חנויות
פיוז ארמה אודיו אודיו אקסטרים Sonic Bliss אמנון סאונד סטריאו פרו Soundquest קודו אודיו Stereoscope סטריאוסקופ למטייל אניגמה קולנוע ביתי גופי תאורה

טור עורך: ההווה השטוח של תלת המימד | טלויזיות & וידאו | כתבות | ראשי

טור עורך: ההווה השטוח של תלת המימד

גודל אות: Decrease font Enlarge font
טור עורך: ההווה השטוח של תלת המימד טור עורך: ההווה השטוח של תלת המימד

תלת המימד נמצא כאן – במכשירי הטלוויזיה כבר כשנתיים, האם ניתן כבר להגדיר אותו כרומן של קבע או כסטוץ חולף? זהו טקסט על התלהבות והתפקחות.

שיר הלל מוקדם

לפני כשנתיים, צמד אותיות שזהר בדרך כלל בפרסומות בצבע אדום בוהק הכריז על מהפיכה חדשה בתחום האלקטרוניקה הבידורית. אני זוכר עדיין את העיניים הבוהקות של אנשי השיווק בתערוכות בעולם בזמן שפיהם יורה לכל עבר תשבוחות ושירי הלל על החוויה החדשה. היה בזה משהו חדש ומסקרן והבטחה להצגת מימד חדש שטרם נראה בסלון הבית. יצרניות מסכי הטלוויזיה היו בטוחות כי אותו "הייפ" יעלה את המכירות לגבהים חדשים ויגרם להסתערות של לקוחות על חנויות מוצרי החשמל.


שנתיים אחרי ואנו יכולים רק לדמיין את הבעת המנהלים הבכירים באותן חברות כשהם מביטים על נתוני המכירות והרווחיות, אני מוכן להמר שלתוצאה הזאת הם לא פיללו. משהו לא עבד בתלת מימד הזה, נתונים המכירות נותרו שטוחים והמספרים לא העלו חיוכים.  

בין העיתונאים והעוסקים בתחום, היו כאלו שקפצו להלל את הטכנולוגיה כאילו היא האלוהים החדש בתחום, כל אחד עשה זאת מהסיבות שלו: חלק מהכותבים, הסתכלו על הענין הטכנולוגי במנותק מחווית הצופה הכוללת, בכתיבה שאינה מחוברת לקהל הקוראים, אחרים הסתירו מניעים נסתרים, למשל רצון לקדם את ה- 3D באופן מאסיבי בכדי להנות מפרסום אצלם של היצרניות בתחום.


סיפור המבחן הזה מדגים גם כישלון בהסתמכות על אותם משתמשים המכונים "מאמצים מקדימים" (Early Adopters) שכן, אדם שכזה מוכן להקריב משהו מהנוחות שלו בכדי לקבל שיפור מסויים בחוויה, אבל מסתבר שהסיפור שונה לגמרי כאשר זה מגיע לקהל הרחב. רבים, למשל, התנגדו לענין חובת הרכבת משקפיים. בנסיעה האחרונה שלי אל תערוכת IFA בגרמניה, באחד מהמקומות בהם סעדנו, ישב זוג מקומי, במהלך השיחה שהתפתחה עלה נושא תלת המימד, תגובתם היתה "משקפיים?" אין מצב שנרכיב כאלו בסלון שלנו, זוהי רק דוגמה אחת להלך הרוחות של הלקוחות הפוטנציאליים שנרתעים מהענין, זאת לפני שמדברים על מחירו של כל משקף.


יצרניות הטלוויזיות הבינו את הבעיה כבר בשנה שעברה ושינו בהתאמה גם את סיסמאות הפרסום שלהם, כמו זו של פנסוניק אותה ראיתי על שלט חוצות ענק בארצות הברית, בה המשפט הראשון הוא "מסך ה- 2D הטוב ביותר שלנו..." ולאחר מכן, מסתובב הלוח בכדי לחשוף את משפט ההמשך "הוא גם מסך 3D", זהו, התלת מימד נדחק לשורה השניה, במהירות שיא.

בנוסף, הסתבר כי מסע הקידום המאסיבי לתלת מימד, בלבל את הצרכנים שלא ידעו מה קורה עם צפיה בתכני דו מימד - אלו שהם רגילים לצפות בהם מזה שנים רבות, האם מסך תלת מימד מסוגל בכלל להציג תכנים "רגילים" ומה קורה לאיכות התמונה, האם התמיכה בתלת מימד פירושה פגיעה בדו מימד? בשלב מסויים הבינו זאת היצרניות והחלו לענות על השאלה גם בקמפיינים השיווקיים.

משקפי תלת מימד
התוכן הוא המסר


לאחר סרט הלהיט "אווטאר" שאחראי במידה רבה להפיכת תלת המימד לדבר היום, הוליווד קפצה על המציאה והחלה להפיק סרטי "תלת מימד" בשרשרת. המרכאות בצמד המילים לא באו כאן במקרה משום שהרוב הגדול של אותם סרטים, לא צולמו כלל ב-3D אלא עברו המרה מלאכותית באולפן לאחר מכן, מה שהפך את התוצאה לענין הרבה פחות מרשים לעין. בנוסף, האולפנים גילו כי עומק בתמונה, אינו מחליף עלילה שטוחה ולא יכול לכסות על פגמים בתסריט. הצופים, אכן הצביעו ברגליים וגרמו לירידה של עשרות אחוזים ברכישת כרטיסים לסרטים בגרסאות תלת מימד.


בשידורי הטלוויזיה, עוד לפני שמדברים על תלת מימד, המעבר לפורמט HD בדו מימד כלל לא הושלם בעולם – בטח שלא בישראל והסיבוך הנוסף בהפקת תוכניות או סרטים ב-3D אינו מעודד את יצרניות התוכן להפיקו. נכון להיום, מתמקדים בעיקר בהפקת תכנים אניברסליים, אותם ניתן להפיץ ביותר ממקום אחד בעולם (סרטים או תוכניות טבע למשל) משום שבנקודה זו, הענין לא שווה את הטרחה עבור הפקה מקומית בלבד.


בישראל, התמונה אינה מלבבת בתחום שידורי הטלוויזיה: ערוץ ספורט 5 HD 3D משדר מספר קטן של משחקי כדורגל בשידור מחזורי בעיקר, חברת YES העלתה קטגוריית סרטי 3D בשירות ה- VOD שלה, אולם מספרם, עומד, נכון להיום על שבעה סרטים בלבד.


הפתרון אותו מצאו יצרניות רבות, הוא הטמעתו במסך הטלוויזיה של מנגנון המרת שידורי דו מימד אל תלת מימד בזמן אמת. היתרון נעוץ בעובדה שההמרה מתבצעת על אותו תוכן מוכר בו אנו רגילים לצפות מידי יום, אך בצד השלילה אעיד כי האפקט אינו אחיד, לפרקים הוא מרשים, אך לרוב, רמת התגובות נעה בין "נחמד" אל "לא מורגש".


פיתרון אחר שמתרחב בצורה מסויימת, מגיע מכיוון תעשיית הגיימינג – עם משחקים בתלת מימד שפונים בעיקר לבני נוער שחפצים לחוות את המציאות ועולם הדימיון הממוחשב בצורה הקיצונית ביותר שאפשר.


תלת מימד, האם זה עובד בפועל?


מבחינה טכנית, לאחר התנסות עם כמה וכמה טלוויזיות תלת מימד, אוכל להעיד כי טכנולוגיית המשקפיים האקטיביים אשר מציגים תמונת Full HD ומהבהבים כ-100 פעם בשניה, נראית במיטבה בעיקר על מסכי פלזמה (מבחינת תמונה נעימה לעין וחוסר בכפילויות עצמים – Cross Talk), אך כאשר עוברים אל מסכי LCD / LED  הטכנולוגיה הפאסיבית מתגלה כמתאימה יותר (נכון להיום, רק LG ו- פיליפס משתמשות בה לעומת שאר היצרניות שבחרו במשקפיים אקטיביים), כנראה בגלל ענייני זמן תגובה שהופכים ללא רלוונטיים עם המשקפיים הפאסיביים (בהם נהוג להשתמש בבתי קולנוע), זאת למרות הויתור על חלק מהרזולוציה בתמונה.

באופן עקרוני, תלת מימד, בטכנולוגיה הנוכחית, לא יכול לההפך לענין יום יומי, המשקפיים המסורבלים (האקטיביים בעיקר), מונעים מהצופה לשוחח עם בני לוויתו לצפיה בזמן התוכנית, מפריעים לו לאכול תוך כדי (נסו לעבור במבטכם בין מסך הטלוויזיה לבין הסנדוויץ' אותו אתם מחזיקים ביד ותבינו למה אני מתכוון). בנוסף, תאורת ניאון מרצדת דרך משקפיים אקטיביים ובכלל, אור חיצוני פוגם באופן ניכר בחוויה.


בקיצור, התלת מימד הנוכחי, מתאים לסיטואציה חד שבועית בסגנון "בואי נצפה היום בערב בתלת מימד" לכשעתיים ולא כהרגל יום יומי.


חווית תלת מימד
בנוסף, תופעות הלוואי ואי הנוחות כתוצאה מהרכבת המשקפיים, גם אם צומצמו מאוד בהשוואה לדורות קודמים של משקפי תלת מימד, מפריעים לבין 10%-20% מהאוכלוסיה אשר צפויים לחוות אי נוחות שבאה לידי ביטוי החל מעייפות בעיניים ועד לסחרחורות או בחילות כתוצאה מצפיה בתלת מימד.


כולם מצפים היום לפיתרון שיוכל לאפשר צפיה בתלת מימד, ללא המשקפיים, סנוניות ראשונות מגיעות בדמות דגמים בודדים של סמרטפונים (חלקם בגדר אבי טיפוס), מחשב נייד עם מסך שכזה והשקה צפויה בחודשים הקרובים של מסך טלוויזיה מסחרי ראשון בגדול שמתאים לסלון – דגם ה- CEVO 2 של טושיבה שמגיע עם רזולוציית 4K (גבוהה פי כמה מתקן Full HD הנוכחי) בכדי לאפשר חדות סבירה במצב תלת מימד. התוצאה, על פי מספר אבי טיפוס של המסך בהם צפיתי, עדיין דורשת שיפור בכדי להרשים ממש.

3D – האם יש עתיד?

האם תלת מימד יתפוס או לא, זו שאלה מצויינת אשר העסיקה את מנהלי החברות בשנים האחרונות, אבל מה שבטוח זה שתלת מימד לא הפך כיום להיות הענין העיקרי שמושך אנשים לרכוש טלוויזיה חדשה, אלא הצטרף כשורה במפרט לרשימת התכונות הארוכה של מסכי טלוויזיה חדשים, לצד תכונות כמו חיבור אינטרנט, ניגון קבצי מדיה שונים ועוד.

תלת מימד 3Dנכון לעכשיו, לא נראה כי יצרניות המכשירים יפסיקו לדחוף את נושא התלת מימד, אם בשנה שעברה, היו אלו דגמי המסכים היקרים ביותר שהגיעו עם תכונה זו, הרי שהשנה היא חדרה גם לסדרות הביניים במחירים זולים בהרבה. בשנה הבאה, היא תופיע גם בדגמים מסדרות כניסה ולמעשה תהפך לתכונה בסיסית אשר מצויה בדגמים רבים. כך, לכאורה, לקוחות רבים ירכשו מסך תלת מימד, אבל, המציאות מראה שעצם המצאותו של אותו פורמט במפרט מכשיר הטלוויזיה, עדיין רחוקה מלהעיד על ניצחון מסחרי שלו בשוק.


מאמצי השיווק בנושא תלת המימד של החברות השונות, בין אם מדובר ביצרניות של מכשירים או של ספקי תוכן ושידורים, פחתו מאוד בחודשים האחרונים. אמנם, הושקעו כל כך הרבה מאמצים בפיתוח יכולות ה- 3D, אולם קהל המתעניינים עדיין מצומצם מדי כרגע ולאור הדוחות הפיננסיים האחרונים של היצרניות הגדולות ביותר בתחום כמו סמסונג, פנסוניק, סוני ועוד שמדברים על ירידה עולמית במכירות של מסכי טלוויזיה ושחיקה גדולה ברווחיות, נראה כי המציאות דוחפת את החברות לבדוק גם כיוונים חדשים, כמו השקעה בתחום הטאבלטים ותחום המובייל באופן כללי.


כותרת המאמר מתייחסת להווה וזאת משום שאת העתיד קשה להספיד, יש פוטנציאל להצלחה, אולם עם טכנולוגיה אחרת, משופרת ונעימה יותר לשימוש. קשה לי להאמין כי טכנולוגיית התלת מימד, בדור הנוכחי תעשה את הפריצה, זה יקרה, אבל רק בדורות הבאים, שיצליחו לתת אפקט משכנע ומהנה של עומק בתמונה, זאת ללא תופעות לוואי פיזיות או הצורך בהרכבת "מתקני עזר" (משקפיים) בכדי להנות מהאפקט.


תערוכת CES 2012 שתתקיים בחודש ינואר הקרוב בעיר לאס וגאס, תציג את דורות ההמשך של מסכי תלת המימד של החברות השונות, יהיה מעניין לראות, עד כמה התובנות שהגיעו מהצרכנים והמשתמשים בשנתיים האחרונות אכן חלחלו למוצרים החדשים שיושקו בתערוכה.

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (8 תגובות פורסמו):

avatar
1970-01-01 02:00:00
התשובה לכישלון ! בוקר טוב את התשובה הזאת נתן בהחלטיות , רן לוי מרייטינג לשעבר כל פעם שדיברו על הנושא !! והאמת לפי מה שכתוב פה הוא לא טעה . אם אתם שואלים אותי זה גימיק שוויקי ותו לא !! א: להסתובב עם המשקפיים האלה זה לא נוח , ב: לראות בהם זה כאב ראש וכל השאר ג: עדיף שתיעסקו באיך לשפר את האיכות ולומר לנו מה היא הטלויזיה הטובה ביותר שורה תחתונה !!! בלי טוב אבל.. לא תומך בזה וחסר לו כזה . או שפה גם אין דבר כזה מושלם ?!
avatar
Roy 1970-01-01 02:00:00
טור מצויין וקולע, ליאור. המציאות היא, שה 3D בטלוויזיות איתנו בין אם נרצה ובין אם לאו, בלי קשר לתכנים. תוך זמן די קצר לא ניתן יהיה לקנות טלוויזיות ללא תלת מימד יותר משניתן לקנות טלוויזיות ללא HD גם אם אין בכוונת הקונה לראות תכנים כאלו. זה קצת כמו שאי אפשר לקנות מכונית בלי מזגן. גם אם אתה חי בשוודיה ולא תדליק אותו לעולם, ככה מייצרים את כל המכוניות וזהו. הסיבה העיקרית לדעתי היא בעיקר תחרות בין היצרנים, וכן חוסר תעוזה "לרדת מהעץ". מזמן שהקוריאנים (סמסונג בעיקר) החלו להטמיע 3D כמעט בכל רמות המסכים שלהם, אף יצרן לא יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור, בין אם יש לזה הצדקה ברמת שימושיות הלקוח ובין אם לאו, כדי לא להיתפס כמיושן.
avatar
carmi 1970-01-01 02:00:00
רוי, אני חושש שאתה צודק, אני אומר חושש היות והיצרנים משקיעים ב 3D הרבה כסף וזמן שלדעתי היה יכול להיות מושקע בפיתוחים הרבה יותר מוצלחים, אבל נראה שזה מתגלגל כמו כדור שלג שקשה לעצור אותו.
avatar
hbs 1970-01-01 02:00:00
זה קפיטליזם , מלעיטים אותנו בדברים לא חשובים רק בשביל שנקנה עוד . כמה מאלו שקנו טלויזיה כזאת משתמשים בכלל בתלת מימד ??
avatar
רונן 1970-01-01 02:00:00
אני לא מסוגל לראות 3D יותר מחצי דקה !
avatar
joda5 2011-01-11 06:26:23
בוקר טוב את התשובה הזאת נתן בהחלטיות , רן לוי מרייטינג לשעבר כל פעם שדיברו על הנושא !! והאמת לפי מה שכתוב פה הוא לא טעה . אם אתם שואלים אותי זה גימיק שוויקי ותו לא !! א: להסתובב עם המשקפיים האלה זה לא נוח , ב: לראות בהם זה כאב ראש וכל השאר ג: עדיף שתיעסקו באיך לשפר את האיכות ולומר לנו מה היא הטלויזיה הטובה ביותר שורה תחתונה !!! בלי טוב אבל.. לא תומך בזה וחסר לו כזה . או שפה גם אין דבר כזה מושלם ?! זאת תגובה שלי ידעתי זאת מזמן:בעד:
avatar
2011-01-11 13:37:40
ככל שהטעות הזו תעלם מהעולם יותר מהר, ככה ייטב לנו. לחבוש מתקן על העיניים כדי לראות משהו לא נחשב לשדרוג, אלא לכאבי עיניים/מוח/אף.
avatar
2011-05-11 12:19:14
כישלון ידוע מראש... הטריק של תלת ממד בסרטים הוא כישלון ישן כל כך שאפילו אבא שלי ז"ל סיפר לי עליו כשהייתי בן 10. הסיבה לכך היא פשוטה ולא קשורה לטכנולוגיה או למשקפיים - כשאנחנו מסתכלים על העולם שמסביבנו אנחנו רגילים להסיט את המבט מדי פעם לחלקים שונים של התמונה מבלי לאבד את הפוקוס. בסרטי דו מימד רגילים - אפילו שקיימים איזורים שלא בפוקוס בתמונות תקריב המצב הוא נסבל. בסרט תלת ממדי אנחנו נחשפים לכך שכל עוד אנחנו עוקבים אחרי הפוקוס של הצלם - הכל בסדר, אבל כאשר רוצים להביט על משהו אחר - אפילו שולי לעלילה נתקלים בבעיה. הדבר לא דומה למצב של מעבר ממונו לסטריאו בגלל שבשמיעה אנחנו יכולים לשים לב לכלים שונים בתזמורת מבלי להשפיע על הצורה שכלים אחרים יישמעו. לפי דעתי החוויה הכי קרובה למציאות עבורי לא הייתה התלת מימד אלה חוויה שעברתי במוזיאון GEOD בפריז - שם מקרינים לך סרט על מסך ענק שרחב יותר משדה הראיה שלך. שם הסרטים אמנם לא היו תלת מימדיים אבל אני זוכר שכל ביקור בפריז חזרתי למקום וראיתי כמה סרטים מדהימים - זכור לי סרט אחד על שייט ביאכטות שהבטן ממש התהפכה לי.
כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


תגיות
הרשם לעדכוני האתר
Email: