות. השיר הנבחר הוא No Tengo Lugar בגרסא האקוסטית כמובן. כאן אני מתמקד בקולה של הזמרת ופחות בכלים שסביבה, אך למען הסדר הטוב, אספר לכם שהמיקס בין הכלים לשירה הוא עם דגש לזמרת ופחות לכלים. קולה של הזמרת הזו כך או כך נמצא שם, מזיז כל כלי נגינה בצד ומשתלט על היצירה.

Hegel H100 - ביקורת מגבר משולב

המגבר הזה מציג את קולה של הזמרת היטב. חסר לי קצת משקל בקולה אך בגדול הוא מפורט להפליא, מהיר בטירוף וחושף בקלות כל תנועה ולו הקטנה ביותר שבקולה. קולה מגיע ממרכז הבמה, בגובה עמידה בפוקוס מושלם. בגדול, איכות הצליל של המגבר הזה בשיחזור קולות אדם היא טובה מאוד. אבל משום מה זה לא מספיק לי ולכן אני משלב בסקירה הזו שיר נוסף שאני מכיר היטב על מגברים שונים. מתי כספי - ילדותי השניה“מתי כספי" בשירו "ילדותי השניה". קולו של כספי אמור להישמע בשרני ובעל משקל רב. משום מה, איבדתי את הביטחון בשיחזור קולות אדם כשגיליתי שחסר לי מעט משקל בקולה אך מתי כספי סידר לי משקל ראוי. בית החזה שלו מורגש, העומק והאנרגיה יחד עם קולו הרועד הרגיעו אותי מאוד בנוגע לאיכות הצליל. אני מוכרח להודות שקולו של כספי נשמע נהדר מבעד למגבר הזה.

קולות אדם: למרות שמתי כספי סידר לי משקל בקולו חשתי כי אני לא ממש יכול להגיע למסקנות ברורות לגבי ביצועי המגבר בקולות אדם. החלטתי לבחון את המגבר הזה עם עוד כמה קטעי מוסיקה שאני מכיר היטב. בניהם כאלה ששימשו אותי בשנה האחרונה בביקורות עם מוצרים שונים. אז המסקנות הן ברורות. המגבר הזה, משום מה, היה רגיש למדי לקולות זמרות והציג אותן כ"רזות" יחסית בקולן. החלטתי לשחק קצת עם כבלים וזה משום שחשתי כי זה לא האופי האמיתי של המגבר. הכבל שאני משתמש בו הוא כבל אינטרקונקט עשוי כסף של אקוסטיק זאן "סילבר רפרנס". ידוע שכבלי כסף בשילובים מסויימים עלולים להישמע מעט רזים ולכן החלטתי לבחון את המגבר הזה עם כבל נחושת שגם הוא מבית אקוסטיק זאן. התוצאה השתפרה פלאים בקולות זמרות והשתפרה במעט בשאר הפרמטרים. יש לציין כי לאחר שהחלפתי את הכבל חזרתי לקטעים הראשונים והאזנתי להם שוב ועל פי השידוך עם כבל הנחושת הגעתי למסקנות הללו.

DAC
ה-Hegel H-100 מכיל ממיר דיגיטלי לאנלוגי פנימי 16 bit / 48 kHz. ביצעתי העברה של כל קטעי המוסיקה במבחן למחשב שלי (Macbook Pro) וחיברתי אותו למחשב דרך-usb. לא נראה לי שיש דרך קלה יותר לחבר מחשב למערכת. פשוט מאוד מחברים ומאזינים. הבעיה היא לא בקלות החיבור. האמת שזה בהחלט משב רוח מרענן בגזרה הדיגיטלית אך זה לא מספיק שזה קל. זה צריך להשמע טוב ולא נראה לי שזה מה שיעשה לכם את זה. האמת היא שנראה כי אופציית ה-DAC כאן היא בגדר "לסגור פינה" ולא באה באמת לתת פיתרון איכותי למוסיקה ממחשב. זה מתבטא בצליל קצת אנמי, רזולוציה פחות טובה ופחות פרטים. מאידך, האופציה הזו תענג אתכם מאוד למוסיקת רקע וזה בהחלט פיתרון עדיף לעומת חיבור המחשב אנלוגית לאחת מכניסות המגבר. בקיצור, ה-DAC של ה-H-100 נשמע ברמה נחותה משמעותית מה-DAC שיש ב-H-70.

Hegel H100 - ביקורת מגבר משולב
נקודות ציון

חשמל
כבל טוב הוא לא המלצה אם כי הכרח. המגבר הזה משקף בקלות את איכות הכבל המשודך אליו לטוב ולרע. זה אומר שכבל חשמל לא איכותי יפגע בטבעיות, בדינמיות ובפרטים.

העמדה ומיקום
רצוי כמובן להעמיד אותו על מדף ראוי. אין מה לעשות, ציוד כזה ישמע טוב יותר כך. יחד עם זאת, המגבר הזה כמעט ולא מתחמם. לכן, להניח אותו בתוך מזנון זה אפשרי בהחלט אך ללא שיכוך ראוי הוא הכרחי.

מגבלות בשילוב רמקולים
אין מגבר מושלם שיתאים לכל הרמקולים אך מגבר טוב יתאים לכל רמקול טוב. המגבר הזה הוא בדיוק כזה. הוא נטרלי נוטה לחמימות קלה כך שיכול להתאים גם לרמקול מהמשפחה הבהירה וגם מהמשפחה הנטרלית. הוא אינו מגבר "חם" באופיו ולכן הוא יתאים גם לרמקולים חמים והשילוב בינו לבינם יכול בהחלט להניב תוצאה מעניינת. מאידך, הוא אינו יציל אף אוזן מרמקול חריף באופיו.

Hegel H100 - ביקורת מגבר משולב
נימה אישית
50 וואט מפרידים בין מגבר זה לבין אחיו הקטן. יחד עם זאת ישנם עוד כמה פרמטרים שונים אך הם "טובים" יותר מספרית בקצת ממש. אבל בשורה התחתונה, הקצת הזה עושה הרבה. זה נכון ששניהם מגברים מעולים אך במקרה הזה מדובר במגבר משולב יותר טוב מאחיו הקטן בכמה פרמטרים חשובים אך הוא מציג גם חיסרון. אז החשוב הוא שהוא יותר טוב ממנו ברמה הסונית אך זה טבעי ביותר שזה מה שיקרה עם דגם בכיר יותר. יחד עם זאת, הוא פחות טוב ממנו ברמה ה- "פיצ'רית". משום מה, איכות ה-DAC שלו פחות טובה מאיכות ה-DAC של ה-H70. אני יכול להגיד לכם שאם המגבר הזה היה חולק את אותו ה-DAC המעולה שלהם הוא כנראה היה אחד מהמגברים המשולבים הטובים והמשתלמים שניתן לרכוש. כמובן שיש לו מתחרים, כמו כל מגבר בשוק, אבל אני לא מאמין שהמתחרים שלו, בטווח מחירו, יהיו טובים ממנו.

שורה תחתונה

טוב נו. לא ציפיתי לפחות. Hegel יודעים ליצר מגברים מעולים, שנשמעים פשוט מצוין. המגבר המשולב הזה הוא פשוט נשמע יקר. זה מתבטא בצליל תלת מימדי, דיוק וטבעיות שמזכירה במעט מגברי מנורות טובים, בס חזק, קצר ומדויק שמזכיר מגברים דיגיטלים איכותיים ואיזון טונאלי על הגוון הנטרלי מעט חמים שמזכיר מגבר טרנזיסטור יקר. היתרון הוא שהמגבר הזה אינו יודע לצרוח וזה מבלי להחסיר פרטים. אך היתרון שלא הוא שהוא גם יכול להתחבר לרמקולים מהמשפחה החמה מבלי להישמע "ספוגי" או חם מידי. להיפך, ישנה תחושה מוזרה שהמגבר הזה הוא סוג של זיקית שמשתנה מרמקול לרמקול וסוחט ממנו את המיטב. אפשר להגיד שמדובר ב-Hegel 70 אבל יותר טוב. כלומר, אופי דומה, גוון צליל זהה לחלוטין אך עם יותר כוח, יותר דינמיות, יותר מהירות. נכון, גם יותר כסף, אבל עדיין מצדיק את ההשקעה.

אחריות ושירות: סאונדקווסט
מחיר: 15,750 ש"ח

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום