רמקולים Spendor A5 במבחן

נמר לוי
13-01-2012 18:54

זוג רמקולים חדשים עומדים למבחן של נמר. גם הפעם, אין חמלה, והמבחנים מחמירים. האם ה-Spendor A5 יעמדו במבחן המאמץ? ביקורת.

הקדמה לשנה החדשה

במבחן הבא הרפרנס המוסיקלי מתחדש ברובו המוחלט. בחירת קטעי המוסיקה החדשים למבחן נבחרו בקפידה לאחר שהאזנתי להם רבות על רכיבים שונים במהלך המבחנים השונים. יחד עם זאת, איכות ההקלטה חשובה מאוד ולכן בחרתי רק בקטעי מוסיקה בעלי איכות הקלטה שתתאים למשימה. כרגיל, השילוב המוסיקלי נוגע בז'אנרים העיקריים והנפוצים ביותר על מנת לתת מענה לכל חובב מוסיקה. לכן, בין קטעי הרפרנס תמצאו גם רוק מטאל ואלקטרוני יחד עם ג'אז וקלאסי.

רמקולים Spendor A5, ביקורת

אז מה יש לנו היום?

מדובר ברמקול רצפתי קטן. גובהו 79 ס"מ רוחבו 16.5 ס"מ ועומקו 25 ס”מ. לרמקול 3 יחידות בתצורת 2.5 way כאשר יחידת הבס בקוטר 150 מ"מ, יחידת מידבס בקוטר 150 מ"מ ויחידת טויטר בקוטר 22 מ"מ. הנתונים הטכניים מספרים על היענות לתדר שנעה בין 60 הרץ בתחום התדרים הנמוך ועד ל- 20 קילוהרץ בתחום הגבוה. הרמקול מציג נתון רגישות קצת מדאיג של 86 דציבל ועקבה שנעה בין 8 ל-5 אוהם. כשאני אומר "מדאיג" זה משום שהנתון הזה מלמד אותי שמדובר ברמקול שעל הנייר אמור להיות קשה להנעה למגברי מנורות במיוחד. זה משום שהוא אינו יציב בעקבה שלו מה שבהחלט נחשב לאויב למגברי מנורות שפויים.

ברמת הבניה תמצאו ברמקול הזה איכות הרכבה ובחירת חומרים מעולה. טקסטורת הפורניר מחמיאה מאוד, חיבורי התיבה מרגישים מאוד איכותיים וחשוב מאוד להזכיר את הטרמינלים של WBT מהסדרות האיכותיות שלהם שאני מוכרח לבשר לכם שהופתעתי מאוד לגלות את זה ברמקול שסך הכל מחירו אינו יקר כל כך.


רמקולים Spendor A5, ביקורת

מבחן האזנה

רמקולים Spendor A5, ביקורתבגזרה האלקטרונית ליווה אותנו עד היום Venetian Snares Hospitality שהוא בהחלט רפרנס אדיר לחובבי הז'אנר ומהווה אתגר לא קל עבור רכיבים שונים בכל הנוגע למהירות, מידיות ואנרגיה בכלל.
השנה, בחרתי ביצירה ישנה יחסית מבית Tiesto שנקרא heroes. רוב יצירותיו של Tiesto מקשרים לגזרה האלקטרונית שנועדה למועדונים. אך היצירה הזו, להבדיל ממקצב ה -Dance Music המוכר מהמסיבות היצירה הזו היא בסגנון break bit אלקטרוני מהיר ואנרגטי המשלב בתוכו את האופי של היוצר Tiesto.במקרה הזה, הצליח להשיג Tiesto תוצאה מרשימה בהחלט הגזרה האלקטרונית האוונגרדית והוא נבחר כקטע הרפרנס שלי בז'אנר.
שני הגמדים האלה מצליחים פשוט להפתיע אותי ביצירה הזו. הם מצליחים לייצר אנרגיה טובה מאודגם בעוצמה גבוהה יחסית, ומהירות שמוצאים ברמקולים יקרים מהם משמעותית. אבל, וזה אבל גדול.
הם אינם מצליחים לנגן את היצירה הזו בעוצמה הדרושה. כלומר, אלקטרוני מהסוג הזה דורש ווליום. הרמקול הזה אומנם מספק אותי אך לא לחלוטין. מאידך, אם נתרכז באיכות הצליל בעוצמה שהוא מרגיש בה בבית, נגלה כי התחום הגבוה מאוד מפורט, מאוד מהיר ומאוזן, בס עוצמתי ומוגדר ותחום תדרי האמצע מלאים ורמת ההפרדה יוצאת מגדר הרגיל. בכלל, הרמקול הזה מאוזן מאוד, אינו מדגיש ואינו מחסיר דבר.

רוק כבד- להקה עם דציבלים של מטוס ממריא

Scenes From A Memory של Dream Theater ליווה אותי בהמון ביקורות וגם הוא מוחלף.

ManOWar הוא הרפרנס החדש והשיר הנבחר הוא Warriors Of  The World שמשום מה יש לי איזה חיבור לקצב ולאנרגיה של הלהקה הזו. כמובן שגם את השיר הזה, כמו האחרים שנבחרו לשמש אותי כרפרנס, נבחנו כבר בעבר על שלל מוצרים על מנת להרגיל את האוזן שלי לסאונד שלהם ולהתנהגות ההקלטה על רכיבים שונים.
הלהקה הזו אומנם הצליחה לשבור שיא גינס כלהקה הרועשת ביותר בעולם כאשר שברה שיא של 129.5 דציבלים שהם לא רחוקים מרעש מטוס קרב ממריא. אבל אל דאגה, לא זה המבחן שלנו.
כאן נבחן כיצד הרמקול מציג גיטרה חשמלית, קולות שירה, בס ותופים. האמת שבמוסיקת הבי מטאל אפשר להסתפק בהרכב מוסיקלי המונה 4 חברים וכישרון וקיבלנו מתכון לרוק מטאל טוב. הגיע הזמן לבדוק איך מתנהג האנגלי המאופק והשמרני עם מטאל אמריקאי. נתחיל בתופים שנשמעים אנרגטיים ודינמיים אך לוקים בחסר בתחום התחתון.

גיטרת הבס נשמעת היטב והיא, להבדיל מתוף הרגל נשמעת מוגדרת יותר. הגיטרה החשמלית מוצגת היטב. המון אנרגיה והמון כוח יחד עם פירוט מרשים. הצליל עד עתה מאוזן בהחלט והבמה ענקית. השירה שמצטרפת לחגיגה האלימה למדי הזו נשמעת היטב אך ע חשבון האנרגיה של שאר מרכיבי הצליל. כלומר, הבס הלך טיפה אחורה, המיד איבד מעט מהפרטים שלו וכל זה בשביל להוציא קולות אדם חייתיות. התוצאה דינמית אך לא מספיק, כוחנית אך לא באופן שמשכנע אותי לחשוב על הרמקול הזה עבור הז'אנר הזה. 

הערה: לא קל להעביר את היצירה הזו. השירה התוקפנית של "אריק אדמס" וההקלטה הכל כך לא סלחנית של ההרכב הזה מכבידה בהחלט על רמקולים גדולים וחזקים ממנו. היתרון של בחינת מוצר גם במוסיקה מהסוג הזה נובע מהעובדה שניתן לקחת אותו לקצה היכולת. רחמים על מוצרים הם אינם הצד החזק שלי והרפרנס החדש בהחלט מציג אתגרים עבור הנבחנים.

ג'אז- פרזנטציה של פאב מעושן

ממשיכים עם ג'אז כאשר עד היום אבישי כהן ליווה אותי ברוב המבחנים ולעיתים הפלגתי לקטעי מוסיקה אחרים מהז'אנר. 
הפעם הרפרנס המוסיקלי שילווה אותי הוא Ben Webster בתקליט stormy weather שמוקלט בהופעה חיה ולכן ניתן יהיה לבחון את רחשי האולם בו יושב הקהל, עומק הבמה ותלת הממדיות של הרכיב וכמובן, גם הוא כמו האחרים, מוקלט באיכות יוצאת מגדר הרגיל. הרמקול מצליח לתאר לי היטב את האווירה שאותה אני מחפש. כלומר, הבמה מרשימה, הסקסופון נשמע מגובה עמידה וזה למרות שמדובר ברמקול שהוא בסך הכל גמד.

בסולו קונטרבס אני מגלה רזולוציה ומהירות מדהימה בתחום הנמוך. יחד עם זאת אני מגלה שיחידת הטויטר יודעת לספר לי היכן פגע מקל המתופף בשטח המצילה. הוא מעביר ניואנסים קלים מהקהל כגון רחשי הקהל, דיבורים עמומים מאחור והכי חשוב, מחיאות הכפיים מוצגות בהפרדה ובפירוט מעולה. הרמקול בהחלט מצליח ליצור פרזנטציה שמזכירה לי פאב מעושן וזה מתבטא בפירוט הרב שחושף את האולם, הקהל ובמת הצליל ועד גודל הפרזנטציה עצמה שאומנם לא ממש מציאותית אך לא רחוקה מהמציאות הזו.

שירה ווקאלית- איכות צליל יוצאת דופן

בתחום השירה הווקאלית בחרתי בזמרת תוצרת הארץ. את שמה אתם כנראה מכירים ואם לא אז כדי שתכירו לפחות שיר אחד שלה. האמת היא שיצא לי לעבוד איתה מספר פעמים עוד לפני שהתפרסמה בעולם. יסמין לוי שרה בסגנון לאדינו בשפה הספרדית כמובן. קולה המסולסל מסוגל לספר הרבה על איכות השיחזור של הרכיב הנבחן. אני חושב שיש כאלה שיראו בסלסוליה כמעט "בכיינים" או "מאוסים" אך לטעמי, השיר הזה לפחות, הוא אחד מהביצועים המרשימים לשיר הזה. החל מאיכות ההפקה ועד לקולה המיוחד והעוצמתי. לשיר קוראים No Tengo Lugar והמבצעת היא כמובן יסמין לוי או כפי שקוראים לה ברחבי הגלובוס- Yasmin Levy.

האמת שאני לא מצפה מהספנדור להיכשל בז'אנר הזה ובטח לא כאשר מדובר בשחזור קולות אדם. וכן, אני כמובן לא מתאכזב למרות שבטרם האזנתי ידעתי היטב למה לצפות. קולה של יסמין לוי נשמע נהדר. הניואנסים הקטנים שבקולה, הדינמיקה שבשירתה ובגוון קולה המעט בוכה ומעט מתחנן מצליחים לעטוף אותי מבעד לכלים הרבים שמלווים אותה. הרמקול מצליח להעביר איכות צליל יוצאת דופן והתוצאה ניכרת בהחלט.

הערה: הרמקול הזה מצליח לשחזר קולות אדם בטבעיות יוצאת דופן. מניסיוני עם היצרנית הזו, ושמעתי לא מעט מתחרים במחיר דומה, תחום המיד הוא התחום החזק אצל היצרנית הזו וזה מורגש. זה לא אומר שהבס או הגבוהים לוקים בחסר אם כי הפער בין איכות המיד הפנומנלית לבין המיד והבס הטובים מאוד הוא אומנם לא מורגש מיד אך הוא קיים בהחלט.

קלאסית- עושר טונאלי

בגזרה הקלאסית אני מחליט להישאר עם הרפרנס שהוא המושלם עבורי. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra מגלה לי המון על איכות המוצר. חלק מהיתרונות של היצירה הזו, מעבר לאיכות ההקלטה המעולה, נעוץ בעובדה שכל כלי או מחלקה מסוימת בתזמורת הסימפונית מקבלת סולו שמאפשר לי לבחון היטב את ביצועי הרמקול בכלים אקוסטיים שונים. במקרה הזה, היצירה הזו, שנפתחת כאשר כל התזמורת הסימפונית מנגנת יחדיו מספרת לי שהרמקול הזה אינו ממש מסוגל להעביר תזמורת סימפונית במלואה בעוצמה שתתקרב לאולם קונצרטים אך הוא מצליח לגלות לי יתרונות אחרים. ראשית, למרות גובהו הצנוע שאינו מגיע אפילו ל-90 ס"מ, מצליח למלא את החלל גם לגובה וזה בהחלט הישג אדיר לרמקול רצפתי קטן שכזה.

רמת ההפרדה טובה מאוד, הפרופורציות בין הכלים נשמעים היטב, הבמה רחבה עמוקה וברורה מאוד. כינורות משמאל מספרים לי גם על ההבדל בינם לבין הויולות הבשרניות יותר. כלי הנשיפה מימין קצת מאחורי הכינורות מפרידים לי היטב בין הגוונים השונים של הכלים השונים וכל זה באיזון ובעושר טונאלי מרשים למדי. יחד עם זאת אני מגלה גם פרטים רבים שאת חלקם תצליחו לחשוף רק עם רמקולים יקרים ממנו או טובים כמוהו לפחות.

רמקולים Spendor A5, ביקורת

נקודות ציון

העמדה

ההעמדה הנכונה ביותר בביתי היא כאשר הוא מקביל לקיר האחורי במרחק של 40 ס"מ לפחות ממנו. מכיוון שלרמקול ישנו פורט אחורי רצוי אף להרחיקו יותר. קירות צד גם לא ממש אהובים עליו. רצוי להרחיקו גם משם. רצוי לתת לו הטיה של מעלות בודדות כלפי מעלה על מנת לקבל פוקוס טוב יותר.

איך מגבירים

למרות שהנתונים הטכנים מספרים לנו שהמגבר הזה אינו קל להנעה בפועל יוצא שהוא די כזה. הכוונה היא שמגבר פשוט של 30 וואט עם זרם חלש למדי לא מניע אותו כלל. רסיבר קולנוע ביתי 120 וואט כבר מדבר איתו בקלות והמגבר שלי מצליח לנער אותו בזילזול מוחלט. אני ממליץ על מגברים של 70 וואט וצפונה עם זרם בריא.

התאמה למוסיקה

מדובר ברמקול שבבסיסו מנגן הכל עבור החובב השפוי שלא מחפש להרעיד את הבית. הוא אינו ממש מתאים למוסיקה סימפונית גדולה אך עדיין מסוגל לנגן זאת באופן משביע רצון אם כי נתקלתי ברמקולים מרשימים יותר בפרזנטציה שלהם בגזרה הזו. מוסיקה אלקטרונית מהזן האלים גם לא ממש מתאימה לו כאשר המאזין מורגל לעוצמות גבוהות. הוא יתאים בהחלט לחובבי הג'אז, הקלאסי קאמרי ומוסיקת רוק קלה.

רמקולים Spendor A5, ביקורת

לסיכום

מדובר ברמקול מרשים ביותר. מאופק מאוד בעיצוב שלו ולוחם עז באיכות הצליל שלו. הוא מצליח לעבור מכשולים מוסיקלים לא קלים בהצלחה גם אם לא באופן מושלם. הוא מצליח להעביר קולות אדם בצורה יוצאת דופן, מצליח להציג כלי נגינה אקוסטים באופן משכנע מאוד. הוא מפתיע מאוד בכך שהוא מצליח לנגן מעבר לגבולות גובהו הפיסי. הוא מאוזן מאוד, אינו חריף כלל ואינו רומנטי באופיו. להיפך, הוא נטרלי וטבעי מאוד. אני מוצא שהוא אינו מיועד למוסיקה אלקטרונית אך עדיין מסוגל לייצר תוצאה ראויה בעוצמה שפויה. הוא אינו ממש גיבור במוסיקת רוק מטאל אך גם כאן, כמו באלקטרוני, לעוצמת ההאזנה יש משמעות אדירה בתוצאה הסופית שיפיק הרמקול.

אהבתי: טבעיות, מהירות, מיד, איכות בניה, כלים אקוסטים, במה וקולות שירה.
פחות אהבתי: אינו מרשים ויזואלית, מפונק במיקומים, אינו ממש קל להנעה, לא מתאים למוסיקת רוק מטאל ואלקטרוני.

מחיר: 13,450 ש"ח

אחריות ושירות: סאונד קווסט.

 

 

מערכת הבדיקה:

רמקולים - consensus audio engineering lightning se

+ Consensus Resonance Technology Spikes

מגבר הספק - pass labs - 350.5

קדם מגבר - vac standard - limited edition

מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:

פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais 

שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm

שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm

ראש 1 - ORTOFON cadenza red

ראש 2 - grado gold

משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens

תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty 

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable

אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference

אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference 

כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion

כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion

כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion

כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:

מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב. 

הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER 

אקוסטיקה:

כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

 

מעבר לתגובות בפורום