iTV: מוות בעריסה לטלוויזיה של אפל

ניצן סדן
13-11-2011 18:32

לפי ראיות מהביוגרפיה של סטיב ג'ובס, אפל מתכננת להיכנס גם לקטגוריית המסכים החכמים - Apple TV, הפעם כגוף שלם של מסך. לפי כל היגיון, אין לה שום סיכוי להצליח בה ולכן שום סיכוי לעשות זאת בפועל. בואו לראות איך תיראה apple iTV, מדוע תיכשל ומה אומר על כך ג'ובס עצמו

התמונות שלפניכם הן פרי מוחו הקודח של המעצב גילהרם מ.שסייפאן. זהו מסך טלוויזיה חכם משולב אפל TV, או מה שנקרא iTV. הוא יהיה בעל תצוגת תלת מימד ללא משקפיים (אפל רשמה השנה פטנט על טכנולוגיית תצוגת 3D שמתבססת על זיהוי מיקום הצופה והקרנה לכיוונו), תמיכה מלאה ב-AirPlay, iCloud ובכל שירותיה המקוונים של החברה. 

הר שסייפאן החליט שמוצר כזה יכול להתקיים, הודות לנקודות שהועלו בביוגרפיה הרשמית של סטיב ג'ובס, זכר גאון לברכה. בספר, שראה אור לאחרונה, מתייחס מנכ"ל אפל לתחום הטלוויזיה ולעתיד החברה בתחום. 

קווים לדמות ה-ITV

אייזקסון, הביוגרף של ג'ובס, כתב בספר שמנכ"ל אפל סיפר לו על שאיפותיו בתחום הטלוויזיות: "אני רוצה ליצור טלוויזיה אינטגרלית שהיא קלה לחלוטין לשימוש..היא תהיה מסונכרנת בצורה מושלמת לכל המכשירים ול-iCloud.. לא נצטרך יותר להתעסק עם שלטים מסובכים לנגני DVD ולממירי הכבלים..יהיה לה הממשק הפשוט ביותר שאתה יכול לדמיין". חתיכת חזון היה לו, לג'ובס. על בסיס הרמזים האלה, אתרים מכובדים כמו Forbes והניו יורק טיימס התנבאו שאפל הולכת לחולל מהפיכה גם בקטגוריית המסכים החכמים על ידי שילוב כלי ממשק מתקדמים במסך מתוצרתה – הפעלה קולית מבוססת Siri ועוד. 

מצד אחד, יש היגיון בנבואה: אפל קצרה הצלחות כבירות בשווקי הסלולר והניידים ואף חנכה את קטגוריית הטאבלט. למה? בגלל השילוב בין ממשק אינטואיטיבי, עיצוב חדשני ומכונת שיווק גאונית שגורמת לקהל הרחב לקנות מוצרי פרימיום בלי להסס. כמעט כל פיתוח של החברה בעשור האחרון הפך להצלחה מכובדת. 


והנה יושב ישראל ישראלי על הספה, בכיסו אייפון, בחיקו אייפד או מקבוק אייר ועל הקיר שמולו תלוי מסך LED 42 אינץ' שאפילו תפוח אין לו על הגב. ואתם יודעים מה? גם לא יהיה לו. כניסה לקטגוריית המסכים תהיה טעות מצד אפל – וטעות שתעלה לה בזמן, כסף, משאבים טכנולוגיים ואף במוניטין.

אפל והטלוויזיה, אהבה אבודה?

ראשית, בואו נסתכל לעומק על אפל TV. יש כמה סיבות בגינן המכשיר מדשדש ברדודים אפילו בשוק האמריקאי (שמת גם על סטרימרים וגם על אפל). מדובר במוצר נחות בכל קנה מידה ממתחרים בקטגוריה: הוא לא מסוגל להציג תכנים באיכות שעולה על 720p (שלא לדבר על תלת מימד), התכנים שהוא מציג הם מוגבלים למדי ולא זולים ולמעט סמל של תפוח אין לו שום דבר שאין למתחריו. 


אם תיקח החברה את אפל TV ותשלב אותו בגוף דקיק ואלגנטי של מסך באיכות גבוהה מה נקבל? פשוט מאוד: עוד מסך חכם, אחד מני רבים. 

אפל קצרה הכי הרבה הצלחות בקטגוריות מוצרים שמתבססות על צריכת תוכן – סמארטפונים וטאבלטים. טלוויזיה היא פלטפורמה הרבה יותר מסובכת להצגת תוכן. למה? משום שהתכנים הללו לא שייכים לאפל ולחברות הכבלים והאינטרנט (כמו HULU ונטפליקס) אין אינטרס לשתף פעולה דווקא איתה. מה גם שאת תכני נטפליקס, למשל, תוכלו למצוא בטלוויזיות החכמות של סמסונג ושל עוד כמה חברות. 

אפל TV. אלגנטי, אבל לא מהפכני בשום צורה

אפל יכולה להשיק מסך בעל איכות תצוגה גבוהה במיוחד, זמן תגובה מסחרר ועיצוב..אפליסטי, אבל מוצר כזה הוא לא מהפיכה בשום קנה מידה, אלא רק "עוד אחד לאוסף", דג קטן וכסוף בבריכה של כרישי וידאו ותיקים ומבוססים. בשנים האחרונות חלה ירידה במכירות המסכים וחברות גדולות מצמצמות או סוגרות פסי ייצור, חותכות מחירים ומבצעות עוד שלל תמרוני הישרדות. בגלל כל אלה, אין מקום למוצר נוסף, שיהיה זהה לתחרות אבל ימותג במיתוג הפרימיום המסורתי של אפל.

אפל יכולה לשלוף את קלף הממשק ולהציג מסך בעל יכולת זיהוי תנועה לשליטה על הערוצים, גלישה ותפקודי בסיס אחרים. הממשק הזה יהיה חייב להיות זיהוי תנועה, משום שקצת מטומטם לבנות טלוויזיה בעלת מסך מגע, שתאלץ אתכם לקום מהספה בכל פעם ש"סברי מרנן" עוברת לפרסומות. גם זיהוי קולי הוא קצת מיותר פה – איך המערכת תדע לזהות מתי אמרתם לה "להגביר" ומתי סתם אמרתם את זה בשיחה עם מישהו שיושב אתכם על הספה? אם יילחץ כפתור, כמובן. ואם כבר לוחצים על כפתור, זה יכול להיות גם סתם כפתור ווליום, לא? 

מה שמחזיר אותי אל זיהוי התנועה. אם לפני כמה שנים התבסס זיהוי התנועה על מצלמה מיוחדת ומערך חיישנים מתקדם, היום אפשר לבנות ממשק שיתבסס על אלגוריתם, מה שמוזיל את המערכת. הבעיה: זיהוי תנועה מוכר לנו עוד מה-Wii ומהקינקט שבא אחריו. אין פה חידוש אמיתי: LG מציעה למכירה מסך בעל שלט שמזהה תנועות.  


לקינוח, במקום לפענח את מה שכתב הביוגרף של סטיב ג'ובס, מפנה אותנו אתר Engadget לדברי האיש עצמו, לפני שנה. בפאנל בו השתתף נשאל ג'ובס על עתיד יחסיה של אפל עם הטלוויזיה. ג'ובס הסביר שטלוויזיה של אפל לא תהיה מוצר שיימכר ולכן לא יתוכנן. הוא מתאר את אפל TV  בתור "תחביב" של החברה ולא יותר. 

רוצה סרט? תראה באייפד

המקורות של הניו יורק טיימס באפל טענו בתוקף שכניסתה של אפל לקטגוריה היא בלתי נמנעת. להערכתי, אפל לא תיכנס לקטגוריית המסכים החכמים לפני שיהיו לה ביד שלושה דברים: יתרון טכנולוגי אמיתי מהסוג שמשנה את השוק (כמו למשל, מסך המגע של האייפון הראשון), שותפים גדולים וחזקים בעלי תוכן אקסקלוסיבי שאנשים יהיו מוכנים לשלם עבורו וערכת Apple TV שמובילה את השוק ולא נגררת אחריו. 

אני לא יודע מה בדיוק מתבשל במעבדות אפל, אולם בעידן בו עסקי המסכים פחות משתלמים מבעבר, הגיוני להניח שהחברה תשקיע יותר בחטיבת המובייל שלה (במיוחד כאשר גוגל נושפת בעורפה ומיקרוסופט מתחממת על הקווים). אפל זכתה להצלחה בזכות החלטות חכמות ושקולות. טלוויזיית אפל היא לא אחת כזו בשלב הנוכחי.

מעבר לתגובות בפורום