חדש מ-JawBone: צמיד דיגיטלי ששומר עליכם בריאים

ניצן סדן
04-11-2011 06:14

חברת JawBone חשפה היום צמיד בשם UP, שיודע לקרוא את קצב הלב שלכם, להעיר אתכם בבוקר ולהכריח אתכם לחיות חיים בריאים יותר. בעתיד הקרוב יאפשר הפיתוח גם תקשורת בין משתמשים. מתי נתחיל לענוד רשתות חברתיות – ומי ירוויח מן העניין?

בשנתיים האחרונות חלה עליה מורגשת בפופולריות של אפליקציות בריאות וכושר; יישומים פשוטים שעוזרים לכם ליצור ולנהל תוכנית אימונים, דיאטה ואף מציגים נתוני שריפת קלוריות ועוד. חברת JawBone, שמוכרת בעיקר הודות לאוזניות האלחוטיות שלה, החליטה להיכנס למשחק וחשפה היום צמיד חכם ועמו – הבטחה לשיפור הבריאות שלכם. הצמיד נקרא UP והוא יתקשר עם מכשירי אייפון (ובקרוב גם אנדרואיד) ויספר לכם בדיוק כמה אתם מתעמלים, אוכלים וישנים. דרכו תוכלו גם לתקשר עם משתמשים אחרים.

צמיד הקסם של JawBone

צמיד הקסם – לא מה שחשבתם

בשוק כבר קיימים כמה מוצרים דומים, כמו למשל Lark, אפליקציה שמגיעה קומפלט עם צמיד חיישנים ונועדה להבטיח שתישנו טוב יותר ותקומו בזמן ועוד מספר צמידי כושר מתוחכמים ויקרים. היתרון של UP הוא בוורסטיליות ובנגישות. תוכלו לקבל מידע על בריאותכם ולבנות תוכניות כושר, לישון טוב יותר ולאכול נכון – הכל ב-99 דולר בלבד. 

הצמיד עצמו עשוי גומי גמיש וחסין מים וכולל מערך חיישנים, סוללה (שמספיקה לעשרה ימים ללא טעינה) ומערך תקשורת. החיישנים מזהים את קצב הדופק שלכם, תנועות שאתם מבצעים מתוך שינה, את קצב ההליכה/ריצה שלכם ועוד. "אבל רגע, אני יודע בדיוק מתי התעמלתי וכמה", חושב האדם החושב. לידיעתכם, בניסוי שערכה JawBone על אחד מעובדיה הנאמנים התגלה שהבחור מתעמל הרבה יותר ממה שהוא חשב. לפי דיווח של Mashable, העובד פסע במקום בעצבנות יום אחד, במהלך שיחת ועידה. הוא פסע בקצב ובמהירות ששוות ערך לחצי שעה של הליכה מאומצת. 

UP מבפנים

אמנם עדיין לא הומצאו חיישנים שיגידו מה אכלתם ומה עוד להוריד מהתפריט, אבל UP מקבלת את המידע הזה דרך פידבקים מהמשתמש ואף תבקש ממנו לצלם את הארוחות שלו. התוכנה תשאל אתכם אחרי ארוחות אם אתם עייפים או נמרצים, שבעים או רעבים וכ"ו. נשמע נחמד, לא? שילוב של החומרה הנכונה והתוכנה הנכונה שיכול סוף סוף להבטיח שתישנו כמו בני אדם ותיפטרו מהכרס הזו שבני הזוג שלכם מתעלמים ממנה באלגנטיות זהירה.

כולנו דודה נחמה

איך עובד UP? פשוט מאוד. זוכרים כשהיינו ילדים והיינו הולכים לבקר כל מיני קרובי משפחה רחוקים? תמיד היתה איזו דודה מזדקנת שלא הכירה אותנו מספיק ולכן תמיד שאלה את אותן שאלות גנריות – בראשן "אתה נורא רזה. למה אתה לא אוכל?" הקלאסית. גם UP וגם כל אפליקציות הבריאות הללו הן פשוט שדרוג דיגיטלי לדודה נחמה: הן מנדנדות לך לאכול נכון, להתעמל ולהקפיד על אורח חיים בריא יותר. היתרון המהותי של צמיד UP ודומיו הוא העובדה שהוא הולך איתנו לכל מקום ומנטר בכל רגע נתון את מצבנו.


אבל המערכות האלה לא מסתפקות בלנדנד לנו בעצמן; היצרניות שואפות ליצור מצב בו החברים שלנו ינדנדו לנו יחד איתן. אם בקישור ישיר בין משתמשי האפליקציה ואם דרך FaceBook ו-Twitter. ל-UP אין בשלב זה אינטרגרציה לרשתות החברתיות האלה ורוכשיו יצטרכו לעת עתה לנדנד אחד לשני. אבל קישור אליהן הוא התפתחות טבעית של המוצר (וגם חיונית להצלחתו. הרי שם נמצאים כל הלקוחות).

היצרניות חולמות על עולם בו חצי מיליארד משתמשי פייסבוק לוחצים אחד על השני לחיות בריא יותר, לאכול חסה במקום מקרוני עם גבינה ולהרים משקולות במקום צ'ייסרים. בעיקר, משום שיש פה פוטנציאל עצום גם למכירת פרסומות וגם לאיסוף מידע אישי – מהסוג האישי ביותר.

הצמיד והאפליקציה

המפרסמים חודרים לכם לוורידים

חבר'ה, בואו נודה באמת: אנחנו גם ככה לובשים את הרשת החברתית. היא בכיס שלנו, בתחפושת של סמארטפון. רוב המשתמשים לא ממהרים לשתף נתוני מיקום, אבל אפל וגוגל גם ככה עוקבות אחרינו בכלים חשאיים ומתקדמים שמבצעים חיתוכי רשתות סלולר ו-WiFi כדי לדעת מהיכן שיגרנו את הסטטוס או הציוץ האחרון. הצמיד של JawBone יכול להשלים את התמונה עבור המפרסמים, בדמות קצב הלב שלנו, התזונה שלנו ומצבנו הבריאותי. 

ועכשיו, נעבור לדבר הפרנואיד. אשרטט לכם שני תסריטים ותחשבו בעצמכם אם הם מטרידים אתכם או לא: צפיתם בסרטון ביוטיוב, כזה שכל כך הצחיק אתכם שקצב הלב שלכם השתנה. אפליקציית UP והצמיד קלטו את זה יחדיו והעבירו את המידע אל מאגר שמתעדכן תדיר במטרה ללמוד מה מצחיק אתכם. שנה לאחר מכן אתם רואים יותר ויותר פרסומות שמצחיקות אתכם באותו סגנון. לא נורא, נכון?

כלי עזר לבריאות - או למפרסם?

באותו חודש, החלטתם שהגיע הזמן לעשות משהו עם הכרס הזאת והתחלתם דיאטה. UP יודע מתי הרגשתם שובע, מצליב את המידע עם הפעמים בהן קבעתם עם חברים Event במסעדות בריאות. באותה תקופה המייל, הפיד והאפליקציות בהן אתם משתמשים מופצצות במידע על חברה שמייצרת תוספי תזונה יוקרתיים איכותיים במיוחד. אתם לא מכירים היטב את שוק תוספי התזונה ומתחילים לקנות את התוספים שפורסמו כי "כולם מדברים עליהם ברשת וברור שהם הכי טובים". העובר ושב שלכם מתחיל לעבור מבלי לשוב ואתם נורא מרוצים, כי שידרגתם לעצמכם את אורח החיים לאחד שהוא בריא יותר בעיניכם (מה שווים התוספים האלה לעומת המתחרים? למי אכפת. הרי אמרו שהם הכי טובים). המפרסמים משלמים היטב ל-JawBone וליצרניות הסלולר וכולם מרוצים. 

כולם, חוץ ממי שמעדיף לבחור בעצמו מה לקנות. חברות גדולות כמו מיקרוסופט, גוגל, אפל ואחרות עובדות על פיתוח אלגוריתמים שיאפשרו למצלמות רשת לדעת מה מיקום האישונים של הצופה ביחס לתוכן שמוצג על המסכים. כך ניתן יהיה לדעת מה בדיוק ראיתם והאיץ את הדופק שלכם, כך ניתן יהיה לדעת בדיוק איך לרגש אתכם. כל מה שצריך זה צמיד כחול על היד. 

דיל היום: קדמה במחיר פרטיות

מחשוב לביש לסוגיו הוא ככל הנראה העתיד של המחשוב הנייד. חישבו על צמיד בגודל של UP, בו לוח אם זעיר, זיכרון ורכיב סלולרי – שמשולבים עם קישור אלחוטי לשלל יחידות תצוגה (המסך בסלון, הטלפון שבכיס, המחשב בעבודה ועוד). צמיד UP הוא ביטוי ראשוני לחזון הזה: הוא מתפקד כיחידת חיישנים ומשתמש בסלולרי בתור יחידת תצוגה ותקשורת. מצד אחד זה נשמע קסום ומגניב, אבל יש לכך מחיר - כנראה שלא יהיה מנוס ממעקב אחר המידע האישי שלנו.

נראה כאילו שוב הקדימה הטכנולוגיה את החברה. המאמצים המוקדמים למיניהם יצטרכו להחליט אם הם מוכנים להקריב את פרטיותם כדי ליהנות מהפירות הטכנולוגיים הטריים ביותר. ככל הנראה שהדורות הבאים לא יהיו מוטרדים יותר מדי מאיסוף המידע; ילדים בני 8 מפרסמים כיום בפייסבוק ובטוויטר כל דבר שהם עושים, חושבים ורואים (נתוני מיקום? Enable. שיתוף מידע עם צד שלישי? Agree) והם יהיו הקהל הטוב ביותר עבור UP ודומיו לכשיתבגרו. 

מעבר לתגובות בפורום