עדשת קרל זייס Makro-Planar 100 במבחן

מיכאל כץ
04-12-2011 06:30

הצלם מיכאל כץ מבלה עם עדשת המאקרו 100 מ"מ F2 של קרל זייס ומביא רשמים על איכות הבניה, איכות התמונה והתחושה הכללית, וגם תלונה אחת או שתיים.

חשיבות עדשת המצלמה בסט הצילום שלכם רבה לאין ערוך לעומת גוף המצלמה. ברוב המוחלט של מקרים אעדיף עדשה איכותית על גוף בינוני מאשר גוף יקר ואיכותי ועדשה בינונית.

היום נכיר לכם את אחת מיצרניות העדשות החשובות והנחשבות ביותר בעולם.

קרל זייס

ראשית אספר לכם קצת על היצרנית ועל מייסד החברה:
קרל זייס, החל את פעילותו בשנת 1847 כיצרן מיקרוסקופים בבית מלאכה קטן בעיר ג'נה שבגרמניה. העסק נחל הצלחה ובשנת 1866 בית המלאכה שברשותו מכר את המיקרוסקופ ה-1000 שלו. הייחוד של המיקרוסקופים שייצר היה בפשטות שלהם - המיקרוסקופים של קרל זייס השתמשו בעדשה אחת בלבד. בשנת 1872 קרל החל לשתף פעולה עם הפיסיקאי Ernst Abbe וביחד בשנת 1886 פיתחו עדשה מתוחכמת. באותו הזמן לא היתה בנמצא זכוכית חזקה ואיכותית מספיק על מנת ליישם את העדשה שפיתחו. לכן החליטו לצרף לצוות כימאי זכוכית בשם Otto Schot, שבדיוק אז סיים את תואר הדוקטור שלו, יחד פיתחו זכוכית עבור העדשה החדשה. העדשה הזו נקראה עדשה אפוכרומטית והיא הצליחה לבטל עיוותי צבע שהתקבלו בעדשות הרגילות מאותה התקופה.

למעשה, כל זה מסביר לכם, שקרל צייס מצא פריצת דרך בכל הנוגע לעדשות ואפשר לאמר, שבזכותו ובזכות העדשות האפוכרומטיות שלו, יש לנו היום עדשות מצלמה איכותיות אשר משתמשות בשיטה זו.

כיום, חברת קרל זייס הותיקה מייצרת מגוון רחב של עדשות לסוגים שונים של יישומים והצילום תופש חלק נכבד מהן. בין סוגי העדשות של החברה ניתן למצוא עדשות prime (אורך מוקד קבוע) ועדשות TS – Tilt and Shift המאפשרות שליטה על פרספקטיבה.

צילום מוצרים תופס נתח נכבד מהעיסוק שלי בצילום ולכן לצורך כתבה זו בחרתי בעדשת מקרו, וזאת מתוך היכרות קרובה עם סוג זה של צילום.

טרם נתחיל בכתבה אבהיר, כי אינני הולך להיכנס לצד הטכני, הנוגע לעדשה. מי שמעוניין במפרטים ובמספרים יוכל למצוא אותם באתרים הרבים באינטרנט, שמתמחים בסוג זה של כתבות.

בכתבה זו אביא את התרשמותי מהשימוש היומיומי בעדשה, איכות התמונה ואיכות הבניה.

העדשה שנבחרה היא : Carl Zeiss Makro‪-‬Planar T‪*‬ 2‪/‬100.

קרל זייס, להבדיל מיצרניות עדשות אחרות, לא מייצרת "מהדורות יוקרה" מיוחדות - כל העדשות שלהם נמצאות בקטגוריה אחת. זה אומר, שכל עדשה של היצרנית הזו אמורה להיות ברמת גימור ואיכות תמונה דומות, בהתחשב באורך המוקד והמטרות שלהן נועדו.

איכות הבניה

כבר עם פתיחת הקופסה רואים הרבה תשומת לב לפרטים קטנים. זה מתחיל בלשונית המכסה של הקופסא, המונעת סיבוכים לא צפויים בפתיחת הקופסא, ממשיך בשקעי אריזת הקלקר המאפשרים אחיזה בעדשה בעת הוצאתה מהאריזה, שם מצורפות שתי חוברות כאשר אחת מספרת על המפרט הטכני והשניה - חוברת הוראות הפעלה.

אהבתי מאוד למצוא גם את טופס בקרת האיכות החתום ידנית עם המספר הסידורי של העדשה.

עדשה Carl Zeiss Makro‪-‬Planar T‪*‬ 2‪/‬100 צילום: מיכאל כץ
העדשה נמצאת כבר מחוץ לקופסא ואני בוחן את איכות הבניה. ראשית אספר לכם כי החלק היחיד העשוי מפלסטיק הוא מכסה העדשה. מלבדו, העדשה כולה עשויה מתכת, כולל מגן השמש. יש לציין כי מספיק לאחוז בה על מנת להבין כי מדובר במוצר איכותי מאוד. מדובר בעדשה ששוקלת לא פחות מ-680 גרם שזה בהחלט לא מעט עבור עדשת מאקרו 100 מילימטר. אחד מהדברים שלא אהבתי הם לחצני הפתיחה של המכסה שמגיעים בגימור חריצים אורכיים, זה לא מאפשר אחיזה נוחה של מכסה העדשה במצב לחוץ והמכסה מחליק מהידיים.

עדשה Carl Zeiss Makro‪-‬Planar T‪*‬ 2‪/‬100 צילום: מיכאל כץ
זה לא נוח במיחד עם ה- lens shade מורכב, אבל עדיין יותר טוב מהמכסה של Canon, שם הלחצנים ניתנים ללחיצה רק בהיקף המכסה, ולכן לא מאפשרים הסרת מכסה עם מגן שמש מורכב. מגן השמש ננעל במגע קשה, אך ניתן לשמוע את "קליק" הנעילה וגם ניתן להרכיב את מגן השמש במהופך על העדשה לאחר השימוש.


עדשה Carl Zeiss Makro‪-‬Planar T‪*‬ 2‪/‬100 צילום: מיכאל כץ
סיבוב טבעת המיקוד עומד כמעט 360 מעלות! זאת בהשוואה ל-Canon, שם יש פחות מחצי סיבוב, בערך 170 מעלות. סיבוב טבעת המיקוד מרגיש מצוין, מאסיבי וחלק בו זמנית, מה שמקל מאוד על המיקוד בזמן צילום מוצרים נייחים ומאפשר להגיע למיקוד מדויק במהירות ובקלות. עד 1 מטר טווח סיבוב הטבעת גדול, הוא מאפשר כוונון מיקוד מדוייק ויחד עם זאת, הסיבוב הגדול מקל מאוד על רגישות התנועה וכך מגיעים למיקוד מדויק במיוחד.


העבר את סמן העכבר מעל התמונה
:


עדשה Carl Zeiss Makro‪-‬Planar T‪*‬ 2‪/‬100 צילום: מיכאל כץ

על העדשה ישנם סימונים המראים את עומק השדה, סימון לאינפרא אדום וזה הכל. מדובר בעדשה ידנית לחלוטין ללא מנועים חשמליים, שבסופו של דבר משפיעים על אמינות ואורך החיים של המוצר.

מפרט טכני

זוהי עדשת מאקרו ידנית בעלת מפתח צמצם מירבי של F2.0 ועד צמצם מזערי של F22.0, יחס הגדלה של 1:2, מרחק מיקוד מזערי 0.44 ס"מ, הבנויה מ-9 אלמנטים ב-8 קבוצות. פילטר 67 מ"מ. את גודל העדשה ביחס לעדשת קנון מקבילה ניתן לראות בתמונות הבאות.

איכות תמונה

על מנת להדגים את איכות התמונה של העדשה בחרתי באובייקט אחד, שמאפשר לבחון מספר פרמטרים. זהו בקבוק השמן לבישול, שכולנו רוכשים בסופר השכונתי והוא מסוגל לספר המון על איכות התמונה. ראשית נספר לכם כי העדשה הזו מציירת תמונות חדות כתער, תלת מימדיות ובצבעים עשירים במיוחד. השילוב הזה מעמיד רף גבוה לעדשות מאקרו למצלמות רפלקס דיגיטליות DSLR בפרט, ובכל פורמט צילום בכלל.

Carl Zeiss 100mm - צילום: מיכאל כץ
מבחינת איכות התמונה קשה מאוד לתאר כמה היא טובה או לשפוט את האיכות על פי תמונות באינטרנט. אחרי הכל, המסך שדרכו תביטו בתמונות עלול לא לשקף את איכויות העדשה הזו, ולכן אין דבר טוב יותר מלנסות אותה בעצמכם. אוסיף הערה אישית ואומר שהתקשתי מאוד להחזיר את העדשה הזו לארליך מעבדות. מדובר בעדשה פנומנלית בכל היבט אפשרי.


הגדלה 100%:

Carl Zeiss 100mm - צילום: מיכאל כץ

מול עדשת קנון 100 מ”מ F2.8: התגלו צבעים עשירים יותר, קונטרסט יותר גדול, חדות דומה או טיפה יותר טובה.

למי היא מיועדת
אומנם השם (מאקרו) גורם לחשוב שמדובר בעדשה לצילום אובייקטים קטנים מקרוב, אך יש לזכור שיחס ההגדלה המירבי הינו 1:2. זהו ערך שמרני בהשוואה ליחס ההגדלה 1:1, הנפוץ בעדשות מאקרו. כלומר, בהחלט ניתן לצלם אובייקטים קטנים, אבל לא רק. מצאתי שזו עדשה מדהימה גם לפורטרטים בזכות הצמצם הפתוח במיוחד שלה f2.0, שאינו מקובל כלל באורך מוקד שכזה וה-"בוקה" הפנטסטי שלה.

למי היא לא מתאימה
מכיוון שמדובר בעדשה בעלת כוון מיקוד ידני, קשה לצלם איתה אובייקטים נעים.

בנושא הזה, יש יתרון נוסף שחשוב להבהיר. ישנה נטיה לחשוב שבגלל הסיבוב הגדול של טבעת המיקוד, בהשוואה למיקוד אוטומטי הפעולה איטית יותר. יש לציין כי המצב בדיוק הפוך. סיבוב גדול מאפשר להגיע לדיוק במהירות רבה יותר מאשר סיבוב מיקוד קטן שדורש עדינות ופעולות חוזרות של תיקוני מיקוד.

הערה: ניתן להזמין את העדשה עם תושבות שונות למצלמות מיצרנים שונים - ניקון, קנון, פנטקס וגם סוני.

העבר את סמן העכבר מעל התמונה:

עדשה Carl Zeiss Makro‪-‬Planar T‪*‬ 2‪/‬100 צילום: מיכאל כץ

סיכום

מדובר בעדשה משובחת. איכות הבניה, איכות התמונה ותשומת הלב לפרטים הקטנים מצדיקים את שמה הטוב. מצאתי גם מגרעות, הנוגעות למכסה העדשה ולמגן השמש שקצת קשה להרכיבו אך אלה מתגמדים לעומת היתרונות.

קרל צייס יודעים בהחלט לייצר עדשות ואין ספק שלא בכדי הן נחשבות לטובות שבטובות. בהשוואה מהירה לעדשת הקנון שלי באורך מוקד זהה הורגש יתרון לטובת הקרל זייס, במיוחד באפשרות להגיע למיקוד מדויק יותר וכלה באיכות הצבעים שהיו יותר "עזים" אך עם זאת טבעיים יותר. יחד עם זאת מצאתי גם שהקרל זייס חושפת יותר את תלת המימדיות של האובייקט המצולם. אך עם זאת, אל לנו לשכוח כי על מנת להנות מהתענוג הזה אנו נפרדים מ-8,246 ש"ח.


מחיר: 8,246 ש"ח

מיכאל כץ הינו צלם – אומן המתמחה ב-צילום מוצרים.

תודה לחנות ארליך מעבדות על השאלת המוצר לסקירה.

מעבר לתגובות בפורום