עולם שלם של מצלמות וידאו - איזו מצלמה מתאימה לי?

ליאור קורן
29-12-2011 21:00

מדריך: עולם הוידאו המודרני כולל קטגוריות רבות של מצלמות, יש מצלמות וידאו יעודיות, יש מצלמות סטילס קומפקטיות, מצלמות DSLR, תלת מימד וגם מצלמות אקסטרים, איזו מצלמה הכי תתאים לי? כתבת וידאו.


תחום צילום הוידאו משתנה בשנים האחרונות באופן מהותי, עד לפני מספר שנים ספורות, שלטו בתחום הוידאו הביתי המצלמות בתצורה הקלאסית שליוו צלמים חובבים רבים בטיולים או אירועים משפחתיים, אולם, כעת, תחום הוידאו הגיע גם לעולם מצלמות הסטילס – בין אם מדובר במצלמות קומפקטיות או רפלקס. נוסף על כך, ניתן למצוא כיום מצלמות אקסטרים שיתאימו לתיעוד חופשת הסקי או תלת מימד לצפיה בטלוויזית 3D החדשה.

כתבה זו, לא באה להמליץ על דגם מסויים, אלא לחשוף את הקטגוריות השונות בתחום זה ולפרט על היתרונות והחסרונות שלהן.


מצלמות סמארטפונים


מחיר: 1,500 ש"ח – 4,500 ש"ח


רק לפני כמה ימים, פורסמו תוצאות מחקר המראות כי יותר מרבע מהתמונות בארה"ב, צולמו בשנת 2011 בטלפונים חכמים, גם בתחום הוידאו, יותר ויותר אנשים עושים שימוש בטלפון החכם אשר שוהה בכיס, מוכן תמיד לפעולה.

הטלפונים החכמים החדשים שנכנסים (כמעט) לכל כיס, מסוגלים לצלם באיכות HD, חלקם ברזולוציית Full HD, אחרים באיכות 720p, אפשר להבין בהחלט את העליה הגדולה בכמות השימוש, בזכות הנגישות הנוחה, פשטות הפעלה ואיכות התוצר שמתקבל בתנאי צילום יום.

לאחרונה, אפילו צולם סרט עלילתי מלא במצלמת טלפון, אך יש לזכור כי גוף המצלמה הזעיר שמגיע בתוך טלפון, אינו כולל עדשה בעלת זום אופטי (אלא רק דיגיטלי שפוגם באיכות התמונה) והחיישן הזעיר רחוק מלהיות אידאלי לצילום בתנאי חשיכה והתוצאה המתקבלת בצילום לילה הינה גרעינית ופחות נעימה לעין, בחלק מהטלפונים,ישנו מנגנון תאורת פלאש זעיר שיכול לעזור בצילום מטווח קרוב מאוד.


בפועל, הטלפונים (וגם חלק מהטאבלטים) מחליפים את מצלמות ה"פליפ" – אלו הן מצלמות וידאו "כיס" שכבר אינן מצליחות להראות יתרון מול סמרטפונים וסובלות גם הן מחוסר של זום אופטי.


למה כן: הטלפונים נגישים ומוכנים בכל עת לפעולה, פשוטים לשימוש, מציגים תוצאות נאותות בתנאי אור יום.

למה לא: אין זום אופטי, חיישן זעיר גורם לרעש דיגיטלי מוחשי בתנאי צילום לילה.


מצלמות וידאו יעודיות


תקציב: 1,000 ש"ח – 6,500 ש"ח


אלו הן המצלמות המוכרות לנו מזה שנים, צורתן כגליל קצר ורחב (מבנה של נשק "בזוקה" מקוצר), עם רצועה בצד המאפשרת לאחוז במצלמה באופן נוח ומייצבת את היד בעת הצילום.


מצלמת וידאו
טווח המחירים של מצלמות כאלו, הינו רחב מאוד, מתחיל במצלמות בסיסיות במחיר של 1,000 ש"ח לדגם בסיסי ויכול להרקיע למחיר העומד על כ- 10,000 ש"ח. הדגמים הבסיסיים, מאפשרים צילום ברזולוציית HD, עם שליטה מינימליסטית על פרמטרים שונים בעת הצילום, חיישן בסיסי וזום אופטי שנע סביב גודל של X5. יתרונם נעוץ בקלות התפעול, החיסרון יהיה איכות צילום נאותה ביום אבל לא מרשימה בלילה. צלמים מתקדמים יותר, יבחרו בדגמים במחירים שיכולים לנוע סביב 3,000 – 6,000 ש"ח, אלו יציעו צג LCD  איכותי וחד יותר, אפשרויות שליטה ידניות, כולל פוקוס ידני, לחצני קיצור בגוף המצלמה לפעולות חשובות, עדשה איכותית יחסית עם זום אופטי גדול ולא פחות חשוב, מנגנון יצוב רעידות משוכלל המאפשר להשיג תמונה יציבה, זאת מבלי שהצופה יחוש כאילו הוא מביט דרך חלון אוניה מתנודדת. צלמים אשר זקוקים למיקרופון חיצוני (עבור ביצוע ראיונות למשל), יוכלו למצוא כניסה מתאימה שמגיעה רק בדגמים היקרים יותר. מצלמות בתקציב הזה, מגיעות גם עם שקע או מתאם מובנה המאפשר לחבר אליהן אביזרים חיצוניים כמו פנס תאורה או מיקרופון.


למה כן: צורתן מאפשרת אחיזה נוחה של המצלמה לאורך זמן, אפשרות שליטה וכיוון ידני של אפשרויות / פרמטרים בצילום, מסך מפרקי מתכוונן, כניסת מיקרופון חיצוני (בדגמים היקרים), זום אופטי גדול, מייצב רעידות אופטי.

למה לא: פחות טובות בצילום סטילס, כך שהצלם מוצא עצמו נסחב עם שתי מצלמות, הדגמים הזולים אינם מרשימים בצילום לילה.

מצלמות תלת מימד


תקציב: 7,000 ש"ח – 10,000 ש"ח


מצלמות אלו, מגיעות בתצורה הקלאסית והמוכרת של מצלמות וידאו יעודיות, אך הן כוללות עדשה כפולה (בחלקן גם חיישן כפול) המאפשר לקבלת סרט תלת מימד ברזולוציית HD. מצלמות אלו גדולות, כבדות יותר וגם יקרות בהשוואה למצלמות הרגילות, בנוסף, יש לצלם איתן באופן מעט שונה (למשל, לא להזיז אותן מהר מדי בתנועה אופקית או אנכית), אך התוצאה, במיוחד אם היא כוללת בתמונה את הנכדים, תותיר את הסבא והסבתא פעורי פה.


מצלמת תלת מימד
מצלמות סטילס קומפקטיות


תקציב: 500 ש"ח – 3,000 ש"ח


לאחרונה, יותר ויותר מצלמות סטילס קומפקטיות, מציעות גם אפשרות צילום וידאו באיכות HD, מצלמות כאלו הינן פופולריות בשימוש, ניתן לראות אותן באירועים שונים כמו מסיבת יום הולדת בגן, טיולי משפחה ואירועים חברתיים נוספים. גודלן של המצלמות, מאפשר לקחת אותן בתיק יד, זאת מבלי שיכבידו יותר מדי וגם איכות התמונה תהיה טובה יותר בהשוואה לטלפון חכם.

מצלמה קומפקטית
במצלמות אלו, אופציית צילום הוידאו תהיה ספרטנית למדי, התפריט יכלול בד"כ אפשרות שליטה על רזולוציית הצילום ולא הרבה יותר מזה, הן מגיעות עם מיקרופון פנימי בלבד וגם מסך  המידע לא ישלף החוצה על ציר כמו במצלמות יעודיות.

באם אפשרות צילום הוידאו הינה חשובה עבורכם, חשוב לברר לפני רכישת מצלמה, באם היא מאפשרת להשתמש בזום האופטי של העדשה בעת צילום וידאו. במצלמות קומפקטיות רבות, הזום האופטי מוגבל לצילום סטילס בלבד. בנוסף, יש לברר האם מנגנון העדשה גורם לזמזום מטריד בקובץ הוידאו: בחלק מהמצלמות, מנגנון הפוקוס והזום של העדשה, גורמים לצרצור או זמזום שמוקלט על סרט הוידאו. איך ניתן לברר דבר שכזה מראש? ע"י קריאת ביקורות מקצועיות או שאלות בפורומים מתמחים של צילום.

למה כן: קטנות במימדים, מאפשרות צילום HD, קלות לתפעול.

למה לא: לא כולן מאפשרות שימוש בזום אופטי בצילום וידאו, בחלק מהדגמים שומעים את זמזום מנגנון העדשה בסרט הוידאו, אין כניסה למיקרופון חיצוני, אין מצב שליטה ידני.

מצלמות אקסטרים


תקציב: 1,000 ש"ח – 2,000 ש"ח


זוהי קטגוריה חדשה יחסית בעולם הצילום. מדובר במצלמות קטנות מימדים, המיועדות להצבה על קסדות אופנועים או על כל דבר אחר שנע וזע במהירות. הן מאוד בסיסיות באופן הפעלתן, חסרות זום אופטי, צג מידע או תפריטים ומבקשות לעשות דבר אחד: לצלם במקומות או בעת סיטואציות שהיו בלתי אפשריות לצילום עד העת האחרונה. בחלק מהמקרים, העדשה הקטנה במצלמה גם תציג לעין עיוות אופטי מסויים (במסגרת האתגר לקבל זוית רחבה יחסית מעדשה קטנה), אבל, איזה עוד מצלמה תצליח לתעד את קפיצת הבאנג'י שלכם?...


למה כן: קטנות, מאפשרות צילום בסיטואציות שהיו דמיוניות אך לפני שנים מעטות, מגיעות עם התקנים לחיבור לקסדת אופנוע ואביזרים נוספים, מצלמות באיכות HD.

למה לא: עדשה קבועה (ללא זום), אין שליטה ידנית, חיישן קטן – מציג איכות וידאו סבירה אבל לא מצטיינת.

מצלמות DSLR


תקציב: 2,000 ש"ח – 12,000 ש"ח (למצלמות המתאימות לחובבי צילום מתקדמים).


כניסת הוידאו לעולם מצלמות הרפלקס (DSLR), הביאה בשורה גדולה לחובבי הצילום ולראשונה, אפשרה להם לצלם באמצעים ביתיים וידאו באיכות שאינה מביישת צילומים קולנועיים. בתוך קבוצה זו, נכליל גם את המצלמות בפורמט ה-"ללא מראה" שמגיעות עם חיישנים גדולים גם כן, אך ללא מנגנון המראה המכני – במקום עינית אופטית, נקבל כאן עינית אלקטרונית או צג אחורי גדול.


מצלמת DSLR

במצלמות DSLR, החיישן שעומד בלב המצלמה הינו ענק בהשוואה לחיישני מצלמה משאר הקטגוריות, חיישן זה הינו רגיש בהרבה לאור, כלומר, הוא מאפשר לצלם בתנאי חשיכה אשר מביסים כל מצלמה אחרת, ניתן לצלם במצלמות אלו בערך ISO גבוה של 1,600 אסא ויותר והתמונה תשאר חלקה למראה (ללא רעש דיגיטלי גרעיני צבעוני). החיישן בנוסף, עצם האפשרות להחליף עדשות, חושפת את הצלם למאגר ענק של אפשרויות אומנותיות: ניתן לבחור בעדשות זום גדולות, עדשות בעלות זוית רחבה, עדשות עם מפתח צמצם גדול לצילומי לילה או לקבלת מראה קולנועי במיוחד של עומק שדה רדוד (בו אובייקט הצילום נמצא בפוקוס והרקע מטושטש) – גם בנושא הזה, גודלו של החיישן במצלמה תורם בעצמו לאפקט עומק השדה. חסרונות הקטגוריה, כוללים צורת גוף אשר מותאמת לצילום סטילס ולא החזקה ממושכת בעת צילום וידאו. אך החיסרון הגדול יותר עבור הצלם החובב יהיה חסרונו של מנגנון פוקוס אוטומטי אשר נמצא בחיתוליו בתחום זה. חלק ממצלמות ה- DSLR חסרות אותו לחלוטין אך גם באלו שמגיעות איתו, עבודתו רחוקה מלהיות מושלמת ובפועל, מנגנון הפוקוס מנסה כל הזמן להנעל על אובייקט הצילום ובגלל עומק השדה הרדוד, הדמות המצולמת נכנסת ויוצאת כל הזמן מתחום המיקוד. בפועל, יש ללמוד לצלם באופן שונה מהמקובל, כלומר, לבצע מיקוד על האוביקט המבוקש, ולהשאר במרחק זהה ממנו, או לתרגל טכניקות שונות לשמור על פוקוס מדוייק גם תוך כדי תנועה. זה לא ענין פשוט ואופי הצילום כאן יתאים פחות לצילומי טיול משפחתי בתנועה, אבל מצד שני, צילום הוידאו ב- DSLR, פתח אופק נרחב ביותר עבור כל מי שמחביא בתוכו יצר אומנותי שמחפש לצאת.


למה כן: חיישן גדול, צילום מרשים בתנאי לילה, עומק שדה רדוד למראה קולנועי, אפשרות החלפת עדשות שונות, מגוון אביזרים, ניתן להגיע לאיכות צילום שעד לפני מספר שנים היתה נחלתן של מצלמות מקצועיות יקרות מאוד.

למה לא: מנגנון פוקוס אוטומטי לא קיים כמעט, גם הקיים אינו יעיל, לא נוחות לאחיזה לאורך זמן, אורך סרטון מקסימלי מוגבל למקטעים של 10-20 דקות, מסך מפרקי קיים רק בחלק מהדגמים.

לסיכום, כפי שניתן לראות, היצע הקטגוריות והדגמים הפך לעשיר מאי פעם בעולם הוידאו, חלק מהקטגוריות כוללות דגמים יעודיים לוידאו בלבד, באחרות, הוא משולב עם מצלמת סטילס. לפני קניה, יש לחשוב היטב מהן הדרישות מהמצלמה ומה הן יכולות הצלם, האם אתם סטודנטים אשר מבקשים להרשים עם וידאו קליפ אומנותי או צלמים חובבים המבקשים לתעד את חיי המשפחה ומה חשוב יותר עבורכם: משקל, נוחות או איכות צילום, לבסוף, יש לשקלל הכל אל מול התקציב הנתון.


יש לכם שאלות בנושא צילום? הכנסו לפורום מצלמות של DTOWN


תודה לחנות "ארליך - מרכז הצילום בישראל" על השאלת המקום לצלומי הכתבה

מעבר לתגובות בפורום