מסך הדגל של סוני – HX920 במבחן

ליאור קורן
29-08-2011 06:00

דגם KDL-55HX920 של סוני, מציע מנגנון LED דינמי עם איכות שחור מצויינת, תמונה חדה, תלת מימד, דפדפן אינטרנט מובנה ומצלמת סקייפ לשיחות וידאו, אבל יש לזה מחיר. ביקורת.

לכל חברה יש דגם דגל משלה, כזה שמיועד לייצג את כלל ההישגים ויכולות היצרן וכמובן גם במחיר שאינו שווה לכל נפש וכיס. דגם העל החדש של Sony הוא ה- HX920 בטכנולוגיית LED LCD שמגיע כעת לישראל בגודל 55" ומציע מקבץ שלם של תכונות מתקדמות מתחום הטלוויזיות.

מונוליט

מסך זה מעוצב בסגנון "מונולטי" של סוני: לוח שחור עם זכוכית Gorilla Glass, חלק לגמרי (חזית אחודה) ומבריק והוא ניצב על רגל שטוחה בגימור אפור מוברש, גם השלט מתאים בעיצובו עם חזית קעורה וגוף שחור עם שוליים וגב שחורים, מבריקים ומוברשים. למרות היותו מה שמכונה "מסךFull LED" שכולל מערך נורות LED מפוזר על שטח הגב ולא רק במסגרת הוא שומר עדיין על גזרה דקה יחסית של 3.8 ס"מ. על אותו גב שטוח, ממוקם מערך חיבורי הטלוויזיה, שכולל ארבע כניסות HDMI 1.4, חיבור רשת, USB ומגוון נוסף של חיבורי אודיו / וידאו מקובלים, כולל כניסת סקארט אירופאית.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
כפי שהזכרנו, חזית ה- HX920 הינה מבריקה והתמונה המשתקפת בה מקבלת גוון אדמדם זהבהב, בפועל, גם כאשר החדר היה מואר בגלל דלת יציאה פתוחה למרפסת, ניתן היה לצפות בשידורי הטלוויזיה, יש השתקפויות, אבל הן לא מונעות המשך צפיה וגם איכות השחור נשמרת.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
תפריטי המסך, שונים מאלו של השנה שעברה, אבל עיקרון ההפעלה נשאר דומה: לחצן HOME בשלט מעלה שורה אופקית ארוכה של קיצורי דרך כאשר בחירה בכל אחד מהם, מציגה רשימה אנכית של תפריטים, כמו תפריטי הגדרות, ניגון מדיה, גישה לאינטרנט ועוד. לחצן Options בשלט, מעלה שורת תפריטים המיועדת עבור פעולות נבחרות כמו תפריט כיול תמונה, תלת מימד, תמונה בתוך תמונה וכו'.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
LED עם עמעום מקומי

ה- HX920 משתייכת לחבורה אליטיסטית מצומצמת של מסכי LCD בעלי מנגנון LED עם עמעום מקומי (Local Dimming), בשיטה זו, מחולק המסך לכמה וכמה אזורי הארה (סוני לא מפרטת טת מספרם) וכל אחד מהם נשלט עצמאית ע"י מעבד המסך ומשנה את עוצמת התאורה שלו בהתאם לתוכן (תמונה) המוצג עליו באותו הרגע. מסכים אלו, מסוגלים להציג את הניגודיות הרבה ביותר במציאות בזכות ה-LED Dynamic Control Uרמת השחור אליה מסוגלת ה- HX-920  היא מוחלטת, אם כי היא תלויה בגבולות איזור ההארה, כלומר, אם בתוך אותו איזור הארה מופיע עצם בהיר יותר, כל האיזור הזה יהיה בהיר יותר משחור מוחלט, אם באיזור לידו מוצג רק שחור, אז הוא יהיה מוחלט.

בדוגמה הבאה, ניתן לראות את אופן פעולת מנגנון ההארה הדינמי, התמונה צולמה בחשיפה ארוכה יותר מהרגיל והתוצאות הוקצנו יותר בכדי להדגים את האפקט (במציאות זה לא נראה כה בולט). בדוגמה זו, האיזור מעל ללוגו הערוץ שהינו בוהק, בהיר יותר משאר האיזורים לצידו.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
באופן כללי, ניתן לומר כי המנגנון הזה פועל באופן יעיל כאשר הוא עוקב באופן זריז אחר ההתרחשויות בתמונה ומדליק, מכבה או משנה את עוצמת ההארה בכל אחד מאיזורי ההארה השונים. יש למנגנון הזה גם תופעות לוואי מסוימות, למשל, אם המסך הינו שחור לגמרי אך באחד ממקטעיו יופיע לוגו או טקסט באותיות לבנות, אזי כל איזור ההארה סביבם יהיה בהיר יותר, מה שגורם להילה מסויימת סביב אותן אותיות (Blooming), במבט מהצד, תופעה זו בולטת יותר מאשר צפיה בזוית ישרה יותר מול המסך. אם מסתכלים ממש מהצד, למשל בקטע שמופיע בסופו של סרט קולנוע – אז נגללות שורות הקרדיטים באותיות לבנות על רקע שחור, ניתן לראות כיצד איזורי ההארה נדלקים כאשר השורה מגיע אליהם ונכבים שוב לאחר שהיא עברה וממתינים לבוא השורה הבא.

במסך שהגיע לסקירה, לא נתגלו זליגות אור וגם העננות היתה נמוכה, למעט במצב בו כל התאורה דלקה ברמה חזקה למדי.


סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
שידורי SD

המסך הוא גדול וממרחק ישיבה של פחות מ-3 מטרים זה מהווה אתגר לא פשוט להסתיר את כל פגמי השידור. ובכן, ה- HX920 עובדת קשה ומחליקה את העניינים כאשר היא משחזרת גם צבעים בוהקים למדי גם במצב זה.

הפעלתו של מנגנון ה- Reality Creation מחדדת את התמונה באופן מלאכותי וניכר, אך מכניסה גם רעשי לוואי ותופעות Deinterlacing בלתי רצויות, לכן המלצתי היא להגדיר את המנגנון הזה ככבוי במצב SD.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
למרבה השמחה, יש טיונר פנימי של שידורי DTT, שקולט את חמשת הערוצים החינמיים שמוצגים באיכות טובה יותר באופן ניכר מאשר שידורי הוט או יס וזה מורגש מאוד בתמונה כאשר הרבה יותר מהנה לצפות במצב הזה בהם. כמו כן, המצאותו של חיבור סקארט מסייעת לבעלי ממירים שאינם HD להעביר תמונה טובה יותר. בדומה לשאר יצרני הטלוויזיות היפניים, גם דגם זה אינו מציג אותיות עבריות בלוח שידורי DTT למשל ואנו מקווים כי מצב זה יתוקן במהרה בימינו. דרך חיבור ה- USB במסך, ניתן לחבר כונן קשיח חיצוני בעזרתו אפשר להקליט תוכניות מערוצי ה- DTT (אבל לא מערוצי יס או הוט אשר הינם מוצפנים).

תפריט מצבי מתיחת התמונה כולל זום רגיל או רחב וזום עם השארת מקום לכתוביות, כמו גם מצב FULL עליו התקבענו בסופו של דבר.

שידורי HD

למנוע עיבוד התמונה X-REALITY Pro אותו פחות אהבנו ב- SD, יש השפעה ניכרת על תכני HD והוא מקנה מראה מבריק – זגוגיתי לתמונה.

בסרט "רחובות ברוקלין" ה- HX920 מציגה גווני צבע יפים מאוד בסצינת יום וגם פירוט מרשים עם חדות שמציגה כל לולאה בבד הסוודר של השחקן, אפילו הרקע מוצג בגוונים עזים ושמחים.

רחובות ברוקלין
במעבר ללילה, ניתן לראות כאן עומק מכובד בתמונה וגוונים מודגשים של תאורה וצבעים כהים בגווני ירוק ושחור וגווני ביניים בינם.


רחובות ברוקלין
השידור בערוץ הראשון הינו חד ומרשים, מסך הטלוויזיה אותו הביא עימו בוני גינצבורג למגרש האמיתי נראה אמיתי ומוחשי למדי.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
גם פרק בסדרה "רופא להשכיר" מוצג עם יופי של צבעים בגוונים חמים לעין, כל חולצה ובגד של השחקנים נראה חי וצבעוני והתמונה הכוללת מהנה מאוד לצפיה.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
בסרט "הגבר האחר" ניתן לראות את ליאם ניסן ובית שברקע, גם כאן עם גוונים שונים והצגה מוצלחת של מעברי אור וצל. החדות טובה מאוד ומציגה פרטים רבים.

הגבר האחר - ליאם ניסן
גם פרצופו של המאהב – אטוניו בנדרס, מוצג בפירוט מצויין, השביל בשיערו שמואר מוצג יפה, אך בקטע הכהה של השיער קשה לראות פרטים.

אנטוניו בנדרס
כאשר חומר הוידאו טוב (איכותי מבחינה טכנית), מקנה מנוע ה- Reality תוצאה מבריקה מאוד לתמונה, חדה ובוהקת לעין. השחור שחור מאוד, כמו למשל במכוניות נעות על הכביש. אך בחלקים התמונה הכהים, זה בא לפעמים על חשבון פירוט מסויים, לא מדובר בהעלמת פרטים מוגזמת, אבל מנגנון ההארה הדינמית מחשיך בכדי לשפר את אפקט השחור ובדרך בולע מעט פרטים.

במבחן הג'אקט של ג'יימס בונד, השחור עמוק מאוד ולמרות הטענות הקודמות על מחסור קטן בפרטים, כאן הקפלים בשרוולו של בונד ועניבת הנבל בשתי החליפות השחורות יוצאים החוצה בזכות הגדרת גאמה.

ג'יימס בונד - קזינו רויאל
מנגנון החלקת התנועה בדגם זה Motionflow XR800, מנגנון הכפלת הפריימים הינו 200Hz במקור ושילוב של הבהוב התאורה האחורית נותן אפקט של 800 הרץ. ניתן לכוון אותו לכמה דרגות, מהן Smooth מביא להחלקה הניכרת ביותר, אך עם תופעות לוואי של הילה סביב דמויות נעות ו- Clear plus מכניס גם את הבהוב התאורה לענין מה שמעדן את ההחלקה וגם את תופעות הלוואי.

תלת מימד

עם דגם זה, מגיעים שני זוגות משקפי תלת מימד מהסדרה החדשה TDG-BR250. המשקפיים הללו מגיעים עם שקית בד לאחסון וכבל USB עבור הטענה בחיבור למסך. ביחס למשקפיים אקטיביים, הם לא כבדים במיוחד, אולם עיצובם אינו מעורר השראה מיוחדת וזורע הצד רחבה במיוחד בכדי לחסום אור חיצוני מלהפריע בצד בעת צפיה.

זמן טעינת המשקפיים קצר יחסית: כ- 20 דקות שמספיקות לשעות צפיה רבות, אות סינכרון המשקף עם המסך (IR) הינו יציב מאוד, גם אם מפנים את הראש לצד כזה או אחר הוא אינו מופרע בקלות וגם אם כן, מבט חזרה אל המסך ישיב אותו חיש הרף.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
אפקט התלת מימד יפה לעין וזליגת הערוצים קטנה בהרבה מזו שנצפתה ב- NX710 ואין הרבה כפילויות מעצבנות לדווח עליהן. המסע של אליס בנבכי יער הפטריות של ארץ הפלאות הינו צבעוני עד מאוד ומלא חיים. במצב 3D מנגנון ה- LED הדינמי אינו פועל ועצמת ההארה מתגברת, מה שמוריד מאיכות השחור וגם תפריט הגדרות הוידאו מצטמצם במצב זה.

משקפי תלת מימד סוני
אינטרנט בטלוויזיה

חיבור הרשת הפנימי במסך (יש קוי וגם אלחוטי מובנה) מאפשר גישה לכ-20 ערוצי תוכן אינטרנטיים בטלוויזיה, מה שמכונה אצל סוני BRAVIA Internet Video. זה יכול להיות למשל ערוץ Dailymotion שמציג קליפים וסרטוני וידאו שנים, חלקם גם באיכות HD. חיפוש, כמו אחר סרטוני יוטיוב למשל, נעשה בעזרת לחצני השלט, כאשר כל אחד מהם מייצג מספר אותיות, בדיוק כפי שמקלידים הודעות טקסט למשל בטלפונים סלולריים רגילים.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
דפדפן אינטרנט לגלישה חופשית: זהו דפדפן אופרה, כאן יש הפתעה נעימה ולמרות שתמיכה בעברית איננה מוצהרת באופן רשמי, הדפדפן מציג כיאות את שפת הקודש – לפחות באתרים אשר מקודדים בשיטת יוניקוד, אבל זה מכוון לקריאה בלבד, לא תוכלו להקליד טוקבקים מהשלט או לחפש בגוגל ישירות מהשלט (לשם כך, אפשר להשתמש במקלדת וירטואלית אשר מסופקת ע"י גוגל למשל). תפריט ה- Options מאפשר להכניס כתובת אתרים (באותה הקלדה על לחצני השלט), לעבור בין חלונות פתוחים, להוסיף אתרים לרשימת מועדפים (למרות שכאן כבר אין תמיכה בשמות בשפה העברית), לשנות גודל פונטים או לבצע זום לתמונה ועוד. הניווט בדף מתבצע בעזרת לחצני החיצים ודילוג בין עצמים שונים בעמוד האינטרנט או בעזרת לחצני הצבעים בשלט שמדלגים למשל דף למטה או למעלה, בנוסף, לא נראה שיש תמיכה בגרפיקת פלאש באתרים – מה שחוסך מהעין את מראה הבאנרים, אבל גם מוריד פונקציונליות אחרת כמו הזרמת וידאו ישירה מאתרים.
בנוסף, יש תפריט ווידג'טים, מציג בצד כל מיני ישומונים כמו עדכונים מחשבון פייסבוק או טוויטר.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
מצלמת Skype לשיחות וידאו

דגם זה, כיאה למעמדו ומחירו, מגיע עם מצלמת סקייפ, אותה יש להתקין על מרום מסגרת המסך ולחברה לאחת מכניסות ה- USB. לאחר כניסה לתפריט Skype והכנסת שם משתמש וסיסמה, יפתח בצד ימין של התמונה חלון עם תפריטי התוכנה, ממנו ניתן להתקשר אל אחד מאנשי הקשר ברשימה שלכם. בעת ביצוע השיחה, אפשר לראות על חלון גדול במסך את הצד השני וצד ימין אתכם בקטן. איכות הצליל והתמונה תלוים בקן האינטרנט וגם בציוד של הצד השני. מצלמת הטלוויזיה פעלה כיאה גם בחדר עם מנורת תאורה בודדה ולא חזקה (אם כי לא נראה שמדובר על איכות HD) והאפליקציה פעלה באופן תקין. בזמן צפיה בשידורי טלוויזיה, כאשר מתקבלת שיחה דרך המסך, ניתן לבחור האם לקבל אותה כשיחת וידאו או קול בלבד, או לדחות אותה.

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
ניגון קבצי מולטימדיה – לא מלהיב

ה- KDL-55HX920 מסוגלת לנגן ולהציג קבצי מולטימדיה שונים דרך חיבור הרשת (DLNA) וגם כניסת ה- USB אליה מחברים דיסק און קי או דיסק קשיח חיצוני. הצגת תמונות מתנהלת בדרך המקובלת, כולל אפשרות הצגת מצגת תמונות וקבלת מידע EXIF מפורט עליהן. ניגון קבצי וידאו הוא הפחות מרשים בחבורה, המסך סירב להכיר בדיסק המדיה בו אני משתמש לביקורות מסכי טלוויזיה ובנסיונות אחרים, הכיר בקבצי WMV ו- MPEG אך לא בקבצי MKV, שלא לדבר על תמיכה בכתוביות SRT עם עברית. כך שמי שרוכש מסך יקר זה, יצטרך להוסיף לחבילה גם סטרימר חיצוני לשם ניגון מוצלח של קבצי מולטימדיה.

ילדים וחיסכון בחשמל

סוני, כהרגלה, מכניסה למסך כל מיני פטנטים מקוריים, כמו למשל אזהרה כנגד התקרבות יתרה של ילדים למסך, בכל פעם שילדתי קיפצה קרוב מדי למסך הטלוויזיה, התמונה הוחשכה והודעת אזהרה "אנא תפוס מרחק" הופיעה. כמו כן, אפשר להגדיר כי במקרה בו עוזבים הצופים את החדר, התמונה תוחשך ותוך פרק זמן קצר, יכבה המסך לגמרי. ניתן לבטל תכונות אלו בתפריט ההגדרות. דגם זה, למרות גודלו מתגלה כחסכני למדי, עם צריכה של 113 וואט בלבד למסך מכויל (לגודל מסך של 55").

סוני HX920 - מסך LED LCD KDL-550HX920, ביקורת
סיכום

בסופו של יום, כאשר אדם חוזר ממקום עבודתו ומעוניין להתעדכן בחדשות העולם או לצפות בסרט מעניין, ה- HX920 תעניק לו חווית תמונה משובחת, אשר מצדיקה את התואר "מסך דגל" - עם תמונה חדה ומפורטת, שחור עמוק ושאר צבעים עזים וחיים, מבחינת תמונה, היו לנו כמה הערות בטקסט, אך לא דברים מהותיים בענין. בשאר הפרמטרים, הביצועים בתלת מימד היו טובים, מצלמת הסקייפ עבדה כהלכה, דפדפן האינטרנט התגלה כאיטי למדי ולא מושלם כמו גם התמיכה בניגון קבצי מולטימדיה ברשת.

במחיר התחלתי של 29,990 ₪, יש לה ל- HX920 מתחרים בדמותה של טושיבה CEVO בעלת מנגנון LED דינמי דומה במחיר נמוך יותר, פלזמה פנסוניק VT30 וגם סמסונג D8000, כל אלו טלוויזיות שאינן מתכוונות לעשות לה חיים קלים. בהשוואה, לא תקבלו ממסכי ה- EDGE LED  שחור וניגודיות מוצלחים כמו של הסוני (אך גם המחיר יהיה זול יותר) ומול הפלזמות המובילות, ל- HX920 יהיה יתרון ברמת השחור המוחלטת, אך הפירוט בחלקי התמונה הכהים וזויות הצפיה יהיו פחותים לעומתן.

ציון:

מחיר: 29,990 ש"ח
כולל מצלמת Skype ושני זוגות משקפי תלת מימד.

אחריות: ישפאר

בעד: איכות תמונה – חדות וצבעים, מנגנוןLED  דינמי והצגת שחור, עיצוב, חיבור רשת קוי ואלחוטי, מצלמת Skype מצורפת.
נגד: ניגון חלקי של קבצי מולטימדיה מרשת ו- USB, אין תמיכה בכתוביות עברית SRT, מחיר יקר מול המתחרים.

מעבר לתגובות בפורום