חלום מול מציאות: הסמארטפונים של העתיד

ניצן סדן
06-11-2011 15:00

אייפון 4s, גלקסי נקסוס ומוטורולה RAZR נראים לכם מגניבים? בואו לטעום קצת מעיצובי הסמארטפונים של המחר. שלל מעצבים בנו קווים לדמותם והציגו דגמים חלומיים ומופלאים. מי מהעיצובים יכולים להפוך למציאות ומי ישארו בגדר פנטזיה?

איך יראה הטלפון הבא שלכם? כנראה שבערך כמו הקודם: מרובע, דק וקל קצת יותר מזה שקדם לו. אבל אם תשאלו מעצבי קונספטים טכנולוגיים, יבטיחו לכם את הירח (בתוך הכיס). הרבה עיצובי קונספט מעניינים נחשפו במהלך 2011, רובם מתבססים על מסכים גמישים. 

מעצבי הקונספטים לא בהכרח חושבים על מגבלות מעצבנות כמו עלות, תמחור או חוקי הפיזיקה. מבחינתם, כל מה שמשנה הוא חוויית השימוש והפונקציונליות. כנראה שאף מעצב שמכבד את עצמו יחשוף קונספט של טלפון שמעופף, הופך לרובוט ולמטוס ונוסע בזמן – אבל בעולם בו כמעט כל החברות הגדולות מבשלות במעבדות שלהן טכנולוגיות תצוגה חדשות, מכשירי העתיד נראים קרובים מאי פעם. 

אבל לחלום זה כיף; בואו ונציץ לעתיד האפשרי של הסמארטפון שבכיסכם, ונפנטז ביחד. אני מרשה לעצמי לבאס אתכם קצת – ולהציג את המגבלות הטכניות של כל אחד מהמכשירים המופלאים שלפניכם.

Floating Phone: מסך שנוגע בכם

מה דעתכם על טלפון שניתן לעצב בעצמכם, כחומר ביד היוצר? שישה מעצבים סיניים תכננו את הקונספט הבא, שנקרא Floating Phone. הוא נשען על טכנולוגיית תצוגה מודולרית לחלוטין ולה מרקם דינמי - מסך צף.


מסך ה-Floating Phone מסוגל ליצור תבליטים, שקעים, מקשים וצורות אחרות על פניו. הטכנולוגיה מתבססת על מסך דמוי E-ink שעשוי מפולימר גמיש וממערך מכניקה ש"מרים" את הפיקסלים מעל למסך בהתאם ליישום שאתם מפעילים. למשל, כשמקלידים, כל מקש ילבש את הצורה של האות שהוא מייצג כדי לצמצם טעויות הקלדה. כשמשחקים, פינת המסך תלבש צורה של כפתורי שלט קונסולה.


היתרון הגדול של עיצוב כזה הוא גמישות ההפעלה ואפשרויות ההתאמה האישית: ניתן יהיה לשנות את מבנה מערכת ההפעלה ולשמור אותה בקלות כדי להתאים לכל משתמש. בנוסף, המכשיר יוכל להיות שימושי במיוחד עבור עיוורים. לפי המעצבים, הפלא הזה יוכל להפוך למציאות באיזור 2015, כשיבשילו גם טכנולוגיית ה-E-ink שמציג איכות צבע של מסך AMOLED, גם טכנולוגיית החומרים שתבנה את המסך הנוגע, וגם טכנולוגיית הסוללות והמעבדים שיאפשרו לכל זה לעבוד בתוך טלפון נייד. במילים אחרות, אנחנו עוד רחוקים מאוד ממימוש של מכשיר כזה ולא ברור מה יהיה מחיר כל הרכיבים המתקדמים שלו.


Flexiphone: הכל באחד

מה אתם מעדיפים, סלולרי עם מקלדת פיזית, או מסך מגע גדול? העיצוב הזה מביא את שניהם באריזה דקיקה וגמישה. הוא נקרא FlexiPhone. מחלקו התחתון נשלפת מקלדת קטנה למטיבי הקלדה ואילו מחלקו העליון – אוזנייה אלחוטית. המכשיר נראה כמו הבאנדל המושלם, סמארטפון שהוא הכל באחד.

גמיש ונטען במהירות

אולם הפיצ'ר הכי מעניין שלו הוא ממש לא העיצוב. תהיה לו סוללה אורגנית מיוחדת, שתוכל להיטען במלואה בחצי דקה. טכנולוגיית הסוללה הזו מתבשלת מזה זמן מה בתנור מעבדות NEC ותוכל להפוך את הימים בהם הסתובבתם במשרד תוך צעקות "יש למישהו מטען לנוקיה?" לזכרונות מודחקים.

עם זאת, טכנולוגיית הסוללות האורגניות של NEC עדיין רחוקה מיישום במוצר סדרתי. 

Flip Phone: טובים השלושה

העיצוב שלפנינו מתבסס על שלושה מסכים גמישים ודקיקים, שמתכנסים אחד אל תוך השני. סמארטפון כזה יכול להפוך לטאבלט, הלכה למעשה. הוא מבוסס על גירסה מתואמת של אנדרואיד ומסוגל להעביר קבצים עם מכשירים אחרים מסוגו בתנועת החלקה, בתקשורת NFC. 

שלושה מסכים נשלפים

עיצוב כזה נראה כמו הטוב שבכל העולמות, אולם חשוב לזכור שהמסך הוא אחד הרכיבים היקרים בטלפון סלולרי. מכשיר שיש לו שלושה כאלה לא יהיה מוצר להמונים, לפחות בתחילה. קחו בחשבון גם שהסוללות של היום מתקשות להחזיק גם מסך אחד במשך יום עבודה שלם. כנראה שמכשיר כמו הפליפ פון לא יפותח לפני טכנולוגיית סוללות שתוכל לתמוך בו.

LG Auki: צמיד חכם וססגוני

כבר ראינו בעבר קונספטים שמשתמשים בצורה די חופשית בטכנולוגיית מסכים גמישים. מעצבת של חברת LG הציגה השנה את Auki, סלולרי גמיש ומאורך שהופך לצמיד. ה-Auki אמור להיות מכשיר חסכוני באנרגיה הודות ליכולת טעינה סולארית דרך משטח בגופו ולהפעיל יישומים חסכוניים שונים לכיבוי רכיבים בהם אתם לא משתמשים.

אחד הרעיונות המעניינים בו טמון דווקא באפליקציית היומן שבמערכת ההפעלה. לאחר שתגדירו בו אירוע, הוא יופיע על המסך בצורת אייקון קטן, שילך ויעשה יותר גדול ובולט ככל שיתקרב מועד האירוע.

הצמיד של LG

מכשיר כזה הוא עיצוב חביב מאוד, אולם יש לו כמה מגבלות. למשל, מסך ארוך וצר אינו נוח להצגת וידאו, משחקים עבורו יצטרכו לעבור התאמה מיוחדת ולא ברור היכן תמוקם המצלמה שלו (אם היא בדופן, אי אפשר להשתמש בה כשהמכשיר מוחזק ביד. אם היא מעל למסך – אי אפשר כשהוא צמיד).

לקינוח, מי שלא ירצה להסתובב עם המכשיר דווקא על היד לא יוכל לשים אותו בכיס: הוא ארוך מכדי להיכנס לכיס ממוצע כשהוא פתוח, ורחב מדי כשהוא מגולגל. 

Space 3: רואים שקוף

כאן אנחנו דורכים על הגבול שבין מדע למד"ב: טלפון שמתבסס על שני מסכים שקופים לחלוטין, כאשר אחד מהם הוא יחידה מרכזית שכוללת מעבד, רכיבי תקשורת וזיכרון והשני הוא מסך פאסיבי שמקבל את המידע שלו בצורה אלחוטית מיחידת האם. מכשיר כזה יוכל להציג יישומי מציאות מועשרת (AR) מרשימים, היות והוא שקוף לחלוטין.  

למי שלא מכיר, נספר שמסכים שקופים נמצאים מעבר לפינה: סמסונג, LG  וחברות אחרות כבר הציגו אבות טיפוס של מסכים כאלה בשנתיים האחרונות. אז מה פה בידיוני? האלקטרוניקה עצמה. עדיין לא פותחו לוח אם, סוללה ורכיבי תקשורת זעירים דיים כך שניתן יהיה להתקין אותם בתוך מסגרת מסך דקיקה. 

שני חלקים שקופים

עוד מגבלה של מכשיר כזה היא המצלמה. כדי שתוכלו ליהנות ממציאות מועשרת, המכשיר צריך יש לצלם באופן רציף את סביבתו. לשם כך יש צורך בעדשה, ולאלו יש מגבלות פיזיות. זו הסיבה שמצלמות פוקט מפיקות תמונות טובות משמעותית משל מצלמות סלולר. בעיצוב השקוף שלפנינו אין בכלל עדשה. יש להניח שמסכים שקופים יופיעו קודם במקומות בהם יש הרבה מרחב פנוי לאלקטרוניקה, כמו מסכים ביתיים ומכוניות. 

iRoll: המגילה הגנוזה

מסכים גמישים צפויים להפוך לדקים יותר ככל שתתקדם הטכנולוגיה עליה מתבססים. הקונספט הזה, שתוכנן על ידי המעצב ההודי סודאנווה צ'וואן ינצל את המסך הגמיש עד תם ויהפוך את הסמארטפון שלכם למגילה. כשהוא סגור, ה-iRoll מזכיר במידותיו טוש עבה ויכול לשבת לכם בכיס או בתיק בלי לתפוס מקום.

הוא כולל מצלמה שיושבת על ציר ומסוגלת לצלם פנורמות 360 מעלות, אוזניה אלחוטית שנשלפת מגופו ותצוגת מצב סוללה על גוף המכשיר עצמו (משנה צבעים לפי יתרת הסוללה). 

מגילה סלולרית

העיצוב נראה מגניב לחלוטין, אבל יש לו כמה מגרעות טכניות: למשל, העובדה שהמכשיר מציג מידע רק כשהמסך פרוש. תצטרכו לשלוף אותו החוצה בכל פעם שיצלצל, כדי לראות מי מתקשר אליכם. לראייתי, תצורת המגילה מתאימה יותר למחשב נייד או לטאבלט מאשר לסמארטפון.  

Wilhelmina: הפלייסטיישן פון הבא?

הנה עיצוב אחד שיכול להגיע לשוק גם השנה: הוא מתבסס על טכנולוגיה קיימת ועל תצורה ותיקה מאוד –הצדף. המכשיר הראשון בעיצוב זה היה הסטארטק של מוטורולה מ-1996. אחריו ראינו כמעט את כל החברות משיקות סלולריים דומים. למרות הפופולריות של עיצוב מסך המגע הגדול והסקסאפיל של מסכים גמישים, יש כאלה שסבורים שעדיין לא תם זמנו של הצדף. 

דגם זה, של המעצב Rarzec, מבסס את הפלייסטיישן פון הבא על תצורת הצדף הקלאסית באמצעות שני מסכי מגע שמתפקדים כאחד כשהטלפון פרוש. המעצב נתן למכשיר מעבד ארבע ליבות כדי שיוכל להריץ משחקים כבדים בצורה טובה. 

PS פון עתידי, עיצוב ותיק

על הנייר, לעיצוב הזה כמעט שאין מגרעות. אולם הממשק של מכשירי צדף נשען על מסך ולוח מקשים פיזי. מה זה אומר? שלמרות שחוויית המשחק בו תהיה משובחת בזכות המסך הרחב, שימושים אחרים יתבצעו על מסך קטן ומוגבל (אף יישום אנדרואיד לא פותח לעבודה על מסך כל כך רחב). בנוסף, המסך הוא אחד הרכיבים היקרים במכשיר. לסמארטפון של Razec יש שלושה. טלפונים שנועדו לעבוד כקונסולה ניידת נכשלו בעבר בשווקים בגלל שהיו יקרים מדי.

Von Phone: טוק-טוק

כל הטלפונים החכמים מתבססים על ממשק מגע פיזי – לחיצה על אייקונים או מחוות אצבע. חלקם תומכים ברמות שונות של הפעלה קולית. לפי המעצב מק פונמיצו, יש יותר מדרך אחת לתקשר עם הסלולרי שלכם. 

למה לגעת, כשאפשר להרביץ, לטלטל, לנער ולהקיש? ה-Von Phone הוא קונספט של סלולרי שניתן להפעלה במחוות פיזיות שונות. למשל, אם תקישו על הטלפון בקצב של שיר שאתם אוהבים, ידע ה-Von Phone לשלוף אותו מהזיכרון (או מהרשת) ולהפעיל אותו עבורכם. בדיקת עדכוני פייסבוק וטוויטר תתבצע על ידי ניעור המכשיר וככל שיהיו יותר, כך הטלפון ירעיש יותר.

von phone

כשיתקבלו הודעות, עדכונים או מידע אחר – יקיש הטלפון בצורות שונות, כך שלפי סוג וקצב המגע תזהו מה הוא מנסה להגיד לכם. הבעיה היחידה בממשק הזה היא שהוא פחות אינטואיטיבי מממשקים גרפיים. בנוסף, יש אנשים שכלל לא ירגישו את הטלפון נוקש בכיסם, או שהקואורדינציה שלהם לא טובה מספיק כדי לממש את מלוא יכולותיו של ה-Von Phone.

איזה מהמכשירים נראה לכם הכי סקסי? הכי מעניין? אילו עוד בעיות יכולות לצוץ בעיצובי טלפונים סלולריים גמישים? בואו לשתף ולדון בפורום הגאדג'טים.

מעבר לתגובות בפורום