Google Music: מה יש, מה אין ואיך מתחברים?

ניצן סדן
25-11-2011 10:30

לא צריך לחכות עד ששירות המוזיקה החדש של גוגל יאפשר גישה מישראל. באמצעות כלי VPN פשוט תוכלו להיכנס אליו גם היום. עשינו סיבוב קצר בשירות המוזיקה ולמדנו מה יכלה אימפריית האינטרנט לעשות אחרת.

רוצים לדעת איך נראה ומה מציג Google Music, שירות המוזיקה החדש של החברה, שיצא מבטא בשבוע שעבר? ישנן שתי דרכים להתחבר: הראשונה היא להמתין בסבלנות – השירות יגיע לישראל, אולי אפילו בחודשים הקרובים. השניה היא מה שאנחנו עומדים לעשות, כי אנחנו לא אוהבים לחכות – וגם אתם לא תצטרכו.

אתר מיוזיק יודע מהיכן אתם מנסים להתחבר לפי כתובת ה-IP שלכם. למשתמשים מישראל יש IP שלא עובר סלקציה בכניסה. מה עושים? לובשים מסיכה של IP תמים מארצות הברית. לתמונה נכנס ProXPN, שירות מקוון שיחבר אתכם חינם אין כסף אל שרת פרוקסי ויעניק לכם כתובת IP אמריקאית. פשוט נכנסים ללינק, נרשמים לשירות ומתחילים לגלוש. קחו בחשבון שהגלישה איטית למדי (ניתן לשדרג לגלישה מהירה יותר, בתשלום).

איך עובד Google music? 

זהו שירות מוזיקה מקוון, שמשלב חנות מוזיקה, אחסון 20 אלף שירים בשרתי גוגל וכלי לארגון האלבומים והאזנה להם משלל פלטפורמות. מה זה אומר בתכל'ס? שעקרונית, אתם יכולים להעלות שירים לשרתי גוגל ולחסוך את המקום על הכונן הקשיח שלכם או על כרטיס הזיכרון של הסמארטפון – ולהאזין להם מכל מחשב או סלולרי תומך. באתר תוכלו ליצור ולנהל רשימות השמעה, לדרג ולתת ציונים לשירים ואלבומים, להזמין חברים להאזין ועוד שלל נפלאות. השירות נשען על שלוש רגליים: 

מיוזיק מנג'ר (Music Manager). תוכנה שעליכם להוריד (בלינק זה) ותאפשר לכם להעלות שירים לשרתי גוגל, להוריד שירים למחשב שלכם ולסנכרן רשימות השמעה מאייטיונס. גודלה קצת יותר מחצי מגבייט.

אפליקציית Music. אותה תמצאו באנדרואיד מרקט. היא זו שמאפשרת האזנה למוזיקה דרך הסמארטפון או הטאבלט שלכם.

אנדרואיד מרקט. חנות האפליקציות של גוגל מתהדרת כעת בקטגוריית מוזיקה, בה תמצאו שירים ואלבומים. כשתיכנסו לשירות לראשונה, יקדם את פניכם מסך זה, דרכו תוכלו להוריד את מיוזיק מנג'ר ולהתחיל לעבוד. 


איך זה עובד בשטח? פשוט בוחרים שירים במרקט (בחינם או בתשלום), הם עוברים לגוגל מיוזיק ומשתלבים ברשימות השמעה ובאוסף מוזיקה מקוון. אתם בוחרים שיר ויכולים להאזין לו או דרך הנגן המובנה באתר, או דרך היישום בסלולרי.

איך מורידים מוזיקה?

נכנסים לקטגוריית המוזיקה של Android Market. במסך הראשי שלה תמצאו את השירים המובילים, האלבומים המובילים, בחירת צוות האתר ותוכן שהנהלת גוגל רוצה לקדם.
 

לאחר שבחרתם שיר, יהיה עליכם להזין נתוני כרטיס אשראי בינלאומי תקף – גם עבור הורדת שירים בחינם. כאן נכנסת לתמונה בעיית ההפצה: בגלל שגוגל עדיין לא פתחה את Music לעולם, מי שירצה להוריד שירים (ואין לו סבלנות לחכות) יאלץ להזין כתובת אמריקאית. אם תרצו להאזין לו בצורה מיידית, תוכלו ללחוץ על כפתור Play ולשמוע אותו פעם אחת.


השירים יאוחסנו בשרתי גוגל ותוכלו להוריד אותם משם דרך המיוזיק מנג'ר, אל תיקיה במחשב שלכם. שירים שבחרתם יסונכרנו אל גוגל מיוזיק, בה תוכלו למיין אותם לרשימות השמעה, לקטלג אותם לפי סגנון או אמן ולשתף אותם. הממשק של גוגל מיוזיק הוא פשוט ונחמד ומבוסס על תצוגת עטיפות בדומה לאייטיונס ולשירותים מתחרים אחרים.
  

ההאזנה עצמה מבוססת על נגן מאוד פשוט וידידותי. הוא תופס את חלקו התחתון של מסך המחשב שלכם וכולל את כל הבקרים הרגילים של נגן מדיה. ההאזנה עצמה עדיין סובלת מחבלי לידה: השיר נתקע לי פעם או פעמיים ואין לנגן יכולת להשמיע שירים ברצף ללא הפסקה לטעינה.

 
פיצ'ר נחמד שמובנה בנגן הוא אפשרות ה-Thumbs Up שהוא ציון לחיוב עבור השיר לו אתם מאזינים וה-Thumbs Down שהוא ציון לשלילה. כך תוכלו לדרג אלבומים ושירים בצורה שכל משתמשי השירות יוכלו לראות.
 
איך מעלים שירים לשירות?
 
היתרון הגדול של גוגל מיוזיק הוא מרחב אחסון במתנה. כדי להעלות שירים לשירות תידרשו להגדיר את תיקיית המוזיקה שלכם לאחר התקנת מיוזיק מנג'ר. תוכלו לקבוע שכל שיר שיצורף לתיקיה ייסרק ויועלה אוטומטית. תוכלו להגדיר במקום התיקה גם את אייטיונס או את Microsoft Media Player. גוגל מיוזיק ינסה להעלות את כל השירים שלכם ברקע, תוך כדי המשך גלישה רגילה. קחו בחשבון שחיבור ה-VPN הוא איטי והעניין יקח הרבה זמן, במיוחד אם אוסף המוזיקה שלכם גדול כמו שלי. כל שיר שיעלה לשירות יצטרף לרשימת השירים שלכם. גם אותם תוכלו לסדר, למיין ולקטלג.

 
איך מגלים אמנים ושירים חדשים?
 
פשוט מחפשים במרקט. לאחר הקלדת שם ההרכב או המבצע שאתם מכירים ואוהבים, יפתח לכם עמוד מידע ובו תיאור מפורט של ההיסטוריה של הלהקה והישגיה. תחתיו תמצאו קישור לאלבומים הרלוונטיים שלה שקיימים בגוגל מיוזיק וגם המלצות לאמנים בסגנון דומה. 
 

גם אם אין שירים של האמן שבחרתם עדיין יוצג לכם גם מידע נרחב אודותיו וגם המלצות. כשחיפשתי את הרכב הפרוגרסיב מטאל Dream Theater, המליץ לי גוגל מיוזיק גם על Symphony X ולהקות פרוגמטאל אחרות. 
 
האזנה חברתית
 
שירותי Google Music כוללים סנכרון לרשת החברתית גוגל פלוס. תוכלו לדווח לחבריכם על שירים להם אתם מאזינים (כולל תצוגת עטיפת האלבום) ולהמליץ לחברים על שיר שקניתם (מה שיאפשר להם להאזין לו פעם אחת). עם זאת, לא תוכלו להמליץ לחברים על שירים שהעלתם בעצמכם לאחסון בשרתי Music. לא תוכלו לשתף בגוגל פלוס שירים שהעלתם בעצמכם.
 
מה חסר בגוגל מיוזיק? לא מעט

חנות המוזיקה של גוגל היא בסך הכל טובה מאוד, אולם יש לה מספר נקודות חולשה מעצבנות. יש כמה דברים שענקית האינטרנט יכלה לעשות אחרת:

איכות. הקבצים הם אמנם באיכות טובה – הודות לקצב דגימה של 320 ביט לשניה. אבל עדיין מדובר בפורמט דיגיטלי דחוס. מי שהאוזן שלו רגישה במיוחד ורוצה ליהנות מאיכות ההקלטה המקורית לא ימצא את מבוקשו בגוגל מיוזיק. חבל שגוגל לא מציעה להורדה שירים בפורמט Flac, בו הדחיסה היא של כ- 50 אחוז והתוצאה הסונית זהה להקלטה המקורית. החברה יכלה להציע הורדת שירים בפורמט זה, בתשלום נוסף. יש הרבה משתמשים שמוכנים לשלם עבור איכות.
 
חווית ענן מלאה. כדי להעלות תמונה לפייסבוק לא צריך להוריד תוכנה לסנכרון תמונות. כנ"ל לגבי העלאת קובץ לג'ימייל. למה עלינו להשתמש בגוגל מיוזיק מנג'ר כדי להטעין שירים לשרת? לראייתי, גוגל יכלה לבנות את השירות כשהוא לא מחובר לתוכנה שתותקן על המחשב שלכם – אלא בענן בלבד. זה לא שמיוזיק מנג'ר היא תוכנה בעייתית, לא נוחה או מעצבנת כפי שהיו הגירסאות המוקדמות של אייטיונס. עם זאת, גוגל יכלה להשיג יתרון על אפל לו היתה חותכת את תיווך המנג'ר. 
 
מילים. ישנם לא מעט נגני מדיה שיודעים לסנכרן את מילות השירים בזמן אמת ולהציג לכם אותן. פיצ'ר קטן ונחמד שמשדרג משמעותית חוויה כמו האזנה לשירים חדשים. את השיר מצאתם בגוגל מיוזיק, אין שום סיבה שאת המילים שלו תלכו לחפש באינטרנט.
 
יש גם עוד כמה בעיות בשימוש בגוגל מיוזיק, בהן לא אשמה החברה. למשל, מי שירצה להעלות את אוסף המוזיקה שלו לרשת יצטרך לפנות לעצמו הרבה זמן. חיבורי האינטרנט בישראל הם חיבורי ADSL, מה שאומר שמהירות ההורדה ומהירות ההעלאה אינן סימטריות. בעוד מהירות ההורדה היא לפי מה ששילמתם (חמישה, עשרה מגה ביט וכן הלאה), מהירות ההעלאה היא נמוכה משמעותית.
 
סיכום (ושאלה פילוסופית)

גוגל מיוזיק הוא שירות נוח למדי. בגלל מגבלות ההפצה של גוגל, עדיין לא ניתן להשתמש בכל הכלים שבוא מציע בצורה מלאה ונוחה בחיבור VPN, אולם לאחר שיושק גלובלית כנראה שיהווה אלטרנטיבה טובה לאייטיונס. 
 
נכון להיום, אתם יכולים לצרוך מוזיקה מקוונת בשלל דרכים. גוגל מיוזיק היא אחת הדרכים היעילות ביותר הודות ליכולת לנגן שירים שמאוחסנים בענן מכל מכשיר תומך, בהתבססות על שלל מערכות הפעלה ופלטפורמות. 
 
על הנייר, הרבה יותר נוח למצוא שירים בגוגל מיוזיק מאשר באתרי שיתוף קבצים או ביוטיוב, להוריד אותם בקליק בלי להמתין ולגשת אליהם מכל מכשיר. התמחור גם הוא הוגן וסביר מאוד – בין 0.99 דולר ל-1.99 דולר עבור שיר בודד (ו-5.99 עד 9.49 דולר לאלבום), אבל פה בישראל (כמו בכל שאר העולם), המחיר שאנחנו הכי אוהבים הוא חינם. 
 
נכון שמי שמצא קליפ של שיר ביוטיוב, העביר את כתובת ה-URL שלו באחד מאלפי שירותי ההמרה החינמיים שהופכים אותו ל-MP3 ושם את השירים שלו בשירות אחסון ענני חינמי יוכל גם הוא לגשת אל אוסף המוזיקה שלו ממכשירים שונים, אולם התהליך של גוגל הוא פשוט ומהיר יותר. בנוסף, הוא מציג את אפשרות האחסון החינמית – פלוס עצום בפני עצמו. הפיתרון של גוגל הוא גמישות. האם הייתם מוכנים לאמץ את מודל הפעולה של Google Music בשביל לדעת שאינכם מורידים מוזיקה בצורה לא חוקית?
מעבר לתגובות בפורום