מוטורולה RAZR – ביקורת על סמארטפון דק וקשוח

ניצן סדן
08-11-2011 10:00

לקחנו לסיבוב את הקסם השחור של מוטורולה – הסמארטפון שאמור להחזיר אותה למשחק ולהאכיל את המתחרים אבק. על הנייר, יש ל- Droid מפרט כמעט זהה לשל הגלקסי S2. בפועל, הוא מרשים יותר, בהיר יותר, יעיל יותר ואפילו הצליח להביך אותי בארוחה משפחתית

דמיינו לעצמכם את משפחת סדן יושבת לארוחת ערב שישי. אב, אם ושני ילדיהם. כמיטב המסורת המשפחתית, אנחנו מרימים את הכוסות שלנו, מברכים זה את זה בשבת שלום ובכל מיני ברכות רלוונטיות אחרות ("בהצלחה בשנת הלימודים החדשה", "מי יתן והפסיכית תפסיק להתקשר" וכ"ו) ומשיקים את הכוסות. בארוחת שישי האחרונה הושקו רק שלוש כוסות, משום שלא שמתי לב שאני עדיין אוחז בידי את הדרויד RAZR, מכשיר הדגל של מוטורולה. המשפחה לא העירה לי. חשבו שזה משעשע. 

כולנו מכירים את השם RAZR. זוהי סדרת הסלולריים של מוטורולה משנת 2004, אותה קנו כ-50 מיליון איש. לא כולנו מכירים את השם דרויד, מכשירי האנדרואיד של מוטורולה שלא הצליחו לתת פייט לאייפון של אפל ולמכשירי סמסונג ו-HTC. לדרויד RAZR יש את כל הנתונים להפוך לבן ראוי לסדרת הסלולריים האגדית. מה עושה אותו למכשיר שפשוט קשה להוציא מן היד? 

מבחן 1 - עיצוב ומבנה: דק וקשוח, עם ראש פתוח

העיצוב של ה- Droid RAZR משדר סטייל ויוקרה. גופו הוא מהדקים ביותר שתמצאו בשוק הסלולר – 7.1 מילימטר (למעט בליטה בראשו, עליה רמקול, מצלמה ופלאש). הוא גם קל מאוד – רק 127 גרם (לעומת 116 גרם של הגלקסי S2, ו-140 גרם של האייפון 4S). יש לו חרירי מיקרופונים בגבו ובחלקו הקדמי, שממוקמים כך שידכם לא תכסה אותם (דבר שלא מעט יצרניות טועות בו). המכשיר מאוד נוח לאחיזה (ראו מקרה ארוחת הערב).

חזק בתחום המולטימדיה

המסך חד. גודלו 4.3 אינץ' ויש לו רזולוציית 960 על 540 פיקסלים (QHD). המסך צבעוני. הוא מסך סופר AMOLED Advanced שמציג טווח צבע רחב מאוד וזווית צפיה משובחת. המסך בהיר. הצלחתי לצפות בו בבירור גם תחת תאורת ניאון. השמש הישראלית אמנם סנוורה אותו, אבל עדיין היה ניתן לקרוא הודעת טקסט בבירור. בתכל'ס, התצוגה של ה-RAZR היא מהטובות ביותר שראיתי עד כה ולא נופלת מאלו של האייפון והגלקסי S2. 


סמארטפונים הם יצורים רגישים מאוד. קצת אחרי שיצא האייפון 4, פגשתי במילואים בחור שעמד בתור וקנה לו את אחד הראשונים. הוא התלהב ממנו מאוד (ובצדק) ולא הפסיק לספר על יכולותיו בעודנו יורדים במדרגות הבסיס. פתאום נפתחו שערי שמיים ומשהו גרם למכשיר להחליק בין אצבעותיו, ליפול על פינה של מדרגה ולהתנפץ כמו זיקוק מזכוכית. לרייזר זה לא היה קורה. 

מוטורולה כבר הציגה השנה מכשיר ממוגן, ה-Defy, שהינו עמיד לנפילות, מכות ומים בעומק מטר. הרייזר הוא אמנם לא מומחה הישרדות כמו אחיו, אולם השלדה שלו ממוגנת כדי למנוע נזקים פנימיים בעת נפילה, המסך שלו עשוי זכוכית Gorila חסינת שריטות וגבו עשוי קבלר (פולימר גמיש ממנו בונים אפודי מגן ושריון למערכות רגישות) ברמה צבאית. לו היה זה רייזר שנפל מבין ידיו של א', הוא היה מקסימום, מתלכלך. 

גב משוריין

על גב הקבלר יש הדפס עדין ונאה. הגב נעים למגע ואינו נוקשה כמו ציפוי פלסטיק או אלומיניום. המגע הזה הוא לא משהו שאתם רגילים לקבל מטלפון סלולרי, מה שמוסיף לסטייל של הרייזר.

מוטורולה ציפתה את הסמארטפון בציפוי מיוחד שעושה אותו עמיד בפני נתזים וטיפות, אולם הוא לא חסין מים. למה? כי השקעים שלו נמצאים בחלקו העליון והם חשופים לחלוטין. אין להם אפילו דלת פלסטיק כמו במכשירי סמסונג ו-LG. 

שקעים חשופים

על אף מבנהו המרשים, יש לו שני אלמנטים מעצבנים שגונבים קצת מיוקרת המכשיר. הראשון הוא כפתור ההפעלה פלסטיקי ושברירי למראה שגם קצת "מתנדנד" כשנוגעים בו. השני הוא דלת תא כרטיס הזיכרון והסים, שהיא פלסטיקית לא פחות. בנוסף, המכשיר משתמש בכרטיסי מיקרו סים ולא בכרטיס סטנדרטי. מאוד מעצבן למי שרגיל לקנות טלפון חדש ופשוט להכניס אליו את הכרטיס הישן ולהתחיל לעבוד. 

מבחן 2 - ביצועים: חזק ומתחזק

הרייזר מצויד במעבד 1.2 גיגהרץ כפול ליבה ממשפחת Cortex A9, גיגה זיכרון ומעבד גרפי SGX540 של PowerVR. כל אלו משחקים יפה מאוד ביחד ונותנים לדרויד רייזר ביצועים מעולים: אפליקציות נטענות במהירות ופועלות בצורה חלקה לחלוטין. גם ריבוי משימות לא מזיז לרייזר: הפעלתי עליו עשרה יישומים שונים בו זמנית וכולם פעלו היטב. גם משימות תובעניות כמו משחקים מושקעים וסרטי HD פועלים עליו בצורה טובה מאוד. העוצמה הזאת נועדה להניע גם שתי תחנות עגינה חיצוניות בעיצוב לפטופ ובגודל 10 ו-14 אינץ' (עליהן טרם הנחתי את היד) - בדומה לטלפון ATRIX של החברה.


ההשתהות היחידה שהרגשתי היתה בעת סיבוב המסך כשעוברים מתצוגה אנכית לאופקית. לרייזר לוקחות בערך שתיים וחצי שניות כדי להבין שסובבו אותו. בנוסף, לצלילי המערכת אין סנכרון מושלם עם הגרפיקה: לפעמים המכשיר מבצע פעולה כחצי שניה לפני שתשמעו את הצליל שמעיד עליה. 

בסך הכל, מדובר במכשיר חזק מאוד. נכון להיום, מכשירי אנדרואיד 2.3 לא יודעים לנצל בצורה מלאה את המעבד כפול הליבה שלהם. ה-RAZR יהיה אחד הסמארטפונים הראשונים שיזכו בעדכון לגירסה הרביעית של אנדרואיד, שתומכת בפעולה מלאה של שתי הליבות. בפועל, ה-RAZR צפוי להפוך לחזק ומהיר אף יותר כשיתקבל העדכון, כנראה בתחילת 2012.

מבחן 3 - ממשק ומערכת הפעלה: אפקטים (לא) מיוחדים

מוטורולה הציגה כמה חידושים חביבים לממשק ה-MotoBlur שלה, שמשפרים את השימוש באנדרואיד 2.3.5 של ה-RAZR. למסך הנעילה יש קישור מהיר למצלמה, וכפתור מעבר למצב שקט (רטט בלבד), בדומה למסך הנעילה של מכשירי HTC. 

עוד תוספות שימושיות הן שני ווידג'טים נפרדים לעדכון סטטוס ברשתות חברתיות ולקריאת עדכונים מהן, יומן פגישות, ועוד. כולם נוחים למדי, אבל לא משהו שעדיין לא ראינו. לתוכנת המייל של המכשיר יש אפקט תלת ממד של חלונות צפים וכך גם לתוכנת קורא ה-RSS. 

אפקטים מיוחדים בתוכנות שגרתיות

תוספת חביבה אחרת היא ווידג'ט אנשי קשר מועדפים שיאפשר לכם לבחור ארבעה חברים איתם תוכלו ליצור קשר במגוון במהירות ובמגוון דרכים (טלפון, סמס, מייל ופייסבוק). בנוסף, תהיה לכם גישה מקוצרת לתמונות שלהם במכשיר ובפייסבוק.

מוטורולה עשתה עוד כמה שינויים דקים לממשק הבסיס, כמו למשל תוספת אפקט תלת ממד לאייקונים בזמן שאתם גוררים אותם בין שולחנות העבודה, פריסה וסידור נוחים של חלונות האפליקציות (גם לרוחב) ועוד.

מי החברים הכי טובים שלכם?

לדרויד RAZR  יש גם כלי מובנה לניהול יישומים (שמציג גם כמה אחוז מכוחו של המעבד דורשת כל אפליקציה), בדומה למנהל המשימות של חלונות. תצוגת הישומים הפעילים בנויה בצורת רשת אייקונים פשוטה, ללא ווידג'ט ייעודי כמו במכשירי סמסונג. המכשיר כולל את הגירסה האחרונה של סווייפ, מקלדת להקלדה רציפה בגרירת האצבע. לא הכי נוח ומצריך קצת הסתגלות. המכשיר שבידינו עבר גיור והתאמה לרשתות הסלולר בישראל ומציג עברית מלאה במערכת ההפעלה, אך עדיין לא בכל היישומים שלו.

איכות השיחה התגלתה כסבירה ביותר. המיקרופונים החיצוניים של המכשיר מסייעים בסינון רעשי רקע. עם זאת הדיבור נשמע מעט מתכתי, דרואידי.

בסך הכל, יישומי הבסיס של המכשיר נוחים מאוד. מוטורולה עשו בשכל כשלא מילאו את הממשק באנימציות מורכבות, רוח וצלצולים. אלו אמנם היו הופכים את חווית השימוש לסקסית יותר, אולם במחיר של זמן סוללה ומשאבי מעבד. 

מבחן 4 - מולטימדיה ואפליקציות: תנו לי מוזיקה

פה מראה לנו הרייזר בדיוק מה הוא עושה הכי טוב. צפיה בסרטים במסך הסופר AMOLED היא פשוט תענוג. אם ברשת ואם מקובץ שהורדתם – המסך מציג איכות מעולה. 

נגן המדיה של מוטורולה הוא פשוט ונוח לשימוש. בעלי אוזן רגישה יוכלו למצוא שלל פילטרים ואפקטים, אולם אין בו כלים להתאמה נקודתית של רמות הצליל. הנגן משלב תצוגה דינמית של מילות השיר ואף יודע להמליץ לכם על אמנים ואלבומים דומים. ממש מיני-Pandora. 

אוהבים מוזיקה? גם הרייזר אוהב

הספיקר ממוקם בחלקו העליון של גב המכשיר (היכן שלא תכסו אותו בידכם בטעות) והוא חזק מאוד. אפשר לנהל דרכו שיחות גם אם תשבו במרחק של כמה מטרים מהטלפון. בנוסף, תוכלו להאזין למוזיקה באיכות סבירה ביותר (שחיקה באיכות מורגשת רק בווליום מקסימלי, בעיקר בצלילים נמוכים). 

הגלריה היא סטנדרטית למדי ותאפשר לכם להציג, להעלות ולשתף תמונות בדומה לאלו של מכשירים מקבילים. 


ה-RAZR כולל גם חיבור ל-MotoCast, תוכנת הסטרימינג של החברה. התוכנה מאפשרת לכם להגדיר מחשב ביתי בתור שרת מדיה ולהזרים ממנו אל הרייזר שלכם סרטים, תמונות ומוזיקה. היא קצת מעצבנת, אבל אחרי הגדרת יוזרים במכשיר ובמחשב פועל הסנכרון בין השניים בצורה טובה.

הגלישה חלקה ומהירה. הרייזר מציג עמודי רשת במלואם, עם תכונת זום לטקסט בהקשה כפולה. כאשר בחנתי את מהירות הגלישה אל מול זו של גלקסי S2 (טעינת עמוד רשת ישראלי כבד במיוחד) ופתיחת לינק וידאו באחד העמודים באתר – הביס הסמארטפון של מוטורולה את זה של סמסונג, בערך בשניה וחצי. 

מבחן 5 - מצלמה: לירות תמונות מהמותן

לרייזר יש מצלמת שמונה מגה פיקסל. הממשק שלה נוח ופשוט. יש לה מצב צילום מהיר, שמתבסס על מיקוד מהיר במיוחד וצילום כמעט מיידי. במצב צילום רגיל ישנה השתהות קלה בין לחיצה לפעולת צמצם. למצלמה יש גם מצב צילום רציף של שלוש תמונות, מיקוד במגע ושלל פילטרים ואפקטים – די סטנדרטי למצלמת סמארטפון מתקדם. 


המכשיר מסוגל לצלם וידאו HD באיכות 1080p ב-30 פריימים לשניה. תוכלו לצלם בו וידאו איכותי מאוד בקלות ולערוך את הסרטון בכלי מובנה.

מבחן 6 - סוללה: ללא תחליף

מכשיר יעיל צריך לעבוד עבורכם שעות ארוכות גם בלי שתסתובבו עם המטען שלו בתיק. כלי חשוב שמסייע להשיג את המטרה הוא Smart Action, יישום מובנה ברייזר שמאפשר לכם לקבוע פרופילי ניצול סוללה. אמנם ישנם אי אלו יישומים במרקט שעושים זאת, אבל הכלי של מוטורולה מובנה במכשיר. למה זה טוב? כי עכשיו תוכלו לקבוע בדיוק מה יעשו רכיבי המכשיר – כרטיס רשת, מסך, צליל והאפליקציות שעליו – מתי שתצטרכו. 

תוכלו לבנות פרופיל מולטימדיה בזבזני מתי שאתם סתם יוצאים לעיר והמכשיר יפגוש את המטען שלו בתוך שעות בודדות, פרופיל חסכוני במיוחד לימים ארוכים בעבודה ועוד. היישום גם יודע, למשל, מתי הרשת הביתית שלכם נמצאת בטווח קליטה ומתחבר אליה בעצמו כדי להעמיס פחות על אנטנת ה-3G ועל חבילת הנתונים שלכם. תוכלו להגדיר טריגרים רבים ולבנות פרופילי שימוש בעצמכם. אני הצלחתי להוציא ממנו קצת יותר מתשע שעות, בשימוש סביר (שיחות, גלישה, המתנות, כמה שלבים באנגרי בירדס, הורדות. נו, אתם יודעים...סביר).

את הסוללה לא ניתן להוציא, כנראה כדי שיהיה עמיד יותר בנפילות. מצד שני, מי שנוסע עכשיו לחצי שנה של טרקינג בדרום אמריקה לא יוכל להצטייד בסוללה נוספת. מי שירצה להחליף סוללה יצטרך לסור אל אחד ממרכזי השירות הממוזגים של ספקיות הסלולר ולקחת מספר.

מבחן 7 - התחרות: RAZR מול גלקסי S2 ואייפון 4S

מה הוא עושה טוב יותר מהגלקסי S2? בתכל'ס, לא יותר מדי. שניהם דקים מאוד, חזקים מאוד ועם מסך מצוין. לשניהם שלל אפליקציות פנאי מובנות, מצלמה מצוינת וממשק נוח. מצד שני, כלי ניהול הסוללה וההתאמות האישיות, ביחד עם עמידותו עושים אותו לוורסטילי ויעיל יותר. ה-S2, מצידו, מציג ביצועים טובים יותר במבחני תוכנה (3022 מול 2711 בתוכנת Quadrant benchmark). כשתחזיקו את שניהם ביד, תראו שקשה לקבוע מי הפעיל את האפליקציה קודם ומי מהיר יותר בפועל. 

אישית, אספר לכם שגלקסי S2, משובח ככל שיהיה, לא הרשים אותי עיצובית. העיצוב של הרייזר נותן תחושה יוקרתית ומושקעת, מין הרגשה שיש לכם משהו מיוחד בידיים. בנוסף, למסך שלו יש בהירות גבוהה יותר, שמאפשרת לו להציג תמונה ברורה גם בשמש (או לחפש את המפתחות כשהם נופלים לכם מתחת לבר).

מה הוא עושה טוב יותר מאייפון 4S? המסך שלו גדול ומרשים יותר, זמן הסוללה שלו טוב יותר וכמובן – בהיותו אנדרואיד הוא מציג ווידג'טים ואפשרויות התאמה אישית עשירות (עניין של טעם. לי אישית, אנדרואיד טעים יותר).


סיכום - עושה כבוד לשם

מוטורולה בחרה במכשיר ראוי ביותר לשם RAZR. הוא מעניק חוויית שימוש זורמת, טבעית וחלקה מאוד שעד עתה התקשו מכשירי אנדרואיד לתת. הנוסחה של "דק יותר, קל יותר, חזק יותר" קיבלה שדרוג משמעותי ונדרש, בדמות "יעיל יותר". הכוונה היא ליכולת של סמארטפון לענות על כל הדרישות שלכם בלי לשחוט לעצמו את הסוללה ולכם – את הכיס. 

לפי שמועות בשוק, הרייזר צפוי להימכר בכל שלוש המפעילות בישראל, יתכן שאפילו לפני סוף 2011. לראייתי, זהו סמארטפון האנדרואיד המומלץ ביותר לחובבי מכשירי העילית בישראל. חבל שמהנדסי מוטורולה לא ביססה אותו על כרטיס סים סטנדרטי ולא השקיעה קצת יותר בפלסטיקת הכפתורים והחיפויים. תמחור נכון, ביחד עם עדכון מוקדם לאנדרואיד 4 יוכלו להפוך את הרייזר ללהיט ולמתחרה קשוח במיוחד בקטגוריה.

מעבר לתגובות בפורום