Sugden Fusion 21 – נגן CD בריטי במבחן

נמר לוי
16-02-2012 06:20

נגן הדיסקים של חברת Sugden מתייצב למבחן, עם גוף שרירי למראה, הוא מפגין אופי מוסיקלי, בס משוחרר מעט וצליל שעושה משהו שמזכיר פטיפון. ביקורת נגן CD.

"סאגדן" הינה יצרנית מוצרי היי אנד ותיקה מאנגליה המתמחה בעיקר בקטגוריית האלקטרוניקה. Sugden איננה מהיצרניות אשר מפרסמות תחת כל עץ רענן, יחד עם זאת, מדובר ביצרנית שהצליחה ליצור לעצמה שם של אקזוטית, שמרנית ומתוחכמת בו זמנית, עם מעט מאוד דגמים בארסנל. בין המוצרים ניתן למצוא מגברים משולבים משלוש סדרות בלבד כאשר בכל סדרה דגם אחד או שניים לכל היותר מכל גזרה. ל- Sugden יש גם רמקולים פרי פיתוחה. מבט עליהם גורם לי לתהות כיצד הם נשמעים. נקווה שיגיעו ארצה ביום מהימים ואוכל להרחיב על הנושא.

היום נדליק אור על אחד מנגני ה-CD של היצרנית. ה-Sugden Fusion 21 CD Player מהווה את הדגם מהסדרה הבינונית והוא ממוקם אחד לפני נגן הדגל שלהם ה-Masterclass PDT-4F Fusion CD Player.

איך נראה

אוהבי המראה המאסיבי ישמחו לפגוש את ה- Fusion 21. העיצוב השמרני האנגלי והנקי צמח במימדיו  למכשיר מרשים מאוד בגודלו שלא מבייש מגבר משולב אימתני. כך גם המשקל הרב ואיכות ההרכבה שהיא לעילא ולעילא. באחורי המכשיר ניתן לראות כי ניתן לחבר לו טרנספורט או מחשב וכך הוא הופך להיות מכשיר DAC לכל דבר.

נתונים טכניים


 Outputs One RCA stereo analogue,
One XLR Balanced stereo analogue
one digital coaxial
Input One SPDIF coaxial
Front panel controls Standby, load, play, next, previous, stop
Remote control Direct track access, repeat, store, random,
play, pause, stop, load, prev, next, search
a-b, time
Display Track, repeat, store, random, play, pause
search track time, A-B and CD length
CD Compartment Accepts both 12cm and 8cm CD and CDR
‘Red Book’ audio discs and MP3
Specifications
Output 2.1Volts
Frequency response 20Hz - 20kHz +/-1.25dB points
Signal to noise >86dB
Gross weight (packed) 9kgs
Dimensions 92 x 430 x 310
Digital input SPDIF 16-24 bit word length, with
sample rates from 32 to 192ks/s.
Power consumption 53 Watts
Additional facility Placed in standby the Fusion 21 CD becomes
a stand alone Digital to Analogue Converter

Sugden Fusion 21 CD Player
מבחן האזנה


אני פותח את הסקירה עם ג'אז - Ben Webster בתקליט stormy weather. נגן ה- CD מצליח לגלות לי המון פרטים מצד הקהל שיושב על ידי. כן, למי שלא הבין, מדובר בהופעה חיה והיא אכן נשמעת כך. הצליל הבוקע מהנגן הזה מגלה לי סקסופון בריא, אמיתי, טבעי ומפורט מאוד. זה מבלי לגלות אפילו רמז לדיגיטליות בצליל. להיפך, יש בנגן הזה משהו מאוד אנלוגי, גם באופן שהוא מסדר לי במה כל כך יפה מלפני ועל ידי ויוצר תחושה שמישהו מוחא כפיים בכל סוף יצירה. הנגן מציג את מצילות התופים בצורה יוצאת מגדר הרגיל, הוא מצליח לפרק את הניואנסים הקטנים ביותר ולהגיש לי אותם בבירור. הוא מצליח להעביר את הפסנתר בגודלו הטבעי, נטול צבע ונטול תיבולים ויחד עם זאת חמים ועמוק במיוחד.

בגזרה האלקטרונית תופס את מקומו על מגש הנגן Tiesto ביצירה המדהימה Heroes. כאן אני מחפש תוקפנות, מהירות, איזון בין התחום הגבוה למיד ובס ראוי שירעיד את הרמקול. הנגן הזה עומד כמעט בכל הפרמטרים הללו מלבד אחד מהם. התחום הנמוך מעגל מעט פינות, הוא מדויק ומוגדר אך לא באופן מושלם. זה מוסיף המון לתחושה העגלגלה בתחום הנמוך ומוסיף תיבול בתחום הנמוך שיכול בהחלט לחמם את האווירה ולהרשים הרבה יותר אך אני מעדיף פחות חמימות בתחום התחתון ויותר רזולוציה ודיוק. יחד עם זאת, אני מודע לכך שיש לא מעט חובבים שיעדיפו לשמוע את היצירה הזו עם ה"חיסרון" הזה מאשר בלעדיו. מצד שני, התחום הגבוה פשוט ממכר, הוא כל כך מפורט ומלא, תוקפני ומעודן יחד. יש משהו מאוד כובש בתחום התדרים הגבוה שבוקע ממנו. המיד הוא החלק המרשים ביותר בנגן הזה. הרזולוציה מרשימה ורמת ההפרדה פנומינלית, המיד הנמוך (מידבס) מדויק להפליא, מהיר ומאוזן מאוד.

הערה: אני מוצא שבמוסיקה אלקטרונית תחום התדרים הגבוה והבינוני טוב יותר מאשר התחום הנמוך מאוד. לא הבס, אם כי זה שמתחתיו שמותח קצת יותר מידי את הצליל. אולי יותר ממה שאני מורגל, אולי זה מה שנותן עוד מימד ליצירה ועוד נפח. אני פחות מתחבר לזה משום שיצא לי לחוש שאני מפספס כמה פרטים בגזרה הנמוכה מאוד. יחד עם זאת, יש לציין שלא חשתי בבעיה הזו בסגנונות מוסיקה אחרים שבהם הבס כנראה לא יורד כל כך נמוך.

ManOWar בשיר Warriors Of The World שמהווה את קטע הבחינה שלי בגזרת הרוק מטאל. הכוחניות הזו, שהלהקה הזו מציגה, ממחישה היטב כמה הנגן הזה מוצלח. הוא מציג הרכב רוק אמיתי ומוחשי לנגד עיני. הבמה הענקית שלו שמה אותי כאחד קטן מתוך קהל אדיר. המיד המלא והבס הדומיננטי מוסיף מאוד לתחושה וזה בתוך הפרדת כלים מרשימה מאוד. אני מוצא תחום גבוה מפורט מאוד, אוורירי ולא חריף כלל. להיפך, האיזון הטונאלי מרשים מאוד. השירה שבוקעת מהנגן הזה, יחד עם ההרכב הכלי, מספרים לי שמדובר גם בנגן דינמי להפליא. נגן שאינו מפחד גם ממגה להקה. הצליל מפורט, עשיר, מאוזן ומשכנע מאוד. אהבתי.

הערה: להבדיל ממוסיקה אלקטרונית, הבס במוסיקת רוק מטאל אלימה נהנה מאופי תפוח יותר של הבס. זה ממראה כי לעיתים חסרונות ותיבול בתחום הנמוך יכולים להוות יתרו בסגנון מוזיקלי שונה.

Sugden Fusion 21 CD Player
ביצוע קלאסי

בגזרה הקלאסית אני ממשיך עם הרפרנס המושלם עבורי. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. למי שקורא בפעם הראשונה ביקורת שלי אספר שמדובר ביצירה אשר מאפשרת לי להתמקד על כלים בודדים או מחלקה ספציפית בכלי התזמורת. במקרה הזה אתחיל כרגיל בחליל הפיקולו. טוב, כבר אמרנו שהנגן הזה אינו יודע להיות חריף ולכן הוא מפספס מעט את החריפות הטבעית של החליל. הוא מציג אותה והיא כן קיימת אך לא כפי שהיא, לטעמי, אמורה להישמע. מאידך, הכינורות נשמעים נפלא והקונטרס בינם לבין הויולות ברור ומוגדר. כלי נשיפה חמימים מעץ כמו אבוב למשל, נשמעים כל כך חלקים ומתוקים שקשה לי שלא לחייך. בגזרה הנמוכה של ספקטרום התדרים נימצא את הצ'לו, הקונטרבס והטובה. הפרופורציות בניהם טובות מאוד וגם הרזולוציה וכל זה פרוס לפני בבמה ענקית ומוגדרת מאוד. התזמורת במלואה נשמעת נהדר גם כן. דינמיות לא חסרה כאן כלל. ה- Sugden מפריד את הכלים השונים גם בקטעים מתפרצים ותובעניים ומציג רמת פירוט מרשימה מאוד.


קולות אישה אינם קלים לשיחזור. זה משום שקולות אישה נוגעים יותר בתחום הגבוה (ברוב המקרים) וחושפים חריפות, דיגיטליות ובהירות מנגנים שהם אינם מאוזנים. יחד עם זאת, קול כמו הזמרת הישראלית "יסמין לוי" יגלה לכם כמה טבעי ומהיר הנגן. הסילסול המעט בכייני שלה אך המאוד "מוחצן" מפיל לא מעט נגנים. כאן, במבחן הזה, אתייחס לקולה יותר מאשר ללהקה שמאחוריה וזה משום שקולה בהקלטה הוא הדומיננטי בהחלט גם ברמת הביצוע וגם ברמת הדגש במיקס. לשיר קוראים No Tengo Lugar והמבצעת היא כמובן Yasmin Levy. הנגן מצליח לגלות לי מספר פרטים חשובים שבלעדיהם הוא היה "נקטל" במקום. ראשית הוא מציג היטב את הסלסול המוחצן הנפוץ בשירת פלמנקו. יחד עם זאת, הוא מציג פרמטר נוסף והוא "רגש". לא רגש שקשור אלי אם כי הרגש של הזמרת. הצרידות בסוף משפט, הניואנסים הקטנים שממחיזים את השירה שלה, העצבות שבקולה נחשפים בקלות. הרגש הזה, שקשה מאוד להגדיר אותו במילים, יכולה להתפרש אצל אחרים כפרזנטציה. ואם זה יהיה הפירוש אז נגדיר את הפרזנטציה כ"דרמטית" גם בגודלה וגם בכמות המידע המוסיקלי והעושר שבצליל. והתוצאה בשיר הזה, לטעמי, מרגשת.


Sugden Fusion 21 CD Player
נקודות ציון


העמדה
ב-99 אחוז מהמקרים אני מעודד להניח מוצר אודיו על מדף יעודי לכך. הפעם זה לא שונה, מדף יעודי הוא לא אביזר לרכיבי אודיו אלא רכיב אודיו לכל דבר. את הנגן הזה, כמו הרבה טובים אחרים, צריך להניח נכון. ברגע שזה מתרחש התוצאה לא משתפרת אלה היא התוצאה הנכונה. מדף מהדהד יפגע באיכות הסונית של הנגן. כמו בכל נגן CD לחומר השיכוך ישנה השפעה על הצליל. במידה ותרצו לסחוט ממנו עוד טיפה בהירות ואווריריות יש להשתמש בספייקים (עוקצנים) ממתכת. על מנת להוציא ממנו משקל וחמימות יש להניחו על מדף עץ ישירות על הגומיות המקוריות שלו.

חשמל
המכשיר התגלה כרגיש ושקוף בהחלפת כבלי חשמל. כבל חשמל פשוט מהום סנטר או חנות החשמל הקרובה לא יעשו טוב לביצועי המכשיר. זה יתבטא בפחות פרטים, פחות דינמיות ומתכתיות בתחום התדרים הגבוה. זה לא נגן זול ויש להתייחס אליו בכבוד. חברו לו כבל ראוי מחברה מכובדת.

מהירות טעינת דיסקים
מהירות הטעינה לא התגלתה כמהירה במיוחד אך גם לא איטית מידי, זה לקח משהו כמו 10 שניות לערך.

שלט רחוק
אינני מבין מדוע עשו שלט כל כך מרשים ויפה באם הקליטה שלו כל כך גרועה. יכול להיות שהגזמתי מעט,  אבל אצלי לא הודגמה קליטה מרשימה במיוחד והפתרון היה להושיט את היד, לכוון לחיישן וללחוץ היטב על הלחצן.

Sugden Fusion 21 CD Player
סיכום

הנגן הזה הוא לא רק יפה, לא רק מבית טוב, אם כי איכותי בהחלט. זה מלבד חיסרון אחד, בתחום הבס, שיודגש יותר בסגנונות מוזיקה מסויימים. בגדול, ביצועי הנגן התגלו כטובים מאוד. הוא מהיר כברק, טבעי מאוד, מהיר ומדויק ביותר והכי חשוב מוסיקלי ועשיר.
בכלל, Sugden זו יצרנית שאני מאוד מעריך, יש להם עקביות בצליל, ה-Sugdenיות המיוחדת הזו מתבטאת בצליל מאוד מפורט ואוורירי מבלי להיות בהיר או חריף. זה מאוד מזכיר פטיפון טוב שמכוון היטב. הנגן הזה מתחרה ישיר לפטיפון גם באיכות וגם בגוון הצליל המיוחד שלו. עם זאת, יש לו גם חיסרון בתחום הנמוך. הוא מציג צליל עגלגל, אולי מידי, בתחום הבס. יש לציין שהניפוח העדין הזה בנמוכים מצליח גם להרשים אותי באיזה חמימות מאוד מיוחדת אך הוא עלול להביא את הנגן לכשל ברזולוציה במוסיקה תובענית שדורשת הפרדה רבה בתחום הנמוך.
אני מוכרח לציין נקודה נוספת ממנה התרשמתי. בימת הצליל של ה-Fusion 21 CD הינה פשוט אדירה! הוא מצליח לסדר עומק וגם רוחב וגובה, הוא מצליח לסדר את הנגנים במקומם ולשכנע אותי שהם מנגנים מולי. הנוכחות האנושית שהוא מציג משקפת את מחירו ומזכירה לי ביצועים של נגנים יקרים. לכל היתרונות הללו נוסיף יתרון אחד שהוא הכרח במציאות הממוחשבת של היום. הנגן הזה יודע לעבוד כ-DAC וכך חובבי האודיו יוכלו להנות מנגן CD איכותי וגם מניגון מוסיקה דרך המחשב או סטרימר ע"י שימוש בפענוח ה-DAC הפנימי שלו.

מחיר: 18,560 ש"ח
אחריות ושירות: אמנון סאונד

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering  lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק -  pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי -  ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:
מפצל חשמל - oyaide מדגם  mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב. 
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive  RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה:

כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום