פטיפון Linn LP12 Majik במבחן

נמר לוי
05-02-2012 10:35

ה- Majik נחשב לקלאסיקה בתחום הפטיפונים, נמר לוי פותח את השבוע בהאזנה לנעימת סקסופון פנטסטית, מתחמם עם הרכב המתופפים Zaka Percussion ופונה לכיוון הצהריים עם הסקורפיונס. כל זה, מנוצל כמובן לניתוח אופיו של פטיפון ה- Linn. ביקורת פטיפון.

זה ששוקע וזה שעולה

בימים אלו, נגן ה-CD נמצא בדרך להעלמות מבתי הצרכנים. לדאבוני זו עובדה. זה ייקח אמנם זמן, אך בסופו של דבר, הוא יהפוך להיות מוצר לחובבים מכורים בלבד. נגן התקליטורים יעלם לטובת סטרימר או מחשב האודיופילי אצל חובבי האודיו ולטובת מכשיר MP3 בבתים בהם אף אחד אינו סובל "ממחלת" האודיופיליה. לעומת נגן התקליטורים, הולך ומתרומם לאט לאט, או ליתר דיוק מתעורר שוב לחיים, זה הפטיפון. זה קורה לא רק בגלל איכות הצליל הפנומינלית שהוא מסוגל להציג אלא גם בגלל סוג של אופנת רטרו שלאחרונה "תקפה" לא מעט אזרחים. אז כן, כפי שאתם בוודאי מבינים, הכתבה הבאה היא על פטיפון, ולא סתם פטיפון אלא פטיפון אותו רציתי לשמוע בביתי לפני לא מעט זמן.

מה נשמע היום?

זהו אחד מהפטיפונים הבודדים שהפכו לאגדה. יש שטוענים כי חברת לין המציאה את האנלוג מחדש גם בטכניקה וגם ברמת הצליל. זה קרה בשנות ה-80 ועד היום היצרנית הזו נחשבת לאחת הטובות ביותר בתחום האנלוג וכל זה רק על סמך דגם אחד בלבד (אשר ניתן לשדרוג). כיום, ללין יש שני דגמים, דומים אחד לשני, היתרונות של הדגם הבכיר, ה-Sondek, מורגשים כמובן בצליל ובזויות נוספות, אבל עליו נדבר במבחן עתידי. הפעם נדליק אור על ה-Majik הוא בעצם המהדורה הזולה יותר של linn. הוא מגיע להפתעתי הרבה עם זרוע Pro-Ject 9cc tonearm שאני מכיר היטב מפטיפון ה-rpm5 שליווה אותי מספר שנים, וראש Linn Adikt MM שמהווה את הדרגה הבסיסית של היצרנית שמחזיקה, כאמור, בעוד דגם אחד בלבד.

חובבי האנלוג מודעים לכך שבפטיפונים ישנן שתי טכניקות מקובלות ונפוצות. אסכולת המסה ואסכולת ה"תליה" (Suspension) כאשר להבדיל משיטת המסה, בה הצלחת הכבדה היא זו שמתמודדת עם וויברציות, בשיטת ה"Suspension” הצלחת והזרוע תלויות על מערכת קפיצית והיא - במקום להתנגד לויברציות זורמת איתן. במילים אחרות, אם אתה לא יכול להילחם איתן, הצטרף אליהן. הפטיפון הזה, ה- Majik הוא מהמשפחה שמעדיפה להימנע ממלחמה נגד הוויברציות. על סמך המקובל, אין יתרון מובהק לאף אחת מהשיטות ברמה הסונית ואם המוצר בנוי טוב ונכון, בשתי הטכניקות הללו ניתן להפיק איכות צליל פנומינלית. עם זאת, ברמת הבניה לשיטת ה- Suspension יש חסרון מבני שטמון בקפיצים אשר עם השנים מאבדים את גמישותם ועל כן יש להחליפם. סט הקפיצים הזה אינו יקר כלל אך הוא דורש כיול נכון על ידי אדם מנוסה.

פטיפון Linn LP12 Majik, ביקורת
מידע טכני על ראש הפטיפון:


Introduced 2002
❙ Type Moving magnet phono cartridge
❙ Stylus Gyger II (replacable)
❙ Tracking force 1.5g - 2.0g (1.75g nom)
❙ Cantilever Aluminium
❙ Coil wire Copper
❙ Pin connection type 1.2mm (gold)
❙ Recommended load resistance 47kohms
❙ Load capacitance 150 - 200pF
❙ Weight 7.0g
❙ Separation 25dB at 1kHZ
❙ Channel balance 2dB at 1kHz
❙ Output at 5cm/s 1kHz 6.5mV ᄆ 1.5dB


linn lp 12 Majik - מבחן האזנה

החלטתי לזרוק אותו כבר בהתחלה למים העמוקים. עם רזומה כזה, אינני יכול לחשוב על משהו אחר מאשר Britten - Young Persons Guide to the Orchestra אשר מהווה את אחד המבחנים החשובים ביותר לטעמי. אם הפטיפון יכשל כאן אז כנראה שכל הרעש שעשיתי בפתיחה מהווה בזבוז זמן עבורכם. אבל כפי שאתם בוודאי יודעים, אני אדם מתחשב בדרך כלל ולא הייתי נותן לכם לקרוא את הפתיח הארוך אם זה לא היה מוצדק. אז במקרה הזה זה לא טוב אם כי טוב מאוד. הפטיפון הזה שקט מאוד ומצליח לסדר תזמורת סימפונית גדולה ומוגדרת בסלון ביתי. היצירה הזו מאפשרת לי לבחון כלים בודדים בקטעי סולו. אתחיל בכלי מאוד קשה לשיחזור והוא חליל הפיקולו. הוא לא קשה בגלל טווח התדרים הרחב שלו, אלא בדיוק להיפך. הוא הכלי הגבוה ביותר בגזרת כלי הנשיפה והוא עלול גם להתגלות ככלי החריף ביותר והמציק ביותר שהאוזן שלכם תפגוש באם המערכת אינה מאוזנת. במקרה הזה, כמעט כמו בכל פטיפון איכותי, אני מגלה רק את החריפות הטבעית של הפיקולו ולא מעבר. אני גם מגלה ניואנסים חשובים כמו האוויר הבוקע מהפיקולו, והפרטים הקטנים שבפיקולו ובגוף העץ ממנו הוא עשוי. ממשיכים עם כלי הקשת כאשר הפרופורציות בין כינור לויולה מורגשות, התחום הנמוך נשמע מעולה. זה מורגש היטב בצליל הקונטרבס המציג רזולוציה מרשימה למדי, הפרדת הכלים טובה מאוד. כלי הנשיפה ממתכת נשמעים נהדר. גם כאן אני מגלה פירוט רב, איזון טונאלי מרשים, דינמיות וטבעיות שמתארים היטב את מחירו של הסט האנלוגי הזה. יחד עם זאת, הוא מציג במה גדולה שיוצאת מגבולות הרמקולים ומסדר את התזמורת בחלל שבין הרמקולים, מאחוריהם ובקדמתם. במילים אחרות, בחבילה הזו תקבלו גם תלת מימדיות.

פטיפון Linn LP12 Majik, ביקורת
קולות אדם
ביצירה הבאה, Peter Schreier - das schönste אתרכז בקולות אדם. כמי שמכיר היטב את הגזרה האנלוגית והנסיון שלי הוא עם פטיפונים זולים ויקרים כאחד, מצאתי מכנה משותף בין כולם עם יתרונות לטובים יותר שבניהם. קולות אדם ממערכת אנלוגית טובה יכולים לשכנע אותי בכך שישנה ממש נוכחות אנושית בחלל. אפשר להגדיר את התוצאות על פי מספרים כאשר נגני CD זולים אינם מתקרבים ל-5 של הפטיפון במנעד של 1-10 בהשוואה לפטיפון במחיר דומה. יחד עם זאת, ככל שאנו מתקרבים לנגני CD או מבוססי מחשב איכותיים מאוד ויקרים לרוב, מתחילים להתקרב לטבעיות האנלוגית ויש כאלה שאף מתחרים בפטיפונים מהקצה העליון. נדיר, אבל קיים. במקרה הזה, הסט האנלוגי הזה הוא בהחלט מאלה שמצליחים למקם את עצמם מאוד גבוה בגזרה הזו. הוא מציג רמת פירוט מעולה, דינמיות טובה מאוד וטבעיות שתואמת בהחלט את הציפיות שלי מפטיפון בעל מוניטין שכזה. לחבילה הזו נוסיף במה מאוד מוגדרת והנה לנו, עוד מערכת אנלוגית שמסוגלת להחיות מתים ולהביא אלי לסלון את מיטב האמנים שהשכילו והקליטו כראוי. יחד עם זאת, פטיפון שכזה הוא גם שקוף מאוד ויחשוף בקלות הדפסות גרועות ולכן יש לכך חיסרון מסוים.


תקליטים
עקרבים
אני ממשיך עם מוסיקת רוק. בחרתי באחת הלהקות האהובות עלי, ה- Scorpions באחד מהשירים הכי טובים ששמעתי בגזרת בלדות הרוק הקלאסיות - Still loving you. יש ברשותי שתי הדפסות כאשר להפתעתכם כנראה אני אעדיף את ההדפסה הישראלית ה"נחותה" אותה גיליתי כמפורטת, מאוזנת יותר ושקטה הרבה יותר מחברתה בניכר. שני התקליטים כמובן מצויים במצב מצוין ולכן ההשוואה הזו היתה הוגנת לשני הצדדים. אז על הדרך, קבלו המלצה קטנה בחינם. אל תשללו הדפסה תוצרת הארץ, יש הפתעות בחיים.

אין אדם שלא מכיר את השיר הזה. הוא נפתח בגיטרה שנשמעת נהדר, הצליל רגוע, שליו ומאוזן מאוד. קולו של הסולן מצטרף בסטייל המיוחד שלו ואני מגלה אויר רב בין הכלים. התופים מצטרפים ואני מוסיף לרשימת המחמאות גם תוקפנות טובה ובס מדויק. הגיטרה החשמלית האלימה שחושפת את עצמה בפזמון מלאה ודינמית. אהבתי מאוד לגלות שהצליל נישאר מאוזן בכל עוצמה גם בקיצונית ביותר. הצליל עוטף, מפורט וטבעי.

סקסופון הוא גם אחד מהכלים שלא ממש קל לשחזר, במיוחד לא בפטיפון. אם הוא לא מכוון היטב תקבלו צליל מגורען ולוקה בדינמיות. אם הוא מכוון היטב, משוכך ועומד על מדף ראוי, יש סיכוי יותר מסביר שלא תוכלו יותר לשמוע סקסופון בנגן-CD. וזה בדיוק המצב כאן. בתקליט הג'אז המדהים IKE Quebec-it might as well be בהוצאה מחודשת של בלו נוט, אני מקבל סקסופון אמיתי, מוחשי וטבעי מאוד. הוא אינו גדול מידי ואינו קטן מידי, הוא מוצג בגודלו הטבעי. הבמה שהפטיפון הזה משחזר ממקמת לי את הנגן במרכז בצורה מדויקת ביותר. הוא מצליח פשוט להקסים אותי בכמות הפרטים, הדיוק והעושר שבצליל שהוא מייצר. גם התופים מאחור והאורגן שמלווה את הסקסופון נשמעים היטב וממוקמים קצת מאחור משני צידי נגן הסקסופון. מאוד קשה לי שלא להתפעל מהאיכות הסונית שבוקעת מפטיפון טוב שכזה.


הערה על אופי: אני מכיר היטב את הטיעון "פטיפון = צליל חם", זה לא נכון ולטעמי מוכיח כי מי שטוען זאת לא ממש מכיר פטיפונים טובים. פטיפון חם יוציא צליל חם, אבל יש גם ניטרלי ויש אנליטי לכיוון הבהיר. לכן, מומלץ לשחרר את הסטיגמה שפטיפון הוא חם ו--CD הוא קר. הפטיפון הזה שייך למשפחת הצליל הניטרלית. הוא אינו חם ולא חמים ואפילו לא קרוב לזה. הוא יעביר היטב את הכלי המוקלט כפי שהוא. בטבעיות ובקלות שקשה מאוד להישאר אדישים אליה.

פטיפון Linn LP12 Majik, ביקורת
חינניות מעוגלת

לא יכול לבחון פטיפון בלי אחד מהזמרים האהובים עלי. מתי כספי. השיר, ילדותי השניה כמובן. כמו שאני תמיד אומר, זהו השיר האהוב עלי ואני מכיר אותו על מספר לא מבוטל של פטיפונים. אני אשים בצד את הפלייבק שנשמע נהדר ואתרכז בקולו של מתי כספי. מי שמכיר, ואני משער שאין אחד כזה שלא מכיר את קולו ויכול לדמיין אותו בראשו. האווריריות שבו, העומק והבס המדהים שבוקע מגרונו מתרחשים גם כאן. הניואנסים הקטנים ביותר  נשמעים היטב דרך הפטיפון הזה. אני יכול לכתוב משהו שאינני נוהג לכתוב אותו וזו כנראה תהיה אחת מהפעמים הבודדות שאני כותב זאת. הצליל של הפטיפון הזה פשוט מרגש אותי. גם מה שהוא עושה פחות טוב, כמו הבס הנמוך ומעט מעגל פינות בתחום הגבוה, הוא עדיין עושה זאת בחינניות מסויימת שמשום מה גורמת לי ממש לסלוח לו.

ומה עם קצב?
התקליט האחרון שהולך להסתובב על הצלחת יבחן את הדינמיות והתוקפנות של הפטיפון. Zaka percussion הוא הרכב מתופפים המשלב גם נגיעות אלקטרוניות במוסיקה שלהם. בכלל, זה תקליט מאוד מומלץ לחובבי המוסיקה הקצבית. כאן אני מגלה את המהירות של הפטיפון, האנרגיה המתפרצת והדינמות של הסט האנלוגי הזה. הצליל המפורט שבוקע ממנו מגלה לי את עור כף היד פוגש את התוף, התחום הגבוה מגלה לי את המצילות וגם שם אני יכול לשמוע בקלות אם המקל פגש את המצילה במרכזה או בקצותיה. מה שחסר לי זו הרזולוציה בגזרת התדרים הנמוכה. הוא יורד נמוך אך הוא לא מספיק מפורט בשיחזור תוף רגל, תוף דוד וגיטרת הבס המאוד מהירה. זה אחד מהטריקים הקשים ביותר באנלוג. להשיג רזולוציה למטה. והוא לא ממש עבר את המשימה ביצירה הזו.

הערה על זרוע: מאוד אהבתי את הפטיפון הזה ואולי אפילו אהבתי אותו במיוחד מפני שאני מכיר את הזרוע הזו. במקרה הזה, ההתאמה כאן היא בהחלט מרשימה. יחד עם זאת, אני גם מודע למגבלות שלה ולמגבלות של פטיפונים ממשפחת ה- Suspension שקטעי בס מהירים לרוב נשמעים בהם מעט מרוחים וזה מתרחש גם בפטיפון הזה. לכן, אני מציע לחשוב היטב על זרוע טובה יותר שפחות מתרגשת מהבודי הקפיצי של הפטיפון הזה. לטעמי ולדעתי. זרוע טובה יותר וראש MC שקוף ומהיר יותר, יביאו את הפטיפון הזה לציונים יותר גבוהים מ-"טוב מאוד".

פטיפון Linn LP12 Majik, ביקורת
נקודות ציון

העמדה
אני לא מאמין שצריך להזכיר לכם לפלס אותו היטב בטרם האזנה. אז כמובן שלא אבקש זאת משום שזה מובן מאליו (מי שלא מכיר את הנושא כבר יבין שפילוס הוא הצעד ראשון ובסיסי בהעמדת סטאפ אנלוגי). יש להניחו על מדף ראוי, רצוי מיועד לאודיו, משוכך היטב.

נוחות תפעול וכיול
הזרוע הזו, הפרוג'קט, היא הזרוע הקלה ביותר לכיול שאני מכיר. ניתן לכוון את מקבילות הזרוע לתקליט (VTA), טרקינג וכמובן משקל. מעבר לכך, יש לכייל את הקפיצים של הפטיפון ואת זה רצוי לעשות דרך מומחה מטעם החברה המייצגת בישראל. אני קיבלתי אותו מכוון היטב ולכן עם זה לא התעסקתי בעצמי.

פטיפון Linn LP12 Majik, ביקורת
סיכום

לא ציפיתי לפחות. הפטיפון הזה מצדיק בפועל את המוניטין שיצא לו, הוא אומנם לא נראה במראהו כ- "חללית" - איננו עדכני ברמת העיצוב כמו כמה מהמתחרים שלו, אלא אנגלי שמרן שלא בא לעשות פוזות על אף אחד. הוא שקט במיוחד, מהיר למדי ומדויק, הוא מפורט ומאוזן. התחום הנמוך מציג רזולוציה ברמה טובה ותחום המיד, כיאה לאנלוג איכותי, פשוט מהמם! הפרזנטציה של הפטיפון הזה מאוד טבעית, הוא אינו מגדיל או מנפח כלים, הוא מסדר במה מאוד מסודרת, ברורה ומוגדרת. חברים, זה לא פטיפון "טוב", אלא טוב מאוד. מה שהופך אותו לכזה זו העובדה שאני מכיר את הזרוע הזו טוב (כמו שציינתי קודם לכן) ולמרות שמדובר בזרוע מצויינת למחירה, מעולם לא שמעתי אותה כל כך שקטה. זה אומר שהגוף הזה בנוי טוב שהוא מצליח לסחוט מהזרוע הזו עוד יותר ממה שאני מכיר. ומכיוון שיש יחסי גומלין בין הזרוע, הראש והגוף שמאוד משפיעים על הצליל, אני לומד מכך ש-Linn בחרו בזרוע הזו להיות ברירת המחדל שלהם מפני שהם פשוט בדקו. השילוב הזה פשוט עובד היטב.

אחריות ושירות: AVCS
מחיר: 17,650 ש"ח כולל הזרוע והראש המשתתפים בביקורת.

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה:
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום