NETFLIX רוצה להרשם בישראל, אבל נתקלת בתפוז

ליאור קורן
01-11-2011 18:00

חברת NETFLIX הפכה בארה"ב לאחד מספקי תוכן הוידאו האינטרנטי הפופולריים והידועים ביותר, אבל בישראל היא לא יכולה לרשום את שמה המסחרי בגלל אתר FLIX של תפוז.

בארצות הברית, צריכת תכני וידאו כמו סדרות טלוויזיה או סרטי קולנוע מתבצעת לא רק דרך המקורות המוכרים לצרכן הישראלי (חברת הכבלים והלווין) אלא גם דרך האינטרנט.

כיום, כאשר תושב אמריקאי רוכש מסך טלוויזיה אשר כולל חיבור אינטרנט מובנה, הוא מוצא בתפריט המסך קישור ישיר (דרך אפליקציות) לשירותי VOD אינטרנטי, אחד הותיקים והידועים שבהם הוא שירות NETFLIX.


נטפליקס, שהחלה דרכה כספקית שירות השכרת סרטי DVD דרך הדואר (שחסך הגעה פיזית לסניף ספריית הוידאו) הרחיבה את השירות אל עולם האינטרנט והפכה לספקית תוכן משמעותית עם יותר מ- 23 מיליון משתמשים.


רבות דובר על האפשרות ששירות זה יתרחב אל מחוץ לגבולות ארצות הברית, אולם רק לפני מספר שבועות הכריזה החברה על השקה עתידית באירופה, זאת לאחר השקה בברזיל ותוכניות להתרחב ל-43 מדינות נוספות במרכז ודרום אמריקה.


אבו FLIX המקורי?


התפתחות מעניינת בסיפור, מגיעה באופן מפתיע מחברת תפוז שהודיעה לבורסה לניירות ערך בתל אביב, כי אותה NETFLIX מבקשת אותה למחוק את השם המסחרי של אתר הוידאו FLIX שנמצא בבעלותה (של תפוז).


אתר FLIX הוקם בישראל בשנת 2006 והוא מאפשר לגולשים להעלות אליו סרטוני וידאו שונים (באופן הדומה לזה של אתר יוטיוב). NETFLIX רשמה את השם המסחרי של בשנת 1997 ולטענתה, מאז הוא "מוכר היטב" בעולם וגם בישראל "בתחום אספקת תכנים במדיה הדיגיטלית".


תפוז טוענת כי לאחר בדיקה שהיא ערכה, השם NETFLIX אינו מוכר "לרובם המכריע של גולשי האינטרנט בישראל" וכי "אתר האינטרנט של המבקשת חסום בכלל לשימוש וצפייה בישראל". טענתה האחרונה זו הינה נכונה באופן עקרוני, משום ששירות נטפליקס האמריקאי חסום למחשבים או טלוויזיות (וכל מכשיר אחר לצפיה בוידאו) בעל כתובת IP ישראלית. מי שביקש בכל זאת לצפות בשירות ה- VOD האמריקאי, השתמש בשירותי VPN שונים המיועדים להציג כתובת IP אמריקאית, על מנת לעקוף את החסימה.


בקשתה של NETFLIX הוגשה לרשם החברות בישראל, סביר להניח כי הרשם סירב לבקשתה לרשום את השם NETFLIX בגלל שקיים שם דומה קודם לכן במערכת (של FLIX הישראלית) – ענין שעלול לגרום לבלבול אצל הצרכנים.


מי ירוויח מ- NETFLIX בישראל


סביר להניח כי החברות YES ו- HOT עוקבות אחר הענין, מודלים של VOD אינטרנטי, עדיין לא השתרשו בתרבות הישראלית (לפחות לא כאלו בתשלום...).


הגעתה של NETLIX עלולה לשנות את פני מפת הטלוויזיה בישראל בהציגה כמה יתרונות לצופים כמו עלות נמוכה יחסית של תשלום: בארצות הברית, מנוי חודשי של תכנים ללא הגבלה, עולה 8$ בלבד, ללא פרסומות מציקות.

בנוסף, שירות אינטרנטי שכזה, מאפשר לצופה, לקבוע באופן עצמאי את לוח השידורים שלו, מבחינת לוח זמנים וגם שליטה במהלך הסרט (הרצה שלו קדימה ואחורה או השהייה).

רק לפני מספר ימים, הכריזו החברות סרטי אורלנדו ואתר YNET על שיתוף פעולה במיזם סרטים לצפיה ישירה, אולם, ערוץ תוכן זה, ממוקד בסרטי קולנוע ואינו כולל תוכניות טלוויזיה.

המאבק על השם המסחרי, יכול להיות תחילתו של תהליך "עליה לישראל" של NETFLIX, אך מצד שני, כבר היו מקרים בהם חברה עולמית מוכרת, רשמה את השם המסחרי בישראל אך לא עשתה שום צעד מעבר לכך.

מעבר לתגובות בפורום