שידורי עידן+ מתרחבים – תדרש החלפת ממיר לערוצי HD

ליאור קורן
04-01-2012 14:37

כנס של הרשות השניה מציג את תוכנית הרחבת ערוצי החינם עידן+ (שידורי DTT), לצערם של הצרכנים, הם יצטרכו להחליף ממירים קיימים בכדי לקלוט ערוצי HD.

תמונת מצב של שידורי DTT בישראל: עד היום, נמכרו כ- 350,000 ממירים עצמאיים לטלויזיות (מתוכם כ- 150,000 בשנת 2011), זאת מלבד ציוד נייד למחשבים או מכשירי טלוויזיה שמגיעים עם ממיר פנימי מובנה.על פי דו"ח הרשות, הוגשו 625 בקשות לסבסוד מחיר ממיר, מתוכן 148 נמצאו זכאיות בהתאם לקריטריונים.
שואפים להגיע לתשתית HD

בכל ארצות המערב שם נהוגה השיטה הדיגיטלית הקרקעית, מדובר על קליטה חוץ דירתית, על פי דברי מנכ"ל הרשות השניה – מנשה סמירה,  היעד של פרוייקט ה- DTT  בארץ היא קליטה פנים דירתית (ללא צורך באנטנה על הגג), אם כי הוא מודה שלא ניתן ליישם זאת בכל מאת האחוזים. סמירה מצהיר "כיום נמצאים ברמת קליטה גבוהה ועוד נשפר אותה" – עם 27 משדרים הפרוסים בישראל ועוד שניים שצפויים להכנס לפעולה..


הקליטה הפנים דירתית החזירה חלק מהרוכשים לתחושות של פעם, לימים בהם נצרכו לסובב את האנטנה סביב עד שמתקבלת קליטה אופטימלית. סמירה מתרעם על כך שיש ספקים אשר משווקים ציוד לא ראוי והרשות השניה שוקלת להתערב בהצהרה פומבית על "מה לא מתאים".


הרחבת מספר ערוצים


באופן מיידי, לאחר אישור חוק הרחבת השידורים  בכנסת, תנתן תוספת של 26 ערוצי רדיו פתוח (וארבעה ערוצי חירום לפיקוד העורף) וערוץ טלוויזיה נוסף באופן מיידי. מי יעלה לאויר? המועמדים הם ערוץ הטלוויזיה החינוכית, ערוץ בשפה הערבית או ערוץ 9 בשפה הרוסית.

בתוך 12-18 חודשים, יוספו שני מרבבים שיוסיפו 6 ערוצי טלוויזיה רגילים (באיכות SD) ו- 4 או 5 ערוצי HD, יופעלו בתוך מסגרת זמן של 24 חודשים.
מ- 2013, יכנס לפעולה מודל של ערוץ לפי רישיון, כמו גם ערוצים נושאיים. לא יוכנסו ערוצים בתשלום, משום שזה נוגד את מהות הפרוייקט מלכתחילה שנועד לספק תקשורת טלוויזיונית זולה ונגישה.

הצד הטכני – עוד פעם צריך להחליף ממירים

אותם ממירי DTT תומכי HD שנמכרים כיום בארץ, לא יוכלו לקלוט את שידורי DTT HD החינמיים העתידיים, בגלל שהם ישודרו בתקן DVB-T2 ולא DVB-T הקיים. ערוצי ה- HD, ישודרו גם בגרסת SD, כך שגם בעלי ממירים קיימים יוכלו לצפות בהם, אם כי, כמובן, לא באיכות המקור.

ענין זה, מכניס לבעיה לקוח שרוצה לרכוש ממיר DTT, אבל יודע שהוא לא יתמוך בערוצי ה- HD  העתידיים (גם אם הוא מגודר כממיר HD). בארץ, לא נמכרים, נכון לעכשיו, ממירי DVB-T2, שמתחילים להכנס לאיזורים ספציפיים באירופה. ניסוי בארץ, של שידורי DVB-T2 דרך מספר מצומצם של משדרים  יחל בשנת 2012.


איכות השידורים של ערוצי רדיו תהיה 32Kbps עם קידוד HE-AAC+V2 הקיים. כיום ניתן לרכוש גם מקלטי רדיו יעודיים DVB-T Radio.


לוח השידורים – EPG, יהיה זמין גם ברשת האינטרנט, אם כי לא ניתן עדיין לוח זמנים לייזום הענין. הנגשת השידורים לכבדי שמיעה מתקדמת לערוצים נוספים אשר מטמיעים כתוביות, כרגע עובדים גם על הנגשה ללקויי ראיה, ע"י ערוצי שמע שיתארו את הנצפה על המסך.

מוקד התמיכה בשידורי DTT, נמצא בטלפון *9524, נראה שהציבור יודע להפעיל אותו: בשנת 2011 התקבלו כ- 65,000 פניות.

מעבר לתגובות בפורום