טושיבה AT100 / Thrive: טאבלט במבחן דרכים

ניצן סדן
22-11-2011 06:00

אין לו לוק של אייפד או משקל של גלקסי טאב, אבל ה-AT100 הוא טאבלט פונקציונלי במיוחד ועשוי להיות חברו הטוב של חובב הטיולים הארוכים. יצאנו יחד לנסיעה ידידותית במהלכה גיליתי בדיוק מה הוא עושה טוב יותר ממתחריו הדקיקים. ביקורת.

מה עושה מחשב לוח לסקסי? העיצוב הנאה שלו, ההפתעה שמקבלים כשמחזיקים אותו ומגלים שהוא הרבה יותר דק וקל ממה שחשבתם והמבטים שהוא סוחט כשאתם שולפים אותו בבית הקפה. אבל עם סקס לא קונים במכולת (לפחות לא במכולת שברחוב שלי) וכשעולה שאלת הפונקציונליות נופל חלק גדול מחשבי הלוח. יודעים מה? כמעט כולם. 

לטושיבה היו שלל התנסויות בקטגוריית הטאבלט, שלא הצליחו במיוחד עד עתה. גם מחשב הלוח החדש שלה, AT100 (שבארצות הברית זכה לשם Thrive) הוא עוף קצת מוזר בנוף הקטגוריה המתפתחת. החברה בחרה להעניק לו תכונות של נטבוק ולשמור על מידות של טאבלט - אבל לא דקיק וקליל במיוחד. הוא לא הכי סקסי וכנראה שבמסיבת כיתה בבי"ס יסודי הוא היה יושב בצד ומשחק אנגרי בירדס (בזמן שהאייפד והגלקסי רוקדים סלואו עם כולם). לקחתי אותו לסקירת עומק, לפני שהוא נוחת בישראל וגיליתי שאמנם לא הכי יפה, אבל הוא לא סתם אופה; הוא שף.


מבחן 1 - עיצוב ומבנה: לא סקס, מערכת יחסים

הטושיבה AT100 הוא טאבלט שמן. לא צ'אבי, לא עם צמיגים; שמן. הוא שוקל 765 גרם, כ-170 יותר מהאייפד 2 ומהגלקסי טאב 10.1. הוא גם עבה יותר בצורה משמעותית משניהם (1.5 סנטימטר, לא דק בהרבה מהלפטופ עליו נכתבה ביקורת זו). למרות המשקל שלו, המחשב מאוד נוח לאחיזה.

נוח לאחיזה, אם כי כבד ממתחריו

המסך שלו, בגודל 10.1 אינץ', מציג רזולוציה של 1280 על 800 פיקסל והבהירות שלו טובה מאוד. עם זאת, המסך עצמו מאוד מבריק ולכן רגיש לתאורה ישירה: אפילו תאורה משרדית חזקה יכולה לסנוור אותו בצורה שתרגישו. כשתעלו את בהירות המסך תגלו שמשהו קורה בחזית הצבע – כאשר עולה הבהירות על 85 אחוז, יראו הצבעים דהויים ולא טבעיים. 

העיצוב של ה-AT100 הוא פלסטיקי מאוד ולא משדר יוקרה או פוזה שהייתם מצפים לקבל ממחשב לוח. גופו שחור לחלוטין, למעט חצי עיגול (כסוף ומצועצע למדי) בדופן הצרה שלו, בו תמצאו את המצלמה הקדמית (שני מגה פיקסל) ומאחוריו – את המצלמה העיקרית (חמישה מגה פיקסל). 

בטושיבה בחרו למקם את המצלמות בדופן השמאלית הצרה של המחשב, מה שעושה את ה-AT100 לנוח יותר לאחיזה ולשימוש במצלמה (כי מחזיקים אותו לאורך). הבעיה היא שמחזיקים אותו לרוחב רוב הזמן – והמיקרופון נמצא מתחת למצלמה הקדמית, היכן שטבעי שינוח אגודל יד שמאל שלכם. למי שלא חזק בחוקי הפיזיקה, אספר שמיקרופון לא שווה יותר מדי כשמכסה אותו אצבע. יש לו כפתור הפעלה, ווליום ונעילת סיבוב תצוגה בדפנו, שהם קטנים וצרים מאוד. תצטרכו להביט בהם כדי לוודא שאתם מחלישים ולא מכבים את המסך. הגב שלו הוא בעל חריצה אלכסונית שהופכת אותו למחוספס למגע, מה שמשפר את האחיזה ומצמצם את הסיכוי שהמחשב יחליק לכם מהיד.

בכלל, ה-AT100 נראה כמו מוצר מקטגוריה אחרת: כאילו הוא לא מנסה להרשים אותנו בשום צורה. אבל יש סיבה לכך: מהנדסי טושיבה בחרו להתמקד במשהו לא פחות חשוב – פונקציונליות וגמישות הפעלה. 

בניגוד לאחיו הדקיקים, את ה-AT100 תוכלו לפרק: גב הפלסטיק שלו נפתח וחושף את הסוללה ולצידה גישה נוחה לאלקטרוניקה של המכשיר. בשביל משתמשים חובבי מודינג, שאוהבים לפרק ולשפץ מחשבים מדובר ביתרון שאין כמעט לאף טאבלט אחר. 

סט השקעים שלו כמעט זהה לזה של נטבוק (או אולטראבוק, בעצם): שני שקעי USB – אחד בגודל מלא (והשני - מיני), קורא כרטיסי SD סטנדרטיים, שקע HDMI בגודל מלא ושקע אוזניות. 

כל אלה עושים את החיבור של ה- AT100 למכשירים חיצוניים קל ונוח מאוד: לא תצטרכו להסתבך עם מתאמים, לרכוש תחנות עגינה ושאר ירקות. פשוט פלאג אנד פליי – מאוד שימושי כשאתם בדרכים. לקחתי אותו לנסיעה ידידותית באוטובוס, במהלכה חיברתי אל המחשב את הסלולרי שלי כדי לשמוע מוזיקה, דיסק און קי ועליו פרק של סאות'פארק שהורדתי ואת הכרטיס זיכרון של המצלמה שלי כדי לעבור על תמונות שלו שצילמתי; ה-AT100 ללא ספק מפצה בפונקציונליות על מגרעותיו בתחום הסטייל, במיוחד כשיוצאים להסתובב איתו.

מבחן 2 – ביצועים: חסרון מול האייפד, יתרון מול המקבוק

בדומה ליתר חבריו לקטגוריה, גם ה-AT100 חמוש במעבד כפול ליבה במהירות של גיגהרץ. יש לו זיכרון של גיגה ומרחב אחסון של 16 גיגה (בדגם שסקרתי. טושיבה מוכרת גם דגם שמונה גיגה). במשימות הגרפיות מטפל מעבד של אנווידיה ממשפחת GeForce. 

המעבד נושא את משקלם של סרטוני HD, גם ברשת וגם מאמצעי אחסון חיצוניים. במבחן Quadrant BenchMark הוא זכה לציון של 1680 נקודות, נתון בינוני למדי מול ציוני המובילים בקטגוריה, ה-2300 של הגלקסי טאב 10.1 וה-2100 של האסוס טרנספורמר. זמן ההפעלה שלו מעט ארוך- קרוב לדקה. 

אבל מבחני תוכנה לחוד ושימוש לחוד – לא הרגשתי בהאטה בפעולת יישומים גם כאשר פתחתי עשרה מהם, ביניהם משחקים. ה-AT100 מראה האטה מסוימת כאשר הוא מחפש רשתות WiFi ובטעינת יישומים כבדים מסוימים (למשל, משחקים תובעניים כמו Galaxy On Fire 2). הדפדפן שלו עובד בצורה טובה וטוען גם אתרים כבדים ללא עיכובים מורגשים.

ל-AT100 יש יתרון מובנה אחד שאין למתחריו החתיכים: עבודה לטווח ארוך ואני לא מתכוון לסוללה (עליה נדבר בהמשך). חריץ ההרחבה שלו תומך בכרטיסי SD של עד 128 גיגה. ביחד עם הזיכרון הפנימי שלו תקבלו מרחב אחסון גדול משל מקבוק אייר בסיסי. 

זה אומר שתוכלו לקחת אתכם לכל מקום את אוסף הסרטים והמוזיקה שלכם במלואו, בלי שתהיו תלויים בחיבור לרשת. למשל, כשאתם נוסעים לטיול ארוך שכולל הרבה טיסות קונקשן, נסיעות ממושכות ויתר הסיטואציות בהן הייתם שמחים לו היה לכם טאבלט. 

גם העובדה שהחריצים והשקעים הם בגודל מלא תורמת להיות ה-AT100 שותף מוכשר לטיולים: תוכלו להעביר תמונות וסרטונים שצילמה המצלמה שלכם מיידית למכשיר (בכל זאת, הרבה יותר נוח לצלם במצלמה נורמלית מאשר בטאבלט. כל טאבלט) ולחבר בקלות כוננים קשיחים חיצוניים והתקנים אחרים. אם מחשבי לוח היו נבחנים בפונקציונליות בלבד, היה ה-AT100 שולט בכיפה.

מבחן 3 – ממשק ומערכת הפעלה: עוד אחד לאוסף

מערכת ההפעלה, אנדרואיד 3.2, היא סטנדרטית מאוד. טושיבה לא ביצעה אף שינוי בגירסה המקורית של מערכת ההפעלה, דבר שיש בו יתרון אחד (פעולה יציבה יותר וחיסכון במשאבי מעבד) והרבה חסרונות (ממשק סתמי ושגרתי, היכן שהיה ניתן ליצור חווית שימוש טובה יותר). 

עם זאת, החברה הוסיפה כלי שימושי אחד – מנהל קבצים פשוט ואינטואיטיבי מאוד. השקעים שלו מאפשרים חיבור של אמצעי אחסון רבים ושונים בו זמנית ולכן החליטו מהנדסי טושיבה לתת לכם מערכת נוחה לשליטה וניהול שלהם. תוכלו להעתיק, לגזור ולהדביק קבצים בקלות ולדעת בדיוק מול איזה אמצעי אחסון אתם עובדים. נשמע טריוויאלי, אבל מנהלי קבצים במחשבי לוח רבים הם גרועים ומטה. 

המקלדת של הטאבלט היא הסטנדרטית של אנדרואיד 3.2, ללא עברית במחשב שבדקתי (בטושיבה הבטיחו לסיים לגייר אותו עד להשקתו בארץ). 

בסך הכל, ה-AT100 מציג חווית שימוש דומה מאוד ליתר מחשבי הקטגוריה. היא לא רעה – אבל אתם לא מבינים כמה מתסכל אותי לכתוב דבר כזה; כל החברות מתיימרות להציג מוצרים חדשניים ומשווקות כל אחד מהם בתור יחיד ומיוחד. חבל שכשפותחים את המחשב מגלים שהוא בדיוק כמו הטאבלט של השכן.

מבחן 4 – מולטימדיה ואפליקציות: מולטי זה לא מילה

המסך טוב מאוד לצפיה בסרטים (כל עוד אתם בסביבה מוארת כהלכה), הודות למעבד וידאו Resolution+ שטושיבה הביאה מסדרת הטלוויזיות שלה, Regza. המעבד מבצע עיבוד של פיקסלים ומשפר את החדות בשיעור מורגש בסרטים שצולמו ברזולוציות נמוכות. אמנם אין בכוחו להפוך סרט SD ל-HD, אולם ניתן להבחין בשיפור באיכות הסרט. המחשב מסוגל להפעיל קבצי וידאו ברוב הפורמטים המוכרים.

בטושיבה החליטו שאנדרואיד 3.2 היא מושלמת כפי שהיא, למעט נגן המדיה. החברה הטמיעה במחשב נגן משלה שכולל סנכרון של רדיו, סרטים, מוזיקה, גלריית התמונות, המצלמה ואפילו תוכנת סטרימינג שמאפשרת חיבוא לשרתי מוזיקה. זהו נגן מדיה משובח ונוח מאוד. 

הרמקולים של ה-AT100 נמצאים בדופן, צמודים לשפת המכשיר. המיקום הזה קצת בעייתי משום שהם קצת נחסמים כאשר משעינים את הטאבלט על הברכיים. הצליל שלהם קצת מחוספס ומגורען. איכות השמע בינונית ומטה על אף מעבד סטריאו SRS שמותקן ב- AT100, אבל העוצמה שלהם גבוהה מאוד.

אנשי טושיבה לא העמיסו על ה-AT100 שלל אפליקציות ויישומים, אולם אלו שנמצאים עליו הם המינימום הנדרש: תמצאו עליו גירסאות מובייל למעבד התמלילים ולתוכנת גליונות הנתונים של ThinkTree, שהן נוחות מאוד, את EverNote לתזכורות וסימניות ברשת ותוכנת אנטי וירוס. 

בנוסף, תמצאו עליו קישור מובנה לפורטל התוכן של טושיבה, Places. מפתיע, אבל הוא עובד ללא באגים וקריסות אקראיות – בניגוד ללא מעט מהפורטלים של המתחרים. הממשק של Places נעים ונוח מאוד. תוכלו למצוא שם שירים להאזנה, סרטים (דרך שירות AceTrax לצפיה ישירה – השכרה או גישה חופשית) ואפילו כלי לסנכרון רשתות חברתיות. קחו בחשבון שהכל יקר, הכל מצריך הרשמה לשירותים חיצוניים ותצטרכו לפתוח הרבה יוזרים. העניין מסורבל ומעצבן וחבל. 

משחקים פועלים עליו בצורה סבירה, לא שונה משל מחשבים אחרים בקטגוריה. גם אנטנת ה-GPS פועלת היטב ומתעדכנת במהירות.

מבחן 5 – מצלמה: גול עצמי

בסעיפים הקודמים סיפרנו לכם את החדשות הטובות - שנוח לצלם באמצעות הטאבלט החדש של טושיבה בגלל הבחירה לעבוד לאורך ולא לרוחב.  ונעבור לרעות: הממשק של מצלמת ה-AT100 הוא פשוט אלרגי לעצמו. למה אני מתכוון?  טושיבה בחרה בטאבלט שאותו תחזיקו במצב פורטרט כשמצלמים. גוגל בחרה עבור אנדרואיד תוכנת צילום בה הממשק קבוע ולא מסתובב על הצד רק משום שבחרתם להחזיק את המחשב אחרת. מה הבעיה? שאייקוני הזום, הצמצם והאפשרויות נמצאים בחלקו התחתון של המסך, מה שאומר שלא תוכלו לתמרן אותם באותה היד שאוחזת את הטאבלט. התוצאה? מחזיקים ביד אחת, נוצרות רעידות והתמונות יוצאות מגורענות ומרוחות. חבל שטושיבה לא בחרה עבור ה-AT100 יישום צילום משלה, שידע להתמודד עם הבחירה העיצובית הזו. 

גם המצלמה עצמה היא לא בדיוק טלסקופ "האבל"; אין לה פלאש כך שתוכלו לשכוח מצילום בתאורה בעייתית והעובדה שהעדשה של המצלמה העיקרית היא בערך היכן שתנוח האצבע שלכם כשמחזיקים את המחשב לרוחב – תצטרכו לזכור לנקות אותה בכל פעם שמצלמים. כשדואגים לייצוב ולניקוי, התמונות סבירות למדי. תראו: 

פונקציית הווידאו של המצלמה מסוגלת לצלם סרטוני 720p בקצב של 30 פריימים לשניה, נתון סטנדרטי בקטגוריה.  קחו בחשבון שצילום וידאו הוא בעייתי בטאבלט זה במצב פורטרט בגלל מיקום המצלמות. 

מבחן 6 – סוללה ופליטת חום: קריר בכל עונה

בטושיבה מבטיחים זמן סוללה של 11 שעות. זה נתון מאוד מרשים. היה אף יותר מרשים אם ה-AT100 היה מסוגל לעמוד בו בשטח. אני הצלחתי להוציא ממנו קצת פחות משבע שעות בשימוש סביר. 

מצד שני, למחשב יש יכולת החלפת סוללה, במקרה ואתם מנותקים ממקורות מתח ורכשתם סוללה נוספת (80 דולר). המחשב לא מתחמם גם בעבודה מאומצת, לא בצורה שמפריעה להמשך שימוש. כיסוי הפלסטיק מעביר חום בצורה פחות טובה מאשר מחשבים בעלי גוף מתכת ולכן יש להניח שה-AT100 ישאר קריר גם בבוא הקיץ הישראלי.

מבחן 7 – הפאב

עשר וחצי, הפאב השכונתי. הבר מלא. אני שולף את ה-AT100 ומניח אותו על הדלפק. "היי, תעשו מקום לעיתונאי ולצעצוע שלו", הדהד קולו של הבארמן. "היי, אל תניח אותו על הבר", אמרה אחת והרימה את הטאבלט. "זה רטוב פה... אה, רגע – זה מפלסטיק". 

אין מה לעשות, לגב הפלסטיק הנשלף יש יתרונות כשיוצאים עם המחשב לשטח. למשל, קל מאוד לנקות אותו מבירה. בנוסף, מי שלא אוהב את הצבע השחור יוכל להחליף: טושיבה מוכרת בארה"ב כיסויי סוללה בצבעים שונים – אדום, תכלת, ירוק ועוד. הבחורה מהפאב שמחה מאוד לשמוע שיש גם בוורוד.

סיכום

טושיבה פיתחה מחשב לוח שבו מתממשים חלק מיתרונות הנטבוק בצורה טובה מאוד. גם החיבור שלו למאגרי תוכן ומולטימדיה הוא פלוס משמעותי. חבל שהחברה עשתה איתו כמה טעויות עיצוביות כמו מיקום המצלמה. בנוסף, אין מה לעשות – המשתמש הממוצע רוצה מכשיר שישלב סקסאפיל ופונקציונליות. 

מי שמחפש מחשב לוח שיעשה רושם על שאר באי בית הקפה יעדיף אייפד 2 או טאבלט אנדרואיד סקסי יותר. מצד שני, מי שמחפש פלטפורמה לצריכת תוכן שיכולה להתלוות אליו לנסיעות וטיולים ארוכים עשוי להעדיף את ה-AT100. כך גם לגבי משתמשים שנוהגים לחבר למחשב הלוח כוננים והתקנים חיצוניים שונים - מבחינה זו הוא הרבה יותר נוח מכל מתחריו. הוא ימכר בישראל החל מדצמבר ברשת באג, במחיר של 2,200 ש"ח. מדובר בדגם WiFi – עדיין לא ידוע אם ומתי יגיע גם דגם ה-3G. 

מעבר לתגובות בפורום