Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה

ליאור קורן
14-09-2011 22:00

התקנו את חלונות 8 החדשה על המחשב וחזרנו עם רשמים. מיקרוסופט מביאה עימה ממשק רענן שמתאים לשימוש בטאבלטים ומחשבים שולחניים ומבצעת גם שיפורים בליבת המערכת.

גרסת הצצה מוקדמת

Windows 8: היא כבר כאן, אבל רק להצצה חפוזה ולא ביקורת מלאה, חושפת את הפוטנציאל אבל לא נותנת הכל, מראה טפח, אבל מכסה טפחיים (שעדיין לא הושלמו). האם גרסת ההצצה (Preview) תגלה מספיק?

לאחר שהורדנו את קבצי מערכת ההפעלה הבאה של מיקרוסופט מאתר החברה (2.8GB לגרסת 32 ביט), צרבנו אותם על דיסק DVD ויצרנו מחיצה על הדיסק הקשיח במחשב. תהליך התקנה ראשוני ארך כרבע שעה, אח"כ הגיע שלב הגדרות (שמתחיל בחיבור לרשת אלחוטית שמהווה משאב חיוני עבור המכשירים החדשים) ואז נותרו עוד מספר דקות לסיום התהליך.

גם על מחשבים חלשים
מיקרוסופט הצהירה כי דרישות החומרה להתקנת חלונות 8 הפכו לפחות תובעניות מאשר בעבר ולכן בחרנו להתקינה על מחשב נטבוק צנוע, עם מעבד אינטל אטום N280 במהירות 1.66GHz וזיכרון RAM בגודל 1GB בלבד.


המסך עולה והצצה על מסך הבית מגלה כי מיקרוסופט התאימה סוף סוף את התצוגה לכזו של מסך רחב, שהפך להיות הסטנדרט השולט בתחום. מסך הבית נגלל בצורה אופקית - לימין ושמאל ולא מעלה - מטה, תנועה לה התרגלנו בעבר.


Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה
מטרו – מסך הבית החדש


מסך הבית החדש, אותו מכנה מיקרוסופט בשם "מטרו" מציג ממשק קוביות, כל אחת מהן מייצגת ישום שונה (מזג אויר, טוויטר וכו') או קיצור דרך לעזר חשוב במערכת (כמו תפריט הגדרות או סייר הקבצים). בלחיצה ימנית בעכבר, ניתן להגדיל או להקטין את הקוביות (בשני גדלים קבועים) וכך לצופף יותר מהן על אותו שטח מסך, ניתן גם לגרור אותן ולסדר כראות עיננו. בנוסף, אפשר להעלים אפליקציות מהמסך או להסירן לגמרי מהמחשב. ביצוע השינויים הינו קל ופשוט ומאפשר ליצור מסך בית שימושי שאינו דורש צלילה אל תוך נבכי המערכת בשימוש יום יומי.


Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה
שולחן מאחורי הקלעים

שולחן העבודה (Desktop) אותו למדנו להכיר ממערכות ההפעלה הקודמות של החברה, עבר למסתור – מאחורי ה-"מטרו" והוא נגיש דרך אחת מקוביות אלו. אם תרצו לעבור לאותו שולחן עבודה מוכר, אזי לחיצה על לוגו "חלונות" בפינה שמאלית תחתונה של המסך, תעביר בין שולחן העבודה לבין מסך הבית "מטרו".

לאחר מסע הכרות בן מספר שעות עם המערכת, הרעיון שעומד בבסיס חלונות 8 מזכיר את אותה מעטפת גרפית אשר יצרניות סמרטפונים פתחו בעבר בכדי להסתיר את ממשק Windows Mobile שלא הצטיין בידידותיות, כעת, זה נהוג גם בעולם האנדרואיד ונראה שגם מיקרוסופט אימצה את אותו עיקרון.


ומה קורה כאשר מגיעים אל מאחורי מסך הבית, לשולחן העבודה? חלק לא קטן מאופן התפעול כאן יהיה מוכר מאוד עבור משתמשי חלונות 7, לוח הבקרה זהה במראהו וגם תוכנות כמו ה- Photo Viewer המוכרת וה- Word Pad למשל.


בזמן עבודה עם ה- Desktop, זה ענין קצת מבלבל ללחוץ על אייקון ה- Start משום שהוא אינו מעלה את תפריטי התוכניות והגדרות אליהם התרגלנו, אלא מעביר בין שולחן העבודה לבין מסך הבית. אם תרצו בכל זאת לעבוד עם תפריט תוכניות, תוכלו לבחור בהצגת קיצור דרך על שורת המשימות שיציג את התפריטים המוכרים, אבל נראה כי מיקרוסופט מעדיפה, כי תצרו קיצור דרך לתוכניות החשובות על מסך הבית החדש.


Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה
מידע גרפי על פעולת המערכת

לאחר ההתקנה, אם המערכת אינה מכירה כראוי בהתקני חומרה במחשב שלכם, ניתן להשתמש גם בדרייברים של חלונות 7 (אם כי ענין זה עלול להשתנות בין מפרט אחד לאחר).

אז המראה של "מאחורי הקלעים" נראה בשלב זה דומה מאוד לחלונות גרסה 7, אבל נראה כי מיקרוסופט בצעה מספר שינויים בליבת המערכת, כמו למשל חלונית המשימות אשר מציגה באופן מפורט את כמות המשאבים אותם נוטלת כל אפלקציה או תוכנית, הן מבחינת כוח עיבוד, כמות זיכרון, נפח דיסק ורוחב פס ברשת. הצגת הגרפים נהירה וברורה בזמן אמת ומספקת מידע יעיל וגם מידע על צריכת המשאבים של אפליקציות.


Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה
סייר הקבצים המוכר, מופיע כאן עם שורת סמלולים עבור פעולות נפוצות כמו העתקה, העברה, שינוי שם, "פתח עם..." (רשימה של תוכנות מתאימות), אפשרות מהירה לבחירת קבצים ועוד. יש גם מספר לשוניות, כל אחת מהן מאגדת מספר קיצורי דרך עבור פעולות כמו שיתוף וארגון.


Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה
בזמן העברת קבצים, ניתן לראות את ההתקדמות וקצב ההעברה עם גרף מפורט, נראה נחמד. ניתן לבצע גם השהיה Pause ולהמשיך בהעברה אחר כך.


Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה
מקלדת מגע רב לשונית


היות והמערכת החדשה, מיועדת במקור לשימוש גם עבור טאבלטים או מכשירים אחרים בעלי מסך מגע, ניתן להוסיף קיצור דרך למקלדת וירטואלית בשורת המשימות.

כאשר המקלדת הנבחרת הינה אנגלית, היא תדמה בצורתה לאלו המגיעות בטאבלטים, עם לחצני מגע גדולים למדי ונוחים, קיצורי דרך למקלדת נומרית וגם מקלדת סמיילים והיא תופיע תמיד מעל שאר התצוגות במסך.

Windows 8 – מקלדת מגע
אך כאשר מבקשים לעבור לעברית, תופיע מקלדת בסידור דומה לזה של מקלדת מחשב, עם הרבה יותר לחצנים (כולל שורת ספרות עליונה) וכיתוב אותיות עברי אנגלי, מה שהופך את הענין לצפוף הרבה יותר ונקווה כי ישתנה בגרסה הסופית.


Windows 8 – מקלדת עברית
חיפוש ושיתוף

בגרסה החדשה, שמה מיקרוסופט דגש על חיפוש "רב תחומי" וגם שיתוף במובן רחב יותר. לשונית חיפוש יעודית, מאפשרת באינטרנט או ביישומים השונים שהותקנו על המחשב. בנוסף, שיתוף התכנים קיבל משמעות רחבה, מלבד שיתוף קבצים רגילים, ניתן לעשות זאת אפילו עם צילום מסך למשל שביצעתם שישלח באופן ישיר לחברים דרך אפליקציות חברתיות.

אפליקציות

זהו אחד הנושאים המסקרנים ביותר כעת, אבל, מלבד קיצורי דרך ואפליקציות "דמה", לא ניתן עדיין להתרשם באופן מעמיק יותר בנושא זה וחבל. חלק מהקוביות הצבעוניות במסך הבית האסטטי לא פעילות ורק כאשר מתקינים תוכנה חדשה ניתן ליצור עבורה קיצור דרך פעיל. נראה כי מיקרוסופט משנה את הז'רגון, למשל, כאשר מנסים לנגן קובץ וידאו בלתי מוכר עבור נגן המדיה עולה חלון ששואל האם לחפש את האפליקציה המתאימה ולא את הקודק החסר כפי שהיה נהוג בעבר.

חלונות 8 - הצגת עומסי מעבד
מערכת ההפעלה מגיעה עם דפדפן אקספלורר 10 שבשלב הזה כל מה שיש לי לומר עליו שהוא מציג כל מיני באגים בחלק מהאתרים ועדיין מכביד על המחשב עם כל אנימציות הפלאש והבאנרים הקופצים.


זריזה?

כאמור, המערכת הותקנה על מחשב נטבוק חלש יחסית, היא תפקדה כיאות, אם כי לאחר פתיחה של מספר אפליקציות (במיוחד כאשר היה מדובר על מספר חלונות דפדפנים במקביל) הורגשה ירידה לא קטנה בביצועים. זמן עליה: מרגע חלוף מסך ה- BOOT  במחשב ועד להופעת דף הבית עם בקשה לסיסמה עברו כ- 11 שניות. לאחר הכנסת סיסמת משתמש, עוברות עוד כ- 5 שניות עד להופעת מסך הבית וזה מרגיש זריז למדי.

Windows 8 – הצצה ראשונה למערכת חלונות החדשה
מערכת אחת – ממשק כפול


חלונות 8 החדשה, מגיעה עם ממשק והתאמה לשוק / תחום כפול: מסך ה- "מטרו" מתאים למסכי מגע ולעומתו, שולחן העבודה המוכר יתאים למחשבים בתצורה מסורתית. הסידור מרגיש כממשק מעטפת שנבנה סביב ליבת חלונות המוכרת שהפכה להיות יעילה ומתוחכמת יותר. ההפעלה (לפחות בגרסת ההצצה שהינה "רזה" יחסית) זריזה והמעבר בין שני הממשקים היה מהיר, גם על המחשב החלש.


נראה כי מיקרוסופט שואפת שהמשתמשים יפעילו את האפליקציות השונות מתוך אותו מסך בית חדש, מבלי שיצטרכו לפגוש שוב בליבת המערכת המוכרת. בתור גרסת הדגמה, אפשר להגדיר אותה כ-"חביבה ומסקרנת" אך עדיין נותר לראות כיצד יתפקד בפועל מערך האפליקציות כאשר יהפוך לפעיל ומלא תוכן.

מעבר לתגובות בפורום