אוזניות Koss Porta Pro - ביקורת באורך של 10 שנים

מנחם לוריא
29-01-2012 06:39

אחרי עשר שנים עם אותו זוג אוזניות של Koss, יש למנחם מה לומר על ה- Porta Pro שממשיכות להמכר בעוז, ללא שינוי מאז שנת 1984, האם ההתמדה מעידה על משהו? קראו ולמדו. ביקורת אוזניות.

קצת הסטוריה

בשנת 1953, יסד ג'ון קוס חברה להשכרת מקלטי טלוויזיה לחולים בבתי החולים בארה"ב. Koss חיפש תחומים נוספים להכנס אליהם וחבר למהנדס אלקטרוניקה בשם מרטין לנגל. האחרון הסב את תשומת ליבו של Koss לכך שבאותה התקופה אוזניות יוצרו למטרות צבאיות ולשימוש בעולם הטלקומיוניקציה אבל אין בנמצא אוזניות יעודיות למטרת האזנה למוסיקה. ב- 1957 קמה בהנהגת Koss החברה הנושאת את שמו כאשר מטרתה הייתה ליצר אוזניות ניידות, קלות, נוחות לשימוש עבור חובב האודיו למטרת האזנה למוסיקה בלבד.

ב- 1980 חברת Koss פשטה את הרגל ונוהלה, עדיין על ידי המייסד, בנוהל "פרק 11” לחוקה האמריקאית. שש שנים אחרי, ב- 1986, החברה התאוששה מפשיטת הרגל וב- 1991 הגישה תביעה משפטית נגד מנהל הכספים שלה שמעל בסכום המוערך בין עשרים לשלושים וארבעה מליון דולר. משפטו של מנהל הכספים הסתיים בשנת אלפיים כשהחברה הצליחה להחזיר לעצמה "רק" שני מיליון דולרים מהכספים שנגנבו – ועד היום ממשיכים המאמצים להחזיר את הכספים אשר נעלמו במעילה.

החברה ממוקמת במילווקי ארה"ב ומנוהלת כיום, כחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה של ניו-יורק, על ידי בנו של המייסד.

כל זאת, מראה לכם כי Koss היא יצרנית האוזניות להאזנה למוסיקה הראשונה והותיקה בעולם.

Porta Pro
כאמור, חברת Koss מייצרת אוזניות לצורך האזנה למוסיקה עבור השוק הפרטי - צרכני. אין לחברה מוצרים לשוק המקצועי וגם לא עבור חובבי האודיופיליה במחירי Hi End.

ב 1984 סיימה החברה את הליך הפיתוח של דגם אוזניות ספציפי וקראה לו: "Koss – Porta Pro”. האוזניות הראשונות עזבו את שערי המפעל באמצע 1984 ומאז ועד היום מיוצרות, באותו המפעל מאותם חומרים והטכנולוגיה, לצידם של עוד מוצרים אחרים.

Porta Pro – סקירת מוצר

את ה-PortaPro שלי רכשתי בינואר 2002, לפני עשר שנים. מאז נרכשו האוזניות הללו, הן תמיד היו איתי היכן שהלכתי, לא נחו בבית והתפנקו בתנאי האזנה אידיאליים. על פי מיטב זכרוני, אין ז'אנר מוזיקלי שלא עבר דרכן ולא מעט מכשירים אליהם חובר תקע כבל ה- KOSS ליציאת האוזניות, כבר מזמן נעלמו, שבקו חיים או סתם לא שווה להתאמץ ולהפעיל אותם.

ישום והתקנה
לאוזניות יש תקע בתצורת שמינית אינטש ובאריזה מצורף מתאם בגודל רבע אינטש כך שניתן לחברה לכל יציאת אוזניות סטנדרטית.

אחד הדגשים של יצרן האוזניה היה בתחום הנוחות. לאוזניה יש מנגנון ייחודי מוגן פטנט שנמצא מעל לאוזניה השמאלית ותפקידו להתאים את האוזניה לכל פרצוף וזאת על ידי שינויים במידת הלחץ של האוזניה על האוזן. המפתח בין האוזניות, מבוסס על מנגנון עשוי מתכת קשיחה שחושלה לצורך עמידה במתיחה וגמישות כזו שתאפשר התאמה לכל מבנה פרצוף כל עוד מדובר בראש אנושי.

אוזניות Koss Porta Pro
ואיך זה נשמע?

כאמור, אוזניות אלו מלוות אותי עשר שנים, צברנו יחדיו קילומטרג' גדול מאוד של האזנה הן מבחינת סוגי מוסיקה והן מבחינת מקורות. ואיך זה נשמע? ובכן,קצת יהיר, אבל ה-Porta Pro נשמעות כמו.... Porta Pro.

מדובר באוזניה שיש לה אופי משל עצמה. היא תישמע כמו פורטה פרו, לא משנה למה יחברו אותה ולא משנה מה ישמיעו דרכה. זה מהווה יתרון למי שאוהב את הסאונד שלה וחיסרון למי שלא. ובכל זאת יש לאוזניה הזו כמה מאפיינים שעשו אותה למוצר הכי ותיק בתחום והם:

צלילים גבוהים
אוזניות Koss Porta Proהצלילים הגבוהים ב- PortaPro מאופיינים בחמימות וכהות מאוד ברורים. בנוסף לזה, האוזניה מעגלת את הצלילים הגבוהים בעיקר את אלו בתדרים מעל ל- 8,000 הרץ. החמימות קצת פוגעת באיזון הטונאלי אבל לא באופן חריף או כזה שאי אפשר להתרגל או לחיות איתו.

תחום המיד
גם בתחום המיד, האוזניה משתייכת עדין למשפחת "החמימים" אבל היא מאוד פאסיבית והחמימות שלה נשמרת באופן מאוזן וקבוע בכל התחום.

בס
אחד האתגרים הגדולים בתחום האוזניות, הוא היכולת להפיק בס עגול, שמנמן, מדויק, הדוק, מהיר שלא נמרח באוקטבות שנמצאות בשכנות מלמעלה ולא מתעוות כאשר צריך לרדת מתחת לארבעים הרץ. אבל, אם יש באס אשר מהווה דוגמה ל-”כך זה צריך להשמע באוזניות אודיו", הרי זהו הבס באוזניות פורה פרו . הוא אכן הדוק, מדויק, מהיר, יורד נמוך, לא נמרח ולא מייפה שום דבר. בתחום הזה מדובר באחד המוצרים יוצאי הדופן לטובה.

וכיחידה אחת
כאמור, זו אוזניה מאוד אקטיבית והיא תמיד תשמור על האופי הייחודי שלה. הנטייה הכללית היא לכיוון משפחת החמימות, עם עיגול פינות בתחום הגבוה ותחום באס יוצא מגדר הרגיל.

וקצת מספרים
לאוזניות של קוס, יש התנגדות של 60 אוהם נומינאלית. הן  קלות להנעה עבור מגברי דו ערוצי וקשות להנעה בחיבור לציוד נייד כמו נגנים ניידים שבדרך כלל "מצפים" לעכבה של 32 אוהם.

היצרן מציין טווח תדרים של 15 הרץ הנמוכים ו- 25 קילוהרץ בגבוהים. עם הנמוכים אני מסכים, אבל עם הגבוהים אני חושב שהגזים לטובה וצריך אוזן מאוד חדה ומאומנת בכדי לשמוע משהו מעל 19 קילוהרץ.

נוחות
כאמור, לאוזניה יש מנגנון ייחודי שנועד להתאמה ובעיקר מתייחס ללחץ על האוזניים - ענין אשר מהווה בעיה קשה בדגמי אוזניות רבים. הן אינן מעייפות, אין סיבה שתלחצנה על האוזניים ולאחר התאמה לא נשמטות מן הראש אפילו בעת פעילות ספורטיבית. האוזניות אינן אטומות ורעש מן הסביבה חודר אליהם בעיקר בסביבה רועשת כמו ברחוב או באוטובוס הציבורי.

אוזניות Koss PortaPro
טכנולוגיה

הטכנולוגיה עליה מבוססת ה-Porta Pro הינה פטנט מוגן של Koss מאז 1984 ועד היום. לא ניתן לקבל מהיצרן את המפרט הטכנולוגי המלא של האוזניה,למעט סוג מגנט וסוג דרייברים באוזניה.

מנסיוני עם הרבה מאוד דגמי אוזניות אודיו של לא מעט יצרנים, הרושם שלי הוא שהסוד באופי הייחודי של הPorta Pro נעוץ בשני מקומות: במבנה בית האוזניה ובקשת שאליה מחוברת האוזניה. מבנה בית האוזניה הוא "גן סגור" ומוגן פטנט. הקשת של האוזניה מורכבת משני חלקים: קשת אחת שבקצותיה שני בתי האוזניה וקשת שנייה שנמצאת רק בחלק העליון של קשת האוזניה ומחוברת אליה בקליפסים מפלסטיק. קשת זו נועדה לשתי תכונות חשובות, האחת: לצורך התאמת האוזניה לראש המשתמש – והשנייה: על מנת לבלום את הרזוננס שמיצר הדרייבר של האוזניה בתחום הנמוכים.

כדי לאושש את הטיעון שחלק מאופי הסוני של האוזניה מגיע ממבנה הקשתות שלה, ערכתי ניסוי פשוט. מתכת, כל מתכת, אשר נשנה את הטמפרטורה שלה תאבד את תכונותיה בצורה כזו או אחרת. אם נחמם את קשת האוזניה או נקרר אותה היכולת שלה לספוג את הרזוננס תיפגע. באמצעות קוביות קרח, עטופות במגבת, קיררתי את החלק העליון של הקשת והאזנתי למוסיקה ממקור מוכר ולתוכן מוכר ואכן: האוזניה איבדה את האופי הייחודי לה, בעיקר בתחום הבאס.

ניסיון עם אחריות ושירות

לפני כשנתיים, הספוגים שסביב לאוזניה עצמה התפוררו והחלו להיקרע. החלפתי אותם בספוגים מקוריים שנרכשו מנציג של היצרן בארץ. אני לא יודע לומר אם בספוגים עצמם ישנה איזו שהיא טכנולוגיה או איזו שהיא השפעה על הסאונד. לא ניסיתי והם הוחלפו בחלק מקורי. מעבר לכך, האוזניה לא נזקקה לשום שירות או תיקון.

חברת KOSS היא היחידה בענף שנותנת אחריות לכל החיים למוצר. האחריות מוגבלת אך ורק לחלקים הקבועים והלא מתכלים של המוצר (לא כוללת ספוגיות, שבירת הקשת, שבר בפלסטיקה כתוצאה משימוש לא נכון וכו'). האחריות מתממשת מול היצרן עצמו. אם האוזניה הפסיקה לעבוד או האלקטרוניקה שבה הפסיקה לעבוד או שהיא מראה סימני זיוף וכו' – אפשר לשלוח את האוזניה ליצרן במילווקי ארה"ב, לצרף בול ומעטפה לדואר חוזר והיצרן יחזיר אוזניה חדשה במקומה.

אוזניות Koss PortaPro
סיכום

זה יהיה קצת לא הוגן לכתוב סקירה למוצר ולהכריז שהוא נשמע "כמו הוא עצמו”. אבל, למרות אי הבהירות באמירה הזו, הPorta Pro הן אוזניות בעלות אופי וסאונד ייחודי להן. אפשר לאהוב אותן, אפשר לשנוא אותן ואפשר לחיות איתן. מדובר במוצר לשוק הצרכני שגם בישראל איננו יקר – ולמי שרוצה לגוון את מקורות השמע הן בהחלט מומלצת מאוד.

כדי שאפשר יהיה להשוות אוזניות כאלו לאחרות, אני נוהג לתקנן אותן בסולם ערכים המורכב מעשרה ציונים:

בערכים: 1 עד 4 שומר אוזניו ירחק.
בערך 5: אוזניה ממותג ידוע שרצוי שלא הייתה מגיחה לאוויר העולם.
בערכים 6 עד 8 אוזניה שאיכות הסונית שלה טובה (6) עד טובה מאוד (8)
הערך 9: אוזניה באיכותה הסונית אודיופילית ומשמשת כרפרנס בתחום.
בערך 10: מוצר יחיד במינו ולא בהכרח בגלל איכותו הסונית.

הציון ל-Porta Pro עבורי כתמורה הוא 10, זהו מוצר יחיד במינו. זהו גם דגם האוזניות שיצורו הוא הממושך ביותר בתחום וכפי שכבר אמרתי יש למוצר אופי משל עצמו שלא משתנה עם שינויים במקורות וביישומים. מבחינה סונית, האוזניה הזו איננה רפרנס אלא לעצמה ואפשר לאהוב או לשנוא אותה, אהבה לה גורמת לחיות עימה לאורך זמן ארוך ביותר.

שתי הערות

1.    מאז עברה ה- Porta Pro משולחן ההנדסה לרצפת הייצור לא נעשו בה שום שינויים או שיפורים או דגמי משנה. האוזניה משווקת בישראל בשלוש תצורות: שתיים מהן מגיעות באריזת פלסטיק מולחם אשר בתוכה ישנו נרתיק נשיאה, בגרסה הזולה הוא עשוי חומר דמוי עור וביקרה יותר זהו עור פרה. בגרסת יובל ה- 25 ישנם שינויים Kossמטיים (וKossמטיים בלבד) בצבע של האוזניות עצמן וצבע כבל האוזניה וכן נרתיק נשיאה מפואר ויוקרתי. בכל המקרים האוזניה עצמה היא אותה אוזניה בדיוק וההפרש במחירים הוא של כמאה שקלים לרעת גרסת חצי היובל.

2.    ה- Porta Pro משווקת אך ורק תחת שם המותג של Koss. אוזניות אחרות של Koss משווקת הן תחת המותג Koss והן תחת המותג רדיו שק שאיננו מופץ בארץ. יש בשוק כמה חיקויים של הPorta Pro – אלו הם מוצרי מדבקה סיניים באיכות ירודה ויש להזהר, למרות המחיר הנמוך. לא קשה לזהות את מקוריות המוצר גם באמצעות הלוגו של החברה, גם בשל צבע האוזניות (הצבע הפנימי של בית האוזניה),וגם בשל הכיתוב Porta Pro שהוא סימן מסחרי מוגן. את כל הפרטים האלה אפשר לראות באתר החברה על מנת להימנע מרכישת מוצר מזויף.

מחיר בחנויות: 235-350 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום