הרמן קרדון HK980 - מגבר סטריאו משולב במבחן

ליאור קורן
19-09-2011 14:00

מגבר הסטריאו של Harman Kardon, מציע לחובב 80 וואט לצד, יחידת קדם מגבר לפטיפון וצליל מוזיקלי ומהנה בסגנונות כמו ג'אז, פופ ורוק. נמר לוי האזין וכתב. ביקורת.

Harman-kardon הינה אחת מיצרנות האודיו הוותיקות והמוכרות שקיימות, שורשיה נטועים עוד בתקופת המנורות וחלק מדגמי החברה הפכו למוצרי אודיו קלאסיים מוערכים ביותר עד היום.

בשנים האחרונות התמקדה היצרנית בעיקר בתחום הקולנוע הביתי. לאחרונה, נחתו בישראל דגמי הסטריאו החדשים ואנו החלטנו כי הגיע הזמן לתהות על קנקנם ולבחון האם הרמן עדיין יודעת לייצר מוצרי אודיו דו ערוצי איכותיים.


בעת האחרונה, כמה וכמה יצרניות גדולות בתחום השקיעו בתחום הטכנולוגי רבות והטמיעו תכונות חדשות רבות במוצרי החברה, בעודן מתרחקות מתחום האודיו הדו ערוצי הקלאסי. אבל, מסתבר כי לאחרונה, יש מגמה של שימור "הליבה הקלאסית" והשקת קוי מוצרים חדשים ממוקדי "דו ערוצי טהור", ללא מעבדי וידאו ואינספור מעגלי עיבוד אותות.

המוצר הבא אותו אבחן הינו HK980 של חברת הרמן קרדון, הוא בנוי על שלדת סדרת הרסיברים לקולנוע ביתי רק שתוכנה האלקטרוני שונה לחלוטין. במקום 5.1 ערוצים ויותר מדובר במגבר סטריאו דו ערוצי קלאסי בעל שנאי טרודיאלי  High-current בודד אך כבד למדי. מלפנים, בצד ימין ממוקם בורר העוצמה החדש והמואר שמייצג את המוצרים של הרמן בשנים האחרונות והוא, לפי דעתי, מרגיש זול ופשוט אך כאשר החשכה יורדת מגלים כמה הוא מוסיף ברמה העיצובית למוצר. המוצר הזה נראה מדהים בחושך אבל כמו רסיבר קולנוע ביתי רגיל כשהוא מוצג באור. לכן, כשאתם מזמינים חבר להשוויץ במוצר רצוי בהחלט שתעשו זאת בתאורה חלשה ורומנטית. יעילות השווצה מובטחת!


ברמה הטכנית, המגבר מספק 80 וואט לערוץ ב-8  אוהם (בין 20Hz-20kHz) ומסוגל לספק כוח דינמי עד לרמה של 1 אוהם. נתון יחס אות לרעש עומד על 95 דציבל בכניסות ה-line שזה יחסית לא רע כלל, ו-75 דציבל בכניסת הפונו שזה מעט נמוך מהמקובל.

Harman Kardon HK 980, ביקורת על מגבר
Harman Kardon HK 980 במבחן!

אני פותח את הביקורת עם אתגר סדרתי שמכניע בדרך כלל מוצרים זולים יחסית – שיחזור של תזמורת סימפונית גדולה וכלי נגינה אקוסטים בכלל. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. מתנגן והיצירה נפתחת עם מלוא התזמורת הסמפונית הגדולה. המגבר מגלה כאן שליטה לא רעה בכלל, אפילו טובה בהחלט למחירו. הפרדת הכלים מעט לוקה בחסר, הפרופורציה בין הכלים טובה, והצליל מפורט למדי.  בכלים בודדים אני מאזין לחליל הפיקולו שנשמע מעט בהיר מעבר לחריפות הטבעית שלו אך לא במידה שמציגה צליל חריף מידי. המגבר מצליח לשמור על איזון טונאלי ראוי גם בעוצמות גבוהות. מכאן אני מתרכז בכינור ובויולה ומגלה כי כאשר אין לחץ אדיר על המגבר הוא מצליח להציג פרופורציות טובות מאוד בין הכלים. בכלי נשיפה ממתכת הצליל מנומס מידי ולא חושף לי את המתכתיות של הכלי ואת וויברציות האוויר הבוקעות ממנו. מאידך, המגבר כן מציג איזון טונאלי מצוין ומגלה בקלות את מיקום הכלים על הבמה הרחבה והעמוקה שהוא מציג.

Dire Straits-On Every Streetבמוסיקת רוק קלה אני ממש נהנה ממנו, כאשר Dire Straits-On Every Street מוגש היטב דרך המגבר הזה. הוא מצליח להציג את העומק שבקולו של הסולן, את הרכות שבגיטרה שלו ויחד עם זאת חושף פרטים רבים בשיר. המגבר מגלה דינמיות מעולה בחלקים המתפרצים שבשיר במיוחד כאשר התופים מצטרפים להרכב המוסיקלי. גם כאן, כמו במוסיקה קלאסית, הוא מציג במה מרשימה בהחלט ואף מפתיעה ביחס למחירו.

במוסיקת רוק קשה, מגבר ההרמן מגלה כמה יתרונות מפתיעים וכמה חסרונות. היתרונות מתמקדים במהירות והדינמיות של המגבר, באנרגיה שבוקעת מהגיטרה החשמלית ובמכות התופים הברורות. החסרון מגיע כאשר מצטרפת שירה והמגבר נותן במה לשירה שהינה קצת על חשבון שאר הכלים.

Harman Kardon HK 980, ביקורת על מגבר
כפי שמקובל במוצרים בסדר גודל דומה של מחיר, ההנאה מגיעה בעיקר במוסיקה קלה יותר (רוק קלאסי, קאמרי, ג'אז) שם מצליח ה- HK980 להציג מהירות ומיידיות מרשימה בהחלט ביחס למחירו.

ג'אז ואתגר אלקטרוני

בגזרת הג'אז אני בוחר ב-jacques loussier the best of play bach שמהווה גם הוא רפרנס מצוין בזכות איכות ההקלטה המרשימה והעיבוד היפה בכלל. מדובר ביצירות קלאסיות בעיבוד ג'אז שמשלב פסנתר, תופים וקונטרבס. במילים אחרות – טריו. אני מוצא את הפסנתר מאוד טבעי, בגודל מרשים אם כי חסר לי מעט גוף, המגבר חושף בקלות כי מדובר בכלי נגינה מעץ והוא מציג את הניואנסים הקטנים שנובעים מההקשה על קלידי העץ שבפסנתר.
Harman Kardon HK 980, ביקורת על מגברהקונטרבס נשמע מעולה בעוצמה גבוהה ובינונית אך לוקה בחסר בעוצמות נמוכות. עדיין הקונטרבס נשמע אך חסרה רזולוציה ושליטה בעוצמות נמוכות. התופים נשמעים נהדר, ניתן להבחין בין מכה בגדת המצילה לבין מכה במרכזה. התחום הגבוה מציג פרטים, צליל מלא ועשיר מוצג גם בתחום המיד והמיד הנמוך. התוצאה בסך הכל טובה מאוד ובהחלט משביעת רצון.

מוסיקה אלקטרונית מהווה אתגר גדול נוסף עבור מגברים מהסוג הזה. מוסיקה אלקטרונית דורשת מהמגבר מהירות, דינמיות וזמן התאוששות אפסי. זה משום שהיא בנויה משלל צלילים מהירים שחוזרים על עצמם במהירות אדירה. על המגבר להציג כל צליל וצליל בכל ספקטרום התדרים מבלי לפספס דבר. במקרה הזה התקליט venetian snares hospitality שמהווה את קטע הבחינה האולטימטיבי לז'אנר הזה, הוא אתגר אמיתי למגבר והמגבר, מציג את זה כאתגר אך מצליח לצאת צדיק. הכוונה היא שאת הפרמטר החשוב ביותר במוסיקה אלקטרונית הוא לא מפספס. הפרמטר הזה נקרא "אנרגיה". הכוונה היא שמעבר לדינמיות והמהירות של המגבר הוא מצליח להעביר את היצירה באיזון מדהים ומפתיע בהתחשב שהיה קצת קשה לו להעביר שירה מבעד לשלל הכלים האלימים במוסיקת רוק כבד. מאידך, חסרים לי מעט פרטים בגזרה הנמוכה של התדרים, כך שמכות תוף הרגל האלקטרוני המהירות, ניגון הבס המשתנה אינם מפורטים ומופרדים מספיק. למרות זאת, אני מוצא את התוצאה כטובה משום שבעוצמות גבוהות או בינוניות פלוס המגבר כן מצליח להעביר זאת.

Harman Kardon HK 980, ביקורת על מגבר
נקודות ציון

מגבר פונו (פטיפון)
מפתיע כאן במיוחד. לא ציפיתי לאיכויות הללו. מדובר במגבר פונו שתומך בראשי mm ובחנתי אותו על ראש גראדו מסדרת הזהב. הוא בהחלט מציג דינמיות ניפלאה, מהירות ומיידיות מרשימה במיוחד והפרדת כלים טובה מאוד. מגבר הפונו של ה-980 בהחלט יספק את האודיופיל המתחיל חובב הויניל.

העמדה
מדף יעודי לרכיבי אודיו סחט ממנו עוד קצת פרטים ואווריריות. לא חובה, הוא נשמע מצוין גם על מזנון טלוויזיה רגיל.

חום
כמו הרוב המוחלט של המגברים הטרנזיסטורים, גם הוא מתחמם. רצוי ומומלץ למקום אותו באיזור מאוורר.

חשמל
יש בדגם זה כבל מובנה. אין אפשרות לשדרג אלא בעזרת טכנאי מורשה (לשיקולכם ובאחריותכם בלבד) וכמובן שאתם מסתכנים בכך שלא תהיה אחריות חברה למוצר.

שלט רחוק
שולט גם על נגן התקליטורים של החברה. בנוי מפלסטיק שמרגיש איכותי והנדסת האנוש, כיאה ליצרנית אודיו מנוסה כמו זו, היא בהחלט לא מפתיעה אותי. קל לתפעל את השלט הזה על עיוור. הוא נוח וארגונומי ביותר ואיכות הקליטה אדירה. לא צריך לכוון והוא קולט בקלות.

Harman Kardon HK 980, ביקורת על מגבר
סיכום

מדובר במגבר סטריאו המשקף היטב את מחירו לא פחות ואולי קצת יותר. כלומר, איכות הצליל שלו טובה מאוד. הוא מפורט, מאוזן ודינמי. נתוניו מספרים על מגבר גיבור ושרירי. ובפועל הוא מתגלה כאחד שאומנם יניע כל רמקול בינוני ממוצע אך עלול להתקשות עם רמקולים בעלי עכבה מאתגרת או נצילות נמוכה.
מאידך, הלקוח של המגבר הזה, ברוב המוחלט של המקרים, יבחר ברמקולים שאינם דורשים כוח קיצוני מה שיביא את המגבר להציג את היתרונות שלו במוסיקת ג'אז רכה, קלאסי קל ומוסיקת רוק פופולרית.
בשורה תחתונה, אל חבילת התכונות של ה- HK980 הצטרף גוון צליל אותו אהבתי, למרות שהוא לא מושלם יש בו משהו מיוחד, משהו שגרם לי לרצות להאזין למוסיקה ובכך הגשים את יעודו.

מחיר: 3,990 ש"ח
אחריות: ניופאן

תודה לחנות אודיו קונספט על השאלת המוצר לסקירה.

מעבר לתגובות בפורום