קדם מגבר מנורתי Plasma R של Nat Audio במבחן

נמר לוי
31-08-2011 06:30

קדם המגבר של Nat Audio מגיע במארז גדול במיוחד ומציג קבלות בדמות צליל דינמי ואנרגטי, מבלי לוותר על פירוט והפרדה וכמובן מוזיקליות. ביקורת.

פלזמה: במקרה שלפנינו, לא מדובר בטכנולוגיה של מסך אם כי בשם של דגם מאת יצרנית יוקרתית שמוצריה הגיעו לאחרונה לארץ הקודש. אומנם לא מדובר ביצרנית ותיקה במיוחד שכן המוצר הראשון שלהם יצא לשוק בשנת 2001, אבל, כבר אז הצליחה היצרנית לזכות לביקורות חיוביות מצד כתבי האודיו בעולם.
מוצרי האודיו של Nat Audio הינם מבוססי מנורות בלבד ובהם מגברים, קדם מגברים ומגברי פונו.

קדם מגבר גדול

מדובר בקדם מגבר גדול מימדים, רחב גבוה וכבד למדי ובתוכו מתחבאות לא פחות מ-10 מנורות. מתוכן 4 מנורות 6N6P 2 ועוד 2 מנורות OD, כמו גם שתי מנורות נוספות EZ80 ואם חשבתם שזהו אז יש עוד שתיים מסוג 6N2P לקינוח. כל אוסף המנורות הללו והאלקטרוניקה העוטפת אותן מביאים את קדם המגבר הזה לנתונים טכנים המתארים היענות לתדר שנע בין 0.25 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-300 קילוהרץ בתחום הגבוה, אחוזי עיוות של 0.03%, עכבת יציאה של 300 אוהם וכל זה במארז ששוקל לא פחות מ-15 קילוגרמים. זהו משקל כבד מאוד עבור קדם מגבר.

קדם מגבר Plasma R של Nat Audio - ביקורת
המראה שלו קצת פחות לטעמי אך נסיוני וטעמי לימדו אותי שברוב המקרים מוצרים כאלו נשמעים לאוזני, באופן בלתי מוסבר, מעולה.

מארז המכשיר גדול מאוד, מעל הממוצע ולכן לא ממש מתחבר עם שאר הרכיבים (ברמה העצובית גרידא) אך יחד עם זאת הוא סמטרי מאוד במיקום הבוררים מה שכבר עושה לי רוגע מסויים בעין. בקדמת המכשיר ניתן למצוא שני בוררים כאשר האחד אחראי על העוצמה והשני אחראי על הכניסות השונות (ארבע במספר) ומצידי המכשיר שני כפתורים כאשר השמאלי אחראי על הדלקת המכשיר והימני אחראי על השתקה.

כמו כל מוצר המבוסס על מנורות גם למוצר הזה ישנה השהייה בטרם הוא ניכנס למצב עבודה כאשר בפרק זמן זה ישנה מנורה שמספרת לנו באדום על הפעלת תהליך חימום המנורות. לאחר שסיים את הפעולה תוצג מנורה אחרת שמספרת על כך שהוא מופעל ומוכן לשגר את המוסיקה אליכם.

לאחר שהמכשיר התחמם וניגן בנחת במשך כל היום אני מתחיל בביקורת.

מבחן האזנה

כאשר אומרים לי מנורות אני תמיד מדמיין בראש כלים אקוסטים. לכן החלטתי לפתוח את המבחן עם Britten - Young Persons Guide to the Orchestra הקטע מציג את התזמורת הסמפונית במלוא הדרה ומלמד אותי כי מדובר בקדמגבר עשיר ומלא במיוחד באופיו. אני מגלה הפרדת כלים מצויינת, כל כלי מקבל את המשקל שלו, המיקום הנכון על הבמה, הפרופורציה שלו ביחס לכלים האחרים וכמובן הגוף והפרטים המאפיינים אותו. כך הוא טוב גם בהצגת כלים בודדים כאשר חליל הפיקולו מציג את החריפות הטבעית שלו מבלי להגזים בעידון או בבהירות התחום הגבוה. הויולות והכינורות נשמעים מעולה וההבדל בניהם ברור ומוחלט. בתחום הנמוך הקדמגבר הזה מציג רזולוציה מעולה. הוא מספר על התווים הנמוכים ביותר בצורה משכנעת מספיק שאני ממש יכול לראות את התווים מהם מורכב התפקיד של הצ'לו והקונטרבס. אני מוצא את התוצאה הזו במוסיקה קלאסית כאחת מהטובות ביותר שיצא לי לשמוע מקדם מגבר מנורות.


קדם מגבר Plasma R של Nat Audio - ביקורת
קולות אדם הם הדבר הבא אותן אבחן. אני מצפה ממנו להישמע משכנע לפחות כפי ששכנע אותי בכלים אקוסטים שהרי שקולו של אדם, מהווה כלי אקוסטי לכל דבר. אני בוחר ב-Peter schreier - das schönste. קולו של הסולן מעודן ורך וזה מתבטא היטב דרך הקדמגבר הזה. יחד עם הרוך והטבעיות הוא מייצר גם גודל של צליל. משהו שהוא מאוד משכנע, מאוד מערב ו"נכון". אהבתי לשמוע את הצליל במיוחד כאשר הזמר "לוחץ" חזק בקולו וזה מבלי שהצליל יאבד מאופיו. הצליל דרך קדמגבר הזה הינו מאוזן בהחלט.

הפתעה רבה בז'אנר האלקטרוני

Venetian snares hospitality הוא הקטע השני איתו אני בוחן את המוצר. הנסיון לימד אותי כי ציוד מנורות ומוזיקה אלקטרונית לא הולכים ממש בצוותא אלא במקרים ספורים. הקדמגבר הזה מתגלה כבעל צליל מהיר ומיידי, אנרגטי ומאוד קוהרנטי באופיו, עם רקע שקט מאוד. הוא מצליח להעביר את הצלילים הקטנים ביותר, במיוחד בתחום הגבוה, וזה מבלי להסתכן בבהירות או באנליטיות במרקם הצליל. בנוסף, דגם ה-"פלזמה" מציג בס אימתני, הוא "דוחף" את הרמקולים ומפורט מאוד, מהיר ומלא. אני מוצא את התוצאה במוסיקה אלקטרונית תובענית כמצויינת לא רק ביחס למנורות אם כי ביחס למוצרים אחרים בטווח המחיר הזה.

קדם מגבר Plasma R של Nat Audio - ביקורתהערה על דינמיות: צלילו של קדם המגבר הזה מאופיין באנרגיה ודינמיות. הוא מצליח להציג קטעי מוסיקה קשים ומורכבים באותה הקלות בה הוא מציג טריו ג'אז מעודן ורומנטי. התחושה היא שככל שנאתגר אותו יותר כך הוא ירגיש יותר בבית. אין לי מושג אם ישנו סגנון מוסיקלי שיכול באמת להפיל אותו מהבחינה הזו.

גם במוזיקת רוק

במוסיקת רוק הוא ממשיך במסורת האיכות עם Dream theater scenes from a memory גם קטע זה הינו תובעני וקשה לניגון. קדמגבר זה גילה לי כבר פעמיים כי אין לו פחד מריבוי נגנים ביצירה, אפילו אם חלקם נטל כמה כדורי מרץ לפני עלייתם לבמה. הגיטרה מלאה, דינמית ומאוד משכנעת, התופים המצטרפים אינם באים על חשבון כלים אחרים והם, כמו האחרים, תופסים מקום טוב על הבמה ומציגים דינמיות ומהירות יחד עם תוקפנות אדירה (לטובה כמובן). הייתי בטוח שכאן, בקטע הזה, בעוצמה גבוהה למדי, השירה תשאר מעט מאחור לטובת שאר הכלים או לפחות הפוך, אבל גיליתי כי אין מנוס מלקום מהכסא, לעמוד עמידה יציבה עם רגליים סגורות וצמודות, להרים את מרפק ימין לגובה סנטר ולהצדיע בכבוד. פשוט מעולה!


גם במוסיקת רוק קלה כמו Dire Straits-On Every Street ה- "פלזמה" שומר על האיכויות שלו. הגיטרה הרכה נשמעת צלולה ונעימה להאזנה, הבס מרשים ביותר. עמוק, עם אקסטנשיין שקשה מאוד לפספס אותו. זה משהו שמאוד מזכיר את דגם ה-VAC שלי ואני מזהה את האופי הזה של הבס במהירות ובקלות.

קדם מגבר Plasma R של Nat Audio - ביקורתנקודות ציון

העמדה ושיכוך
כמו כל מוצר מנורתי, גם המוצר הזה זקוק למדף משוכך ואיכותי. העמדה לא נכונה על מדף שאינו משוכך תפגע בפרטים, שקט ומיקרו דינמיות של המוצר.

חום
מתחמם בהחלט. כמות המנורות הללו אינן מאפשרות להעמיד אותו בתוך ארון סגור. יש להעמידו במקום מאוורר.

חשמל
מאוד רגיש לחשמל. דרך ה- Kubala Sosna – Emotion הוא נשמע הרבה הרבה יותר טוב מאשר כבל פשוט וזול. הוא פשוט זקוק לכבל איכותי וכנראה שהכבל הזה יושב עליו כמו כפפה.

קדם מגבר Plasma R של Nat Audio - ביקורת
סיכום

אוהב מאוד. זהו קדם מגבר מצוין, עם מראה שאני פחות מתחבר אליו - הוא גדול מידי לטעמי. למרות זאת, כאדם שהמראה החיצוני מאוד חשוב לו, מוכן להגיד בביטחון מלא שאני מוכן לחיות איתו בשמחה. נחזור לצליל. הדינמיות, המהירות והמיידיות הן רק חלק מהסיבות שאני נהנה להאזין לו.

הפרמטרים המרשימים האחרים שהופכים אותו לקדמגבר מצויין הם הגודל הטבעי והמשכנע שהוא מציג בכלים אקוסטים ובקולות אדם, האיזון הטונאלי המרשים וגוון הצליל המנורתי בלי הצבע שמנורות לעיתים מציגות. קדמגבר זה הינו איכותי מאוד וזה מתבטא גם במחיר. על מנת שהוא יהיה שלכם תאלצו להיפרד מ-24,000 ש"ח ומילות המבחן הזה אמורות להסביר לכם כי הוא בהחלט שווה את מחירו.


מחיר: 24,000 ש"ח
אחריות ושירות: Orac

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
מעמד נפרד מהגוף לזרוע - diy podarm
ראש - ORTOFON cadenza red
GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום