גוגל Music: שומעים ומספרים לחבר'ה, מה זה?

ניצן סדן
17-11-2011 11:15

חנות המוזיקה של גוגל פותחת את שעריה הדיגיטליים ומציגה פיצ'רים חברתיים, שמונה מיליון שירים, אפשרות אחסנה של 20 אלף שירים בשרתיה בחינם ואפילו מנסה לקסום לאמנים צעירים. מה יש בה שאין באייטיונס?

אמש כינסה גוגל את התקשורת הטכנולוגית העולמית והציגה את הגירסה המלאה של Google Music, חנות המוזיקה המקוונת. החנות נחשפה במאי האחרון, אולם היתה בשלב בטא עד עתה, עבור משתמשים בארה"ב בלבד.  בשלב זה, Music עדיין זמינה רק בארצות הברית, אולם צפויה להגיע למשתמשים ברחבי העולם (גוגל טרם חשפה תאריך). 

איך זה עובד? 

אל חנות המוזיקה תוכלו להיכנס דרך כל מחשב עליו תותקן תוכנת ניהול שירים בשם Music Manager, או דרך כל סמארטפון אנדרואיד עליו תותקן אפליקציה ייעודית (בעתיד, תיכלל "מיוזיק" באפליקציות הבסיס של מכשירי אנדרואיד). הגישה תתאפשר גם דרך דפדפני סמארטפונים אחרים – וגוגל צפויה להציג אפליקציית Music גם לאייפון. סוני, EMI ויוניברסל חתמו עם גוגל ומציגות שמונה מיליון שירים של האמנים שהן מייצגות בשירות החדש. לצד חברות הענק תוכלו למצוא בגוגל מיוזיק עוד כאלף לייבלים עצמאיים קטנים מרחבי העולם, שמייצגים אמני מיינסטרים לצד רביעיית הסיטר ההיא שחשבת שרק אתה מכיר. החברות צפויות להעלות שירים נוספים, שצפויים להצטבר למספר מכובד של 13 מיליון.


בחנות תוכלו למצוא שירים של אמנים רבים, ביניהם תכנים בלעדיים של הרולינג סטונס, קולדפליי, פרל ג'אם, דייב מתיוס בנד, באסטה ריימס ועוד. כל משתמש רשום יוכל להעלות לשרתי גוגל 20 אלף שירים (בחינם) או להשתמש במרחב האחסון הזה כדי לשמור שירים ואלבומים שרכש מן השירות (0.99 או 1.25 דולר לשיר). לצד כל אמן תוכלו למצוא מידע, ביקורות של זרים וחברים, לינקים, קליפים והמלצות לאמנים דומים, כדי שתוכלו להעשיר את הטעם המוזיקלי שלכם. תוכלו להאזין למוזיקה אונליין במחשב, טאבלט או סמארטפון ואף להגדיר שירים מסוימים שיהיו זמינים גם בצורה לא מקוונת.


מפרגנים לחבר'ה שירים בחינם

השירות מסונכרן עם גוגל פלוס, הרשת החברתית של גוגל. שירים שהעלתם ל-Music יהיו זמינים להורדה ולשיתוף, אם תמליצו עליהם לחברים בגוגל+. למעשה, אם המלצתם למישהו על האלבום החדש של Dream Theater, הוא יוכל להאזין לאלבום כולו במלואו פעם אחת. יופי של דרך להפיץ אלבומים חדשים ולקדם אמנים צעירים. 


כל זה נשמע טוב, אבל בגוגל פלוס אין היום מספיק משתמשים ושיעור הפעילות בה נמוך משמעותית מבפייסבוק. בנוסף, אופי השימוש ברשת החברתית הוא דינמי מאוד ולא ברור אם משתמש ממוצע יהיה מוכן לעזוב את שגרת הסטטוסים והלייקים שלו (אמרתי לייקים? התכוונתי 1+) לטובת חמישים דקות של האזנה לאלבום שיוכל לשמוע רק פעם אחת. בנוסף, פייסבוק עשויה לעשות לגוגל חיים קשים בכל הנוגע לסנכרון Music. תוהים מדוע? המשיכו לקרוא.

רוצים למכור שירים? בואו ל-Artist Hub

כדי להרחיב את מאגר השירים של Music, גוגל שילבה בשירות כלי בשם Artist Hub שמיועד ליוצרים עצמם. מדובר בכלי לניהול פרופיל מקצועי של כל אמן ולהקה, בו שירים לדוגמה, ושירים להורדה בתשלום, תמונות, סרטונים ועוד. האמנים יוכלו לבחור בעצמם אם השירים יעלו 99 סנט או 1.25 דולר.


 Artist Hub יכול לעזור לאמנים מתחילים להגיע לקהל גדול יותר בלי להשען על חברות הפצה ומפרסמים. מה יוצא לגוגל מהעניין? בנוסף לדמי הרשמה חד פעמיים של 25 דולר, שומרת לעצמה החברה 30 אחוז מרווחי האמנים שמשתמשים ב-Artist Hub. כמובן שמידת ההשפעה של הכלי החדש על אמנים חדשים תלויה בשיעור השימוש בגוגל Music כולו, אולם Hub עשוי לקסום לאמנים מתחילים ברחבי העולם, מה שמהווה פוטנציאל רווח לא מבוטל.



אז רגע, אפשר להיפרד מאייטיונס?

המהלך היה תוספת טבעית לאנדרואיד מרקט; חיבור לשירות מוזיקה היה מה שחסר לחנות כדי ליישר קו עם זו של אפל. אבל הבעיה היא שפרט לעובדה שהוא לא היה שם קודם, גוגל Music לא מחדש יותר מדי עבור משתמשיו הטבעיים (200 מיליון בעלי אנדרואיד) והפוטנציאליים (כל השאר). הפיצ'רים החברתיים היו יכולים לקסום יותר למשתמשים לו היה להם סנכרון מובנה לפייסבוק, אבל הנהלת הרשת החברתית לא תמהר לאפשר חיבור כזה. למה? משום שגוגל היא מתחרה מרה של פייסבוק ושתיהן מצחצחות חרבות בשנה האחרונה – בעיקר בסוגיות של סנכרון בין שירותי גוגל לפייסבוק. 

האם אפשר לעזוב את אייטיונס ולעבור לעולם שכולו חדווה מוזיקלית באדיבות גוגל? לא בהכרח. שירות המוזיקה הוותיק של אפל צבר לו אויבים ואוהדים במהלך השנים ונכון להיום, מציג את רוב מה שיש בגוגל Music. היתרונות של Music הוא בגמישות – שכן תוכלו ליהנות ממוזיקה שאחסנתם בשרתי גוגל דרך שלל פלטפורמות ניידות ונייחות וגם ממכשירי אייפון (להם כבר יש, מן הסתם, סנכרון לאייטיונס).

בשורה התחתונה, גוגל מיוזיק לא מציגה שום חידוש מהפכני. מצד שני, 200 מיליון משתמשי אנדרואיד יכולים עתה ליהנות משירות מוזיקה כמו חבריהם בעלי האייפון וככל הנראה שינצלו אותו היטב.

מעבר לתגובות בפורום