פיתוח חדש: סוללה שנטענת בשלושים שניות

nitsans
08-11-2011 11:40

סוללות שנטענות בחצי דקה נמצאות מעבר לפינה: ניסויים שערך משרד האנרגיה האמריקאי עשויים לחנוך דור חדש של מכשירים – כאלה שנטענים בתוך שניות ספורות. כיצד הן ישפיעו על מכשירי העתיד?

רק השבוע סיפרנו לכם על עיצובי סמארטפונים עתידניים, שאחד מהם מתבסס על סוללה מיוחדת שאפשר לטעון במלואה בתוך חצי דקה. נשמע בדיוני, לא? הפתעה: בארה"ב הצליחו להרכיב סוללה שכזו. חוקרים ממשרד האנרגיה האמריקאי גילו שביסוס סוללות על צינורות זעירים שעשויים מדו תחמוצת הטיטניום מאפשר להרכיב סוללה שמסוגלת להיטען לחצי הקיבולת שלה בתוך פחות משלושים שניות. 

איך זה עובד? בעוד הטעינה הסטנדרטית נשענת על אנודה מגרפיט, הטעינה שמתבססת על אנודה דו תחמוצת הטיטניום גורמת לתגובה כימית בסוללת הליתיום-יון שמייעלת את פעולתה בצורה דרסטית מבלי לפגוע בה או לגרום לפליטת חום שמשפיעה על רכיבי מכשירים. בפועל, ניתן יהיה לתכנן כך סוללות נטענות שיהיו בטוחות יותר ויעילות בהרבה. לפי החוקרים במעבדות Argonne, שביצעו את המחקר עבור משרד האנרגיה, התגלית ארעה בטעות; התגובה החלה בצורה ספונטנית ומדובר בהתנהגות כימית נדירה וחריגה מאוד.

הפיתוח עשוי לשנות את הצורה בה אנחנו נהנים ממחשוב נייד מכל סוג: טלפונים סלולריים שנטענים בשניות יהפכו את זמן הסוללה המקסימלי לפחות רלוונטי ויתכן שיצרניות ישתמשו בסוללות קטנות יותר – מה שיאפשר בניית מכשירים אפילו יותר דקים וקלים ממה שמוכר בימינו. הדבר נכון גם לגבי מחשבים ניידים. הניסוי אמנם מציג פריצת דרך, אולם יעבור עוד זמן מה עד שתוכלו לראות את הסוללות החדשות במכשירים בשוק. גם גורמים אחרים, כמו למשל מעבדות חברת NEC עומלים על פיתוח טכנולוגיית טעינה יעילה יותר.

מעבר לתגובות בפורום