צילום HDR – האם מדובר באומנות או נאמנות למציאות?

אלי כרמי
11-09-2011 06:15

האם תיקון טווח דינאמי בתמונה לאחר הצילום הינו דבר מחויב המציאות, או שכבר לא מדובר בצילום אלא בעיבוד אומנותי מלאכותי לגמרי? מדריך.


HDR הפך למונח שגור למדי בעולם הצילום, לאחרונה, אף ראינו מספר דגמי מצלמות שמגיע עם תכונה זו כשהיא מוטמעת בתפריטים, מה שחוסך שימוש בתוכנת עריכת תמונות "חיצונית".

מאחורי HDR עומדות שתי מטרות, האחת הינה יעול הטווח הדינמי בתמונה תוך עקיפת מגבלת חיישן המצלמה והשניה הינה הקניית מראה אומנותי ובלתי שגרתי לתמונה המצולמת.

טווח דינאמי מוגבל

גם בעידן המודרני, בו נעשה שימוש בחיישנים מתקדמים בתוך גוף מצלמות דיגיטליות, מתברר כי העין האנושית הינה עדיין הרבה יותר מוצלחת מכל מצלמה ומסוגלת לקלוט טווח דינאמי רחב בהרבה.

טווח דינמי, פירושו הוא היכולת לקלוט מידע "בהיר" או "כהה" בכפיפה - בו זמנית באותה התמונה,
כאשר חיישן המצלמה קולט תמונה בה נמצאת דמות כהה (שניצבת בצל) על רקע בהיר של שמיים החיישן לא מסוגל לקלוט את כל הנתונים הן ברקע הבהיר (כמו עננים בהירים) של השמיים כמו גם את כל הפרטים בחלק החשוך בתמונה (הבעת הפנים למשל בדמות הכהה) – כך אנו חוזים במגבלה הטווח הדינאמי של החיישן.

השיטה המקובלת להתמודד עם מגבלה זו היא הגדרת המצלמה לספק יותר פרטים ברקע הבהיר על ידי קיצור זמן החשיפה למשל , מה שמביא לתצוגת תמונה כהה יותר, אבל במקרה זה הדמות הכהה תהפוך להיות כהה עוד יותר וללא פרטים. אפשר לנסות גם את ההפך ולהבהיר את הדמות הכהה - כך נקבל יותר פירוט בתוכה, אבל אז הרקע הבהיר יהפוך להיות בהיר מדי ולא נקבל בו פרטים – מה שמכונה "שרוף".  

צילום HDR
טווח דינאמי מוגדל
אז מה אנו מבקשים לקבל כאן? לקבל כל המידע באזורים החשוכים (הדמות במקרה שלנו) – כלומר, הם צריכים להראות בהירים באופן נאמן למציאות, מצד שני, נבקש להכהות את רקע (השמיים במקרה שלנו) וכך נוכל לקבל יותר פרטים בכל איזור התמונה. בפועל, אנחנו מבקשים להגדיל את הטווח הדינאמי – מה שמכונה באנגלית High Dynamic Range  או ראשי תיבות: HDR.

צילום HDR
איך זה עובד

הטכניקה של HDR דורשת לצלם את אותה תמונה בדיוק לפחות שלוש פעמים, פעם אחת עם חשיפה רגילה (אותה חשיפה בה אנו בוחרים כמתאימה עבור אותה סיטואציה), אך אליה יצטרפו שתיים נוספות: אחת עם חשיפת יתר ואחת עם חשיפת חסר. ישנה גם אפשרות לצלם יותר תמונות עם חשיפות נוספות.

לאחר מכן, יש להשתמש בתוכנה לעיבוד HDR, זו מקבלת את התמונה עם החשיפות השונות ומייצרת תמונה אחת אשר מהווה שילוב כל התמונות. התוכנה יודעת ליטול את ה"אזורים הטובים" מכל תמונה (בעלי החשיפה המושלמת) ולשלבם לתמונה אחת שמציגה פרטים רבים הן באזורים הכהים והן ב אזורים הבהירים. בעזרת התכנה ניתן לכוון את כמות התיקון וישנה גם אפשרות להציג רמת תיקון מוקצנת של HDR בה הצילום מתקבל כסוג של ציור.

ומה אם צילמנו תמונה אחת?
יש תוכנות שמסוגלות לבצע אפקט של HDR גם מתמונה בודדת. יש שיגידו שזה לא ממש HDR, אבל זה יכול לעזור בתיקון תמונות במקרים בהם יש צילום אחד בלבד.
כאן, לא מדובר באמת באפקט HDR מלא, משום שהמידע המלא אינו קיים (כפי שקורה כאשר מצלמים שלוש תמונות) ולכן מה שעושה התוכנה הוא "להגביר" את האותות / פרטים שמגיעים מהחלקים הכהים ולהחשיך את החלקים הבהירים ובכך ממצה חלק מהמידע שעדיין נמצא שם.
 
לייצב, לייצב, לייצב
חשוב להבין כי כדי לקבל שלוש תמונות זהות של אותו צילום צריך להתכונן מראש, מה שדורש שימוש בחצובה כדי למנוע רעידות וטשטוש או שיווצר שוני בזוית צילום של אחת מהתמונות. כפי שציינו בתחילת המאמר, מצלמות מתקדמות כוללות מצב צילום אוטומטי של HDR, כלומר שלוש תמונות (או יותר) בחשיפות שונות, אבל גם כאן, עדיין נשאר הצורך לייצב את המצלמה בזמן שהיא מצלמת תמונות אלו.

צילום HDR
תוכנות עיבוד תמונה
צלמים מתקדמים מבצעים עיבוד ידני בתוכנת פוטושופ, עם תוסף יעודי של HDR עבורה, או תוכנות מתקדמות אחרות כדי לבצע את האפקט ברמה גבוהה, כמובן שיש תוכנות HDR חינמיות אך פחות חזקות בדרך כלל, כמה מהן ניתן למצוא בקישור הזה:
https://www.techsupportalert.com/best-free-high-dynamic-range-hdr-software.htm

למרות שטכניקת צילום זו זו דורשת בדרך כלל חצובה או שימוש בבסיס מייצב וצורך בעיבוד לאחר הצילום, מסתבר כי ישנם מעריצים רבים ל-HDR וניתן למצוא מבחר קבוצות צילום שמשתפות תמונות כאלו ברשת, לדוגמא באתר השיתוף הגדול פליקר: https://www.flickr.com/groups/hdr/pool/

צילום HDR
בעד ונגד

אוהדי ה- HDR טוענים שהם למעשה מתקנים את מגבלת חיישן המצלמה, ניתן לראות תמונות ברמות עיבוד שונות של האפקט, בחלקן קשה מאוד לזהות עדויות לעיבוד מלאכותי. חלק מחובבי הצילום מעדיפים תמונות HDR עם עיבוד כבד שהופך אותן לציור ממש.

מצד שני של המתרס, ישנם מתנגדים רבים לצורת הצילום הזאת בטענות שאומרות כי כבר לא מדובר בצילום מקורי אלא מדובר בעיבוד תמונה מוגזם עם שינוי ושיפוץ של המציאות. בנוסף, עבודת העיבוד אחרי הצילום היא שהופכת להיות חלק מרכזי בתמונה והצילום עצמו הופך להיות פחות חשוב, מה שאומר כי הטכניקה של הצלם נמדדת למעשה ביכולות שלו מול המחשב ולא מאחורי המצלמה.

ומה דעתכם, האם HDR מהווה עיבוד מוגזם או פיתרון ראוי לצילום מוצלח יותר?

מעבר לתגובות בפורום