אולימפוס שוקלת למכור את חטיבת המצלמות

ניצן סדן
30-11-2011 13:05

שערוריית החשבונות של החברה שנחשפה בחודש שעבר פגעה אנושות בחברת האופטיקה בת ה-92. בכירים בחברה נחקרים על ידי ה-FBI והמשטרה היפנית. פוטו פיניש?

לפי דיווח של סוכנות רויטרס, אולימפוס עשויה למכור את חטיבת מצלמות הדיגיטליות שלה. זאת, בעקבות ירידה דרסטית בערך מניית החברה בבורסה היפנית (איבדה חצי מהשווי שלה), שחלה בעקבות חשיפת שערוריית ניהול חשבונותיה. 

ראשיתה של הפרשה ברכישה שביצעה אולימפוס ב-2008, של חברה לציוד רפואי. הרכישה כללה תשלום עמלה בסך 36 אחוז (שהם 680 מיליון דולר) משווי העיסקה לגורם לא ידוע. באפריל התמנה מייקל וודפורד למנכ"ל החברה לאחר שעבד 30 שנה באולימפוס. הוא ניסה לחקור את הנושא ולהבין מי בדיוק קיבל את העמלה הזו. זמן קצר לאחר שמונה, פוטר וודפורד. החברה נימקה את הפיטורין באי התאמה בין המנכ"ל החדש והאופי התאגידי היפני. וודפורד, מצידו, טען שכל שביקש לעשות הוא לשלב בחקירה גורמים מחוץ לתאגיד.

המהלך עורר תהיות רבות, מה שהוביל לפתיחת חקירה של משטרת טוקיו ושל ה-FBI האמריקאי. באמצע אוקטובר פורסמו נתונים ראשונים אודות החקירה, שלפיהם הרכישה שבוצעה ב-2008 היתה רק קצה הקרחון: אולימפוס הסתירה הפסדים במשך עשרות שנים ממשקיעיה והעבירה כספים לגורמים לא ידועים – אחד מכיווני החקירה אף העיד על קשר בין החברה היפנית ובין ארגוני פשיעה

בתחילת החודש הודתה החברה רשמית בהסתרת ההפסדים. נשיא החברה, שואיצ'י טקיאמה, טען כי לא היה מודע למתרחש והאשים שלושה בכירים בה. היום נודע כי טקיאמה הפיץ מזכר פנימי לפיו החברה תבצע ארגון מחדש, במסגרתו תישקל מכירת חטיבת המצלמות שלה – שסובלת מהפסדים זה זמן מה. ההיקף המדויק של חובות החברה עדיין לא ידוע, אולם לפי דיווח של עיתון Nikkei, אולימפוס הציעה לנושים שלה תוכנית להחזרת 3.3 מיליארד דולר מסך החוב הכולל במהלך שלוש שנים. 

עם זאת, עושה רושם שהפרשה לא השפיעה על חטיבת האופטיקה הרפואית של החברה, ששוויה מוערך ב-2.6 מיליארד דולר. החטיבה, שמפתחת ומוכרת אנדוסקופים ומכשירים דומים, נהנית משליטה כמעט מוחלטת בשוק זה.

מעבר לתגובות בפורום