Audio Block A100 / P100 – מגבר וקדמגבר במבחן

נמר לוי
29-11-2011 18:30

האם מגבר וקדם מגבר במחיר עממי יכולים להציג איכות צליל מרשימה באמת? נמר לוי לקח את הצמד החדש של Audio Block למסע בין אלבומים. התוצאות לפניכם. ביקורת.

אני בוחן הרבה מאוד מוצרים. חלקם עולים עשרות אלפי דולרים ואחרים – מתומחרים בצורה נגישה יותר. למען האמת, את אלה האחרונים אני יותר נהנה לבחון. כשאני מחבר מוצר זול למערכת שלי אני מחפש כמה הוא שווה את מחירו ביחס למוצרים היקרים שמהדרים את הסלון שלי. לאחרונה, נתקלתי בכמה מוצרים זולים מצוינים שהביאו אותי למחשבות בכל הנוגע למושג "התמורה השולית הפוחתת". אני לא טוען לרגע שלא צריך להשקיע בציוד יקר, אולם ישנם מוצרים זולים יחסית שיוכלו לספק גם אוזן של אודיופיל מדופלם.

ביקורת זו היא על שני מוצרים במחיר שפוי- מגבר הספק וקדם מגבר מבית Audio Block, שמשלימים אחד את השני. זוהי יצרנית גרמנית שהוציאה מעט דגמים ומצליחה לאזן בין איכות ומחיר. התרשמתי מאוד ממגבר משולב שלה שבחנתי בעבר.  

עיצוב ומבנה

Audio block A100איכות הבניה וההרכבה של שני המוצרים היא גבוהה מאוד. לרגע לא הרגשתי לרגע שמדובר במוצר בעל מחיר עממי. גם העיצוב של המגבר והקדם מגבר נאה מאוד, לטעמי. נפתח ב- P100. זהו קדם מגבר בטופולוגיה טרנזיסטורית בגודל מלא. העיצוב שלו דק יחסית ובחזיתו תוכלו למצוא ארבע חוגות – שתיים מכל צד. אלו שמימין אמונות על הווליום ובחירת הכניסות השונות ואלו משמאל – על עוצמת הבס והצלילים הגבוהים. לצידם, תמצאו מפסק שעוקף את בקרת התדר. 

מאחורי ה-P100 תמצאו שלל כניסות בתצורת RCA ויציאה למגבר (גם היא בחיבור RCA), חיבור הארקה לפטיפון ותחתיו לחצן לבחיקת הגברה אנלוגית – MM או MC. ברמת המפרט הטכני, לא מדובר בנתונים מרשימים במיוחד: דרגת יציאה של 300MV, יחס אות לרעש מציגה 88 דציבל, דרגת הגברת MM עומדת על 5MV והגברת MC – MV0.2.

המגבר, מדגם A100 הוא נקי מכפתורים, כיאה למגבר הספק. בחזיתו נמצאים כפתור הפעלה ולחצן שמאפשר הגברה לארבעה זוגות רמקולים – ביחד או לחוד. בחלקו האחורי יציאות הגברה שמאפשרות חיבור של שני זוגות רמקולים, כניסות בתצורת RCA ואף בורר צידוד (באלאנס – הטיית הצליל בין אגף ימין ואגף  שמאל). הוא מפיק 150 וואט לערוץ בשמונה אוהם יש לו יחס אות לרעש של 95 דציבל והיענות לתדר שנעה בין עשרה הרץ בתחום הנמוך ועד ל-30 קילוהרץ בתחום הגבוה.

Audio Block A100 P100

מבחן האזנה 1: מכשירים שאוהבים אלקטרונית

מהכרותי עם המגבר המשולב של החברה החלטתי ישר לזרוק את הסט למים העמוקים. התחלתי עם מוסיקה אלקטרונית תובענית וקשה: Hospitality של Venetian Snares. המגבר הציג צליל סינתיסייזר עמוק ומלא, ברזולוציה טובה מאוד. בדקה השניה של השיר הראשון באלבום הופכת היצירה מרכה לאריזה אלימה של צלילים. הסט הצליח להעביר אותם בקלות. הוא מהיר, חזק, דינמי ומאוזן מאוד. 

הוא מצליח להעביר תחום גבוה מלא ומפורט, מיד אנרגטי ומהירות יוצאת דופן, בס מהודק ומוגדר, עם רזולוציה מעולה ועומק מרשים. אין סימני חריפות גם בעוצמות שהחוק אינו מאפשר אותן, אין רמז לקריסה או אפילו קרוב לכך. מדובר בסט שמציג מוסיקה אלקטרונית קשה בקלות שקשה להתעלם ממנה. אני מוצא את התוצאה הזו כאחת התוצאות המרשימות ששמעתי במוצרים בטווח המחיר הזה.

מבחן האזנה 2: אלימות? יאללה, תביא

ממשיכים בגזרה הקשה, עם Scenes from a Memory של Dream Theater שמהווה רפרנס עבורי לרוק כבד. גם כאן, כמו באלקטרוני, המגבר לא התרגש מ"אלימות" מוסיקלית. המתופף שמכה בפראות על מערכת התופים עם תוף בס כפול לא מצליח להכניע את המגבר. אני חש שיש שליטה טובה מאוד ברמקול, דינמיות שאינה מפריעה ללהקה בזמן שהזמר כבר בחצי צעקה למיקרופון, הדיסטורשן שבוקע מהגיטרות נשמע מצוין – מלא נפח ומשקל, והתוצאה גם כאן, מעולה ביחס לקטגוריה.

למגבר לא חסר כוח ויש תחושה שהוא נהנה מיצירות כאלה. הוא מציג שליטה מעולה ברמקול, רזולוציה מרשימה ואיזון טונאלי שלא מופר בשינוי העוצמה. המגבר הזה מצליח להציג תוצאה מצויינת גם בעוצמות נמוכות במיוחד.

Audio Block A100 P100
מבחן האזנה 3: רוך וקושי באותו הזמן

חלק מה"קונץ" של מגבר הוא לדעת גם לנגן בתוקפנות וגם להיות מעודן מתי שצריך. על מנת לבחון אם המגבר הזה מסוגל לכך בחרתי ביצירה חורפית במיוחד- The Best of Play Bach של Jacques Loussier. אלו עיבודי ג'אז ליצירות קלאסיות של יוהן סבאסטיאן באך. האלבום מוקלט נהדר והסט הזה יודע להמחיש זאת היטב. הוא מציג צליל פסנתר משובח: נקישות קלידי העץ נשמעות היטב - עם משקל נכון, גודל משכנע, נטרליות וטבעיות שלא קל למצוא ברמת המחיר הזו. התיפוף העדין מוצג היטב. מורגש כי מדובר בסט שקוף ומפורט להפליא. בתחום התדרים הנמוך מטייל לו הקונטרבס שמוצג בצליל מוגדר וברור, דינמי ומדויק ביותר. הבמה ענקית, ברורה ומשכנעת מאוד. גם כאן, ה- A100 מוכיח יכולות יוצאות דופן.

מבחן האזנה 4: קולות אדם

עד עתה הסט הזה הציג נתונים מפתיעים מאוד. גם במוסיקה ווקאלית אני חש כי הוא מאוד איכותי בחנתי אותו ביצירה vespro della beata vergine של Claudio Monteverdi . יצירה זו היא מבחן ווקאלי שמכיל קולות נשים וקולות גברים בו זמנית במקהלה גדולה. הסט הצליח לייצר הפרדה מעולה בין הקולות השונים מבלי לדחוס את כולם למקשה לא מוגדרת – ולהציג נוכחות אנושית מרשימה מאוד.

Audio Block A100 P100
נקודות ציון


פונוסטייג' MM/MC

אתחיל בהגברת ה-MC. כדי לבחון את ביצועי הפונו בחרתי ביצירה הסימפונית Britten - Young Persons Guide to the Orchestra שהיא רפרנס מעולה לבחינת העברת כלים אקוסטיים. 
אני בוחר בזרוע עליה מחובר ראש Ortofon מסוג MC, דגם cadenza red. בתחילת היצירה אנו נחשפים לתזמורת הסימפונית הגדולה במלואה. התוצאה די בינונית; מורגש כי לפונו הזה חסרים דינמיות ופרטים. 

מיקוד הכלים הפתיע אותי בצלילותו כאשר אין "לחץ כלי" מצד התזמורת. כלומר, בקטעי מוסיקה לא מורכבים הוא נשמע נהדר. הוא מצליח להציג בס ראוי, מיד מעט מלא ושמנמן אך התחום הגבוה לוקה במחסור בפרטים. קשה לשמוע את החריפות הטבעית של חליל הפיקולו, כינורות נשמעים רזים מידי בתחום המיד ולא מפורטים מספיק. על מנת לנסות להתגבר על הרזון של המיד הנמוך פיציתי בהגברת בורר התדרים הנמוכים וכך השגתי בס פחות מאוזן אך תוספת משקל במיד. 

בקיצור, פשרה מעפנה שאני לא ממש מוכן לחיות איתה (וגם לא מצאתי שיפורה את המשקל ובמיד הגבוה). בקטעי מוסיקה רכים יותר. כמו רוק, בלוז וג'אז התוצאה דרך הפונוסטייג' היא בינונית. זה מתבטא בצליל עשיר, מאוזן יחסית, מהיר למדי אך שוב, לוקה בפרטים ועם רזולוציה שלא מספקת אותי. לכן, אני ממליץ לשדך לו מגבר פונו יעודי להגברת דרגת ה-mc ולא להשתמש במגבר הפונו הפנימי.

בחיבור לדרגת ההגברה MM אני מגלה תוצאה אחרת לגמרי. מורגש כי ההגברה טובה משמעותית מהגברת ה-MC. בשידוך עם ראש grado מסדרת silver אני מגלה הפרדה מצוינת, עושר טונאלי ואיזון מעולה, כלים אקוסטים בודדים נשמעים היטב. החריפות הטבעית של חליל הפיקולו מורגש, הבס מוגדר יותר ורזה פחות, המידבס מפורט ואנרגטי וגם מיד וגבוהים מפורטים יותר. בחיבור לדרגת ההגברה MM לא היה צורך בנסיונות פיצוי על ידי העלאה או הנחתה של תדרים. התוצאה מאוזנת בהחלט. לכן, במידה והראש שלכם הוא בדרגת MM,הפונוסטייג' הפנימי של הקדמגבר מציג תוצאה נפלאה.

Audioblock A100 P100

התאמה לרמקולים
ברמת השליטה הסט יחזיק כל רמקול שהוא אינו קיצוני בנתונים שלו. ברמת הצליל הוא יתאים מאוד לרמקולים חמים, שנוטים לחמימות או נטרליים. הוא לא יתאים כלל לרמקולים בהירים מפאת האופי הניטרלי שלו.

התחממות והזנת חשמל
הקדמגבר אינו מתחמם כמעט בכלל וכמותו גם מגבר ההספק - שמגיע לכמה מעלות בודדות מעל טמפרטורת החדר. למרות זאת, רצוי וכדאי להעמידו במקום מאוורר. 
כדאי ורצוי לבחון את הזנת החשמל. אני מצאתי שהסט הזה שקוף מאוד לשינויים מהסוג הזה. מצאתי שקבל חשמל איכותי מקפיץ את התוצאה למצויינת מטובה מאוד.

שלט

כמובן שהשלט שולט רק על קדם המגבר. אין שליטה על האקולייזר הבסיסי של המוצר אך יש שליטה על הניתוק שלו. איכות הקליטה טובה והארגונומיקה בינונית (קשה להפעיל אותו על עיוור אלא אם כן רגילים למקומי הכפתורים). ניתן לשלוט בכל מוצרי החברה דרך אותו שלט.

Audioblock A100 P100

סיכום

שמעתי הרבה מאוד קדם מגברים ומגברי הספק זולים, אולם כאן יש רף חדש שיהיה קשה להתחרות בו. טרם פגשתי במוצרים טובים יותר באותו המחיר. זהו סט זול, שבנוי היטב, נראה מצוין ובעל איכות סאונד פנומינלית. הדינמיות, הפרטים והעושר הטונאלי יחד עם האיזון הכל כך נכון הם לא משהו שניתן לצפות לו ממוצרים במחיר הזה.

ומה עם המתחרים? לראייתי, האנטם הוא המתמודד היחיד שיכול לתת פייט למכשיר של Audio Block. עם זאת, גוון הצליל טוב יותר במכשירים אלה, ובחירה בקדמגבר ומגבר הספק מאפשרים שדרוג עתידי מגוון יותר – פשוט להחליף אחד מהם כשמתחשק לכם. לעומתם, האנטם המשולב חוסך לכם כבל, מקום על המדף וגוון צליל שונה. האודיו בלוק מציגים צליל נטרלי לחלוטין. נטול צבע, בלי שמץ של חמימות או בהירות. פשוט  טבעי מאוד. הם יחזיקו כל רמקול שיעמוד בדרכם בקלות ללא מחסור בכוח או באיכות.

שורה תחתונה:

הסט הזה אינו פשרה, אלא מהטובים ביותר בקבוצת המחיר. 

מחיר:

3,200 שקל לקדם מגבר P100

4,800 שקל למגברA100

שירות ואחריות: אודיו פידליטי

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais 
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
מעמד נפרד מהגוף לזרוע - diy podarm
ראש - ORTOFON cadenza red
GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature 

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference 
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner 
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER 

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום