Cabasse דגם Pacific 3 SA - רמקולים אקזוטיים מצרפת, ביקורת

נמר לוי
23-09-2011 14:00

נמר לוי מקבל למבחן את אחד הרמקולים האקזוטים של יצרנית הרמקולים הצרפתיה - Cabasse ומגלה כי לדגם Pacific 3 SA עם מגבר הבס הפנימי יש מראה וצליל מהם לא ניתן להתעלם. ביקורת.

ראש צרפתי

אי אפשר להישאר אדישים לנוכח העיצובים של היצרנית הצרפתיה הזו. Cabasse מבחינתי היא מילה נרדפת לחדשנות הנדסית ברמת העיצוב ושמירה על גחלת הצליל האיכותי והמסורתי ברמת הסאונד. לא מדובר במוצרים שהינם אודיופילים במובן של אנליטיים "קרים". להיפך, למרות החדשנות במצורים, אני מוצא שהיצרנית הזו מציגה צליל של פעם ברמת הרכות אך ללא הספוגיות הווינטג'ית המוכרת מהרמקולים הישנים. אלו רמקולים שלמרות רמת הפירוט והאיזון הטונאלי המרשימים, עדיין נוטים לרוך מסויים שניתן למצוא אותו במעט מאוד רמקולים יקרים ואיכותיים. הרמקולים אותם אבחן הפעם, הם אולי המיוחדים ביותר שיש לקבאס להציע היום במחיר שפוי (גם זה יחסי) מכמה סיבות.


1. הם משלבים טכנולוגיה משולבת בין רמקול קופסא סטנדרטי לרמקול לוויני.
2. ניתן לקבל אותם עם יחידת בס אקטיבית או פסיבית לפי בחירה.
3. אלו רמקולים יפים ואולי המעניינים ביותר למראה בהם נתקלתי בהם עד כה.
4. היחידות המיוחדות של Cabasse מרשימות מאוד ברמת הביצועים הסוניים.

אלו רמקולים שעוד לפני שמקשיבים להם, מעוררים סוג של הערצה. ואת זה רבותי, לא מוצאים כל כך מהר.

Cabasse Artis pacific 3 SA במבחן

קשה להתעלם מגודלו של רמקול ריצפתי זה שעומד על 130 ס"מ (ללא ספייקים), עם רוחב של 29 ס"מ ועומק בן 49 ס"מ.
הגימור הינו בצבע שחור פיאנו מרשים ביותר. תיבת הרמקול הגדולה מתוכננת למנוע גלים עומדים כאשר חלקה התחתון רחב יותר (בתנועה מעוגלת) מחלקה העליון וחצין של פאות הצד רחב יותר מאשר החלק העליון. כלומר, התיבה כולה אינה סימטרית בצורתה. מעבר לערך הטכני שבעניין, העיצוב הזה מוסיף המון חן למוצר,  אבל גולת הכותרת אינה טמונה במראה התיבה דווקא אם כי באופן סידור היחידות והגברת הבס. הרמקול העומד למבחן הינו רמקול אקטיבי בחציו. כלומר, יחידת הבס מוגברת על ידי מגבר בן לא פחות מ-450 וואט ויחידת המידבס משולבת הטוויטר בולטת כעין חייזר, זהו אלמנט ה-"ריגה" המדהים ולדעתי מהווה אחת מיחידות מיד הטובות ביותר שיצא לי לשמוע.

הצד הטכני
Cabasse Pacific 3 SA - רמקולים מצרפת במבחןברמה הטכנית אוכל לספר לכם שה- Cabasse pacific 3 sa בנוי על בסיס רמקול הכדור Cabasse riga, זהו רמקול בעל יחידת מיד בקוטר שבעה אינטש הממוקמת בין שתי יחידות בס ועשויה משילוב של תצורת חלת דבש עם חומרים המקשיחים ומשמרים את היחידה. יחידת הטוויטר הינה קואקסיאלית וממוקמת במרכז יחידת המידבס בקוטר 1 אינטש, מעליה ומתחתיה ניתן למצוא שתי יחידות בס אקטיביות (מוגברות) בקוטר שמונה אינטש. בחלקו האחורי התחתון של הרמקול ניתן למצוא את יציאות המידבס הפסיבי, מגבר האחראי על הנעת שתי יחידות הבס, פוטנציומטר המאפשר הגברה והנמכה של עוצמת יחידות הבס בלבד וכמובן, שקע "קומקום" להזנת החשמל למגבר. נתוני הרמקול מספרים על עכבה משתנה שנעה בין 8 ל-4 אוהם, נצילות של 91.5 דציבלים, טויטר שנחתך ב-1,830 הרץ (נמוך יחסית) יחידת המידבס נחתכת ב-175 הרץ והיענות לתדר שנעה בין 38 הרץ ל-20 קילוהרץ שזה בהחלט נתון ראוי במיוחד כאשר הוא נמדד ב-0 דציבל. במילים אחרות, ה-38 הרץ קיים ונשמע היטב ברמקול הזה. כל זה בתוך תיבה ענקית במשקל של 42 קילו לכל רמקול.


מגבר יחידות הבס הוא מסוג מגבר טרנזיסטורי בעל הספק של 450 וואט חתוך ב-175 הרץ ומטה ולא ניתן לשינוי אך ניתן לשנות עוצמה בלבד בהתאמה של -+ 6 דציבלים, בעל מצב המתנה אשר מפעיל את עצמו אוטומטית ברגע שהוא מזהה אות ניכנס כאשר צריכת החשמל שלו במצב המתנה היא 0.3 וואט.

Cabasse Pacific 3 SA - רמקולים מצרפת במבחן
מבחן האזנה

אני פותח את הסקירה עם מוסיקת בלוז רוק קלה. neal black & the healer's power, זמר בלוז מדהים עם הקלטות נהדרות. השיר הראשון בתקליט מתחיל בגיטרה חשמלית ופסנתר שנשמעים כל כך טוב עד כאשר עוצמים את העיניים מרגישים אותם ממש בחדר. הרמקול הזה מציג נוכחות אנושית שקשה מאוד להתעלם ממנה. קולו הצרוד והעבה של הסולן נשמע מצוין. הבס עוצמתי וחזק, מאוזן ומוגדר ביותר. הבמה מרשימה במיוחד, גדולה, מסודרת וברורה בצורה שלא ניתן לתאר אותה במילים. כאמור, הכדור שבמרכז הרמקול הוא הקבאס "ריגה" המפורסם שזכה בשנה שעברה לתואר מוצר השנה בדיטאון וגם עכשיו הוא מצליח להציג את היתרונות האדירים שלו בכל הנוגע לבמה.
 
Venetian snares hospitality
מהירות ודינמיות הם שם המשחק בכל הנוגע למוסיקה אלקטרונית. את הריגה, שמהווה את יחידת המיד של הפסיפיק, אני מכיר היטב מביקורת שעשיתי בעבר. אז, לא הייתי בטוח שניתן בכלל לאתגר את היחידה הזו בגזרת תדרי האמצע. עכשיו אני בטוח שזה פשוט בלתי אפשרי ואפילו מוכן לחתום על כך. המהירות והמיידיות של היחידה הזו הן פשוט על גבול הבלתי נתפס. הבס הגבוה מכה בעוצמה, המגבר המובנה שולט בו כאילו אין כלל יחידה מאחוריו. האיזון טונאלי מדהים וגם בעוצמות גבוהות הרמקול אינו משנה את אופיו הנטרלי.

תזמורת סמפונית גדולה
Cabasse Pacific 3 SA - רמקולים מצרפת במבחןתזמורת שלמה, גדולה ותובענית מקבלת יופי של הצגה דרך רמקול זה, התחושה היא שככל שהמוסיקה מורכבת יותר הרמקול מרגיש יותר בבית. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra הוא כמובן קטע הרפרנס שמלווה אותי כבר תקופה ארוכה, הרמקול הזה ממש מאוהב בז'אנר הזה וזה מורגש בצליל. כלי קשת מוצגים בהפרדה מרשימה. יחידת המיד מהווה יתרון אדיר במבנה שלה משום שהיא "יורה" גם לצדדים וכך אנו מקבלים במה גדולה יותר מהממוצע ותלת מימדיות אותה רק רמקולים בודדים מצליחים להפיק. כלי נשיפה ממתכת ומעץ נשמעים נהדר. הפרופורציות בין הכינור לויולה ברורות במיוחד והרמקול הזה מצליח להציג זאת בקלות. הצ'לו גדול מהויולה אך יחד עם זאת אינו מתאר בס גדול או מודגש מידי, כלומר, הבס הטבעי של הצ'לו (למי שמכיר) הוא אינו עוצמתי ונמוך במיוחד מה שמדגים כי הקבאס הזה אינו מנפח כלים. להבדיל מהצ'לו הקונטרבס יורד כאן נמוך יותר אך עדיין באופן מוגדר מאוד ומעביר באופן מדוייק ניואנסים של התיבה שלו כאשר היא רועדת למשל, בעוד שאר הכלים מוגדרים היטב. כלי מתכת מוצגים בדיוק כפי שהם, מתכתיים, עם היבשושיות הטבעית שלהם ודינמיים בטירוף ולא תמצאו כאן צליל חלק או מתובל באופן מלאכותי. הוא מצליח לייצר את האוויר הבוקע מהשופר, את צליל הלחיצה על השסתומים ואת הגודל הנכון של הכלי.

הפרדת הצליל מצויינת גם בעוצמות נמוכות של "ששששש – ישנים בבית". במהלך המבחן, גיליתי עד כמה דומה אופיו של מגבר הנלסון פס שלי למגבר המובנה של יחידת הבס. אני חושב שהנלסון הוא אחד המגברים הטבים שיש ואם הם מתאימים זה אומר הרבה על המגבר המובנה של הפסיפיק. השילוב של הנלסון 350.5 והמגבר האחראי על יחידת הבס נשמע מדהים ושניהם מתגלים כבעלי אופי צליל דומה.

Jacques loussier the best of play bach
זהו אחד התקליטורים הטובים שיש לי. מעבר לאיכות ההקלטה המצויינת מדובר במוסיקה מקסימה אשר מעובדת באופן נהדר. דרך הרמקולים הללו ניתן להבין בקלות שגם במגרש הזה רמקולי ה- Cabasse מרגישים בהם בבית. הפסנתר נשמע מצוין, עם גוף, נטול צבע ודינמי ביותר. ניתן ממש לחוש את הצליל הבשרני של גוף העץ הכבד שלו. בנוסף לכך, הרמקול מצליח להעביר מצילות כפי שמצילות אמורות להישמע. מכה במרכז או בגדת המצילה מוצגות היטב ונשמעת משכנעת במיוחד. הקונטרבס נשמע לא פחות טוב. ניתן בקלות להבין את נגונו, להתרכז בניואנסים הקלים ביותר בגזרה הנמוכה בלי שום סימן או רמז למריחה. חשוב לציין שגם בעוצמות נמוכות ניתן להרגיש את הרזולוציה של הבס מה שמעיד על שליטה מעולה של המגבר המובנה על יחידות הבס והאיזון הכללי של הרמקול.

אחד הפרמטרים הבולטים ברמקולים הללו הוא הבימה שהם מציגים. להבדיל מהרבה רמקולים אחרים שמציגים בימה מעולה כאשר יושבים במרכז או במה טובה למדי כאשר זזים מקסימום כמה ס"מ לצדדים הרמקול הזה מסוגל להציג בימה ברורה וריאליסטית כמעט בכל מיקום שתשבו. הוא נעלם בחלל כאילו אין שם רמקול כלל. את אותם יתרונות קיבלתי בקבאס ריגה המדהים שהוא בעצם מהווה כאן, ברמקול הזה, את יחידת המיד והגבוהים ויתרונותיו בהחלט הופכים את הרמקולים הללו לאחד מהרמקולים עם יחידת המיד והגבוהים הכי טובים ששמעתי כאשר אני שם דגש רב על אופן פיזור הצליל.

קול אישה מרשים
eleftheria arvanitaki  בתקליט המדהים שלה meno ektos. מדובר בזמרת מדהימה עם נוכחות קולית מדהימה. עם קול נמוך ובשרני ומעט צרידות כיאה לז'נאר היווני הנשי. והרמקול הזה מציג זאת בקלות. עם פרטים וניואנסים שרק רמקולים יקרים ואיכותיים כאלה יודעים להציג וכמובן במה מדהימה, קולות זמרי הליווי נשמעים מעולה ניתן לספור כמה מהם עמדו מאחורי הזמרת בזכות הפרדת הצלילים המרשימה.
כך גם כלי הנגינה המלווים את היצירה. אני מוצא שהרמקול הזה ממחיש היטב את גודל הכלים, עם פרופורציות נכונות בניהם כך שכל כלי מוצג באופן משכנע ביותר. גם כאן אני מגלה את המהירות האדירה של הרמקול בהצגת כלי הקשה. ניתן לשמוע את יד המתופף פוגשת את עור התוף וניתן בהחלט למקם את כל ההרכב המוסיקלי והקולי במרחב הבמה.

Cabasse Pacific 3 SA - רמקולים מצרפת במבחן
Red Hot Chili Peppers
כאן, נבחר התקליטור Blood Sugar Sex Magic בהוצאה יפנית.
הגיטרה פותחת את השיר והיא בהחלט נשמעת מעולה. מאוד טבעית, מאוד נכונה וכמובן בגודל הנכון. לא ציפיתי לפחות מיחידת המידבס הנפלאה שלו שמציגה כלים אקוסטים בצורה נפלאה. הסולן מצטרף והוא ממוקם במרכז, בגובה עמידה עם נוכחות אנושית כמעט בלתי נתפסת. בהמשך השיר, מצטרף סולו גיטרה חשמלית והצליל בעל משקל אדיר, נוכחות מרשימה ואיזון טונאלי מדהים שלא מאפשר לרמקול לצעוק או להישמע חריף בשום מצב ובאף עוצמה. גם כאן אני מתלהב מהתוצאה.

מכאן אני עובר לגזרת הרוק הקשה יותר. או כפי שנהוג להגיד "רוק כבד". בשלב הזה, אין לי חשש כלל. וגם הז'אנר הכבד במיוחד, מתנגן דרכו בקלות יתרה שלא משאירה מקום לספק. זהו אחד מהרמקולים הכי וורסטילים שנתקלתי בהם עד היום והוא עושה הכל מצוין. ואת זה קשה מאוד למצוא. יחידת המיד שלו הזכירה לי יחידות קרמיות, היא מהירה ומדויקת באופן שקשה מאוד שלא להתפעל ממנה. dream theater scenes from a memory הוא תקליט מדהים ומוקלט מצוין ביחס לתקליטי רוק שאני מכיר. זו בין הפעמים הבודדות שאני מאזין לתקליט כולו שלא ברמקולים שלי, מבלי להתעייף, בלי שהרמקול יגלה חריפות או בהירות. להיפך, יחידת הטוויטר של הרמקול הזה מאוזנת להפליא ביחס לאשר ספקטרום התדרים. הרמקול דינמי מאוד, מצליח להציג את כל הלהקה ה-"אלימה" מבעד לשירה באופן מרשים ביותר. הוא פותח במה מרשימה, עמוקה, ברורה ומוגדרת מאוד. הרמקול הזה מצליח לנגן רוק כבד מרשים מאוד.

Cabasse Pacific 3 SA - רמקולים מצרפת במבחן
נקודות ציון

מיקומים
הרמקול הזה בנוי בתצורה סגורה. כלומר, אין פורטים. זה עדיין לא אומר שלהצמידו לקיר אחורי יהיה חכם אך הוא פחות רגיש למיקומים ביחס לגודלו. יחידת המיד המדהימה מצליחה לייצר במה אדירה כך שהטייה פנימה או העמדה ישרה שלה הינה כמעט חסרת משמעות. הרמקול הזה יציג במה אדירה בכל תנאי כמעט.

התאמה לחללים
Cabasse Pacific 3 SA - רמקולים מצרפת במבחןרמקול גדול דורש חלל בהתאם. בחלל שלי, שהוא לא גדול במיוחד אך לא קטן (4 על 4.20 מטרים) הרמקול הזה, שהוא גדול  מהרמקול האישי שלי הסתדר היטב אך היתה תחושה שחלל קטן יותר לא יעשה עימו חסד. כלומר, החלל הזה הוא הגבול שלו ורצוי לא פחות מכך.

איך להגביר
הרמקולים של היצרנית הזו נעשים קלים יותר להנעה ככל שאנו עולים במדרגות הדגמים. הרמקול הספציפי הזה קל מאוד להנעה על הנייר אך מנסיוני עם היצרנית הם עדיין אוהבים כוח. היתרון הוא שהדגם הזה מגביר את עצמו בגזרה הנמוכה וניתן להגביר את יחידת המיד שלו עם כמה וואטים בודדים. התוצאה עם מגבר חזק ומעודן כמו שלי התאימה לו מאוד. מנסיוני עם קבאס למרות שחלק מהגולשים כנראה לא יסכימו עימי מגברים טרנזיסטורים איכותיים עדיפים או מגברי מנורות חזקים וגדולים

סיכום

זהו, היה ארוך וחוויתי, רמקול זה אינו מיועד לחובב המתחיל אך אני משער שאם יאזין לו מבלי לחפש רק רושם בצליל הוא יגלה שאת המהירות, האנרגיה והכוח הבלתי יאומן שאותם לא שומעים כל יום.

העיצוב אומנם יהיה שנוי במחלוקת בגלל ה"עין" הבולטת ממרכז הרמקולים אך הגריל מעדן את המראה הזה (העדפתי להשאירו עם ה"עין בחוץ" שכן לטעמי הוא מרשים ביותר ללא הגריל ומוזר דווקא כאשר הוא מורכב). יחד עם זאת, הגריל פוגע מעט בתחום התדרים הגבוה שכן הוא עשוי אומנם מבד אקוסטי אך הוא עבה למדי.

העיצוב הייטקי ומודרני במיוחד אך הצליל הוא משהו אחר. לא, זה לא וינטג' אשר בחלק נכבד מהמקרים הינו איטי ו-"צבוע" אך כן יש משהו נוסטלגי בצליל שלו והוא משולב עם תוספת מהירות ומיקרו דינמיות. הפרטים הבוקעים ממנו משאירים אותי ללא מילים. קשה למצוא חסרונות בצליל שהרמקול הזה מפיק, קשה להתעלם מהצורה שלו, קשה גם להרים את המפלצת הענקית הזו וקשה עוד יותר להיפרד ממנו. הרמקול הזה הוא אחד הרמקולים הטובים שיצא לי לשמוע ואני חושב שחובתו של כל חובב אודיו, גם אם הוא לא מחפש רמקולים, הוא לשמוע את היצירה הזו בתנאים טובים על אלקטרוניקה מתאימה. הרמקול הזה בהחלט השאיר בי חותם!

מחיר: 110,000 ש"ח לקבאס פסיפיק SA3 כאשר הדגם מרמז על כך שהוא עם בס אקטיבי (מוגבר) ניתן לרכוש אותו ללא מגבר (דגם 3) מה שיוזיל כמובן את המחיר.

אחריות ושירות: עלית אודיו / אחוזת הסטריאו.


מערכת הבדיקה

רמקולים להשוואה - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
מעמד נפרד מהגוף לזרוע - diy podarm
ראש - ORTOFON cadenza red
GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום