Yes HD מול Hot: מלחמה באבחנה גבוהה

ליאור קורן
20-12-2007 04:02

מי התחיל קודם ומי מוכן ל- High Definition? ליאור חוקר לשורש האמת מאחורי סערת המלחמה החדה שבין הוט לחברת יס.

ניסוי
זה התחיל בניסוי, באותם הימים של שנת 2005, אם היית שואל אדם מהרחוב, מה פירוש צמד האותיות HD, הוא היה עונה לך Hard Disk

מדעני חברת "חם" כבר ידעו כי מתי שהוא, HD יהפוך ל- High Definition וינצנץ מעל כל מסך בישראל.
אז הלכו למומחים בחו"ל, רכשו ממירים, תכנים, חיברו מספר חנויות מתמחות בקולנוע ביתי והחלו לשדר חומרי HD בשידור "מעגלי" חוזר.
מתי המעט שצפו בתמונה החדה, אהבו אותה אך לא זכו לחלוק את חוויתם עם הציבור הרחב שלא נחשף לניסוי.
HOT HDהזמן בא והלך, עוד תוכנית וסרט ושידור חוזר, ראש ממשלה הולך ומלחמה באה והניסוי עומד על כנו, מאיר באור חלוש, מצפה לזוגות עיניים חדשות שיצפו בו, אך ללא תקווה: מנהלי חברת "חם" חדלו מלהאמין בו ופינו את מרצם לעניינים אחרים.

מנגד, קברניטי חברת "כן" הביטו בתמונה הדלוחה של שידורי הערוץ הראשון על מסך הטלוויזיה הדק והחדיש שלהם והחליטו: "לא עוד שידורים באיכות נמוכה, אנחנו רוצים תמונה ברמה אחרת!"
כינסו ועדה דחופה, סיכמו על הפרטים, חילקו תפקידים: "אתה קונה ממיר, את רוכשת תוכניות ואתה מדבר עם הלווין עמוס שיפנה לנו נתיב או שניים".

תוכנית הפעולה מסודרת: מחליטים על סוג קידוד השידור (H.264), בהתאם לכך, בוחרים את הממיר המתאים, מקדישים מחשבה על סוג התכנים שיתאים לציבור (ספורט עבור הגוף וטבע עבור הנפש).
השמועות רצות לכל עבר, המתחרה - ראש חברת "חם" שואל את יועציו לפשר המהומה.

"עזוב", אומרים לו, "מי יזרוק על זה כל כך הרבה כסף? ומי ירכוש את זה בכלל? תן להם להיכוות, נראה כבר אחר כך".

קדימה HD
הימים עברו, בלילות עבדו בחברת "כן", ביט ועוד ביט, מחברים פיקסל לפיקסל (1920X1080i) והנה נרקמת תמונת "דפיניטין גבוה", "מממ... מרשים", מהנהן המנכ"ל ונותן אור ירוק לרוץ הלאה.


פיילוט בקרב עובדי החברה עולה לאויר, הודעה לעיתונות רודפת הודעה, אבל בחברת "חם" עדיין קר.
עד שהיא הגיעה, הפרסומת שמבשרת על תחילת שידורי המהפכה באבחנה גבוהה!

YES HDחברת "כן" מכריזה "אנחנו הראשונים!", בחברת "חם" משפשפים עיניים, הכיצד שכחנו אותו? הרי זה ה-HD החל כבייבי שלנו, האכלנו, רחצנו והחלפנו לו חיתולים, עכשיו מכריזים עליו כבן למשפחה אחרת?!

"עשו משהו", דורש המנכ"ל, הראו לכולם את האמת ועכשיו!
אבל כולנו יודעים, לעבור לעולם שכולו חד איננו דבר קל ומהיר הוא, ההשקעה והמאמץ גדולים ונפרשים לאורך תקופה ארוכה.

Its Alive
סיעור מוחות בחברת "חם": רגע, מדוע לעבוד פעמיים? הניסוי עדיין כאן והוא חי! יש כבר לוגו מוכן, שמישהו יקרא לאיש הניקיון עם המברשת ומשחת הפוליש שיצחצח אותו.
חלונות המחסן נפתחים: יש לתת לממירים לנשום – שנתיים לא טעמו אויר צח.
צוחק המנכ"ל: "הנה לנו דפיניטין גבוה מן המוכן!"

מנהל הטכנולוגיות מגרד במצחו, מאז תחילת הניסוי עברו שנתיים והטכנולוגיה כבר אינה טכנולוגיה, HD עבר לקידוד חדש H.264, כזה שהציוד הותיק לא חלם עליו.
עזוב, רוץ, נתקן כבר תוך כדי תנועה!

ולכן, בינתיים, ממיר ה-HD יחובר במקביל לממיר הרגיל, את תוכניות השידורים אי אפשר יהיה לראות דרכו ואפילו החיבור לטלוויזיה (DVI) לא יהווה את המילה האחרונה בתחום (HDMI).

אצל המתחרים מחברת "כן", עומד ממיר חדש ונוצץ, מחייך לכל עבר כשהוא מגחך לעבר עמיתו: "על פנסיה שמעת?".

סוף מערכה ראשונה, עומדים ומביטים שני המתחרים: אלה הראשונים (Hot) ואלו המוכנים (Yes), הראשונים עם שני ערוצי HD והמוכנים עם שלושה והבטחה לתוכן נוסף.


תמונה משידור Hot HD

האם זהו סוף המשחק?

לא ולא, זוהי בסה"כ צומת ראשונה מבין רבות על דרך ארוכה, שתי החברות יצטרכו להוסיף תכנים, להוריד מחירים ואפילו לעודד רכישת מסכים תומכים.

ואנחנו, הצופים מהצד, אלו שמשתייכים למחנה Hot ומבקשים תמונה חדה, נאלץ לשלם על שירות חצי אפוי, באם נעבור למחנה Yes, נקבל יותר, אבל נאלץ גם להתחייב עבור זה לתקופה.

וכל השאר, ימתינו עד להתבהרות התמונה באופן מלא.

הבהרה: מאמר זה מבוסס על דיעה אישית של הכותב ואינו מתיימר להציג ניתוח עובדתי של המציאות.


דון על מאמר זה בפורום!
מעבר לתגובות בפורום