שירות סרטים לצפיה ישירה חדש בישראל – אורלנדו VOD באינטרנט

ליאור קורן
24-10-2011 20:00

יוזמה חדשה של חברת אורלנדו - עתה בשיתוף אתר YNET, מציגה אתר סרטי VOD חדש אשר מהווה אלטרנטיבה חוקית לצריכת תוכן וידאו דרך האינטרנט בישראל, בדומה לשירותים בארה"ב כגון Neflix ואחרים שהפכו לדרך בה צורכים מליוני צופים אמריקאיים את תכני הטלוויזיה שלהם.

בישראל של 2011, תבנית צריכת הסרטים של הצופים בבית, מבוססת בעיקר על מנוי לשירותי החברות יס או הוט או צפיה בסרטים שהורדו מהאינטרנט באופן שמפר זכויות יוצרים.

במקומות אחרים בעולם, כדוגמת ארצות הברית, הפך ערוץ האינטרנט לאחד מהדרכים העיקריות להנות מתכנים וידאו מגוונים, ההצלחה היא כה גדולה עד כי חברות כמו "נטפליקס" החלו להפיק תכנים באופן עצמאי, בדיוק כמו גופי השידור הגדולים ביותר.

עתה, מיזם חדש, מנסה לשנות את דפוסי הצריכה גם בארץ הקודש. חברת "סרטי אורלנדו" אשר מייצגת בישראל חברות סרטים בינלאומיות כמו MK2 ו- ICON פותחת את מאגר הסרטים שלה לצפיה ישירה דרך האינטרנט.


מגוון הסרטים


לחברת אורלנדו, ישנו מאגר של למעלה מ- 1,000 סרטים, בינהם סרטים קלאסיים של צארלי צ'פלין כמו "זמנים מודרניים", "הדיקטטור הגדול", סרטים אירופאיים כמו טרילוגיית "אדום", "כחול", "לבן" של קזישטוף קישלובסקי, "אחה"צ בכפר עם מרגריט" (עם ז'ראד דפרדייה), סרטי אקשן כמו "ג'יי.סי.וי.די", "הזדמנות שניה", "לכודים" וקומדיות כמו "מה נשים רוצות" עם מל גיבסון, "בעל אידאלי", "ארוחת אמצע אוגוסט" ועוד.


על פניו, נראה כי מבחר הסרטים, מתאים לקהל בוגר ו"בשל" ופחות לבני הנעורים שמחפשים רבי מכר כגון "הארי פוטר" או "X Men".

בשלב זה, לא מתוכננת העלאה לאתר של סדרות או תוכניות טלוויזיה אלא סרטי קולנוע בלבד. לסרטים, מוצמדות כתוביות בעברית ותשקל צירופן של כתוביות בשפות נוספות.


בנוסף, פונים יוצרי האתר אל יוצרי קולנוע מקומיים שהפיקו סרטים בכוחות עצמם, מציעים להם להעלות את הסרט לאתר עבור צפיה בתשלום ולחלוק ברווחים, בדומה למודל אותו מציע אתר הוידאו יוטיוב (שמרוויח מפרסומות בעיקר ולא בתשלום עבור צפיה בתכנים).

סרטים לצפיה ישירה - Orlando VOD
תעריפי צפיה

התעריפים עבור הצפיה בסרטים השונים, נקבעים בעיקר על סמך מועד ההפצה המקורי של הסרט בבתי הקולנוע, כאשר מחיר הצפיה ל- 72 שעות בסרטים החדשים ביותר עומד על 17.90 ש"ח, סרטים בני שנה או יותר במחיר 12.90 ש"ח וסרטים שיצאו לפני שנתיים ויותר, מתומחרים ב- 9.90 ש"ח. התשלום בגין השימוש, מתבצע בכרטיס אשראי או באמצעות PayPal, באתר המאובטח.


בנוסף, יוצע גם מסלול חודשי במחיר 14.90 ש"ח והוא יאפשר לצפות באופן חופשי בכל הסרטים שעלותם במקור הינה 9.90 ש"ח (כ- 200 סרטים נכון לעכשיו).

הצד הטכני

ממשק האתר, מוצג בגרפיקה נקיה וברורה לעין, בצבעים כלליים של שחור ואדום. כניסה לעמוד סרט, מציגה מידע מסודר עליו הכולל בין השאר את תקציר העלילה, שמות השחקנים, ארץ ההפקה, גילאים מומלצים לצפיה ועוד.

על פי הצהרת אנשי אורלנדו, לאתר יועלו עשרות סרטים חדשים מידי שבוע, הם יוצגו בקטגוריית "חדש באתר".

נכון לעכשיו, כל הסרטים הינם באיכות SD (רזולוציה של שידור "רגיל") בחלון קטן או מסך מלא, יש צורך בקו אינטרנט במהירות הורדה של 1.5Mb לפחות. בעתיד, כאשר יתווספו גם סרטים באיכות וידאו HD, יהיה צורך גם בקו אינטרנט מהיר יותר. הצפיה בסרטים מתאפשרת בעזרת נגן פלאש, בדקנו אותו בצפיה דרך מחשב עם מערכת הפעלה "חלונות 7" וגם עם טאבלט מבוסס מערכת אנדרואיד 3.2. בצפיה דרך אייפד או אייפון, יעשה שימוש בנגן שונה, מבוסס HTML5, שיעקוף את חוסר התמיכה של מכשירי אפל בגרפיקת פלאש. בזמן הצפיה בסרט, ניתן לדלג קדימה ואחור (אך לא לקבוע נקודת זמן ספציפית אליה רוצים להגיע).

מבדיקה חלקית שבצענו, חלק מהסרטים מגיעים בפורמט תמונה רחב 16:9, אחרים ב- 4:3, השאיפה על פי אנשי אורלנדו היא להגיע למאגר הכולל סרטי 16:9 בלבד.


סרטים לצפיה ישירה - Orlando VOD

כתובת האתר

אתר ה- VOD של אורלנדו נמצא בכתובת https://www.orlandovod.com ומלבדו, הושק גם אתר דומה גם בשיתוף YNET בשם YNET Cinema בכתובת https://orlando.ynet.co.il.

סרטי חינם ב- YNET CINEMA

עבור צופי YNET ישנו הבדל אחד עקרוני, זוהי אפשרות צפיה בסרטים, ללא תשלום, אך בתוספת פרסומות. מדובר בעשרה סרטים חינמיים (מתחלפים מדי שבוע) כאשר הצפיה בהם נעשית דרך נגן הוידאו של YNET, בתוספת של 4-5 מקבצי פרסומות בעת הצפיה. מלבד פרסומות אלו, ערוץ אורלנדו VOD ב- YNET לא יכלול באנרים בדפים השונים או פופאפים של פרסומות.


בכניסה לאתר YNET CINEMA עם דפדפן מיקרוסופט אקספלורר 9, קיבלנו הודעה "הדפדפן שלך אינו מעודכן, אנא עדכן לאקספלור 8..., נקווה כי הענין יסודר בהקדם.


סרטים לצפיה ישירה - Orlando VOD
חינוך השוק

חברת הכבלים HOT, כמו גם חברת שירותי הלווין YES, עומדות על המשמר בשנתיים האחרונות: צירוף של חבילת ערוצי ה- DTT  החינמיים (עידן פלוס) ביחד עם שירות ה- VOD  החדש מהווים איום אליו צריך להתכונן. גם שירות ה- VOD של יס הינו מבוסס אינטרנט (על הממיר להיות מחובר לרשת) והחברה הכריזה על השקה צפויה של שירו ה"סטרימר" שיוטמע בממירי החברה ומנויי חברת הוט ממתינים להשקת ממירHD  מקליט.


אתר ה- VOD של אורלנדו, כולל את מגוון הסרטים, עבורם רכשה אורלנדו את זכויות ההפצה המתאימות, חלקם גם סרטים שהחברות YES או HOT רכשו ממנה לשידור. אנשי החברה הצהירו כי ישמחו לשתף פעולה גם עם חברות הפצת סרטים נוספות בישראל, כך שמבחר הסרטים יגדל.


צפי השימוש העתידי, על פי נציגי החברה, אמור להגיע בחצי השנה הראשונה, לכ- 25,000 צופים (בתשלום) לכל חודש, מטרתם היא "לחולל שינוי בצריכת תוכן קולנועי" בישראל ולהרגיל את המשתמשים המקומיים לעבור למודל של צריכת תוכן חוקית דרך האינטרנט.

מעבר לתגובות בפורום