כיצד לצלם תמונות חדות? מדריך לחובב הצילום

אלי כרמי
02-10-2011 06:16

הכלל הראשון בצילום מדבר על צילום תמונות חדות וברורות – ללא קשר לנושא הצילום ובאיזו מצלמה משתמשים, אלי כרמי מסביר כיצד להשיג כאלו.

במהלך פעולת הצילום, אנחנו תופסים את הרגע, זאת במטרה לשמור אותו בתמונה, כך שנוכל לצפות בה ולחוות אותו שוב. לכן, קבלת תמונה חדה בפוקוס מהווה תנאי ראשון וחשוב ביותר לפני כל דבר אחר, אחרת נפספס את העיקר. אחרי הכול, בתמונות לא ברורות יהיה קשה לראות את הנוף המדהים מהטיול האחרון, את החיוך המקסים של דנה, או כל נושא אחר שצילמנו.

מצלמות מודרניות הינן מתוחכמות ויכולות לזהות פנים אנושיות, יש כאלו שאפילו מצלמות באופן אוטומטי כאשר הן מזהות חיוך. כל מצלמה מודרנית, כולל גם מצלמות קומפקטיות בעלות של כמה מאות שקלים, מצוידת במערכת פוקוס אוטומטית ועל כך נדבר במדריך זה. היות ואנחנו אחראים על תפעול לחצן הצילום וקובעים את הרגע בו המצלמה מצלמת, זו האחריות שלנו לוודא כי נושא התמונה יהיה בפוקוס.

כיצד לצלם תמונות חדות - אלי כרמי
מיקוד (פוקוס)

חשוב להבין, כי בעת ביצוע פעולת מיקוד, המצלמה מתמקדת באזור מסוים בתמונה, במצלמות עם חיישן גדול ושליטה ידנית, ניתן להגדיר גם עד כמה האזורים האחרים יהיו חדים או מטושטשים -  זהו עומק שדה, אבל זה שווה מדריך נפרד בעצמו. כאשר מדברים על תמונה חדה אז מדברים על חדות האזור הספציפי עליו בוצע מיקוד, למשל, כאשר מצלמים דמות אנושית שהינה מושא הצילום, חשוב שהיא תהיה בפוקוס, זאת לעומת חדות הרקע שהינה פחות חשובה כאן. אם הדמות שאנחנו מצלמים הינה בפוקוס – חדה וברורה, אז גם אם הרקע מטושטש לחלוטין, עדיין תוגדר תמונה זו כתמונה חדה.

כאשר מצלמים עם פוקוס במצב מיקוד אוטומטי, המצלמה תנסה למקד פעמים רבות את מרכז התמונה, אך, לעיתים, במצבי תמונה חכמים או במצבי זיהוי פנים המצלמה תפקס על אזורים אחרים. בכל מקרה המצלמה הקומפקטית תסמן לצלם את האזור שיקבל פוקוס בסימון של ריבוע או מספר ריבועים באם מצלמים מספר אנשים עם זיהוי פנים. חשוב להביא את הריבוע לאזור שנרצה שיהיה חד ביותר ורק אז לצלם.

כיצד לצלם תמונות חדות - אלי כרמי
אור ירוק
בזמן שלוחצים על לחצן הצילום חצי לחיצה, כלומר לחיצה קלה ואחידה עד חצי מהלך הלחצן, המצלמה תבצע פוקוס, סמן הריבוע יהפוך ירוק ובחלק מהמצלמות, ישמע גם צפצוף. כעת, כל עוד לא נעזוב את הלחצן המצלמה תשמור על הפוקוס הזה. בשלב זה נוכל להזיז את המצלמה ולסדר את הפריים בצורה המתאימה לנו ולהשלים את הלחיצה לצילום התמונה.


יש לקחת בחשבון שמצלמות מסוימות במצבים מסוימים מגיבות לאט ולכן יש להמשיך לכוון את המצלמה לכיוון נושא הצילום ללא תזוזה עד לקבלת אינדיקציה על הצג שהתמונה צולמה.

ניתן לצלם גם בלחיצה אחת ארוכה ולא בעזרת התהליך הנ"ל, יש סיכוי שנקבל פוקוס טוב, אבל לא תמיד יהיה המצב כך. תהליך הפוקוס האוטומטי במצלמה מתבצע ע"י זיהוי הבדלי גוונים באזור שמתפקס, כך שבתאורה חלשה, או אזור עם הבדלי גוונים קלים יגרמו לתהליך פוקוס איטי יותר ולפעמים גם לחוסר קבלת פוקוס. במקרה זה לחיצה מהירה תגרום לקבלת תמונה ללא מיקוד.

כיצד לצלם תמונות חדות - אלי כרמי
אזורי פוקוס מומלצים

כאשר מצלמים אנשים נהוג לפקס לאזור העיניים היות ויש שם הבדלי גוונים שמסייעים לקבלת פוקוס מהיר ומדויק, בנוסף, מקובל לראות את העיניים כמטרה לתמונה טובה. בכלל, כאשר מצלמים אנשים מקובל לצלם אותם עם עיניים פתוחות אשר פונות לכיוון המצלמה, כמו כן מומלץ גם לחייך.
כאשר מצלמים דמות אנושית על רקע של נוף, רצוי להתמקד באדם לקבלת פוקוס ברור עליו. בעת צילום נוף ללא דמות יש להתמקד בפרט כל שהוא בנוף שרוצים שהוא יהיה החד ביותר, בדרך כלל, נהוג פחות להתמקד בשמיים.

מיקוד וחשיפה: כאשר המצלמה מצלמת היא גם מודדת אור ולפי זה מכוונת את ערכי צילום התמונה. המצלמה מודדת את האור בנקודת הפוקוס כך שכיוון פוקוס למקום כהה תספק תמונה בהירה יותר ולהפך. מומלץ לקחת זאת בחשבון לקבלת תמונה בחשיפה המתאימה לכם או להשתמש במדידת אור מרחבית ולא נקודתית.

כיצד לצלם תמונות חדות - אלי כרמי
יציבות ומצבי צילום
בזמן הצילום, תזוזת המצלמה עלולות לגרום לטשטוש בתמונה, מצלמות מודרניות כוללות מייצב תמונה, אבל גם המייצב המוצלח ביותר לא מונע את סך כל התזוזות של המצלמה. יותר מכך כאשר מצלמים אובייקט שזז, מייצב התמונה כלל לא יעזור במקרה זה, היות והמייצב רק עוזר לייצוב תזוזת המצלמה ולא של האובייקט המצולם.

כמו שרק בסרטים יורים ביד אחת באקדח ופוגעים, כך גם במציאות זה לא עובד. בצילום, הסיכוי לקבל תמונה חדה כאשר מצלמים ביד אחת הוא קלוש ולכן מומלץ להחזיק את המצלמה בשתי ידיים יציבות. ככל שנצלם אובייקט רחוק יותר או עם ערך זום גדול יותר, כך רעידות קטנות במצלמה יורגשו יותר בצילום. ניתן להישען על קיר או עמוד עבור קבלת יציבות טובה ובמקרה הצורך ניתן לשקול שימוש בחצובה. אם בחרתם להשתמש בחצובה ואתם מתכוונים לצלם באור עמום – במהירות סגר נמוכה יחסית, מומלץ לכוון את טיימר המצלמה לצלם בעוד כמה שניות בכדי למנוע רעידות בעת השימוש בלחצן הצילום.

כיצד לצלם תמונות חדות - אלי כרמי
צילום ילדים
בצילום במצב אוטומטי, המצלמה בוחרת את המצב האופטימאלי לדעתה עבור הצילום, ברוב המקרים מצב זה יתאים לנו, אבל במצבים מסוימים עדיף לבחור את מצב מתאים יותר, לדוגמה כאשר רוצים לצלם דמות בתנועה או ילדים שלא נחים לרגע, מומלץ לעבור למצב ספורט או מצב ילדים שקיימים כיום ברוב המצלמות – במצב זה המצלמה תצלם תמונה בזמן חשיפה מהיר יותר וכך יש סיכוי לקבל תמונה חדה גם עבור אובייקט בתנועה. או שניתן להגדיר זאת גם בצורה ידנית.


שימוש ב- ISO להגדלת חדות
בצילום בתאורה חלשה, זמן הצילום יהיה בדרך כלל ארוך יותר במטרה להכניס יותר אור למצלמה וככל שזמן הצילום ארוך יותר כך המצלמה "תספוג" יותר תזוזה = תמונה פחות חדה. הגדלת הרגישות של המצלמה, עם ערך ISO גבוה יכולה לקצר את זמן החשיפה ולספק תמונה יותר חדה, אבל תוסיף רעש רקע לתמונה בגלל רגישות גבוהה יותר שבחרנו.

כאמור מדריך זה הינו בסיסי ביותר ומתאים לכל צלם חובב ומתחיל ללא ידע מוקדם שרוצה לקבל תמונות חדות עם מצלמה קומפקטית. צילום הוא כלי נגיש היום וכל אחד יכול ללמוד ולהתקדם כרצונו ולא חייבים עבור כך מצלמות יקרות, צריך רק מצלמה, להביט, לראות ולצלם, אבל לא לשכוח לעשות פוקוס.

תמונות נוספות (אלי כרמי)


כיצד לצלם תמונות חדות - אלי כרמי

כיצד לצלם תמונות חדות - אלי כרמי

מעבר לתגובות בפורום