רסיבר קולנוע ביתי למתקדמים - מרנץ SR 7005, ביקורת

נמר לוי
31-01-2012 06:22

דגם SR 7005 של Marantz הוא רסיבר קולנוע ביתי גדול מראה ומשופע בתכונות, כיצד הוא מתמודד עם האביר האפל וגם ג'יימס בונד והאם הביצועים במוזיקה תואמים לאלו שהפגין עם סרטים? ביקורת רסיבר.

בימי הראשונים לתחביב הקולנוע הביתי, שכן בחדרי רסיבר של מרנץ מדגם  4005, אהבתי את הצליל שלו, במיוחד בסטריאו. אך מחוץ לבית, משום מה, מרנץ לא ממש שיכנעה את חובבי הקולנוע בישראל. אולי זה נבע מסיבות שיווקיות, אולי בגלל העיצוב ויכול בהחלט להיות שזה בגלל העובדה שבתחילת שנות ה-2000, החברה לא "שידרה" עדכניות טכנולוגית כמו המתחרים. היום המצב שונה לחלוטין. ליצרנית הזו ישנם המון דגמים, מאוד מעודכנים בפסגת הטכנולוגיה. היום אני יכול להגיד בביטחון מלא שמרנץ ממוקמים טכנולוגית ושיווקית יחד עם המתחרים בפסגת ההר.

The Look

נתחיל במבט לאחור דווקא, שם אנו נחשפים לחגיגה אמיתי של ממש בכל הנוגע לחיבורים. אולי זו קטנוניות, אבל לא מצאתי שם חיבור מסוג S-Video מיושן. נכון, זה חיבור שיצא מהאופנה בשנים האחרונות, אבל אין לדעת מתי תזדקקו לו. על שאר החיבורים, אספר לכם בהמשך.

את החלק הקדמי של הרסיבר הזה אי אפשר לפספס. זהו הרסיבר הסקסי, האלגנטי והמרשים ביותר שיצא לי לראות. הוא יפה עד כדי כך שאני מוכן לקבל את העיצוב הזה לנגד עיני כל יום עד סוף חיי. ממש ככה. זה מתחיל בחלון העגול שמספר לי רק איזו כניסה פעילה ועל עוצמת הקול. על מנת לצפות בשאר הפרמטרים נאלץ לפתוח את הסוגר הממוקם בחלקו הקדמי התחתון של הרסיבר ושם נגלה חבורה נוספת של חיבורים. בניהם נימצא את חיבור המקרופון לצרכי כיול, כניסת USB וכניסות אנלוגיות. 

Marantz AV 7005 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי מרנץ
מפרט טכני

מדובר ברסיבר עבור קולנוע ביתי בתצורת 7.1 ערוצים עם מעבדי אודיו כמו זה של DTS התומך ב-HD Master&High Res. Audio/ES/96/24/Discrete & Matrix6.1 /Neo:6/Express, מעבד דולבי דיגיטל התומך ב-True HD/Digital Plus&EX/ Pro Logic IIz (המוסיף רמקולי אוירה) , IIx, II/Virtual Speaker/ Headphone. לרסיבר יש DAC פנימי באיכות 192kHz/24-bit. יחידת הגברה, מספקת 125 וואט לכל ערוץ, נתון מרשים למדי של יחס אות לרעש העומד על 96 דציבל בחיבור אנלוגי ונתון מרשים מאוד בחיבור דיגיטלי העומד על 102 דציבל. טווח היענות לתדר עומד על 10 הרץ ועד 100 קילוהרץ.

חיבורי וידאו
יש כאן 6 כניסות HDMI בתקן 1.4 כאשר אחת מהן נמצאת בקדמת הרסיבר, את תמונת הוידאו, ניתן להוציא דרך שני שקעי HDMI 1.4, מה שאומר, כי ה- Marantz SR 7005 תומך בהעברת וידאו תלת מימד, מה שישאיר אתכם מעודכנים לשנים הקרובות.
בנוסף, ישנן 4 כניסות קומפוננט ו-2 יציאות, 5 כניסות וידאו קומפוזיט כאשר אחת מהן בקדמת המכשיר ו-2 יציאות.

חיבורי אודיו
מלבד חיבורי ה- HDMI שמעבירים גם אודיו, ישנן 3 כניסות אופטיות ויציאה אופטית אחת, 2 כניסות קואקסיאליות וכמובן חיבורי רמקולים – שבעה במספר.

חיבורי רמקולים: אלו מגיעים עם מנגנון נעילה סיבובי (תבריג) אותו אני מתעב תיעוב רב. יש להשחיל עבורו את קצה החוט כמו חוט תפירה למחט, בזוית אלכסונית, בזהירות שלא יתקפל קצה החוט ולאמץ היטב את העיניים. בנוסף, הנעילה נותנת תחושה של חוסר ביטחון שאומר כי הכבל אינו נוגע במוליך שבפנים. ברסיברים שלרוב הגישה לאחוריהם אינה נוחה, אני תמיד אעדיף את מנגנון ה"נעילה בלחיצה" דווקא כזה שקיים ברסיברים הזולים יותר. יש לציין שהמנגנון הסיבובי הזה קיים כמעט בכל רסיבר ואני מרגיש צורך ממשי לארגן מחאה צרכנית כנגד זה.

Marantz AV 7005 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי מרנץ
אם תרצו, מסיבה כל שהיא, לוותר על יחידת ההגברה הפנימית, תגלו שהרסיבר יודע לעבוד כפרוססור בלבד עם יציאות אל מגבר הספק חיצוני, יציאת סאב (אות בלבד) וגם יציאה שמפעילה שלושה איזורים כולל וידאו.

קישוריות
כניסת USB תומכת בניגון קבצי WMA, MP3, WAV, AAC ו FLAC, בנוסף, ניתן לחבר רסיבר זה לרשת ולהשתמש בשירות "רדיו אינטרנט" להאזנה לאלפי תחנות, יחד עם זאת להזרים גם מוסיקה מהרשת (מחשבים או מכשירים אחרים בעזרת תקן DLNA). ה-7005 תומך גם ב-AirPlay של אפל שאפשר לומר עליו שהופך להיות סטנדרט חובה בכל רסיבר מסדרת "אמצע" ומעלה.

מערכת כיול RC
אני, כאחד שמצהיר על עצמו כטכנופוב, הוא האדם הנכון ביותר לבחון טכנולוגיה שמיועדת להמונים, בדומה לרסיברים הללו שאמורים להגיע לכל בית ולהתאים לכל משתמש ברמת ידע כלשהיא. מערכת כיול החדר שב-7005 היא פשוטה ביותר להפעלה – זוהי Audyssey MultEQ XT. ברגע שמחברים את המקרופון (מגיע בחבילה) הוא מיד שואל אותך על גבי המסך ברצונך לבצע כיול אוטומטי או ידני. המומלץ הוא לבחור באוטומטי. מיקום המקרופון הינו בנקודת הישיבה בגובה אוזן המשתמש. כמה כריות בערימה ומעליהן המקרופון ואנחנו מסודרים בעניין. מערכת הכיול מבצעת עבודתה בשישה שלבים. בשלב הראשון הרסיבר מזהה את תצורת ומספר הרמקולים שברשותי - במקרה שלי, 5.1. השלב השני מבצע כיול לסידור שברשותי, לאחר מכן הוא מבצע תיקונים סוניים נוספים ובשלב האחרון הוא שומר את הכיול. זהו הליך פשוט אשר אורך מספר דקות קטן יחסית.

Marantz AV 7005 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי מרנץ
מערכת עיבוד הוידאו
ניתן לבקש מהרסיבר להתערב בעיבוד התמונה בעזרת מעבד הוידאו ABT2015 של Anchor Bay או להשאיר אותו ביד הסטרימר או מקור וידאו אחר שנמצא ברשותכם. ראשית, ביקשתי בנימוס מהרסיבר שיבצע את מלאכת עיבוד אות הוידאו ולאחר מכן מהסטרימר. לא חשתי בשינוי ענק בין העיבודים השונים וזה כבר טוב מספיק עבורי. במקרה זה, מעבד המרנץ לא הורס וכנראה משפר אך עיני אינן בקיאות מספיק בנושא. התמונה נותרה מפורטת וללא רעשים דיגיטליים בשני המקרים. הרסיבר מזהה אוטומטית את חיבורי ה-HDMI, זה מתבצע באופן יעיל ועם תגובה זריזה וללא היה צורך בהגדרות מקדימות כלל. זה מהווה עבורי בשורות טובות. לא אוהב להגדיל ראש. תנו לי לחבר ולראות וזה בדיוק מה שמתרחש כאן.

AirPlay

ניגון מהאוויר (AirPlay) עם iPhone התברר בהחלט כפיצ'ר נחוץ. חיבור אייפון למכשיר הוא קל מאוד. האייפון מזהה את ה-AirPlay ומתחילים לנגן. אין יותר פשוט מכך. ברגע שה- iPhone זיהה את הרסיבר יופיע אייקון ה- AirPlay בצידו הימני התחתון של הטלפון, לחיצה קלה עליו והמוסיקה נשלחת לרסיבר. זה כל כך קל ופשוט וגם נחמד. על מסך הטלוויזיה תוכלו לצפות בפרטי השירים, לדפדף בין התכנים השונים ולהנות ממוסיקה שנשלחת דרך ה- iPhone. יש לציין כי ניתן לשלוח מוסיקה לרסיבר גם דרך מחשב נייד כל עוד משתמשים ב-iTunes במצב זה.


Wizz. זוהי אפליקציה מבית מראנץ אשר מאפשרת לשלוט ברסיבר דרך ה- iPhone (מדגם אייפון 3GS ואילך) או ה-ipad ובעזרת Marantz Wizzתוכלו לצ'וטט ברחבי האופציות ברסיבר, לשנות פרמטרים ולנגן דרכו מוסיקה כאשר הוא מקושר ל- AirPlay. לדאבוני, העברית בלבלה את העסק ונאלצתי לעבור לאנגלית, מקווה שזה יתוקן בקרוב. לדאבוני 2, עדיין אין אפליקציה כזו לאנדרואיד ונאלצתי לאמץ את עיני עם ה- iPhone שלי. מקווה שנשמע בשורות טובות בנושא הזה. נימאס לנו שלא מתייחסים אלינו (צעק האנדרואיד בקול רועם).

הערה על כיול: מטרתי בסקירה זו איננה לעבור צעד צעד ולהגדיר בפומבי את הרסיבר. באריזה, תקבלו חוברת הוראות בכל שפה שרק תרצו עבור ביצוע הגדרות נוח וברור. מה שכן אתם צריכים לדעת הוא שכאשר אתם מבצעים כיול RC יש לצאת מחלל ההאזנה ולשמור על שקט, יש לחבר את הרסיבר כאשר המסך מחובר אליו על מנת לצפות בבירור בפרמטרים השונים על גבי המסך, לא לשכוח להגדיר במצב הוידאו את הרזולוציה המקסימלית של המסך שלכם. מעבר לכך, לא מאמין שתהיה לכם בעיה להתמודד איתו ולכן אני מצהיר שהמבחנים שלי, הנוגעים לקולנוע ביתי, אינם מיועדים לשמש אתכם כמדריך משתמש.

מבחן האזנה

Batman - The Dark Knight
Batman - The Dark Knightכאשר מבטאים את שם הסרט באנגלית זה נשמע מעולה, לכן "באטמן" עדיף על "איש העטלף" והוא, אותו "אישעטלף" בפרק "אביר האופל" פותח את המבחן. את הסרט הזה בודאי כולכם מכירים, הוא עתיר אפקטים ומומלץ לצפות בו בעוצמת קול ראויה. הרסיבר הזה מצליח להכניס אותי בקלות לתרחיש בסרט. הוא מאוד מאוזן, מאוד אנרגטי ודינמי והכי חשוב מרשים מאוד בפרזנטציה שלו. התחום הגבוה מרגיש מלא ומפורט כך שבפתיחת הסרט ניתן לשמוע היטב את הצילצול חותך את האוויר ונבלם בצליל פעמוני חד בקיר שממול. הכניסה להיכל הבנק מכניסה גם את אוזני הצופה לאותו חלל. הידהודי החלל מורגשים היטב בקולות הדיאלוג שבין השודדים ואיכות הצליל הכללית הינה לא פחות ממצויינת.

שבע נשמות
7 Poundsגם בסרט המדכא במיוחד 7 נשמות אני מוצא איכות סונית מדהימה בקולות אנושיים. הוא ממש משכנע אותי שהדיאלוג שמתרחש בין השחקן הראשי לבין עזרא (עובד עיוור שמוכר בשר בטלפון) מעבירה קונטרס מאוד משכנע בין צליל הדיאלוג דרך הטלפון לבין המציאות. הפערים הללו ממש הכניסו לי אפרכסת לאוזן ושלפו אותה על פי התרחיש. גם כאשר החליט ויל סמית' לגעור בקול רם בעזרא המסכן הצליל נותר דינמי ומאוזן מבלי לאבד ניואנס אחד.


Adele - live at the royal albert hall
הופעות מוזיקליות בסטריאו מהוות מצרך נדיר עבורי. אני לא ממש חובב הופעות בטלוויזיה. זה תמיד מרגיש לי כל כך רחוק מהמציאות כך שכל מערכת, גם האודיופילית הכבדה ביותר, נשמעת צעצוע על יד הדבר האמיתי. אבל אין מה לעשות, ב-5.1 זה Adele - live at the royal albert hallתמיד משכנע יותר. צפיתי במספר הופעות חיות בניהן המופע של הזמרת המדהימה, השושנה שבמדבר הפו"פ הזול, אדל! הצליל בהחלט שם אותי בתוך הקהל הרב, היתרון הוא שהוא שם אותי במקום טוב באמצע בחינם. נכון, זה לא ממש תחושה של הופעה ואף אחד בכסא שעל ידי לא פגע בי במרפקיו אך אם אישתי היתה משלימה גם את החוויה הזו אז כנראה שהייתי משתכנע לחלוטין. איכות הצליל במוסיקה רב ערוצית היא פנומינלית!!! וכן, השתכנעתי שאפשר ממש להתקרב לתחושה הזו.

קולה נשמע מצוין, הרסיבר הצליח להביא את הסנטר ברשותי לאיכות צליל מרשימה מתמיד, זה רק ממחיש כמה ההגברה חשובה וכמה באמת אנחנו מסוגלים לנצל בעזרתה את מערכת הרמקולים שלנו. התזמורת סביבה נשמעת מצוין, הפרדת הכלים מעולה והצליל מאוד דינמי ומפורט. אני רואה לנכון להזכיר גם את מחיאות הכפיים של הקהל סביבי. התחושה היא שאם תמחא כפיים יחד איתם בסוף כל שיר תחוש כי אתה חלק בלתי נפרד מהקהל. הצליל עוטף, ריאליסטי וטבעי מאוד, הבמה ענקית ומאוד מוגדרת. ישנה תחושה שלא צריך יותר מזה בקולנוע ביתי, אני מוכן לחיות כך מבלי לחשוב על שידרוגים נוספים בגזרת הקולנוע. כמובן שהתחושה הזו לא שמורה רק לרסיבר הזה והיו עוד כמה שעשו זאת ברמה דומה, אבל לא במחיר הזה.

Rio
Rioגם הסרט המצויר Rio שהכיל לא מעט תכנים מוסיקלים קצביים מאוד בנוסח ברזילאי הרשים אותי מאוד באיכות הצליל שלו. טכנאי הצליל הצליחו לשלב היטב בין הטבעיות לנפח המדומה ולאפקטים סביב. גם האיזון הטונאלי של המערכת והטווח הדינמי המרשים של ההקלטה ביחס לביצועי הרסיבר הביאו אותי למצב בו אני מתרשם מאוד מאיכות הצליל.

James Bond Quantum of Solace
ג'ימס בונד, בתוך המכונית האקזוטית שלו, לוחץ פול גז, הסלון שלי מתמלא צלילי מנוע אימתני והאגזוז נוהם בהחלט. הצליל משכנע מאוד ויש סיכוי שאם הסאונד הזה היה בוקע מחוץ לחלון שלי הייתי יכול לחשוב שיש אחד כזה בחוץ. כך גם עם קרב היריות והתנגשות המכוניות האגרסיבי במרדף שבתחילת הסרט. במילים אחרות, בלי התפלפלות מיותרת, הצליל שבוקע מהרסיבר הזה James Bond Quantum of Solaceמשכנע מאוד. האפקטים מאחורי ומצדדי מביאים אותי למצב בו אני לא רק שקוע בתוכן אלה בתוך הסרט כצופה בסטואציה אמיתית שמתרחשת סביבי. כבר הרבה זמן לא שמעתי תוצאת קולנוע מרשימה כל כך.

הערה: המבחן נערך בחיבור לשני סטים שונים של רמקולים קדמיים. אחד מהם בסטאפ הראשי שלי הוא רמקולים תלוים מבית ADVANCE ACOUSTIC EZY – SAT שמשמשים אותי כחלק ממערך הקולנוע שלי ועל הרמקולים המשמשים את המערכת הדו ערוצית שלי (מערכת נפרדת) consensus audio engineering lightning se. ההבדלים ברורים כמובן ואני בהחלט נהנה יותר עם ה- consensus. אבל אין לזלזל ב-ADVANCE ACOUSTIC EZY – SAT, למרות שמדובר ברמקול סטלייט (לוויני) הוא מציג עדיין תיבה גדולה יחסית ושתי יחידות 5 ורבע אינטש בכל רמקול. בכלל, רסיבר טוב שכזה הצליח להפיח בהם רוח חיים ונפח שטרם שמעתי.
 
אודיו דו ערוצי
אפשר להגיד שכאן אני מכניס אותו למגרש הביתי שלי. אני לא מתכוון, כמובן, להעמיד אותו מול האלקטרוניקה שלי אבל כן אשים אותו מול מספק מגברי סטריאו שעברו אצלי בתקופה האחרונה בזמן שה-7005 שהה בביתי. אני יכול להגיד בביטחון שהוא אחד מהרסיברים הבודדים שהצליחו לתת פייט אמיתי למגברי סטריאו יעודיים. אז נכון, במגברי הסטריאו שהתמודדו מולם היה יתרון בטבעיות ובדינמיות אך עדיין מגבר סטריאו אחד, זול ממנו, הפסיד למרנץ הזה בנקודות. המרנץ התגלה כיותר מפורט ממנו, יותר טבעי ומאוזן יותר. אפשר להגיד שהמרנץ 7005 שבר אצלי מיתוס. כבר הרגשתי את זה כאשר בחנתי אותו בהופעה חיה, שם הוא הרשים אותי בביצועיו. אבל בדו ערוצי הוא הרגיש לי כמו רסיבר סטריאו טוב.

מצב Pure Direct מיועד לעקוף את את כל העיבודים של הרסיבר והוא עושה את העבודה היטב, מביא איתו יותר טבעיות ודינמיות, גם יותר פרטים ואיזון טונאלי מרשים מאוד. יש לציין כי במצב הזה הרסיבר עוקף גם את מנגנון ה-RC אך ניתן להגדיר אותו שישאיר את עיבוד כיול החדר פועל גם במצב הזה. יש לציין שאני העדפתי לעבוד בלעדיו וזה בגלל שהחדר שלי מטופל אקוסטית עבור הרמקולים שמשמשים אותי לאודיו דו ערוצי. יכול בהחלט להיות שמאזין אחר יעדיף להשאיר אותו פועל.

Marantz AV 7005 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי מרנץ
נקודות ציון

חשמל
למען האמת, לא חשתי בשום הבדל סוני בין כבל חשמל איכותי לבין הכבל המגיע עם החבילה. הרסיבר הזה אינו מסוגל לשקף שינוי שכזה ולכן אתם בהחלט יכולים לוותר על השקעה בנושא.

העמדה
ה- SR 7005 מתחמם כמו כל רסיבר שפוי. מומלץ לתת לו מרווח עבור אוורור מעליו ומצדדיו של כמה ס"מ בודדים והוא יסתדר עם זה גם בימים החמים של הקיץ הישראלי. ספייקים, מדף יעודי איכותי ופלטות שונות מיותרות במקרה הזה. את ההבדלים בניהם לא תרגישו כלל.

שלט רחוק
מציג קליטה אדירה. מכל מקום ובכל זווית. אם הרסיבר באיזור הבית אז הוא יקלוט. לעומת זאת, השליטה במספר מכשירים על אותו שלט הופכת אותו לרווי לחצנים. לכן, לתפעל אותו על עיוור ידרוש אימון רב והיכרות אמיתית על השלט ומיקומי הלחצנים.

נוחות תפעול
לאחר שמתרגלים לרסיבר זה, זורמים איתו בקלות. אין חדש תחת השמש, המכשירים המשוכללים של היום ידרשו תקופת למידה מסויימת שתאלצו לעבור. לצורך העניין נקרא לזה "התאקלמות" ובמקרה הזה, לעומת דגמים אחרים שאני מכיר, מדובר ברמה סבירה או קל, בכפוף לגישה הטכנית שלכם.

Marantz AV 7005 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי מרנץ
סיכום

רסיבר ה-SR 7005 של מרנץ, מהווה מכונה מעודכנת ומשוכללת. הוא מצליח לשלב בין איכות צליל מרשימה (לרסיבר) בסטריאו לבין אפקטים היקפיים מרהיבים בקולנוע ביתי. מערכת ה-RC המשוכללת שלו מאפשרת למאזין להגיע להתאמה בין החלל לסוג הרמקולים שברשותו ולהגיע למצב בו אף אחד מהרמקולים לא יהיה מודגש או חלש מידי. הוא יצליח לשכנע אתכם בקלות שהטיל שנשלח על ידי הרע שבסיפור הולך לנחות בתוך הסלון שלכם, הוא גם יצליח לשכנע אתכם שהקול שבוקע מהסנטר הוא משהו אמיתי שנוכח שם. יחידת ההגברה של ה-7005 הינה שרירית מספיק בכדי להניע כמעט כל רמקול שיעמוד בדרכה.

הרסיבר הזה נראה גם נהדר. הוא גדול, גבוה, בנוי מעולה ומרשים מאוד בנוכחותו. מחירו הולם ביחס לביצועים ולאיכות הבניה והמראה. נראה כי ה-7005 קיבל תשומת לב גדולה על מנת שיהפוך לכזה רסיבר טוב. אני משער שיהיה קשה למצוא חובב קולנוע שלא יתפעל ממנו ולכן אני בהחלט אסתכן ואגיד שלא מדובר בסתם רסיבר אלא ברסיבר על מבית יצרנית מכובדת שלאחרונה מצליחה סוף סוף לשים את עצמה במקום של מכונה טכנולוגית מבלי לפספס מקום טוב של איכות צליל למוזיקה משובחת.

מחיר: 10,500 ש"ח
אחריות ושירות: מוראל

מעבר לתגובות בפורום