רסיבר קולנוע ביתי דק - Pioneer VSX-S500, ביקורת

נמר לוי
24-02-2012 06:18

פיוניר שולחת למבחן רסיבר קולנוע ביתי דק במיוחד, אבל עם מפרט מעודכן הכולל חיבורי HDMI 1.4, תמיכה בפורמטי אודיו מתקדמים וכיול אוטומטי. ה- VSX-S500 של פיוניר נבחן בקטעי סרטים ומוזיקת סטריאו. ביקורת רסיבר.

לא כולם יכולים להרשות לעצמם להכניס הביתה רסיבר קולנוע ביתי גדול מימדים. ישנם לא מעט חובבים שמעדיפים רסיבר קטן, קומפקטי, שאינו מתחמם ואינו מושך את העין. משהו סולידי וטוב שימוקם במזנון שלהם ויספק להם את חווית הקולנוע האולטימטיבית. אז יש בידנו רסיבר קטן, קומפקטי שאינו מתחמם שיתאים להם. מה שנותר כרגע הוא לבדוק אם הוא אכן מעביר את חווית הקולנוע האולטימטיבית. את זה רבותי, אנחנו הולכים לבדוק.

רסיבר קולנוע ביתי דק - פיוניר VSX-S500 במבחן

נתחיל במפרט הטכני

כמה דק?
לפני שנצלול אל נתונים כמו הגברה ועיבוד, נתייחס לנתון הבולט ביותר אשר מייחד דגם זה בהשוואה לשאר רסיברים של קולנוע ביתי: הגובה.
כמה נמוך ה- S500 ביחס לחבורה? גובהו עומד על 85 מ"מ בלבד (פחות מעשרה ס"מ), בהשוואה, למשל, לגובה של 168 מ"מ בדגמי VSX821 / VSX921 או אף VSX521.  גם העומק צנוע יותר - 317 מ"מ מול 363 מ"מ בדגמים המקבילים.
בקו הרסיברים של פיוניר, מצוי דגם דק נוסף, זהו ה- VSX-S300 אשר מציג נתונים צנועים יותר ביחס לדגם הנבחן כאן.

מדובר ברסיבר קולנוע ביתי, בגודל של נגן DVD ממוצע, בעל הגברה "דיגיטלית" (Class D) של 100 וואט ב-4 אוהם עבור 6 ערוצי הגברה. הרסיבר תומך בכל האפשרויות העדכניות וזה אומר שהוא מסוגל להעביר 3d, לבצע המרה ל-1080p, כולל מערכת כיול RC מסוג MCACC, כניסת מתאם AS-BT200 – Bluetooth ועוד שלל תכונות שממקמות אותו בפסגת האפשרויות הטכנולוגיות לשנת 2012.


יחד עם זאת, הרסיבר תומך ב- HDMI 1.4 – דרך הכניסות הללו ניתן למתג עד 4 מכשירים יחד. במילים אחרות , 4 כניסות HDMI ויציאה אחת. בדרך לא נשכחה גם כניסת קומפוזיט. הרסיבר תומך ב-HD Audio בפורמטים: Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio. בקיצור, מעודכן טכנולוגית.

רסיבר קולנוע ביתי דק - Pioneer VSX-S500, ביקורת
מערכת כיול RC

זו מבצעת כיול בקלות רבה. ממש ככה. מחברים את המקרופון, ממקמים בנקודת הישיבה (לא ניתן לבצע כיול ממספר נקודות) נותנים פקודה דרך השלט, ותוך שלוש דקות הרסיבר מכויל. במקום צליל "ציוצים" בשלל תדרים תשמעו צליל "רעש לבן". לא לפחד ולא להבהל, כך זה אמור להיות.

הערה: ההבדל בין כיול אוטומטי דרך ה-RC לעומת כיול ידני דרך האוזן הוא דרמטי. מערכת ה-RC של הרסיבר הזה פשוט מעולה. זה כמו לראות טלוויזיה בשידורי HD לעומת אנטנה. רצוי ומומלץ להשקיע את שלוש הדקות הללו.

AirPlay
ניגון מהאוויר (AirPlay) עם iPhone הפך להיות פיצ'ר נחוץ לאור הפופולריות של מחזיקי מכשיר אייפון או אייפוד. הרסיבר הזה, כמו הרבה אחרים, מאפשר לנו להזרים את המוסיקה מה- iPhone לרסיבר בלחיצת כפתור.

טרם התחלתי בביקורת עצמה בדקתי ראשית כיצד עובד הסינכרון בניהם.
אז ככה. ישנן שתי אפשרויות.
אפשרות אחת תהיה בעזרת כבל USB שמאפשר לך לצפות בו על גבי המסך ולשלוט בו מהמכשיר עצמו או לחלופין להעביר שירים דרך שלט ברסיבר (לא נוח במיוחד). האפשרות השניה היא הזרמת המוסיקה דרך ה-i-Tunes של מכשיר הטלפון שלכם או דרך אייפד. גם כאן, הרסיבר מזהה מיד את המכשיר ומזרים את המוסיקה דרכו. איכות הצליל טובה מאוד, קצת פחות טובה מנגן תקליטורים בחיבור RCA, אך עיבוד ה-DAC של הרסיבר הזה מקבל אצלי ציון גבוה למדי.

הערה: אין לי עניין לעבור צעד צעד ולהגדיר בפומבי את הרסיבר. בחבילה תקבלו חוברת הוראות בכל שפה שרק תרצו כמו גם תקליטור DVD לביצוע הגדרות נוחות וברורות. מה שכן אתם צריכים לדעת הוא שכאשר אתם מבצעים כיול RC יש לצאת מחלל ההאזנה ולשמור על שקט, רצוי לחבר את הרסיבר כאשר המסך מחובר אליו על מנת לצפות בבירור בפרמטרים השונים על גבי המסך, לא לשכוח להגדיר במצב הוידאו את הרזולוציה המקסימלית של המסך שלכם. מעבר לכך, לא מאמין שתהיה לכם בעיה להתמודד איתו ולכן אני מצהיר שהמבחנים שלי, הנוגעים לקולנוע ביתי, אינם ישמשו אתכם כמדריך משתמש. אתכם הסליחה.

רסיבר קולנוע ביתי דק - Pioneer VSX-S500, ביקורת
מבחן האזנה

Batman - The Dark Knight
Batman - The Dark Knightלהבדיל מסרטי דרמה בהם לפס הקול המוסיקלי יש משמעות גדולה אך בהם אני בוחן את הסאונד בדיאלוגים וקולות אדם. בסרטי אקשן מהסוג הזה אני מחפש דברים אחרים מהמגבר. אני מחפש "רושם" או במילים אחרות "פוזה בסאונד". המראה של הרסיבר הדקיק הזה לא ממש משדר עוצמה בקול -  נראה כאילו הוא לא נועד להחזיק 5 רמקולים בסרט אקשן בעוצמה ראויה. זה כמובן רק ממבט. אבל איך אומרים? “אל תסתכל בקנקן, נסה לשבור אותו".

זה מתחיל בשוד בנק, בו מעורבים רובים, צעקות וכמובן חלל של בנק. המעבר בין הסאונד של הרחוב להיכל הבנק אמור להמחיש לי את השינוי האקוסטי שבניהם. זה אומר שצליל הדיבור בתוך הבנק אמור להדגים לי את המבנה. זה מתרחש כאן אך לא ממש משכנע. חסרים לי מעט פרטים במיוחד כאשר המגבר מפספס מעט את צליל הדעיכה לאחר היריה של הרובה. לעומת זאת, המגבר מרשים בכוח שלו. לא ציפיתי לקבל אנרגיה ועוצמה כזו מהדקיקון הזה.

7-Pounds
בסרט המדכא במיוחד “7 נשמות" עם ויל סמית' אני בוחן את הסנטר ואיכות הצליל בקול אנושי. זהו אינו סרט אקשן אם כי דרמה קורעת לב, קצת מסטיקית אבל מצליחה להעציב את השמחים ביותר. בתחילת הסרט אנו עדים לשיחה בין הדמות הראשית לבין "עזרא", מוכרן טלפוני עיוור בחנות בשר. קולו של ויל סמית' נשמע נהדר. משכנע ביותר. הסנטר נשמע מלא, עם אוויר ואנרגיה, מאוד דינמי וטבעי. המעבר לקולו של "עזרא" דרך הטלפון מהווה קונטרס משכנע ביותר. הצליל מפורט מאוד, ניתן לשמוע את ציקצוק השפתיים, את הניואנסים הקלים ביותר.

Adele - live at the royal albert hall
ההופעה הזו לא רק מדהימה ברמת ההפקה הסולידית והאיכותית, היא גם מדהימה ברמת הסאונד שלה. Adel הודיעה שהיא "פורשת" לטובת הרכבת משפחה, אני משער שזה לא ממש יקרה ונהיה עדים, עוד בחודשים הקרובים, לשיר חדש שלה. אני משער שגם תקליט חדש וכנראה שגם הופעה חדשה. אך זה בגדר ימים יגידו. נכון להיום, ההופעה שלה, עבורי לפחות, זה הרפרנס המושלם עבור מבחנים מהסוג הזה. באוזן בוחנת אפשר לספר לכם מהן המסקנות שלי לגבי הצליל והן מעורבות.

Adele - live at the royal albert hallראשית, אעיד על איכות הצליל טובה מאוד. טובה מאוד ביחס לרסיבר בטווח המחיר הזה ובתצורה הזו, אך לא מספיק טובה ביחס למגבר סטריאו. כנראה שניתן להטיל את האשמה על ההגברה הדיגיטלית או שאולי המצב שאמור לעקוף את כל העיבודים לא באמת עושה זאת או שבכלל עדיף, במקרה הזה לפחות, שכן ישארו עיבודים. בחנתי את הרסיבר הזה בהופעה חיה ב-dvd ובהופעה חיה בסטריאו (דיסק). איכות הצליל לטעמי אינה מספקת ברמה האודיופילית אך זה לא מה שאני מחפש ברסיבר הזה. אני כן מחפש את מחיאות הכפיים שתהיינה מופרדות ולא כמקשה אחת וזה לא ממש התרחש, אני מחפש את הפרופורציות בין הכלים השונים וגם זה לא רשם הצלחה כבירה. מה שכן מצאתי, וזה בהחלט משמח מאוד, הוא צליל מרשים מאוד ברמת הגודל. כלומר, הבמה ענקית, החלוקה ל-5.1 מאוד מוגדרת וברורה, הרמקולים לא מרגישים "לחוצים" ולאוזן לא מיומנת הצליל הזה ישמע לא פחות מחלומי. כן, ממש ככה. אישתי העדיפה את הרסיבר הזה על פני כמה מדופלמים, גדולים ויקרים להחריד שיושבים אצלי בבית ומחכים למבחן. לדעתי, בסופו של דבר, זה מה שקובע. אני טוען זאת משום שהצרכן הסופי של רסיבר כזה לא יחפש את מה שאני מחפש.

רסיבר קולנוע ביתי דק - Pioneer VSX-S500, ביקורת
Rio
אני מתייחס לסרט הזה כהופעה. כלומר, המבחן כאן בפועל הוא איכות פס הקול במוסיקה ולא האפקטים. במקרה הזה, מוסיקת סמבה אנרגטית ומורכבת, נשמעת פשוט מקסים מבעד לרסיבר הזה. כלי הקשה טבעיים, קולות שירה נשמעים נהדר, בס "דוחף" עם אנרגיה ואיזון טונאלי מרשים ודינמיות מעולה.

המרת תמונה
הקרנה ממכשיר DVD של פיוניר שלוויתי באופן זמני מהחנות "אודיוזיפ" עבור הכתבה איפשרה לי לבחון את ההמרה של הרסיבר ל-1080p. זה אומר שאיכות סרט ה-DVD שתצפו בו אמורה להשתפר דרך מעגלי הוידאו ברסיבר. זה לא הופך את הסרט ל-FHD אבל עדיין משפר אותו. זה מתבטא בפחות רעש, דינמיות משופרת ועיבוד טוב יותר באופן כללי. קטעים בהם התמונה כהה יותר ניתן לגלות יותר פרטים בשחור והפרדה טובה יותר. אינני איש וידאו מוסמך ואינני ממש יכול להיכנס לעובי הקורה בנושא הזה אך זה בדיוק העניין. לא צריך להיות וידאופיל מוסמך ומדופלם על מנת להבין שהתוצאה פשוט טובה יותר.

James Bond Quantum of Solace
James Bond Quantum of Solaceהפתיחה של הסרט הזה מהווה עבור הרבה רסיברים התעללות מוצהרת. האמת היא שגם הרסיבר הזה הוא לא מהחזקים ביותר שנתקלתי בהם אך בהחלט הצליח להפתיע אותי. הסרט מתחיל במרדף אלים אחרי בונד – ג'יימס בונד, שנוסע ברכב הספורט שלו, המונע על ידי מנוע אימתני שדרך הרסיבר הזה נשמע כמנוע קצת פחות אימתני. הרסיבר אינו מעביר את האנרגיה של המנוע, ההתנגשויות, היריות, אזעקות המשטרה, זעקות, צעקות דיבור וקצת בוקסים - הכל ביחד. יחד עם זאת, יחסית למה שאני מכיר הוא לוחם עז שעושה הכל בשביל שזה ישמע טוב בעוצמות שהסרט אמור להתנגן. כלומר, בעוצמות גבוהות הוא די ניכנע ללחץ הדינמי אך בעוצמה מספקת אך לא גבוהה הוא מתיישר ומציג דינמיות מרשימה מאוד. זה אומר שהחסרון שלו הוא אי היכולת לנגן בעוצמה גבוהה קטעים מורכבים.

הערה: הפתיחה של הסרט הזה מאוד מאתגרת. ציינתי את חולשות הרסיבר בגזרה הזו אך חשוב לי לציין כי עדיין מעט מאוד חובבי קולנוע יעלו את עוצמת קול המכשיר הזה לעוצמות הללו. במקרה הזה, שמעתי בעוצמה ששומעים בבתי הקולנוע. זה על מנת לקחת את הרסיבר לקצה היכולת שלו. אני יכול להודיע כי קצה היכולת שלו היא לא בהכרח הדבר הנכון לעשות ובעוצמות סבירות הוא בהחלט מרשים ביותר.

רסיבר קולנוע ביתי דק - פיוניר VSX-S500, ביקורת
אודיו דו ערוצי

זה אומנם לא המבחן שיקבע אם הוא טוב או לא משום שהצרכן של המוצר הזה לרוב אינו מתייחס לניואנסים שאני מתייחס אליהם. אני משער שגם הרמקולים שישודכו אליו אינם מסוגלים לחשוף באמת את מה שאני אטען. אני יכול לצאת בהצהרה. הרסיבר הזה אינו נועד לנגן מוסיקה באיכות גבוה אך הוא כן ינגן מוסיקה באיכות מספקת. אם אתם חפצים בהאזנה למוסיקה באיכות גבוהה ליצרנית הזו ישנם מוצרים אחרים, יקרים יותר, שיעשו את העבודה טוב יותר וגם ירשימו אף יותר בקולנוע. במקרה הזה, הרסיבר הזה ינעים את זמנכם גם בהאזנה למוסיקה באיכות מספקת במידה והדרישות שלכם אינן גבוהות מידי. הוא יצליח לנגן הכל ובמצב סטריאו הוא גם יעשה זאת בעוצמה ראויה ויניע כמעט כל רמקול שתשימו מולו. על מנת לשפר את הסאונד תאלצו להשתמש בבורר התדרים על מנת לאזן את התוצאה.


הערה: מצב ה-Pure Direct שמיועד לעקוף את את כל העיבודים של הרסיבר אינו מצליח להתעלות על מצב הסטריאו הרגיל. להיפך. משום מה, אל תשאלו אותי מדוע, הוא פשוט פוגם בתוצאה. לטעמי ולדעתי, אין שום סיבה להשתמש בכפתור הזה.

אחת מהאפשרויות המעניינות של המגבר הוא חיבור יחידת הסאב המאפשרת לך שתי אופציות. אופציה ראשונה היא יציאת אות RCA כפי שקיים בכל רסיבר קולנוע ביתי. האופציה השניה היא חיבור סאב פסיבי שיוגבר על ידי הרסיבר עצמו. באותה יציאת הגברה ניתן לחבר לחלופין רמקול הקפי אחורי או לחבר איזור נוסף בבית עם שליטה נפרדת.

לרסיבר הזה פיצ'ר נוסף ויחודי. Sound Wing שמו והוא מאפשר לנו לשמוע צליל הקפי משני רמקולים קדמיים בלבד. הצהרה כזו מחייבת אותי לבדוק את הנושא לעומק. בפועל, האפקט משכנע ואף מפתיע. אני מקבל סאונד הקפי משני רמקולים בלבד. זה בהחלט מפתיע ולא צפוי. ברוב הפעמים שנתקלתי בהצהרות טכנולוגיות מרעישות מהסוג הזה הן התגלו כהצהרה בלבד. במקרה הזה, ההצהרה לא רק נכונה אם כי גם מרשימה מאוד.

רסיבר קולנוע ביתי דק - פיוניר VSX-S500 במבחן
נקודות ציון

שלט רחוק
נוח וארגונומי במיוחד. מאפשר לשלוט על רכיבים נוספים מבית פיוניר כמו למשל נגן הבלוריי שלהם. איכות הקליטה מעולה.

נוחות תפעול
נוחות היא שם המשחק. טכנופוב כמוני הצליח לתפעל אותו בדקות תמימות. אי אפשר להסתבך ואפילו אין שום סיבה לפתוח את ספר ההוראות שלו. לעומת זאת, אם בכל זאת הסתבכתם, תקבלו בחבילה דיסק

רסיבר קולנוע ביתי דק - פיוניר VSX-S500, ביקורת
סיכום

ה- Pioneer VSX-S500 הוא אומנם רסיבר דק וקטן אך ממזרי בהחלט. איכות הצליל שלו באודיו דו ערוצי אינה ממש מרשימה אך הוא כן יודע לנגן מוסיקה ומאפשר לנו לנגן מוסיקה באופן אלחוטי בעזרת הטלפון הסלולארי של אפל. הוא יתמוך ב-iPhone מדור 3 עד הדור העדכני ביותר. הוא שם את עצמו יחד עם הרסיברים הגדולים בזכות מיתוג ה-HDMI ובפיצ'רים העדכניים בכלל. בכל הנוגע לחווית קולנוע ביתי אני די בדילמה. כלומר, אם אני מתייחס אליו כרסיבר מול המתחרים הגדולים (גם מבית פיוניר) אז הוא מן הסתם לא ממש מתחרה בהם. מצד שני, צריך לזכור היטב שמדובר ברסיבר דק יחסית שנועד עבור אלו שאינם מחפשים את העוצמה והכוח של אחיו הגדולים ומצד שני אינם מעוניינים להתפשר לחלוטין על ביצועי הקולנוע. הרסיבר הזה, מציג ביצועים יפים ביחס לגודלו אך מפאת זאת הוא גם מוגבל. הוא אינו מסוגל להניע את כל הרמקולים הקיימים בשוק ויעדיף כאלה נצילים יותר, הוא אינו מסוגל להרעיד את הסלון אך בהחלט יקפיץ אתכם בהשמע קול פיצוץ, הוא אינו מסוגל לנגן בקול רם מוסיקה אך, לדעתי לא אמצע בנקל אדם שמקסימום עוצמת הקול של הפיוניר לא תספק אותו בסלון ממוצע. הרסיבר הזה ממלא את יעודו ואף מעבר. הוא שחקן חשוב בשוק הצרכני ומהווה פתרון הולם עבור הצרכן הסולידי שמעוניין להינות מחווית קולנוע איכותית במחיר שפוי יחסית כשהוא מספק את חובבי הטכנולוגיה והפיצ'רים בזכות הטכנולוגיה העדכנית שהוא מכיל.


מחיר: 4,790 ש"ח
אחריות ושירות: ט.ר אלקטרוניקה.

מעבר לתגובות בפורום