Asus UX21 – מחשב אולטרה בוק דק ומעוצב, ביקורת

ליאור קורן
21-11-2011 06:17

סדרת ZENBOOK החדשה של אסוס נוחתת בישראל ואנו בודקים את הדגם בעל מסך ה- 11.6", משקל קל ועיצוב שלא ניתן להתעלם ממנו. ואיך הביצועים? ביקורת.

כבר ממבט ראשון באריזת המחשב שנראית כמו קופסה לבגד או תיק יוקרתי, ניתן להבחין שמדובר כאן במשהו עיצובי שונה מהכלל. פתיחה שלה מחזקת עוד יותר את אותו הרושם.

זוכרים את הרגע בו סטיב ג'ובס הציג מעטפת דואר על הבמה ושלף ממנה מחשב דק וקל? (גרסת המקבוק אייר הראשונה), עכשיו גם אסוס מציגים את גרסת המעטפה שלהם כשהם מספקים באריזת המחשב נרתיק קשיח למחצה, בצבע חום ברונזה, מעוצב כמעטפה והוא משמש ככלי יעיל להפליא בעבור יצירת רושם על החברים כאשר אתם שולפים ממנו את ה- UX21 שמצליח ברוב המוחלט של המקרים לעשות רושם רב על הסביבה.


Asus UX21 – מחשב אולטרה בוק, ביקורת
מאוד מעוצב

אז כמה הוא מעוצב? המון, זהו מחשב שנוצר בתוך גוף אלומיניום (ומשמש גם כגוף מפזר חום), אבל לא כזה סתם כסוף, אלא בגוון ברונזה ולא סתם מוברש, אלא מוברש בצורה מעגלית, עם חריצים זעירים שסובבים את לוגו החברה. הוא כל כך דק, עד כי נדמה כי יחתוך בידו של המשתמש ואכן נדרש תרגול מסויים בכדי לפתוח את המחשב ולהפריד בין שני חלקיו – המקלדת והמסך, מבלי שיפגעו ציפורני המשתמש/ת. מסגרת דקה של גומי גמיש סביב המסך מגנה עליו בעת סגירה והצמדה אל הגוף. הגוף, למרבה השמחה, אינו רגיש כל כך לטביעות וסימני אצבעות. המשקל של דגם זה, עומד על 1.1 ק"ג קלילים למדי וזה הופך לענין מבורך בהחלט כאשר יש צורך בנשיאה שלו בתיק לאורכו של יום עבודה מלא.


אסוס UX21E – מחשב נייד אולטרה בוק, ביקורת

הציר עליו נע המסך (נקודת החיבור שלו עם הגוף) מחורר למראה בשבכה עדינה, כאן ממוקמים גם חריצי האוורור עבור מאוורר המחשב והאויר החם שיוצא מהם, נפלט כלפי מעלה ולא לעבר רגלי המשתמש. הרמקולים ממוקמים אמנם אחד בכל צד של הבסיס התחתון, אך קולם נשמע גם דרך חרכי האוורור – כך שהנחה של המחשב על השולחן, למשל, אינה חוסמת את הצליל שלהם. שיתוף הפעולה של אסוס עם יצרנית האודיו B&O עושה טוב לצליל עם רמקולים מפתיעים מאוד לטובה בהתחשב בגוף המחשב הדק, צלילי דיבור נשמעים רמים, צלולים וברורים וגם אפקט הסטריאו הינו מוחשי בזמן צפיה בסרטים.


העיצוב ממשיך גם כאשר המחשב ניצב במצב פתוח, יסלחו לי מהנדסי אסוס, אך גם כאשר מסתכלים על המקלדת, קשה להמלט מהסגנון המוכר של מחשבי אפל, עם מקשים שטוחים וכסופים בצבעם אשר מתגלים כנוחים למדי להקלדה עבור אצבעותי. חבל רק שהם אינם כוללים תאורה פנימית שבאה לעזר רב בזמן שימוש בסביבה חשוכה.

לחיץ
פד העכבר, גדול ורחב יחסית, בחציו התחתון ישנה הפרדת קו בין לחצן ימין ושמאל וכל משטח המגע עצמו הינו לחיץ עבור לחצן שמאל בעכבר, אם כי, בחלקו העליון, ענין הלחיצה הופך נוקשה יותר לפעולה. זהו משטח רב מגע, שתי אצבעות, מסייעות בגלילת דף מעלה מטה ושלוש מחליפות בין ישומים / דפים פתוחים על שולחן העבודה. מחוות זום זמינות בזמן גלישה באתרים או צפיה בתמונות.


אסוס UX21E – מחשב נייד אולטרה בוק, ביקורת
בפועל, מחוות המגע עדיין לא עובדות ברמת החלקות לה התרגלנו מסמארטפונים וטאבלטים, בעת גלילה מעלה מטה, כל נגיעה מקפיצה את הדף בכמה שורות, הייתי שמח לראות כאן רמת דיוק גבוהה יותר, מה שיקל להגיע בדיוק לנקודה ספציפית לה התכוונו.


חיבורים - USB 3.0


כנהוג במחשבים קטנים ודקים כאלו, גם כאן, מבחר הכניסות / יציאות אינו גדול. בצד אחד ישנו חיבור USB 3.0 ויציאת מיקרו HDMI, בצד השני, חיבור USB 2.0, יצית אוזניות וחיבור מיני VGA.


באם תצטרכו למשל, יציאה קוית לרשת ולא רק אלחוטית, תמצאו כי בערכת המחשב, מגיעים שני מתאמים: הראשון, מתחבר ליציאת USB ומספק חיבור רשת קוית LAN, השני מתאם מיציאת ה- VGA הזערורית אל תקע VGA בגודל מלא. דגם האח הגדול יותר – UX31, מוסיף בדופן המחשב גם קורא כרטיסים עבור כרטיסי זיכרון SD.


Asus UX21 – מחשב אולטרה בוק, ביקורת
שמחתי לראות ספק כח קטן יחסית בגודלו הפיזי, הוא מתחבר עם פלג דומה במראהו לזה של אוזניות ומרגיש הדוק למדי.


הפעלה


מסך ה- UX21 מתגלה כטוב מאוד (עבור מחשב קטן) אבל לא מושלם, הוא בעל רזולוציית 1366X768 שהינה מספקת עבור גודל של 11.6", עם תצוגה חדה עם זויות צפיה טובות מאוד בצדדים, אבל שתי הזויות האחרות פחות טובות, במבט מזוית עליונה או תחתונה, התמונה מבהירה או הופכת כהה יותר בהתאמה. עוצמת ההארה של מסך ה- LCD LED חזקה ביותר (כ- 450 לומנס) וכאשר יוצאים מחוץ לבית, למרות שיש השתקפויות במסך המבריק, אותה עוצמה מצליחה להציג תמונה בהירה באופן מוחשי.

המחשב, אותו סקרנו, הגיע עם מעבד דו ליבתי מדגם אינטל Core i5  (מה שמכונה Sandy Bridge) במהירות 1.6GHz. לא מדובר כבר במעבד "אטום" חלשלוש אלא במעבד חזק מספיק בכדי להריץ ישומים פופולריים מבלי להרגיש באיטיות מכבידה. מבחן PC Mark05 הציג תוצאה של 3342 וזה מתאים לעבודה על מסמכים, הפעלת כמה לשוניות בדפדפן האינטרנט וגם תוכניות נוספות. המעבד הגרפי המובנה (אינטל 3000) אינו מיועד למשימות גרפיקת תלת מימד תובעניות (כמו במשחקים), אבל במטלות מולטימדיה, עושה את העבודה היטב, כמו למשל, להציג סרטי MKV ברזולציית 1080p.


Asus UX21 – מחשב אולטרה בוק, ביקורת
בחרנו לבדוק גם מטלה תבענית במיוחד, המרה מפורמט אחד לאחר של סרט וידאו ברזולוציית 1080p, השוונו את אותה פעולה למחשב ישן יותר עם מעבד כפול ליבה Core 2 Duo במהירות 2.3GHz ושני המחשבים סיימו את הפעולה בזמן זהה כמעט. במהלך אותה פעולת רינדור מאומצת, המעבד עובר לעבוד במצב "טורבו" בו תדר הליבה עולה, עד שהמעבד מגיע לטמפרטורה גבוהה ואז יורד בחזרה לתדר הבסיס. כאשר זה קורה, ניתן להרגיש את בסיס המחשב מתחמם, המאוורר הזעיר נכנס לפעולה והאויר החם יוצא בכיוון מעלה - בחרירים שממוקמים בין החיבור של המסך למקלדת.


השכמה מהירה

הודות לדיסק הקשיח הפנימי (SSD), פעולת העלאת מערכת ההפעלה מתקצרת, ממצב כיבוי מלא, מדדנו 24 שניות עם מערכת הפעלה Windows 7 Home Premium Service Pack 1. אבל, מה שיותר מרשים מזה הוא מנגנון Instant On אשר מסייע להדליק את המחשב באופן מיידי ממצב שינה כשהוא מוכן מיידית לפעולה עם רשת זמינה וגם מעדכן את המחשב בזמן שהוא ישן. זה מאפשר לעבור מפגישה אחת לשניה, ללא הצורך המעיק בכיבוי של המחשב (אלא רק סגירת המסך) והמתנה לעליית המערכת.


גיבוי בענן וזיהוי פרצופים


אינטל, כבעלת הזכויות על הסימן הרשום של הקטגוריה, ה- "אולטראבוק", דורשת מיצרניות החומרה לעמוד בשורה של דרישות בכדי שיוכלו להציג את השם על המחשב, בהתאם לכך, צירפה אסוס שורה של ישומים – Asus Tools, בינהם, שירות גיבוי ושחזור הממוקם על ענן – Asus WebStorage שמספק 3GB של נפח אחסון, שירות אבטחה אשר מאפשר למחוק קבצים באופן שאינו מאפשר לשחזר אותם אח"כ או להתחבר למחשב בצורה חכמה ע"י זיהוי פרצופו של המשתמש והכנסת סיסמה (תכונה שמוצגת גם במערכת אנדרואיד 4 של גוגל).


אסוס UX21E – מחשב נייד אולטרה בוק, ביקורת
ישום Splendid מאפשר לכייל את התמונה למצבי תמונה שונים (כמו Theater או Soft) שיכולים להתאים עבור ישומים שונים, כמו צפיה בסרטים למשל.


אסוס UX21E – מחשב נייד אולטרה בוק, ביקורתישומים נוספים אשר הוצגו על שולחן העבודה היו Instant On שכאמור, מעורר את המחשב לחיים באופן מיידי ממצב שינה כשהוא מוכן מיידית לעבודה, ישום אשר מאפשר מעבר בין מצב סוללה חסכוני ורגיל ויישום אחר מציג את זמן הסוללה הנותר בהתאם לפעילות המבוקשת: שיטוט באינטרנט, הפעלת ישומי אופיס, צפיה בוידאו וכו' ומאפשר לצפות ביתר דיוק את הזמן הנותר, יעיל. אפילו כמה זמן סוללה נותר במצב ה- Stand by ("שינה"). בשימוש שכלל עבודת עריכת מסמכים בתוכנת "וורד" וגלישה באינטרנט דרך הרשת האלחוטית, הצלחנו להגיע לזמן עבודה עם סוללה שעמד על כחמש שעות.


סיכום – סקסי ופרקטי


זה לקח זמן, אבל התשובה למקבוק אייר של אפל מגיעה עכשיו, לכל אותם אלו שמעדיפים לעבוד עם "חלונות 7" (ללא צורך בהתקנה שלה בצד מערכת ההפעלה המקורית של אפל) ומשטח מגע עם שני לחצני עכבר ולא אחד. גם המחיר נותן תחרות יפה ואף זול יותר ב-250 ש"ח ביחס לדגם עם מפרט מקביל מבית התפוח.


נציג סדרת ה- ZENBOOK של Asus הינו קטן, אבל מצליח בגדול בתחום העיצוב ומציג אלמנט WOW נדיר בתחומו. כאשר בוחנים את קוטן הגוף וקלות המשקל, ביצועי המעבד ושאר החומרה מצליחים לתת מענה נאות לשימושים נפוצים. אם אתם שוקלים כעת רכישת מחשב נייד קל, העיפו מבט על המחשב הזה, יש סיכוי טוב כי יצליח להרשים גם אתכם.


Asus UX21E

מחיר: 4,990 ש"ח (מסך LED 11.6", דיסק קשיח SSD 64GB, מעבד Intel Core i5 1.6GHz).

בעד: עיצוב, עיצוב, עיצוב, משקל, הפעלה מהירה ממצב שינה, ביצועים מספקים.
נגד: דיסק קשיח קטן (SSD 64GB) במפרט הבסיסי, אין תאורת מקשים פנימית.

אסוס UX21E – מחשב נייד אולטרה בוק, ביקורת

מעבר לתגובות בפורום