מגבר משולב - CEC 5300R במבחן, שקוף וניטרלי

נמר לוי
26-09-2011 06:20

המגבר המשולב 5300R של CEC אינו מנסה לתפוס צד כלשהוא באסכולת הצליל, אלא משמיע מיצג ניטרלי למאזין, עם תחושה טבעית והעברה נאמנה של ההקלטה. ביקורת.

חברת CEC הוקמה בשנת 1954, מה שהופך אותה לותיקה בעולם האודיו. בין מוצריה ניתן למצוא נגני CD מבוססי רצועה, ממירי דיגיטל לאנלוג, מגברי הספק ו-מגברים משולבים, בקיצור, מדובר ביצרנית עובדת, מפתחת ופעילה מאוד. אחד ממוצרי הדגל שלה, ה- TL0X נחשב לאחד מהטרנספורטים הטובים ביותר בעולם ומחירו ממוצב כמובן בהתאם. זה אומר שעל מנת שיהיה שלכם תאלצו להיפרד מ-66,000 ש"ח ולזה תצטרכו לחבר עוד ממיר דיגיטלי לאנלוגי ברמה דומה לפחות.

ה- 5300R הינו מגבר משולב בגודל ממוצע, כבד למדי (אפילו מאוד ביחס לגודלו). בקדמתו מצד ימין ניתן לראות את גלגל בורר העוצמה, משמאלו את לחצני בחירת הכניסות השונות שבניהן שתי כניסות מאוזנות (XLR) ולחצן ההדלקה והכיבוי. בחלקו האחורי ישנן כניסות מוזהבות בתצורת RCA, שתי כניסות XLR, יציאות לרמקולים והזנת חשמל בתצורת קומקום במרכז. אהבתי מאוד את רגלי המגבר אשר מאפשרות פילוס ועל הדרך מוסיפות מאוד למראה.

הצד הטכני
מדובר במגבר משולב המספק 120 וואט ב-8 אוהם ו-135 וואט ב-4 אוהם. טווח ההיענות לתדר נע בין 20 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-20 קילוהרץ בגבוהים עם יחס אות לרעש מרשים למדי שעומד על 99 דציבל. נתון אחוזי העיוות מציג 0.035% שגם זה נתון מרשים למדי, נתון ה-DF עומד על 250 שזה ממוצע למגבר בהספקים ובמחיר הזה וכל זה מגיע בתוך תיבה בנויה היטב ששוקלת כמעט 15 קילו שמהווים משקל בהחלט לא קל בכלל במיוחד ביחס לגודלו.

CEC 5300R - מגבר משולב, ביקורת
מבחן האזנה

Avishai Cohen Live at the Blue Noteאבישי כהן בהופעה חיה בבלו נוט. ראשית אני מוכרח כרגיל לפרגן להקלטה הזו. זו בין ההקלטות החיות הבודדות שאני ממש מתפעל מהן. היא מאוזנת, מפורטת מאוד והכי חשוב טבעית ביותר. המגבר המשולב הזה משקף זאת היטב. זה מתבטא בפסנתר שנשמע מדהים, בגודל נכון, לא נפוח ולא רזה. ניתן למקם אותו בקלות בצד שמאל של הבמה. התופים נשמעים גם כן מצוין, ניתן להבחין בין מכה בגדת המצילה לבין מכה במרכזה. התחום התחתון מוגדר מאוד, קל מאוד להבחין בתווים של הקונטרבס, ההפרדה מצויינת ורמת הפירוט לעילא ולעילא. למען האמת, בקט הזה כלום לא חסר לי. אפילו מחיאות הכפיים של הקהל מוצגות בהפרדה מעולה. תוצאה מצויינת!

ומה עם דיוק ושליטה?
במוסיקת רוק כבד אבחן את השליטה והדיוק של המגבר. כאן אני אחפש גם את המשקל שהוא מייצר. הגיטרה החשמלית ב-dream theater scenes from a memory אמורה להישמע אלימה ואנרגטית וכך בדיוק היא בוקעת דרך המגבר הזה. הוא מאוד דינמי ומאוד כוחני למרות שהוא נראה "חנון" יחסית. הוא מצליח להעביר גיטרה מלאה, עשירה מבלי לאבד את הדינמיות של המתופף שכנראה לקח כדור מרץ טרם ההקלטה. לעומת זאת, כשנכנסה השירה הוא קצת איבד מהקונטרס וחשתי כי קשה לו עם השירה והניגון בעוצמות גבוהות אך צריך לזקוף זוג אוזניים רגישות בכדי להרגיש בכך. נשאבתי לתוך הבמה הענקית שהוא מייצר, נהנתי מהאיזון הטונאלי העשיר, נהנתי מאוד לגלות שהתחום הגבוה אינו חריף ואינו "מעקצץ". גם כאן, אני יכול להגיד בביטחון, שהמגבר הזה מצליח לעבור את המבחן לאור העוצמות הבלתי שפויות בעליל שדחפתי לו.


CEC 5300R - מגבר משולב, ביקורת
במוסיקה אלקטרונית אני מתאכזב מעט, כאשר Venetian snares hospitality הם האחראים לכך. זה לא שה- 5300R לא מצליח להעביר את היצירה כראוי. זה לא שהוא מאבד פרטים או חלילה מגלה חריפות. אני מעט מתאכזב מפני שהוא לא "אלים" מספיק והמוסיקה הזו בהחלט דורשת אלימות ממגבר. המגבר הזה אומנם מאוד עשיר ברזולוציה שלו אך עוד קצת תוקפנות היתה מביאה את התוצאה מטובה מאוד למצויינת. האמת היא שלאור הביצועים שלו במוסיקת רוק ציפיתי ממנו לקצת יותר. אבל אנחנו יודעים שאין מושלם ואני שמח שזה התרחש בג'אנר מוסיקלי מאוד מאוד תובעני וקשה להצגה, ורגוע מצד שני משום שהוא מאוד נישתי והסיכוי שמישהו שירכוש את המגבר הזה יאזין לקטעים מהסוג הזה הוא אינו גבוה במיוחד. אני כן יכול לפרגן למגבר הזה בתחום הנמוך. הוא הצליח להפריד את מכות הבס המהירות להפליא בקלות יתרה והצליח להעביר מיד מלא וגבוהים מאוד מאוזנים. התוצאה טובה מאוד ואני מאמין שתספק את רוב החובבים. אני אישית, בסגנון האלקטרוני, מחפש מעט יותר.

במוסיקה אלקטרונית קלה ומוסיקת מועדונים הוא חוזר למיטבו. הוא מצליח להעביר בס מוגדר, מהירות ותוקפנות טובה מאוד, פרטים לא חסר לו גם בגזרה הקשה של האלקטרוני ולכן גם כאן הוא עובר את מבחן הפרטים בקלות. יחד עם זאת, הוא מציג במה ענקית ועושר טונאלי מעורר יראה.

כפי שכתבתי, מוסיקה אלקטרונית ברוב המקרים תשמע במיטבה על מגברים עתירי זרם וכוח וכאלו שהינם קצת "אלימים" באופיים. במקרה הזה אומנם לא מדובר על מגבר עדין ו"ספוגי" אך עדיין יש בו מהעידון הקליל הזה. העידון הזה מתבטא היטב בשיחזור כלי נגינה אקוסטים אך מתגלה כפחות עדיף למוסיקה אלקטרונית קשה.

CEC 5300R - מגבר משולב, ביקורת
יש על מה לדבר בקלאסי

בגזרה הקלאסית אני מוצא מספר יתרונות אדירים וחסרון אחד. ביצירה Britten - Young Persons Guide to the Orchestra המגבר נימצא על הגבול שבין להחזיק את התזמורת הסימפונית במלואה לבין כניעה. כלומר, הוא מאוד דינמי ורמת ההפרדה טובה מאוד אבל התחושה היא שעוד קצת עומס והמגבר יתחיל לחשוב על להרים דגל לבן. גם כאן, מדובר ביצירה קשה מאוד לשיחזור ואני ממש מעריץ את האופן בו הוא Britten - Young Persons Guide to the Orchestraמתמודד איתה למרות הגבול הזה. מדובר ביצירה המורכבת מכינורות, וויולות, כלי נשיפה ממתכת, כלי נשיפה מעץ, תופים, פרקשן, נבל, כלי קשת וכלי פריטה. זה אומר שבתוך כל אחד מהמחלקות אנו מקבלים כלים הממלאים את כל ספקטרום התדרים וכל אחד ואחד מהכלים אמור לקבל את הגוף שלו, הגוון שלו, הדינמיות והפרטים שלו. כן, לא קל ודורש איכויות מאוד גבוהות מהמגבר שקשה מאוד למצוא אותן בגזרת המחיר הזו. במקרה הזה, להיות על הגבול זו מחמאה משום שהמגבר הזה טרם חצה אותו. זה אומר שההפרדה טובה מאוד, האיזון הטונאלי גם כן וכך גם הפרטים והמיידיות. בכלים בודדים המגבר מפיק ביצועים מעולים. הוא מצליח לגלות את העץ של חליל הפיקולו, את הגוון הטבעי שלו ואת החריפות שבו. יחד עם זאת הוא מצליח להפריד את מיתרי הנבל ולבנות מולי מיקום כלים מוגדר ביותר. אני מוצא שכלי הנשיפה ממתכת גם כן נשמעים היטב, מאוד משכנעים ומאוד "נכונים". הבמה עמוקה רחבה ובאופן לא ממש צפוי מצליחה לחרוג מגבולות הרמקול כך שהחוויה היא תלת מימדית ומאוד מרשימה. גוון הצליל נטרלי וטבעי, נטול צבע או תיבול מיותר אך גם לא מחסיר דבר.


במוסיקה קלאסית קאמרית בחרתי ב-4 עונות של ויואלדי בהוצאה המדהימה של BIS. מדובר בהקלטה פנומינלית וביצוע מרהיב. ביצירה הזו לא חשתי שהמגבר מתאמץ או אפילו קרוב לכך. הוא הפגין דינמיות מרשימה, מהירות והפרדת כלים מצויינת וטבעיות חסרת פשרות. אהבתי מאוד לגלות שמדובר במגבר מאוזן מאוד שלא משנה את אופי הצליל או את גוון הכלי בעוצמות גבוהות או בקטעים מתפרצים, מצאתי שהוא שקט במיוחד ומפורט להפליא. התוצאה במוסיקה קלאסית קאמרית, גם כשהיא יחסית מאתגרת, היא לא פחות ממעולה. הפער בין ניגון תזמורת סימפונית גדולה במלוא הדרה לעומת הרכב קאמרי קטן הוא אדיר. ההבדל בניהם בכל הנוגע לביצועי המגבר הוא אינו גדול. כלומר, המגבר הזה מצליח לשרוד היטב בשיחזור תזמורת סימפונית גדולה ובשיחזור הרכב קאמרי הוא פשוט אדיר בביצועיו.

CEC 5300R - מגבר משולב, ביקורת
נקודות ציון

חום
המגבר מתחמם. רצוי ומומלץ להציבו במקום מאוורר.

העמדה ושיכוך
אם תשחקו עם פרמטר זה גם המגבר ישתנה בהתאם. הוא ימשיך לשמור על הגוון המאוד ניטרלי שלו, אך שיכוך ראוי יסחט ממנו עוד כמה יתרונות סונים שמתבטאים ביותר פרטים, הפרדה משופרת ודינמיות טובה יותר.

כניסות מאוזנות (XLR)
CEC 5300R - מגבר משולב, ביקורתעד כמה שזה נשמע מוזר, מצאתי שהצליל דרך חיבור RCA היה מאוזן, נקי ו"נכון" יותר מאשר בכניסות המאוזנות, למרות שעל פניו המצב אמור להיות הפוך. מעבר ליתרון העוצמה (לטובת ה- XLR) לא מצאתי שום יתרון בשימוש בו. להיפך, חיבור ה- RCA נרשם אצלי כעדיף.

שלט רחוק
זה התגלה כארגונומי יחסית, צריך קצת להתרגל למיקום הכפתורים ואחרי תקופה קצרה מתחילים לתפעל אותו "על עיוור". איכות הקליטה בינונית מינוס, רצוי לכוון למגבר ולעיתים תאלצו ללחוץ פעמיים לתגובה. אקדים רפואה למכה ואוסיף שבדקתי עם סוללות חדשות לחלוטין. לזה אוסיף שהשלט בנוי באופן נהדר, מסיבי במיוחד ומרשים ביותר.

חשמל
זה אחד מהמגברים שהתגלה כמאוד רגיש לעניין הזה. כבל חשמל מתוצרת הום סנטר, למשל, לא מטיב עימו. רצוי ומומלץ לשדך לו כבל ראוי על מנת שתוכלו להינות מהביצועים הנהדרים שלו. אני משתמש ב"Kobala Sosna” מדגם "emotion” והשילוב היה נהדר. הרגשתי קפיצת מדרגה ביחס לכבל המסופק עימו. לכן, מכיוון שהיצרנית הזו (של הכבלים) שומרת על גוון צליל מאוד אחיד, כנראה שדגם נמוך יותר משלי (שהוא גם זול יותר כמובן) יוכל להיות מתאים.

הנעת רמקולים
במהלך הביקורת, השתמשתי ברמקולים נוספים, בינם, למשל, ה-Premium 3 של Piega שמהווה רמקול בעלות שתשקף רכישה פוטנציאלית למגבר במחיר הזה. יחד איתו השתמשתי ברמקולים נוספים שעמדו באותו זמן לביקורת. מצאתי שאין לו כל בעיה להניע רמקולים בינוניים להנעה והוא התגלה כמאוד נוח להתאמה איתם. היתרון בניטרליות שלו הוא אדיר. הוא מוציא גם מרמקול בינוני את המיטב (בלי קשר ל- Piega שהוא רמקול יקר ואיכותי ביותר). זה מעודד ביותר בכל הנוגע להתאמת רמקולים למגבר הזה מה שמוסיף לו עוד כמה נקודות.

סיכום

זו פשוט תאווה לאוזניים לשמוע מגבר זול וניטרלי שכזה. הוא אינו מדגיש את החסר או מחסיר את המודגש. הוא נותן תחושה טבעית ואמיתית שמה שהוקלט זה מה שיועבר לרמקולים. את התופעה הזו מגלים ברוב הפעמים במגברים יקרים ממנו משמעותית. המגבר הזה, בגזרה הזו, פשוט מלך אמיתי. יחד עם זאת הוא גם יודע מה הגבולות שלו והוא גם ישמיע לכם אותם. זה אומנם קצת קשה להסבר מילולי ורק האזנה למוצר תוך התייחסות למאקרו דינמיות בקטעים קשים מרובה כלים או לחילופין קטעי מוסיקה קשים אך מעוטי כלים תוכל להגדיר את ההבדלים. אבל בכל זאת, לא קל לשחזר תזמורת שכזו והמגבר הזה הוא אחד מהבודדים שמצליח.

כאמור, הוא ניטרלי לחלוטין, לא חם ולא קר, מאוזן מאוד ומהיר כברק. אהבתי את הביצועים שלו במוסיקה אקוסטית ואת היכולת שלו להפיק קול אנושי משכנע מאוד. אהבתי את איכות הבניה שאפשר רק להתפעל ממנה ואהבתי את הדיוק בצליל שאני קורא לו "צליל יקר". זהו אומנם מגבר משולב זול יחסית אך מעניין בזכות היתרונות הללו. בנוסף, אהבתי את העובדה שהמגבר הזה מצליח לשקף שינויים באופן יוצא מגדר הרגיל. הוא ממש פלסטלינה, ניתן לעצב את הצליל שלו בקלות על ידי משחק עם כבלים, העמדה על חומרים שונים ואינטרקונקטים. זה כמובן תלוי בשאר רכיבי המערכת שאמורים לשקף שינויים אלה, אך עצם העובדה שיש לו את היכולות הללו כבר מביאה אותו להיות אחד המגברים המעניינים שכדאי מאוד להאזין להם. בכלל, היצרנית הזו, כבר במוצר השני שאני בוחן, לא מאכזבת כלל. להיפך, ממשיכה להפתיע אותי.


מחיר: 6,500 ש"ח
אחריות ושירות: מאסטרו אודיו

מערכת הבדיקה

רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
מעמד נפרד מהגוף לזרוע - diy podarm
ראש - ORTOFON cadenza red
GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום