דאלי Lektor 3 - רמקולים מדפיים וורסטליים

נמר לוי
15-12-2011 06:00

זוג רמקולים של דאלי עומד למבחן הנמר, Lektor 3 הוא רמקול מדפי גדול, קל הנעה - אם כי דורש הגברה מתאימה טונאלית ומסתדר היטב עם מגוון רחב של סגנונות מוזיקה. ביקורת.

קשה למצוא חובב אודיו שאינו מכיר את חברת דאלי. מדובר ביצרנית רמקולים ותיקה ומנוסה מאוד שלאחרונה הגדילה משמעותית את הקולקציה שלה כאשר פנתה בין היתר לחובבי הקולנוע והרמקולים המעוצבים, זאת מבלי לגרוע מהמוצרים הקלאסים במהדורות חדשות ומשופרות.

דאלי, אז מה יש לנו כאן?

Lektor 3 הוא רמקול מוניטור בגודל בינוני - גדול בתצורת 2Way. הסרת הגריל הקדמי חושפת יחידת מידבס סגלגלה המוכרת של Dali אשר עשויה סיבי עץ והיא בקוטר 6.5 אינטש. מעליה טוויטר מסוג soft dome בקוטר ¾ אינטש ובניהם שני פורטים קטנים שתפקידם לרסן את תחום התדרים התחתון. בחלקו האחורי התחתון של הרמקול, ניתן לראות את הטרמינלים האיכותיים עבור חיבור למגבר. רמת הגימור כיאה ליצרנית זו היא מצויינת ולמען האמת, מעולם לא נתקלתי ברמקול של Dali שלא היה בנוי מצוין. יש כאן הרבה תשומת לב לפרטים הקטנים, איכות הדבקה מעולה, קווים נקיים, פרופורציות יפות בין התיבה ליחידות וכמובן בחירת חומרים ללא פשרות ביחס למחיר.

הצד הטכני
Dali Lektor 3 - ביקורת רמקוליםברמה הטכנית מדובר כפי שציינתי קודם, ברמקול
2Way עם נצילות של 88 דציבל ועכבה שעומדת על 6 אוהם. תחום היענות התדר נע בין 48 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-27 קילוהרץ בתחום הגבוה כאשר המלצת היצרן הוא להגביר אותו עם מגברים בעלי הספק שנע בין 25 וואט ועד ל-120 וואט מקסימום. איך זה עבד בפועל? תגלו בהמשך.

מבחן האזנה


אני פותח את הסקירה עם מוסיקה עברית. אני בוחר בבועז שרעבי שר עם שושנה דמארי ז"ל באחד השירים הטובים ביותר שאני מכיר. זה מתחיל בשילוב של שני הקולות הגדולים הללו, העיבוד המדהים והמילים שאי אפשר שלא להתרגש כששומעים אותן. את השיר הזה אני אוהב לשמוע בעוצמה גבוהה. המוניטור הזה אמור לעמוד בדרישות שלי והן לא מעטות. אני רוצה בס חזק, מיד בריא ומאוזן וגבוהים מפורטים. יחד עם זאת אני גם רוצה שישאר מאוזן, שלא יהיה חריף ובטח שלא יאבד דינמיות. הרמקול הזה מצליח להציג דינמיות מרשימה, מיד בריא ואנרגטי כך שקולו העמוק והצרוד של שרעבי נשמע היטב, קולה החלק והעוצמתי של שושנה דאמרי מצליח למלא את חלל סלוני בקלות וזה מבלי לפגוע בתחום הנמוך שבוקע מהרמקול ומרגיש עוצמתי, חזק ועם רזולוציה מצויינת. מאידך, התחום הגבוה גובל בחריפות קלה וזה למרות שהוא מאוד מדויק ומפורט.
הבמה מרשימה. גדולה מאוד, מוגדרת ועמוקה. קולות השירה בוקעים מגובה עמידה, הלהקה מאחוריהם ומצידם והאיכות הצליל הכללית מקבלת ציון גבוה אך לא מושלם.

Dali Lektor 3 - ביקורת רמקולים
רוק מרשים
המשכתי במוסיקת רוק מהזן הכבד. בחרתי כמובן ב-dream theater scenes from a memory וכאן זוג רמקולים זה התגלה כהפתעה מרעננת. ברוב המקרים, "מוניטורים" נכשלים יחסית בהעברה של הרכב רוק אלים כמו זה. אבל, למרבה הפלא, המוניטור הזה יורה את הכלים בצורה מרשימה מאוד. הגיטרה החשמלית מקבלת משקל ראוי, התופים מלאים באנרגיה ושירה שאומנם באה על חשבון קצת דינמיות אך יחסית למוניטור ובהתייחס לעוצמה שאני מאזין לקטע הזה התוצאה היא פנומינלית. כמה כוח יש למוניטור הזה וכמה דינמיות. הוא פשוט נשמע גדול יותר מגודלו הפיסי. זה אומנם לא מושלם, ולא בועט ומערב כמו רמקול רצפה איכותי וחזק, אך זה בהחלט מספק אותי במיוחד כאשר אני מכיר היטב תוצאות אחרות.


גם במוסיקת רוק עדינה יותר הוא לא מאכזב, כאן הוא מייצר במה ענקית, קולות שירה עמוקים והנוכחות, בסגנון הזה, בהחלט מזכיר לי רמקול רצפה חזק ועשיר טונאלית.

תזמורת מלאה
Britten - Young Persons Guide to the Orchestraבמוסיקה קלאסית אני בוחר כרגיל ב-Britten - Young Persons Guide to the Orchestra.

היצירה הזו, כפי שאני מציין בכל סקירה, היא היצירה המושלמת לבחינת רמקולים. זה בזכות העובדה שניתן להתרכז בכלים ספציפים ולבחון היטב כיצד הרמקול מתנהג. במקרה הזה, לרמקול הזה כמה יתרונות וכמה חסרונות במוסיקה קלאסית בכלים ספציפים. לחסרונות הללו, לשמחתי, יש פיתרון הולם שעליו אספר בסוף הסשן הקלאסי בהערה.
אז מה היה לנו שם. את התזמורת במלואה הרמקול מעביר היטב ביחס למוניטור. הכוונה היא שמכיוון שקשה מאוד להעביר תזמורת סימפונית גדולה במלוא עוצמתה דרך מוניטור קטן. אבל, ביחס לאחרים וממה שאני מצפה ממנו הוא בהחלט מעביר זאת לא רע בכלל ואפילו טוב מאוד. מאידך, כאשר ניכנסים לעובי הקורה ומחפשים את החסרונות, צריך להאזין לכל כלי בנפרד. כלי נשיפה מעץ נשמעים נהדר למעט חליל הפיקולו שנשמע חריף מידי ומעבר לחריפות הטבעית שלו. יחד עם זאת, כלי נשיפה ממתכת כמו חצוצרות גם כן סבלו מבהירות יתרה שגם היא חורגת מהבהירות הטבעית של הכלי. כך גם חשתי כאשר הכינורות ניגנו. שאר כלי התזמורת נשמעו נפלא ולא מצאתי בהם חריפות או חוסר איזון טונאלי. הבמה מרשימה, הרמקול מצליח להעלם בקלות בחלל והפרדת הכלים מצויינת.

אני ממשיך עם מתי כספי בשירו המקסים "ילדותי השניה". הרמקול הזה מפתיע ביותר במיוחד בקולות אדם ובעומק שהוא מסוגל לייצר. מתי כספי נשמע נהדר וכיאה למוניטור הוא גם נעלם בחלל בקלות מעוררת התפעלות.

Dali Lektor 3 - ביקורת רמקוליםהערה על חריפות: אז הבטחתי לספר לכם כיצד ניתן להשתלט על החריפות הזו בכלים הספציפים הללו. אז ככה. ראשית יש כאן דילמה. מצד אחד הרמקול הזה מאוד מאוזן מלבד כלים מאוד ספציפים ולכן אם "נעדן" זאת אנו בעצם עלולים לפגוע בשאר מרכיבי הצליל.
הפתרון מחולק לשניים.
1- הטיה קלה של הרמקול והמעמד שלו כלפי מעלה. כלומר. לכוון את יחידת הטוויטר כלפי מעלה בעזרת משחק עם פתיחת ברגי בסיס המעמד לרמקול.
2- משחק קליל עם כבלים משמשפחה החמימה יותר כפי שניסיתי אצלי גם תעדן זאת היטב.
שילוב של שניהם יביא תוצאה מאוזנת בהחלט.

מתי כספי עובר
אני חוזר למוסיקה עברית ובוחר במתי כספי בשירו המקסים "ילדותי השניה".

את קולו העמוק של מתי כספי קשה לפספס וקשה עוד יותר למצוא רמקול שלא מעביר זאת. אבל, להעביר את קולו העמוק של מתי כספי יחד עם פרטים קטנים כמו הרעד שבקולו, התנועה של גרונו, דרוש רמקול איכותי ושקוף. הרמקול הזה הוא בהחלט כזה, אני מוצא שהוא מאוד מדויק, מאוד קוהרנטי במוסיקה רגועה, מאוד טבעי ומאוזן ביותר. הקלידים נשמעים היטב, הצליל מלא ועשיר, המיד אנרגטי ומפורט מאוד וכך כמובן כם יחידת הטוויטר המצויינת שלו.

הערה על איזון טונאלי: הוא בהחלט מצליח לרגש במוסיקה רגועה. בסגנון הזה, בעוצמות שפויות, אין סימן לבהירות כלל. את הבהירות הזו תקבלו רק כאשר "תלחיצו" אותו במוסיקה "אלימה" ובעוצמות גבוהות. הכוונה היא שהרמקול הזה נוטה לשנות את האיזון הטונאלי שלו מעוצמה מסויימת. נכון, זה אומר שהוא לא מאוזן לחלוטין בתחום הגבוה אך אני יכול להרגיע אתכם ולהודיע שהעוצמות בהן הרמקול הזה הציג בהירות הן עוצמות שאני ממש לא בטוח שאתם תגיעו אליהן. ואם כן, תזכרו שצריך להתאים לו אלקטרוניקה מתאימה.

ומה עם אלקטרוני?
במוסיקה אלקטרונית חשתי בכמה חסרונות בגבוהים וביתרון אחד אדיר במיד ובבס. כן, הגבוהים מעט חריפים. גם מיקומים אחרים ומשחק עם כבילה שמעט השתלט על החריפות לא פתר אותה לחלוטין בסגנון הזה. ההקלטה הזו, אפשר להגיד, אינה אנליטית ואינה חריפה במקורה. מאידך, הרמקול הזה מציג אותה ככזו. לעומת זאת, תחום המיד מציג מהירות יוצאת דופן, אנרגיה שקשה לקבל אותה במוניטורים בגזרת המחיר הזה, דיוק בבס שמצליח להפריד כל צליל וצליל בקלות מפתיעה וכוח אדיר. אני מקבל כאן, באיזו שהיא צורה, צליל מאוד אולפני וכמעט אנליטי (מהמובן הטוב של המילה) ויחד עם זאת אני מקבל כאן חריפות קלה שאלקטרוניקה מהמשפחה הנטרלית/אנליטית עלולה בהחלט להציק למאזין בהאזנה ארוכה.


הערה על איזון טונאלי 2: הרמקול הזה הוא וורסטילי בהחלט. הוא מצליח לנגן כמעט כל סגנון מוסיקלי שתבחרו. הוא מהיר, חזק ועשיר במיוחד בתחום המיד והגבוהים. התחום הגבוה מציג חריפות במוסיקה אלקטרונית "קשה". לעומת זאת, במוסיקה קלאסית, רוק וג'אז ניתן להתגבר על האיזון הטונאלי הזה בעזרת משחק עם כבלים, מיקום, שיכוך וזה כמובן בתנאי שהאלקטרוניקה מאחוריו אינה מעודדת חריפות.

Dali Lektor 3 - ביקורת רמקולים
נקודות ציון

העמדה ומיקום
מעמד יעודי הוא חובה. הרמקול הזה זקוק לו. הוא אינו נשמע טוב כלל על מזנון טלוויזיה ונשמע במיטבו על מעמד יעודי איכותי.

איך להגביר
קל מאוד לעשות זאת. הוא קל בצורה בלתי רגילה להנעה. הוא מסוגל להתחיל לנגן בקלות מ-30 וואט ומעלה. גם מגבר של 350 וואט הוציא ממנו את המיטב מבלי שירגיש "לחוץ" או "מבוהל" מהמפלצת שמאחוריו.

התאמה לגדלי חדרים
גם הסלון הביתי שלכם יתמלא במוסיקה וגם חלל חדר שינה יהנה מהנוכחות שלו. הוא לא מפונק בהתאמה לחללים אך עדיין גודלו הפיסי והיחידה הממוצעת אינה מסוגלת למלא סלון גדול מהממוצע.

סיכום

מדובר ברמקול מוניטור מרשים ביותר. הוא בנוי נהדר, נראה נפלא והמוסיקה הבוקעת ממנו נשמעת מצוין. הרמקול הזה לא מציג ברמה שמפילה לסתות, הוא לא הכי מפורט ששמעתי ולא המאוזן ביותר שיש אך ביחס למחירו הוא מרשים ביותר ומציג כמה יתרונות שקשה לקבל בטווח המחיר הזה.

הוא מציע בדיוק את מה שהמחיר שלו מתאר: איכות טובה מאוד, מתאים לסיגנונות רבים של מוסיקה והוא לא עושה שום דבר מצוין אך עושה הכל טוב מאוד. הוא מצליח להציג בס שימלא בקלות גם חללים גדולים, מיד בריא ומלא והפרזנטציה שלו בהחלט גדולה. נהנתי לגלות שהוא מצליח לעמוד גם בסגנונות מוסיקה תובעניים מבלי לקרוס ויחד עם זאת הוא אינו ממש מצליח לגלות רכות ועדינות במוסיקה אלימה ומצד שני מצליח להציג רכות מסוימת במוסיקה רגועה ו”רומנטית”. הוא קל מאוד להנעה. 30 וואטים מניעים אותו בקלות וזה אומר שגם מגבירי מנורות יסתדרו איתו היטב.


בשורה התחתונה הוא בהחלט ראוי למחמאות הללו ורצוי לדווח גם על חסרונותיו. בגדול מדובר ברמקול ששווה להאזין לו ועל פי המבחן הזה הוא גם ידאג שתפנקו אותו עם אלקטרוניקה ראויה. זה בגלל שסלחנות היא ממנו והלאה. האמת, כמו כל רמקול טוב.

מחיר: 3,450 ש"ח.

באדיבות
: Z-Max.
יבואן: אקורד אודיו בע"מ.

מעבר לתגובות בפורום