Boston Acoustics VS 240 במבחן: צליל של חורף

נמר לוי
24-11-2011 10:00

גם אתם נסוגים אל המערכת שבחדר השינה כשמשתלטים לכם על הסלון? רמקולים מוניטוריים קומפקטיים לא מספקים אתכם? הכירו את VS 240, מוניטור קטן ומפתיע. ביקורת.

ישנם לא מעט חובבים שחדר המוסיקה שלהם הוא חדר שינה קטן או חדר בו מערכת קטנה. חדרים מהסוג הזה סובלים מבעיות אקוסטיות קשות שלא מאפשרות להעמיד רמקול גדול או מוניטור בינוני.

בחדר השינה שלי יש מערכת קטנה, שמורכבת מרמקולים קומפקטיים. תפקידם הוא להנעים את זמני כאשר אישתי משתלטת על הסלון (בו המערכת הראשית שלי) ואת הטלוויזיה כובש צבא של סדרות ריאליטי.

עבורי, זה הזמן לסגת לחדר השינה ולהסתגר עם תקליט או שניים, לראות מה חדש בפורום האודיו של האתר ולנוח.

לא קל למצוא שם בחוץ מיני מוניטורים שימלאו את החלל ולא יהרגו את הצליל. לכן, החלטתי לבחון הפעם מיני מוניטור שמשמש כחלק ממערכת קולנוע ביתי. וזירת המבחן היא חדר השינה הפרטי שלי.

ה- VS240 של Boston Acoustic הוא רמקול שעונה להגדרה זו. האם הוא יהיה הפיתרון הראוי לחדר השינה? המשיכו לקרוא.

עיצוב ומבנה

מיני מוניטור – כשמו כן הוא. מוניטור קטן. במקרה הזה לא רמקול לוויני ומיניאטורי אם כי רמקול מדפי קטן, בתצורת 2Way  בעל יחידת מידבס של 4.5 אינץ' וטוויטר בקוטר של אינץ'.


תיבת הרמקול מיוחדת ונאה בצורתה; הפיאה העליונה והתחתונה מבוקעות במטרה למנוע גלים עומדים בתוך התיבה (תיבה אסימטרית). בחלקו האחורי ניתן למצוא את הטרמינלים שנראים איכותיים למדי.

תיבת הרמקול סגורה (ללא פורט), כך שה-V240 אינו אמור להיות רגיש לקרבה לקירות.

ברמה הטכנית הרמקול מציג נתונים שבהחלט מתאימים לגודלו. היענות לתדר שנעה בין 70 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-30 קילוהרץ בגבוה, רגישות של 86 דציבל ועקבה ממוצעת של שמונה אוהם. נקודת החיתוך בין יחידת הטויטר ליחידת המידבס נימצאת ב-2 קילוהרץ מה שבעצם מלמד שיחידת הטוויטר יורדת נמוך יחסית בתדרים.

Boston Acoustics VS 240
ואם כבר מדברים על היחידות, נספר לכם שבוסטון מייצרות אותן בעצמה. מה שתפס את עיני היא יחידת הטוויטר המיוחדת שבמרכזה בקע שמפזר את הצליל ממרכז הדיאפרגמה.

יחידת הטוויטר הזו ניקראת CDCD שהם ראשי תיבות של Coupled Dual Concentric Diaphragm ובאתר היצרנית הסבר מלא על השיטה (הידועה אגב) ועליה תוכלו לקרוא בהרחבה.

מבחן האזנה 1: חורף חם ונעים

אבישי כהןאני מחליט לפתוח את הסשן הזה עם אבישי כהן מתוך ההופעה ב"בלו נוט" רצועה מס' 6 שנקראת Remembering. מדובר ביצירה נפלאה שמתאימה לחורף שבחוץ. בכלל, בצליל קונטרבס יש משהו מחמם, במיוחד בשילוב עם פסנתר ותופים רכים.

הפסנתר הפותח את היצירה נשמע נהדר, מאוד מוגדר, מפורט ומדויק. קצת קשה לגלות את גודלו האמיתי של הפסנתר מפאת מגבלות ברורות של הרמקול. מאידך, הדיוק והטבעיות הפתיעו אותי. ליחידת הטוויטר צליל מצויין. מפורט, מאוזן ומהיר – ויש לו רמת הפרדה טובה: תוכלו להבחין האם המתופף היכה במרכז המצילה או בשוליה ואת דעיכת הצליל שלאחריה.

כאשר נכנס סולו הקונטרבס יכולתי להרגיש שה-V240 לא מצליח להשמיע את הצליל הנמוך במלואו, אולם הוא עדיין העביר את הקונטרבס בצורה טובה ולא איבד דינמיות גם כשניסיתי ללחוץ אותו לנגן חזק יחסית.

רמקול Boston Acoustics VS 240היה קשה להתעלם מהעובדה שהמוניטור הזה אינו מצליח לנגן מספיק נמוך אך עדיין הצליח להעביר קונטרבס מוגדר ומדויק. יחד עם זאת הוא אינו מאבד דינמיות וזה למרות שניסיתי ללחוץ אותו לנגן חזק יחסית. הוא הצליח להציג את היצירה הזו בצורה יוצאת דופן.

לא ציפיתי לשמוע איכות צליל כזו. רמקולים קטנים כאלה הם לרוב מוגבלים מאוד בתחום הנמוך ובמקרים רבים נשמעים מעט מנופחים, כאילו הזדקפו ואמרו "היי יש לי בס!"

במקרה הזה מדובר בבס מדויק ומאוד "נכון" ומוגדר, מבלי להתנפח באופן מלאכותי. נכון, זה פוגע בעומק הבס בשיר, אך עדיף לוותר על עומק מדומה תמורת דיוק ורזולוציה.

מבחן האזנה 2: פרוגרסיב מטאל? לא בשבילי

בגזרת הרוק הכבד, לקחתי את המוניטור הקטן למקום שהוא לא ממש אוהב. היה מורגש שקשה לו להתמודד עם Dream Theater בנגינתם האלימה. צליל הדיסטורשן של הגיטרה הכניע את ה-V240 והראה שהרמקול הזה לא מסוגל לתת מענה ראוי לסגנון זה.

מצד שני, למען ההגינות – לא ניתן לצפות מרמקול שכזה להעביר הופעת רוק בדיוק כפי שלא ניתן לצפות מיונית לוי להגיש את החדשות בלבביות. 

מבחן האזנה 3: רך? זה משובח

במוסיקת רוק רכה לקחנו, ה-V240 ואני, את Dire Straits לסיבוב. הגיטרות הבוכיות באלבום Brothers in Arms נשמעו נהדר.

חותמת הקול של מארק קנופלר הורגשה היטב והרמקול הציג שקיפות יוצאת דופן ומיקרו דינמיות ניפלאה. המידבס של הרמקול הזה מצליח להציג קול עמוק, בצרידות המיוחדת של מארק קנופלר ובאנרגיה הנכונה.

 אפשר להגיד שמוסיקת רוק קלה, דרך הרמקול הזה, תגרום לכם להבין שמלבד הבס (שהוא לא החלק הדומיננטי שלו) הרמקול הזה מרגיש מאוד בבית ומצליח למלא את החלל בקלות רבה.

מבחן האזנה 4: קלאסי? זה כבד עלי

את הקלאסי של המבחן פתחתי Musique and Sweet Poetrie של Emma Kirkby. אוי, כמה שהיחידות הקטנות האלה מהירות. ה-V240 מצליח להעביר את הרעידה הקלה ביותר שבקולה של הזמרת ואפילו מזכיר רמקולי היי אנד יקרים בתחום המיד והגבוהים.

רמקול Boston Acoustics VS 240בכלל, התחום הגבוה של הרמקול הזה מציג איזון ופירוט מעולים. כלי הנגינה מאחור מנגנים ברכות מרגיעה, רמת ההפרדה מצויינת והבמה מסדרת לי את הזמרת בדיוק במרכז. שאר הכלים מאחוריה ומצדדיה בנוכחות אנושית משכנעת במיוחד. המפתיע הוא היכולת של הרמקול לייצר גודל מרשים של במה למרות גודלו שלו. הוא נעלם בחלל כאילו לא קיים והמוסיקה מגיחה מהמרכז ומצדדיו. פשוט מקסים.

ביצירות קלאסיות בסגנון מוסיקה קאמרית ישנה דילמה; יצירות שכאלה מנוגנת על ידי מעט כלים כך שבעצם לא נדרש מהרמקול מאמץ מיוחד. עם זאת, ביצירות מורכבות כמו ארבע  העונות של ויואלדי, מורכבות היצירה מקשה על הרמקול בקטעים מתפרצים למרות מיעוט הנגנים.

מדובר ברמקול שלא נועד להשמיע יצירות מורכבות בעוצמה גבוהה.החלשתה משפרת את המצב במעט.

גם ביצירות קלאסיות שמנוגנות על ידי תזמורות סימפוניות גדולות הוא לא להיט. אם זאת, הוא לא גרוע בכך וזו הפתעה נעימה.

חשוב לזכור שמדובר ברמקול קטן ואני לא מצפה ממנו להעביר לי מאה נגנים דרך יחידת 4.5 אינץ' באופן משכנע. המהנדס לא ייעד אותו למוזיקה כזו בעוצמות גבוהות. מה שגרם לי לאהוב את ה-V240 היו ביצועיו גם בתחומים בהם הוא חלש יחסית ויכולתו להציג צליל טבעי ו"יקר" שמזכיר רמקולים גדולים ויקרים ממנו.

נקודות ציון

התאמה לחללים
הרמקול הזה לא נועד לנגן בסלון ללא עזרה של יחידת סאב. לכן, סלון לא ממש יתאים לו. הרמקול מסוגל למלא חדר קטן או בינוני (למשל, חדר שינה משפחתי ממוצע) בקלות.
 
איך להגביר?
ההמלצה של החברה היא להשתמש במגברים שנעים בין עשרה למאה וואט. הרמקולים הללו ניגנו עם t-amp בעוצמה של וואטים בודדים והציגו ביצועים טובים. השגתי ביצועים טובים יותר עם הקמבריג' אודיו 650 (עליו תעלה בקרוב ביקורת מעמיקה) שהוא בעל עוצמה של 75 וואט ועם מגבר ה-pass 350.5 שלי. דרכם השגתי שיפור מהותי באיכות הצליל.

ביננו, אני לא ממליץ לרכוש pass 350.5 עבור הרמקול הזה... תחשבו בכיוון של ה-30 וואט וצפונה עבור תוצאה ראויה בהחלט מה-V240.

העמדה
ה-V240 אינו רגיש כלל לקרבה לקירות או לזעזועים (כמעט בכלל) ואין אפשרות להניחו על ספייקים בגלל המבנה שלו. עם זאת, הרמקול מגיע עם מתקן תליה מקורי (כלול במחיר) שבעזרתו ניתן למקמו ממש על הקיר שמולכם בחדר השינה. אני אישית, כשמרן בלתי נלאה, העדפתי מעמד יעודי למוניטור שבהחלט השביע את רצוני.

מבנה התיבה אינו מאפשר להציבו בקו ישר על משטח חלק. לכן, יש למקם אותו מעט נמוך כך שפניו יפנו אליכם בקו דמיוני. יחד עם זאת, לא חסרות דרכים מקוריות להעמידו ישר. מה יש, היו קצת יצירתיים.

רמקול Boston Acoustics VS 240
סיכום

מדובר במיני מוניטור מתאים מאוד לחדר השינה או לחדר קטן בכלל. הוא מצליח להציג רזולוציה מרשימה ביחס למחירו וגודלו, בס מאוד מדויק ומוגדר, גבוהים מלאים ומפורטים מאוד ומיד עשיר באופן מפתיע.

הוא קל מאוד להנעה ולראשונה אני מגלה כי T-Amp פיצפון מניע אותו בקלות יתרה בכל סגנונות המוסיקה. מגבר חזק יותר יסחט ממנו עוד אנרגיה ועוד בס וכנראה יצליח להביא אותו לביצועים טובים יותר אך עדיין יש לו מגבלות לאור גודלו הצנוע ויכולתה של היחידה הקטנה שלו להתמודד עם עוצמה גבוהה.

היתרון שבגודלו הוא הפרקטיות. הוא אינו מתרגש מקרבה לקירות, אינו מביא את החדר לרוויה ויחד עם זאת בעל מראה מקסים ומעולה חיוך.

אהבתי מאוד את ביצועי יחידת הטוויטר: מצאתי אותה מפורטת, מלאה בצלילה, דינמית והכי חשוב – טבעית באופן שקשה מאוד להתעלם ממנו. בגדול, הרמקול הזה לא נועד להעביר תזמורת סימפונית גדולה, לנגן מוסיקת רוק או להציג אווירה של מופע גדול וראוותני. גם מוסיקה אלקטרונית הוא לא כל כך אוהב. לעומתם, הוא יעביר היטב מוסיקה קלאסית קאמרית עדינה, ג'אז טריו חמים ומענג, רוק רך וסגנונות אחרים שלא דורשים דינמיות היסטרית. במילים אחרות, הרמקול הזה נועד לחדרי שינה והוא בהחלט יספק לכם הנאה ממוסיקה.

שורה תחתונה
מוצר מקסים, עם יופי של תמורה למחיר ביחס למצאי בישראל, יכול לשמש כרמקול נהדר לחדר השינה.

מחיר: 2,800 ש"ח
אחריות ושירות: בוסטון אקוסטיקס ישראל.

מעבר לתגובות בפורום