רמקול מוניטור אנגלי קלאסי Spendor S3/5R² במבחן

נמר לוי
26-08-2011 06:07

זוג רמקולים מיני מוניטורים קלאסיים מאנגליה, אשר מציגים יתרונות בסגנונות מוזיקה כמו ג'אז, קלאסי ורוק, מרשימים מאוד בהעברת קולות אנושיים ומצליחים להעלם בחלל החדר. ביקורת.

חברת ספנדור נוסדה בשנות ה-60 באנגליה והיא אחת מיצרניות הרמקולים הותיקות והמוערכות בעולם. חלק נכבד מדגמי הרמקולים של החברה הפכו לאגדות חיות ועד היום לא מעט אודיופילים מנוסים מחפשים לרכוש אותם. דגמים מסויימים הפכו להיות רמקולי רפרנס באולפנים נחשבים כמו אולפני רדיו ה-BBC ואחרים. בשנים האחרונות, ישראל "שכחה" מהמוצרים הללו והם נעלמו בין שלל היצרניות המיובאות ארצה. כיום, כאשר ישנה נציגות חדשה למוצרי החברה, הגיע הזמן להדליק אור על אותה יצרנית ותיקה ולבדוק האם הרמקולים מתוצרתה ממשיכים לשמור על הגחלת.

Spendor S3/5R² במבחן!

מראה ומידע טכני
רמקול זה הינו מיני מוניטור קל משקל בעיצוב קופסא מלבנית אשר מאופק כמיטב המסורת הבריטית. בחלקו הקדמי ישנה יחידת מידבס בקוטר 5 ורבע אינטש ויחידת טוויטר בקוטר ¾ אינטש. היחידות של Spendor דומות להפליא ליחידות של סקאן ספיק אך הן אינן זהות. מדובר בפיתוח של ספנדור שנועד להתאים לתיבה באופן יחודי. בחלק האחורי, ניתן לראות את הטרמינלים המוזהבים במראה מאסיבי במיוחד. העיצוב הסולידי של הרמקול ואיכות הבניה מרשימים מאוד. גימור התיבה נראה איכותי במיוחד וצבע העץ הטבעי שנבחר מוסיף המון "חמימות" לעיצוב.

הרמקול בנוי בשיטת התיבה האטומה. נתון ההיענות לתדר נע בין 75 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-20 קילוהרץ בתחום הגבוה.

רמקולים מוניטורים Spendor S3/5R² - ביקורתשימו לב! הנתון הזה אינו מרשים בכלל, עלול אפילו "להרחיק" חובבים משום שהוא מציג את הרמקול כאחד כזה שאינו מציג תדרי בס נמוכים מספיק. בפועל, במהלך הסקירה, כאשר בחנתי צליל של כלים שמנגנים נמוך יותר מתדר 75 הרץ, הרגשתי כי לא חסר לי כלל בס. להיפך, בס הרמקולים הללו סיפק אותי לחלוטין ומי שמכיר אותי יודע כי תיבה ללא בס איננה נחשבת בעיני לרמקול.

נמשיך עם הפרטים הטכנים ונגלה כי הרמקול הזה בנוי בשיטת 2 way בעל נצילות של 84 דציבל ועכבה שנעה בין 8 ל- 6.2 אוהם מה שאומר שהוא אינו קשה להנעה בזכות עכבה יציבה למדי. את כל זה מקבלים בתיבה ששוקלת בסך הכל 4.5 קילו. אכן, הוא קל למדי.

מבחן האזנה

ג'אז. אבישי כהן פותח את הביקורת. קטע מס' 6 הנקרא Remembering מתוך ההופעה שלו בבלו נוט.
הפסנתר פותח את היצירה והדבר הראשון שלוכד את תשומת ליבי הוא גודל הרמקול ביחס לגודל הצליל. הפסנתר נשמע גדול הרבה מעבר למה שמצפים לשמוע. זה לא רק מפתיע, זה ממש מקסים במיוחד אם משלבים את כושר ההעלמות המדהים של רמקול מיני מוניטור עם צליל גדול ובשרני.

ממשיכים בהאזנה, יחידת הטוויטר מתגלה כמרשימה ביותר: התחום הגבוה מפורט, מאוזן, ומהיר. כאשר נכנס סולו הקונטרבס היה קשה להתעלם מהעובדה שהמוניטור הזה מצליח לנגן מאוד נמוך וברור למרות הנתונים הטכנים שלא מראים את זה. אני משער שהשילוב של התיבה והרזוננס הטבעי שלה הוא זה שמביא את הרמקול להשמיע אוקטבה נוספת למטה אך למזלו של הרמקול הוא יורד בעזרת התיבה מבלי להישמע מנופח או קופסתי.


התוצאה הנפלאה במוסיקת ג'אז הביאה אותי לאתגר יותר את המיני מוניטור החמוד הזה והאתגר הראשון הוא מוסיקה אלקטרונית. אני בוחר כמובן ב- Venetian snares hospitality. זוהי יצירה אלקטרונית אלימה ומהירה במיוחד שמתחילה בעדינות שמזכירה מוסיקת עולם מודרנית המשולבת באלקטרוני. התחלה נשמעת מצוין, הצליל מלא, הסינטיסייזר נשמע מפורט מאוד והצליל מאוזן וקוהרנטי. הבעיה החלה כאשר היצירה ניכנסה למוד העצבני וכאן כבר אין הצלחה. מוסיקה אלקטרונית דורשת מהרמקול להציג בצורה טובה שלושה פרמטרים: כוח / דינמיות, מהירות ופרטים. הרמקול הזה מהיר, מפורט אך הכוח הוא שחסר לו. הסיבה היא פשוטה. למוסיקה אלקטרונית לא מאזינים בעוצמה של "ישנים בבית" אלא בעוצמה גבוהה יחסית ושם הספנדורים נכנעים וחוזרים למידה משביעת רצון רק בעוצמה נמוכה יותר.

רמקולים מוניטורים Spendor S3/5R² - ביקורת
אני ממשיך עם מוסיקת רוק כבד ו-Dream Theatre וכאן מופתע לטובה. הייתי בטוח שגם כאן הוא יכשל אך מסתבר שטעיתי. הוא אומנם לא מייצר אווירה של הופעה בפארק גדול מימדים אך מגלה לי את כל הכלים בפרופורציות הנכונות ואינו נכנע כאשר נכנסת השירה מבעד לשלל הכלים. גיטרה חשמלית נשמעת כאן כשהיא מלאה ואנרגטית עם משקל ראוי. גם התופים מהירים ודינמים וכמובן יש הפרדת כלים מעולה. כל זה מגיע עם במה ענקית וצליל מערב מאוד. נכון, גם כאן אל תנסו להגביר עד כדי חרשות אך בעוצמה מספקת במיוחד הוא יעביר לכם חווית רוק כבד מרשימה בהחלט.

הערה על קסם ברוק: במוסיקה רוק קלה יותר אני מגלה את הקסם האמיתי של המיני מוניטור הזה. אני מוצא שכמו כל מיני מוניטור שבחנתי עד היום, גם את זה לא כדאי לעצבן כל כך. אין מה לעשות, יחידות קטנות בתצורת 2 way לא ממש מסוגלות להתחרות עם רמקול ריצפתי גדול מימדים אך במוניטור הזה מצאתי קסם שהוא מעבר לסטנדרט. הוא מצליח לייצר פרטים, מיד גדול, בס בשרני ורזולוציה מעולה וזה מבלי שאחפש חסרונות אחרים. כמובן שעניין הכוח מהווה מכשול מסויים אך אם מאזינים למוסיקה קלה הוא פשוט מצליח להעביר תוצאת צליל מדהימה שאינה מתאימה ואינה מתארת כלל את גודלו הצנוע.

רמקולים מוניטורים Spendor S3/5R² - ביקורתיופי של קלאסית
מוסיקה קלאסית מהווה את המבחן הבא. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra עולה על הפטיפון והיצירה הזו, שנפתחת עם התזמורת הסמפונית במלואה, אינה מכשילה את הרמקול. מיקוד בכלים בודדים מלמד אותי כי הוא אכן רמקול מדויק וטבעי מאוד. הוא מציג כלי מתכת שנשמעים נהדר. מאוד טבעיים, מאוד נכונים עם משקל נכון. הרמקול חושף גם כלי קשת באופן ראוי בהחלט. הוא מציג הפרדת כלים מדהימה, פרופורציות נכונות בין ויולות וכינורות, צ'לו מלא ובשרני, קונטרבס עם גוף וגודל משכנעים מאוד. החסרון שלו מתגלה כמובן כאשר התזמורת הסמפונית מנגנת במלואה בעוצמה גבוהה. לא תגלו את החסרון הזה אם תשמרו על עוצמות סבירות ותתייחסו למיני מוניטור הזה כמיני מוניטור ולא כאל רמקול ריצפה גדול.


קולות אדם הם אולי אחד הפרמטרים שאמורים להיות הכי מרשימים כשמדובר במיני מוניטור. כמעט כל מיני מוניטור ששמעתי הצליח להעביר צלילות שקשה לקבל מרמקול רצפה באותו המחיר. במקרה הזה, שמעתי כמה תקליטורים של Emma Kirkby, זמרת הסופרן האגדית. קולה נשמע צלול, מעודן, טבעי ומשכנע מאוד. אני מרגיש שעצם העובדה שהרמקול הזה נעלם מגבירה את התחושה הראליסטית וכשזה מגיע בהקלטה טובה כמו של bis זה בכלל מגביר עוד יותר את החוויה.

קולו של הזמר הישראלי האדיר "מתי כספי" מזמר בחדר בשירו המקסים והמרגש "ילדותי השניה". כאן חשתי כי למרות הנתון המעט מצחיק שמתאר את הרמקול ככזה שיורד רק עד 75 הרץ גיליתי שאין מצב בעולם שמישהו יכול להרגיש את זה בהאזנה. קולו של מתי כספי נשמע עמוק, אך לא שם אני מגלה את העובדה שלא מרגישים שהוא אינו יורד נמוך. כאשר ניכנס הבס חשתי כאילו הרמקול הזה מנגן 40 הרץ טובים ובריאים. הרמקול הזה, הקטן והקליל הזה, מצליח להציג תוצאת צליל של רמקול מוניטור גדול במיוחד במוסיקה קלה.

נקודות ציון

העמדה ומיקום
כמובן שמעמד יעודי הוא חובה שאין עליה עוררין. רצוי מעמד שיביא את יחידת הטוויטר לגובה האוזן במצב ישיבה. 60 ס"מ גובה, זו המידה הנכונה. הוא אינו רגיש למיקומים, ניתן לקרבו לקיר אחורי (לקרב ולא להדביק) מבלי שישמע נפוח או בומי מידי.

התאמה לחללים
אל תתנו למראה הקטן והצנוע שלו להטעות אתכם. הוא מתאים גם לסלון ביתי ממוצע וגם, כמובן, לחדר שינה ממוצע. המיד הגדול שלו מאפשר לו להציג תוצאה ראויה בהחלט גם בסלון גדול.

כיצד להגביר
למרות הנתונים הטכנים, הרמקול הזה מונע גם בעזרת וואטים בודדים. מגבר של 30 וואט מנורתי הניע אותו בקלות יתרה. יחד עם זאת, אני מוצא שגם מגברים חזקים ועוצמתיים כמו שלי מוציאים ממנו את המיטב מבלי שישמע "קשה" או "אלים" מידי. במילים אחרות, מדובר ברמקול מאוד נוח להגברה.

רמקולים מוניטורים Spendor S3/5R² - ביקורת
סיכום

מדובר במיני מוניטור איכותי ומרשים. הוא נוח להגברה, אינו מפונק במיקומו, נראה מצוין ובנוי בגימור מדהים, עם שם נחשב (למי שזה חשוב) וצליל נהדר. כמו כל מיני מוניטור הוא סובל ממגבלות מבנה וגודל שאינן מאפשרות לו לנגן בעוצמה גבוהה מידי אך יחד עם זאת, מלבד מוסיקה אלקטרונית תובענית, הוא יספק אתכם בכל ז'אנר מוסיקלי וישמע לא פחות ממדהים במוסיקה קלה יותר בגזרת הרוק ומעולה במוסיקה קלאסית. יחידת המיד שלו חושפת איכויות מדהימות במיוחד כאשר מדובר בקולות אדם, הוא מצליח להעלם בחלל סלון ממוצע ובאותה מידה גם בחדר שינה. אהבתי מאוד את הבס המוגדר, המגובש והטבעי של הרמקול הזה. הוא מצליח להעביר כלים אקוסטים עם רזולוציה מעולה, בהפרדה טובה מאוד ואנרגיה שלא מקובל למצוא אותה ברמקולים מיני מוניטורים קטנים כמו זה. ככל שהאזנתי לו יותר כך אהבתי אותו יותר.

בשורה התחתונה. אם אתם חושקים במוניטור איכותי ואם אינכם מחובבי ז'אנר אלקטרוני ורוק כבד, חובה להאזין לרמקול הזה.

מחיר: 8,500 ש"ח
אחריות ושירות: סאונדקווסט

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
מעמד נפרד מהגוף לזרוע - diy podarm
ראש - ORTOFON cadenza red
GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים:
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה:
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום