XQD – כרטיס זיכרון חדש שמחליף את ה- CF

ליאור קורן
09-12-2011 01:29

הפורמט הותיק של כרטיסי הזיכרון מסוג CF בו נעשה שימוש במצלמות DSLR מקצועיות כיום זוכה למחליף חדש בדמות כרטיס קטן ומהיר יותר.

על תחום כרטיסי הזיכרון כיום, השתלט בעיקר פורמט ה- SD על צורותיו השונות, אולם בתחום מצלמות ה- DSLR ממשיך להתקיים כרטיס ה- CF שנחשב כמתאים יותר עבור צלמים מקצועיים.

CF פותח במקור ע"י חברת סאנדיסק בשנת 1994, עתה, נראה כי הגיע הזמן לרענן גם את הפורמט הותיק הזה ואכן, איגוד ה- CF  (ראשי תיבות של Compact Flash) מכריז על כרטיס זיכרון חדש לגמרי, זהו ה- XQD.

הכרטיס החדש, מבוסס על ממשק PCI Express ומהירות הכתיבה התאורטית שלו עומדת על מקסימום של 5GB/S, אבל אנשי הארגון מצהירים על מהירות ריאלית בכרטיסים הראשונים שיושקו העומדת על 125MB/sec. מהירות זו, אמורה לענות על צרכי צילום של תמונות סטילס רבות ברצף או צילום וידאו ברזולוציה גבוהה.


מידות הכרטיס, קטנות מאלו של כרטיסי CF נוכחיים (אם כי עדיין גדולות מזה של כרטיס SD) והן עומדות על 38.5X29.8  מ"מ זאת לעומת 43X36 של CF ועובי של 3.8 מ"מ. הכרטיס אמור להיות גם חזק ועמיד בפני תלאות ופגעי מזג אויר.


איגוד ה- CF, מזמין את יצרניות המצלמות לרשום רשיונות לפורמט XQD בתחילת 2012, כך שדגמי מצלמות התואמים לתקן החדש יגיעו רק בהמשך השנה.


לא מאוחר מדי?
כאמור, פורמט ה- CF הינו ותיק מאוד, בשנים האחרונות, השתלטה משפחת כרטיסי ה- SD על כל תחום האלקטרוניקה הבידורית וכיום ניתן למצוא כרטיסי SD גם במצלמות מדגם D7000 של ניקון אשר פונות לחובבים מתקדמים בצילום.
יתרון הביצועים והנפח שהיה מנת חלקו של ה- CF, הצטמצם מאוד בשנים האחרונות, אל מול כרטיס ה- SD שקיבל גרסאות מהירות וקשיחות - עם עמידות מול פגעי מזג אויר וטלטולים.

עדות לחוסנו של כרטיס ה- SD, ניתן למצוא בסיפור של מצלמת קנון EOS 1000D שאבדה לפני שנה בים ונמשתה לפני כשבועיים, למראה ההפתעה, כרטיס ה- SD עדיין פעל ואפשר לצפות בתמונות, גם לאחר שנה במי האוקיינוס המלוחים.

איגוד ה- CF, לא יכל לשבת בחיבוק ידיים אל מול התחרות הגואה וכעת חשף את הדור הבא של כרטיסי הזיכרון שאמורים לפנות בעיקר למקצוענים. אך, הזמינות הגדולה של כרטיסי SD, מחירם הזול וביצועיהם המשתפרים יהוו נקודת התחלה לא פשוטה לפורמט XQD החדש.

מעבר לתגובות בפורום