תלת מימד אקטיבי, פאסיבי וללא משקפיים – טלוויזיות בתערוכת IFA

ליאור קורן, מדווח מברלין
04-09-2011 00:00

עם משקפיים או בלי, תלת המימד כבש כל חלקה טובה בתערוכת IFA, גם מבחר האפליקציות בטלוויזיות החכמות הולך וגדל, בד בבד עם הירידה במספר הוואטים (צריכת החשמל) של המסכים החדשים. סיכום החידושים.

עכשיו אפשר לומר בפה מלא: תלת המימד השתלט סופית על תחום הטלוויזיות, עדות לכך היה ניתן לראות בביתני תערוכת IFA 2011 גדלי המימדים כשהם מלאים במבקרים מרכיבי משקפיים בוהים במסכי טלוויזיה דקים מסוג LCD או פלזמה.

מה עוד ראינו? הגדלת מגוון התכנים של טלוויזיות חכמות ומסכים עם רזולוציה גבוהה מתקן HDTV הנוכחי.

מה לא ראינו? תצוגות בטכנולוגיות חדשות יותר מאשר LCD או פלזמה, אפילו ה- OLED הופיע לבקר רק כמסך של טאבלט בגודל 7.7 אינטש או בתור משקפיים.

כאורחים של חברת פיליפס בתערוכה, התוודענו בתחילה לדגמי החברה החדשים, בראשם דגמי ה- Cinema שמגיעים ביחס תמונה רחב ביותר של 21:9 (לעומת 16:9 במסכים רגילים).

רזולוציה או נוחות?

הקרב העיקרי שמתנהל כיום בתעשייה בין היצרניות השונות, מתרחש על ציר "אקטיבי מול פאסיבי", פיליפס שמגיעה במקום מארץ נייטרלית באופיה (הולנד) החליטה גם כאן לא לתפוס צד אחד אלא לבחור בשניהם.

אל דגמי החברה שמגיעים עם משקפיים אקטיביים, הצטרפו גם דגמים בעלי משקפיים פאסיביים, על השיטה הפאסיבית הסברנו כבר בסקירה על מסך LG וזה לא במקרה שהשיטה זהה משום שהפאנלים במסכי פיליפס מגיעים גם הם מאותו מקור. לדגמי השיטה האקטיבית קוראת פיליפס בשם Max 3D מכיוון שבשיטה זו, מקבלים תמונת תלת מימד ברזולוציית 1080p מלאה. לעומת זאת, השיטה הפאסיבית מכונה "Easy 3D" על שם הנוחות הגדולה יותר בשימוש במשקפיים שאינם מהבהבים או תלויים בסוללה פנימית, זאת בתמורה של הקרבת חצי מהרזולוציה.

טלוויזיות 21:9 של פיליפס עם תלת מימד
השיטה הפאסיבית מאפשרת גם שימושים נוספים, למשל הפעלת משחקים עבור שני שחקנים על אותו המסך – Dual Play, כאשר כל שחקן רואה תמונה שונה לגמרי. בתערוכה, למשל, הודגם מירוץ אופנועים וכל שחקן (שהרכיב משקפיים בעלי קיטוב אור שונה) ראה על המסך רק את המסלול שלו (בעוד מי שלא הרכיב משקפיים, ראה תמונה כפולה).

טלוויזיות 21:9 של פיליפס עם תלת מימד פאסיבי
מסך הדגל של החברה Cinema Gold 9706 מגיע עם מנגנון החלקת תנועה 1200Hz שנכון להיום הוא המהיר ביותר (מול המתחרים אשר מציגים 800Hz), בנוסף, פיליפס הציגה גם תכונה חדשה בתפריט ה- 3D אשר מאפשרת לצופה לכוון את העומק בתמונה ולקבוע איזה מה מידת העומק שתפריד בין העצמים השונים בתמונה, מה שיכול להתאים למשל לצופה שמרגיש שעיניו מתאמצות מדי בזמן צפיה בסרט.

ובינתיים, שאר היצרנים נלחמים זה בזה, כפי שקורה למשל בביתנים של פנסוניק וסמסונג אשר מפעילים הדגמות שמציגות את יתרון הרזולוציה בשיטת תלת מימד אקטיבי (בה הם משתמשים) לעומת הפאסיבי.

פנסוניק מציגה הבדלים בין תלת מימד אקטיבי ופאסיבי
בענין המשקפיים האקטיביים, כאן מגלות דווקא החברות השונות סולידריות מסוימת בכך שהן מצטרפות למיזם משותף עם חברת Xpand-D שאמור בסופו של דבר ליצור משקפיים אוניברסאליים שיתאימו לרוב דגמי היצרניות המובילות בשוק, כך שבעל מסך ממותג אחד, יוכל לצפות בעזרת המשקפיים שברשותו במסך מתוצרת אחרת.

תלת מימד ללא משקפיים

בשנים האחרונות, ראינו לא פעם ולא פעמיים אבי טיפוס של מסכים עם תלת מימד ללא משקפיים, שסבלו בעיקר מרזולוציה ירודה ומגבלה מהותית בזויות צפיה. השנה, נראה לראשונה גם אב טיפוס של פיליפס ביחס תמונה רחב 21:9, עם סמן בתחתית התמונה בדמות קו לבן אשר מבהיר לצופה כי הוא עומד בזוית הנכונה (פס אחד = נכון, שני פסים = כפילויות בתמונה).

אולם, החדשה המסעירה יותר בתחום היתה הכרזתה של חברת טושיבה על השקה מסחרית קרובה של מסך ה- ZL2, עם תלת מימד שאינו דורש שימוש במשקפיים (הצצה ראשונה בטושיבה ZL2). מסך זה מגיע ברזולוציית Quad Full HD (מה שמכונה 4K עם 3,840x2,160 פיקסלים) – מאפיין שהינו הכרחי ביצירת תמונה ברזולוציה נסבלת במצב 3D. במקרה הזה, מדובר על 9 זויות צפיה, מה שמוריד את מספר טורי הפיקסלים ל- 1/9 ומשאיר רזולוציה סופית של קצת פחות ממספר הפיקסלים של Full HD. במצב 3D, מצלמה פנימית במסך, מזהה את מספר הצופים בחדר ואת המיקום שלהם ומעדכנת בהתאמה את אפקט התלת מימד. אותה מצלמה, משמשת גם עבור יצירת פרופיל אישי לעד חמישה צופים (עם הגדרות שונות של עוצמת קול ופרמטרים שונים) ומאפשרת להפעיל את הפרופיל באם אותו צופה החל לצפות בטלוויזיה.

טלוויזית LED CEVO ZL2 של טושיבה - תלת מימד ללא משקפיים
רזולוציה בריבוע

אל חשש, התקן נשאר עדיין 1080p (או בשמו הידוע Full HD) ואינכם צריכים עדיין לפתוח את הכיס עבור טלוויזיה בתקן חדש יותר. זוכה "פרס הרזולוציה" שלנו ב- IFA הוא מסך של שארפ, בגודל 85" שמגיע עם רזולוציה אסטרונומית של 7,680x4,320 פיקסלים = 33 מגה פיקסל!. המסך משמש כמוניטור עבור פרוייקט NHK ביפן – תאגיד השידורים היפני אשר מקדם פיתוחו של פורמט Super Hi Vision שיעביר שידורי טלוויזיה ברזולוציה סופר חדה (פי 16 פעמים מ- Full HD) בליווי 22.2 ערוצי צליל. השידורים בפורמט זה, צפויים להתחיל ביפן בשנת 2020.

מסך שארפ ברזולוציית Super Hi Vision
כאן ניתן לראות חלק מהתמונה שהוצגה על מסך השארפ, גם בצילום מקרוב, קשה מאוד להבחין במבנה הפיקסלים הודות לרזולוציה טבעית סופר גבוהה.

מסך שארפ ברזולוציית Super Hi Vision
 פלזמות אוהבות מגע

חברת LG הציגה בתערוכה סדרת פלזמות חדשה Pen Touch, אשר מאפשרת שימוש בעט מגע מיוחד איתו ניתן לצייר על המסך, לגרור עצמים ולבצע פעולות זום (בעזרת "צביטה" של שני עטים בו זמנית – בדומה לשימוש בשתי אצבעות בסמרטפונים). סדרת המגע, תכלול מסכים בגדלי 50"-60" והיא צפויה להגיע לישראל.

פלזמות עם מסך מגע של LG - סדרת PenTouch
מקרני תלת מימד

חווית הצפיה בתלת מימד, מתגברת ככל שהמסך גדול יותר ובמקרה הזה, ישנו יתרון למקרנים. בתערוכה, הוצגו דגמים של סוני, פנסוניק וגם אפסון (אשר יגיעו בקרוב גם לישראל), אפסון היא יצרנית מקרני ה- LCD הגדולה בעולם, אך עד עתה היא "ישבה על הגדר" והמתינה עד אשר טכנולוגיית ה- 3D תהפך לעובדה מוגמרת. כעת היא יוצאת עם מספר דגמים חדשים (בשיטת 3LCD אשר כוללת פאנל LCD יעודי לכל צבע יסוד). שניים מהם כוללים גם גרסה עם HDMI אלחוטי (בתוספת תשלום) שאינו דורש חיבור פיזי של כבל מנגן ה- Blu-ray למשל.

מקרן קולנוע ביתי תלת מימד אפסון EH-TW9000
הדגם הבכיר EH-TW9000 יגיע עם Wireless HD מובנה, החלקת תנועה 480Hz וניגודיות של 200,000-1. גם פנסוניק השיקה מקרן 3D מבוסס טכנולוגיית LCD, דגם ה- PT-AT5000E יגיע לישראל בחודש אוקטובר.

מקרן קולנוע ביתי תלת מימד פנסוניק PT-AT5000E
פלטפורמה לטלוויזיות חכמות

על פי צפי של חברת המחקר Display Search, עד שנת 2014, צפויות להמכר כחצי מיליארד טלוויזיות חכמות מחוברות אינטרנט, מה שיוצר כר פורה לפיתוח ישומים מתאימים.
מצד החברות, דרך אחת לכל אחת מהן הינה להתמקד בפיתוח פלטפורמה יחודית משלה ולנסות ליצור עבורה כמה שיותר אפליקציות, דרך אחרת תהיה לאחד כוחות וזה בדיוק מה שעשו פיליפס, שארפ, LG ו- LOEWE שהכריזו על יצירת פלטפורמת פיתוח אחידה לאפליקציות. כלי פיתוח התוכנה (SDK) שיושק בפרוייקט, יהיה מבוסס על סטנדרטים מתקדמים ומקובלים כגון HTML5 והוא יאפשר למפתחים, לעבוד על אפליקציות שירוצו על טלוויזיות מתוצרת כמה וכמה חברות, במקום לבזבז אנרגיה מיותרת על התאמה לדגמים שונים. ארבעת החברות פנו בהזמנה לשאר יצרניות המסכים, במטרה ליצור פלטפורמה ענקית שתוכל להתחרות למשל ב- Google TV (מבוססת האנדרואיד) או iOS של אפל (השמועות האחרונות מספרות על כוונתה של אפל להשיק טלוויזית אינטרנט).

אפליקציות עליך שמשון! (השכן מלמעלה שחייב להרדם מול הטלוויזיה)
תמיכה בעברית
אם עד עתה, רק שתי היצרניות הקוריאניות (סמסונג ו- LG) הטמיעו תמיכה מלאה בשפה העברית (בתפריטים, אפליקציות וכתוביות), הרי שעתה, מתחילים לראות שיפור מסוים בנושא גם בקרב יצרניות אחרות, כאשר סוני וגם פיליפס הציגו דפדפן אינטרנט בדגמי הטלוויזיות החדשים, לראשונה עם יכולת הצגת עברית בגלישה לאתרים, נקווה כי התמיכה תורחב גם לנושאים נוספים.

תמונה ירוקה

השנה, הושק באירופה תו תקן אנרגיה למסכי טלוויזיות – בדיוק כפי שנהוג מזה שנים רבות במוצרי חשמל לבנים כמו מכונות כביסה. כך מי שמוטרד מגובה חשבון החשמל שלו, כדאי כי יחפש מסך טלוויזיה בעל דירוג אנרגיה A++. פיליפס הצהירה כי מסכי סדרת Eco Nova החדשה, עשויים מכ- 70% חומרים ממוחזרים וצריכת החשמל שלהם, פחותה בכ- 60% בהשוואה למסך LCD ממוצע באותו הגודל. דגם PFL6806 למשל (גודל 46") צורך כ- 46 וואט בלבד.

פיליפס LED LCD PFL6806 מסדרת Eco Nova
OLED – כאן ובקטן

בתערוכת CES האחרונה, ראינו מספר דגמי אב טיפוס בטכנולוגיה זו, אך הפעם הם נעלמו מהתצוגה, שני מוצרים חדשים יצגו בכבוד את ה- OLED והדגימו את יכולותיה, הראשון היה טאבלט סמסונג גלקסי טאב 7.7 שהציג תצוגה חדה מאוד, עם צבעים עזים ותוססים ושחור מרשים, נראה כי נכון להיום, זהו המוצר בעל מסך ה- AMOLED הגדול ביותר שמתחיל להמכר באופן מסחרי עם פוטנציאל לכמויות גדולות (אלא אם בעקבות המלחמה המשפטית מול אפל, תאלץ סמסונג להסרו מן המדפים כפי שקורה כעת בגרמניה).

מסך AMOLED של סמסונג גלקסי טאב 7.7
מוצר אחר בתערוכה היה משקפי תלת מימד / קסדת OLED של סוני, אי אפשר לומר על המוצר כי הוא נוח מדי לשימוש ממושך (קצת כבד ולא נוח על הראש), אך איכות התמונה ברזולוציית 720p עם תלת מימד היתה משופרת מאוד ביחס למשקפי ה- LCD מן העבר שסבלו מרזולוציה בסיסית וניגודיות מזעזעת למדי שגרמה לתמונה חלבית במיוחד.

משקפי OLED של סוני
הכותב היה אורח חברת פיליפס בתערוכה.

מעבר לתגובות בפורום