טכנוסטלגיה: ההיסטוריה של מותגי האלקטרוניקה הבידורית

ניצן סדן
01-12-2011 12:30

איך משתמשים בטלפון עם חוגה? מי טוב יותר, רובוט או וידאו של היטאצ'י? איזו טלוויזיה מציעה ווסטינגהאוס לאישה המודרנית של שנות החמישים? הציצו על פרסומות שיקחו אתכם אחורה בזמן.

עד כמה אתם מכירים את הרסיבר שלכם? את המסך? את הטלפון הסלולרי שבכיסכם? ברור שאתם מכירים. אבל מה אתם יודעים על החברות שפיתחו אותם?

אחת הדרכים בהן הכי קל לראות עד כמה השתנו והתפתחו מוצרי האלקטרוניקה הבידורית – והלקוחות שלהם, היא לראות את המוצרים דרך עיני המפרסם. החל מאמצע המאה העשרים עלו פרסומות רבות למסכים, טלפונים, נגני קלטות ועוד. לפניכם כמה דוגמאות לפרסומות המשעשעות והמעניינות של שנות החמישים, השישים, השבעים והשמונים.

וידאו: השלט הדרמטי

זוהי פרסומת לטלווייזיה חדשנית של ווסטינגהאוס מ-1950, בה הושם דגש מיוחד על עיצוב התיבה. בעוד גברים אמורים להתרשם מנוחות התפעול ומהחידושים הטכנולוגיים, נשים אמורות להתרשם מהיכולת לבחור בין עיצוב פרובינציאלי לקולוניאלי. 

בקליפ זה תראו פרסומת לטלוויזיות חדשות של ג'נרל אלקטריק שמציגות חידוש מהפכני: ניידות. המכשירים הזעירים שוקלים בסך הכל 5.8 קילו. הקריין אומר שאפילו ילד יכול להסתובב עם טלוויזיה כזו. כנראה שהילדים בשנות החמישים היו חזקים יותר מאלו של היום.

כשהוצגו טכנולוגיות חדשות, כל מפרסם נהיה מינימום סטיב ג'ובס: שימו לב באיזו דרמטיות מוצגת פריצת הדרך המהפכנית של 1968 – הטלוויזיה הראשונה בעלת שלט רחוק.

אודיו: אז מי מנצח, היטאצ'י או רובוט? 

שנות השמונים התאפיינו בססגוניות מוגזמת עד הזויה, כלכלת שוק ליברלית הפרסומות לבשו את בגדי התקופה והפכו דומים פחות לתשדירי שירות - ויותר לקליפים מוזיקליים (בין השאר, בהשפעת הנסיקה של מוזיקת הפופ ועליית MTV לאוויר). בפרסומת זו אפשר לראות רובוט שמנסה להתחרות במוצרי היטאצ'י ומפסיד.

עוד דוגמה לפרסומת שמשקפת את רוח התקופה היא זו, של פיוניר מ-1980. בניגוד לתשדירי השירות של שנות החמישים והשישים, כאן אנחנו רואים אנשים שונים רוקדים והרבה בחורות יפות. המכשירים עצמם מופיעים מפעם לפעם ולא נמסר עליהם שום מידע. קצת כמו הפרסומות של ימינו.

בתחילת שנות התשעים עלו פרסומות שמדברות על איכות שמע בתכל'ס, כמו זו למשל - שממחישה את הצליל הטבעי של רדיו טייפ סוני בצורה יצירתית מאוד. 

 
מצלמות: אילו סרטים אתם אוהבים?

בפרסומת זו אנחנו רואים את כל השימושים הנפלאים של מצלמת וידאו ביתית מתוצרת קודאק, שעלתה ב-1957. היכולת לבחור בעצמכם את מה שיציג הסרט שתראו היתה חדשנית מאוד והיא שעומדת במוקד הפרסומת.

פרסומת זו, ממזרח גרמניה, דומה יותר לסקירת וידאו בת זמננו: הצגת המוצר מכל עבריו והסבר קצר על מה שהוא יודע לעשות. זוהי מצלמת Pentacon, חברת מצלמות שהתפרקה לאחר קריסת הגוש הסובייטי וכיום קיימת בתור מותג מדבקה דרום קוריאני. 


טלפוניה: שבע, כאן קודקוד

שוק הטלפונים עבר הרבה מאוד מהפיכות בעשורים האחרונים. עם זאת, ההתחלה היתה צנועה מאוד. בתשדיר השירות שלפניכם מוסבר לציבור המשתמשים של שנות הארבעים כיצד משתמשים באמצעי הממשק החדשני – החוגה (שאמנם הופיעה בצורה מסחרית ב-1910, אולם לקח לחוגה זמן רב להתפשט). 

בשנות השמונים הופיעו לראשונה טלפונים ניידים. לפניכם דוגמה לדור הראשון שלהם, טלפון שנראה (וכנראה גם שוקל) כמו מ.ק. 77. הפרסומת מתייחסת אליו בתור "קל ונוח במיוחד".

ולקינוח: אפל!

ענקית האלקטרוניקה, שעשתה בית ספר לכל יתר החברות בכל הנוגע לשיווק מוצרים ובניית מותג – מתאפיינת בפרסומות חכמות מראשיתה. לפניכם פרסומת למחשב האפל 2 שהושק ב-1984. מזכיר לכם משהו? כנראה שאת זה.

 

מעבר לתגובות בפורום