שנת 2011 במצלמות – שנה ללא מראה

ליאור קורן
03-01-2012 06:01

שוק הצילום משתנה מבעד לעינית, מה עבר על היצרניות בשנת 2011, מה הן המגמות העכשויות בתחום ועל מה חולמים בלילה מפיצי השמועות?

אז מה עבר על עולם הצילום בשנת 2011? אם נקפוץ היישר לשורה התחתונה, נגלה כי שוק המצלמות לחובבים (לא כאלו שמתפרנסים מצילום כעבודתם) מתחיל לקבל צורה חדשה, עם שינוי קוי השוליים אותם תפסו פעם מצד אחד מצלמות קומפקטיות שמוחלפות על ידי סמארטפונים ומצד שני מצלמות DSLR, אליהן מצטרפות מצלמות ה- "ללא מראה".

מחכים
בנוסף, אפשר לכנות את 2011 גם כשנת ההמתנה, כמו המתנה למצלמות DSLR Full Frame חדשות של ניקון וקנון. שוכני האתרים (אינטרנט) אוהבים להתדיין ולהמתין ל-"דבר הבא", פוג'י הוציאה מצלמה ללא מראה עם עדשת 35 מ"מ קבועה? אז כעת ממתינים למצלמת LX של החברה שתאפשר להחליף עדשות וכו'.


מצפים
היו השנה אכזבות, אולי פסיכולוגיות בעיקר בבסיסן, בדומה למקרה של אייפון 4S ואפל, בו המוצר הסופי הוא כנראה טוב וראוי, אבל הציפיות הגבוהות הרסו את האפשרות למילוי הפנטזיות, למשל, ניקון השיקו מצלמות ללא מראה עם חיישן קטן, בסופו של דבר הביצועים כמו מהירות פוקוס וצילום ב- ISO גבוה התגלו כטובים, אך גודל החיישן שהינו הקטן מכולם בקטגורית ה- Mirrorless נדמה כי האפיל על השאר ואכזב (בגדול...).


מצלמות ללא מראה

אין ספק, כי הקטגוריה שהתפתחה וממשיכה להתפתח היא זו של מצלמות ללא מראה, מצלמות קיימות ממשיכות להתחדש, כמו ה- GH2 שנתגלתה כמוצלחת ביותר בחבורה עבור צילומי וידאו (ולצערנו, אינה נמכרת בארץ באופן סדיר), ממשיכה להנות מעדכוני תוכנה אלטרנטיביים שמאפשרים לצלם בה וידאו בקצב נתונים גבוה פי 7 מאשר הקושחה הרשמית. בנוסף, אולימפוס (Pen mini), פנסוניק (GX1) וסמסונג (NX200) משיקות עוד דגמים חדשים וחברת סוני מפתיעה עוד זוג דגמי NEX חדשים, מהם ה- NEX7 מציגה חשיבה רעננה וקונספט מקורי. ניקון, כאמור, הציגה זוג דגמים J1 / V1, עם חיישן קטן יחסית ומערכת עדשות יעודית חדשה. קנון, נשארת בינתיים מחוץ לרכבת ה-"ללא מראה" ומעדיפה להמשיך בקו המצלמות הקומפקטיות בו הובילה, סדרת ה- S שלה מתגלה כהצלחה גדולה וכעת מתחילה להמכר ה- S100 שמציגה טווח זום אטרקטיבי יותר ושיפור בוידאו לעומת קודמתה.


עד כמה טובות מצלמות ה- "ללא מראה"? המצלמות של סוני מסדרת ה- NEX, למשל, מציגות ביצועי תמונה זהים כמעט לדגמי ה- DSLR המקבילים של החברה ולמעשה, חיישן המצלמה הינו זהה לזה שפועם בלב קו ה- DSLR, כך שחובבי הצילום, מקבלים מצלמה קומפקטית יחסית, עם איכות תמונה של רפלקס.


קטגוריה זו נהנית ממספר הולך וגדל של חובבי הצילום אשר מוכנים להוריד מגבם משקל כבד של מצלמת DSLR ועדשה איכותית, הם מוצאים עצמם משאירים אותה בבית, מוכנים להקריב משהו מאיכות התמונה והרבה מנוחות התפעול לטובת שיפור באיכות החיים.


השנה, הושם דגש על נקודת התורפה בקטגוריה: גודל העדשות שהיווה ניגוד לגוף המצלמות הקטן יותר בהשוואה ל- DSLR, פנסוניק יצאו עם עדשות מסדרת ה- X, שמציגה טווח אופטי זהה לעדשות הרגילות (כמו ה- 14-42), אך במעטפת קטנה הרבה יותר שמזכירה עדשות פנקייק בעלות טווח קבוע אלא שהן עדשות זום לכל דבר. בנוסף, זום נשלט מנוע חשמלי בעדשה, נכנס גם הוא לתמונה – כמו בעדשת זום 12-50 חדשה של אולימפוס, זוהי אפשרות שקוסמת בעיקר לצלמי הוידאו.


מצלמה ללא מראה
מצלמות DSLR

בקו ה- DSLR, התמודדו המתחרות ניקון D5100 מול קנון EOS 600D, שתיהן עם מסך מפרקי וצילום וידאו Full HD, בעוד אצל קנון אין ממש פוקוס אוטומטי בוידאו והחיישן לא מביא בשורה חדשה, ניקון מצהירה על הטמעת התכונה הזו במצלמה, אך הביצועים בפועל רחוקים מלספק תוצאה ראויה וצלמים מוצאים עצמם מעדיפים לעבוד גם כאן במוד ידני.


קנון חושפת הצהרת כוונות רצינית שפונה לעבר הקולנוע, תוך שהיא משיקה ליין מצלמות חדש שמתחיל באות C, אשר עושה שימוש בחיישני APS-C עבור צילום וידאו וגם מספרת על פיתוח מתקדם של מצלמת DSLR  יעודית לוידאו.


הטבע מתעלל השנה בחברות: אחרי הצונאמי ביפן שפגע באספקת רכיבים, אסון השטפונות בתאילנד פגע בכושר יצור של ניקון וקנון DSLR וגם סוני מעכבת העברת NEX7 לחנויות. קנון חושפת את 1DX – מצלמה לאולימפיאדת לונדון בקיץ 2012, אך היא תהיה זמינה בחנויות רק לקראת האביב.


השנה, מיקרוסופט הוסיפה סוף סוף תמיכה ב- Windows 7 של הצגת קבצי RAW (לנוחות עיון בעיקר), נולד כרטיס זיכרון חדש - XQD שעתיד להחליף את כרטיסי ה- CF, תלת מימד נכנס כאופציה לחלק מהמצלמות (סטילס), קסיו מציגה את Tryx, מצלמה בשלושה צירים – קונספט מעניין ומקורי שלא עבר למצלמות נוספות, אופציית צילום HDR הפכה לפריט חובה בתפריטי המצלמות כמו גם אפקטים אומנותיים שונים - פילטרים בסגנון "פוטושופ".


Casio Tryx
פיקסלים או אור?


אנחנו מסיימים את 2011, עם ציפייה גדולה לשנת 2012 – שנה בה אמורים להיות מוצגים מחליפים לדגמי ה- Full Frame של הכוכבות ניקון קנון, השמועות החמות מדברות על מצלמה מרובת פיקסלים – ניקון D800 עם 36 מגה פיקסלים ומנגד, דגם מקצועי ניקון D4 עם פחות מחצי כמות הפיקסלים וטווח דינמי / רגישות לאור משופרים. אם אכן כך יקרה, ימצאו עצמם חובבי הצילום המתקדמים קרחים מכאן ומכאן, משום שלא כולם מחפשים את כמות הפיקסלים האסטרונומית, אלא ביצועי ISO משופרים, אבל המחיר לא יאפשר להם לבחור בדגם המקצועי וגדול המימדים והמשקל.


אצל קנון, יש המתנה דרוכה לדגם 5D Mark III, אין ממש פרטים מדוייקים, יש שמועות על מצלמה מרובת פיקסלים, אחרות מדברות על ההפך, כמו גם על השקת סדרה נוספת 3D, אך מה שקנון חשפה עד עתה, הוא רק הצהרת כוונות לגבי קו "מצלמות הקולנוע".

פוג'י, מצידה, לפי ה"דיבורים" האחרונים, מצהירה על כוונתה להשיק מצלמה עם חיישן APS-C (קרופ) במידות צנועות יחסית, אבל עם ביצועי תמונה של חיישן Full Frame, נשמע כמו חלום רטוב עבור חובבים רבים שיצטרכו להמתין בסבלנות.

המשבר הכלכלי העולמי שגורם לירידה במכירות ובמחירים, משמש כמוריד מוטיבציה להשקיע בהשקת דגמים חדשים, גם אסון הצונאמי ביפן והשטפונות בתאילנד שהטביעו קוי יצור רבים של מצלמות הוסיפו עיכובים נוספים. את חלומות הלילה של "משוגעי ציוד צילום" ימשיכו להציף חזיונות על חיישנים גדולים ואינספור פיקסלים, אחרים, יבחרו באופציה מעשית יותר של מעבר למצלמת "ללא מראה" והשאר, ימשיכו לשלוף את הטלפון מהכיס ולתעד איתו את חיי היום יום.

מעבר לתגובות בפורום