מדריך: קוים מנחים לרכישת מערכת קולנוע ביתי

ליאור קורן
27-01-2012 06:40

קולנוע ביתי מודרני - מדריך זה, יספר לכם מה הן התכונות העדכניות אותן כדאי לחפש כאשר באים לרכוש מערכת קולנוע ביתי מודרנית אשר כוללת נגן, רסיבר ורמקולים ומה כדאי להכין מראש בבית.

קולנוע ביתי - קוים מנחים לרכישת מערכת

העקרונות הבסיסיים שמנחים אותנו בעת רכישת מערכת קולנוע ביתי, לא השתנו אמנם בשנים האחרונות, אבל, מגוון התכונות אותן אנו רואים במפרט המכשירים גדל מאוד ולא כל הצרכנים מודעים לחידושים בתחום.

מגוון המכשירים הוא עצום ושיקולי הקניה של דגם כזה או אחרים נסמכים על תקציב, טעם אישי ולכן לא יהיה זה מעשי להכנס להמלצה על מכשיר ספציפי כזה או אחר במדריך שכזה.
מה שנדגיש כאן, הם הכללים והתכונות שעשויות להיות חשובות עבורכם בעת חיפוש אחר מכשיר אחד או יותר כאשר אתם באים להרכיב מערכת שלמה של קולנוע ביתי.

מה לחפש בעת הקניה ואילו תכונות עשויות להיות חשובות עבורכם?

מקורות מגוונים

התחום העיקרי בו נעשה השינוי הגדול ביותר בעולם הקולנוע הביתי או מערכות המולטימדיה בבית, הוא מקורות התוכן. עד לפני שנים לא רבות, המקורות המקובלים היוו נגני DVD או CD, אלה נשארו בחלק גדול מן הבתים (לצד ערמות של קלטות וידאו או קופסאות ועטיפות דיסקים), כיום, הצטרפו אליהם או החליפו אותם מכשירים כגון סטרימר, מחשב, טלוויזיה חכמה או מקורות דיגיטליים אחרים.

למעשה, הדומיין הדיגיטלי השתלט על התחום, מרגע שה"חומר" הפך לדיגיטלי, המצע הפיזי עליו הוא ישב הפסיק להיות רלוונטי: זה יכול להיות דיסק אופטי, דיסק קשיח או דיסק מבוסס פלאש – דיסק און קי, כל אלו יכולים לאחסן אותם אותם קבצי אודיו/ וידאו בדיוק בפורמטים מגוונים.

נגן Blu-ray
צרכנים רבים, העבירו את כל אוסף ומאגר השירים והסרטים האישי אל המחשב וכעת, הם מנגנים אותו דרך סטרימר, נגן בלוריי או רסיבר אשר כולל חיבור רשת.

רסיברים לקולנוע ביתי

רסיבר, משמש לב המערכת וצומת הדרכים שלה, אליו מתחברים כל מקורות האודיו / וידאו, הוא מטפל, מצד אחד באות האודיו, מעבד, מגביר ומעביר אותו אל הרמקולים ומצד שני, לוקח אחריות גם על אותות הוידאו, לעיתים משפר אותם, במקרים רק מנתב אותם אל מסך הטלוויזיה או המקרן.

הרוב הגדול של דגמי הרסיברים מתוצרת החברות המובילות, מגיע עם חיבורי וידאו HDMI, סביר להניח שזה ימצא בדגם שאתם מחפשים, אבל, לשם הביטחון, בדקו זאת במפרט. בנוסף, ודאו גם כי המכשיר, תומך בפורמטי האודיו המעודכנים של כותרי Blu-ray, שני הפורמטים הללו נקראים Dolby Digital + DTS Master Audio. הרסיברים הזולים, תומכים בהגברה של חמישה רמקולים ויציאת אודיו עבור סאב וופר = קונפיגורציית 5.1 רמקולים וזה יספיק לרוב הגדול של הרוכשים. הדגמים היקרים יותר, יתמכו ב- 6.1 / 7.1 / 9.1 רמקולים ואף יותר, מה שמצריך, כמובן, תקציב לרכישת מספר הרמקולים הרב וגם חלל מספק.
 
רסיבר קולנוע ביתי
קישוריות: חלק מהרסיברים החדשים, מגיע עם חיבורי רשת בצירוף תמיכה בתקן DLNA אשר מאפשר לרסיבר למשוך קבצי אודיו / וידאו / תמונות ממכשירים מחוברים ברשת, כמו מחשבים. הרוב המוחלט של יצרני סטרימרים, נגנים ומחשבים, תומך כיום בתקן זה, חוץ מחברת אפל, כמובן שחייבת להיות שונה, התקן שלה, למרות שמבוסס על עיקרון דומה, נקרא AirPlay והוא מאפשר לבצע הזרמת מוזיקה באופן אלחוטי אל רסיברים מודרניים, עם מוצרי החברה מדגמי אייפון, אייפד או אייפוד.

רסיבר קולנוע ביתיתכונות נוספות, עליהן כדאי לתת את הדעת, הן כניסות USB לחיבור נגני מדיה או התקני זיכרון חיצוניים לרסיבר עבור ניגון קבצי אודיו / וידאו, חיבור לתחנות עגינה של אייפון / אייפוד וגם תקשורת BT אלחוטית. בנוסף, חלק מיצרני הרסיברים, מציע כיום אפליקציות להורדה עבור מכשירי אפל או אנדרואיד שהופכות טאבלטים וסמרטפונים לשלטים רחוקים משוכללים.

עיצוב: בגדול, לא היו שינויים מהפכניים במראה של הרסיבר הממוצע, אך בעת האחרונה, נכנסו לשימוש סדרות של רסיברים דקים יחסית, פחות מאסיביים בצורתם לעין ונוחים יותר להצבה.

רמקולים

אלו ממשיכים לעבוד על עקרונות זהים לאלו מהעבר, גם אחרי עשרות רבות של שנים, אבל כיום, הם מגיעים במגוון ענק של גדלים, צורות וצבעים, על כך תוכלו לקרוא במדריכים על סוגי רמקולים קיימים ועל אופן הצבת / העמדת רמקולים בסלון או בחדר קולנוע ביתי.

חשוב מאוד, לבדוק בחנות את הרסיבר כשהוא מחובר למערכת הרמקולים אותה אתם מבקשים לקנות, אין תחליף למשמע אוזניים וקשה לנבא במדויק מראש, כיצד ישמעו רמקולים מתוצרת חברה מסויימת כשהם מחוברים לרסיבר כזה או אחר.

קישור: מדריך לרכישה נכונה של רמקולים

רמקולים
תלת מימד

זהו נושא חדש יחסית בתחום הקולנוע הביתי, אולם מחירי טלוויזיות תלת מימד יורדים משמעותית בשנה האחרונה ועל כן, באם אתם מבקשים לצפות בסרטי תלת מימד בבית, תצטרכו לפחות שני רכיבים תומכי 3D: מסך תלת מימד מסוג LCD או פלזמה (ובעתיד גם OLED) וגם מקור וידאו מתאים שיהיה מסוגל לנגן סרטי וידאו מתאימים. זה יהיה נגן Blu-ray 3D (מגיע בדגמים של מגוון חברות), נכון לעכשיו, הרוב המוחלט של ה-סטרימרים, אינו מסוגל לנגן תלת מימד ברזולוציית 1080p מלאה (אבל כן תומך בפורמטים פחות איכותיים של "תמונה בצד תמונה" או "תמונה מעל תמונה", הדגם הראשון שמציע יכולת זו הוא אקסטרימר Prodigy שיוצא בימים אלו.

אם אתם מתכוונים לרכוש רסיבר קולנוע ביתי, בכדי שהמכשיר יוכל להעביר וידאו תלת מימד דרך חיבוריו, עליו להיות מצוייד בכניסות ויציאת HDMI 1.4 שתומכות בכך.

תשתיות

מה רצוי להכין בחדר המיועד למערכת, לפני התקנתה?

שקעי חשמל: כדאי מאוד להכין תשתית חשמל מתאימה, המהדרין, אף יוסיפו בארון החשמל, "פקק" יעודי למערכת האודיו – אותו יורידו, למשל, בעת סופת ברקים. כיצד לחשב את מספר השקעים המתאים בסלון? יש להכין רשימה של המכשירים שאמורים להוות חלק ממערכת הקולנוע הביתי, כולל ממיר כבלים, לווין או שידורי DTT, ומכשירים נוספים, על כך, הוסיפו עוד כ- 3 שקעים עבור מכשירים עתידיים, זה יעלה אולי עוד כמה מאות שקלים, אבל יהיה עדיף על שימוש במפצלים חיצוניים וגם בטוח יותר לשימוש.

לא לשכוח גם להקים תשתית תקשורת לחברות הוט או יס, כמו גם יציאה לאנטנה חיצונית שיכולה לבוא לעזר בקליטת שידורי עידן פלוס.

חובה, לטעמי, להתקין גם שקע רשת במיקום קרוב למערכת, עבור חיבור לסטרימר, רסיבר או טלוויזיה חכמה, כאשר כבל הרשת בקיר אותו תשחילו, צריך שיהיה כבל מסוג CAT 6 או  CAT 7 על מנת שיתאים לתקן רשתות בתקן 1000Mbps, רשת חוטית תהיה עדיפה על האלחוטית בפרמטרים של קצב נתונים גבוה יותר, יציבות, אבטחה, בנוסף, צמצום כמות גלי האלחוט שמתרוצצים בבית, בוודאי שלא יזיק לבריאות בני המשפחה...


מזנון – בכדי למנוע מילדים קטנים או סקרנים גדולים לתחוב אצבעותיהם אל לחצני המכשירים, תרצו מן הסתם להסתירם מאחורי דלת זכוכית, למשל, אבל, לפני כן, חובה להתייעץ עם המוכר בחנות לגבי דרישות אוורור של המכשירים מכיוון שהם פולטים חום בעת הפעלתם – מגברים בעיקר וגם מכשירים כמו סטרימרים בהם הותקן דיסק קשיח פנימי שמתחמם בעת הפעלתו.

טיפים שימושיים נוספים עבור התקנת מערכת קולנוע ביתי בבית, ניתן לקבל במדריך הבא.

מעבר לתגובות בפורום