הרמקולים של אבנר - פרוייקט מפואר של עשה זאת בעצמך

נמר לוי
22-08-2011 06:00

היצירה של אבנר הינה שני רמקולים רצפתיים גדולים, עם איכות גימור מרשימה וצליל איכותי, אבל מה שמיוחד בו באמת הוא העובדה שהכל נוצר ונבנה בסלון הביתי, ללא עזרת איש מקצוע אחד.

פרוייקט רמקולים עצמאי

הטלפון מצלצל ומצידו השני של הקו נמצא חבר הפורום וידידי הטוב אבנר כשהוא מעדכן אותי על כך שהחליט לבנות רמקול בעצמו. על שאלתי "מדוע" הוא ענה בתשובה “בגלל שאני יודע איך לעשות את זה". האם לאחר תשובה כזו לא תשתכנעו? בזכות היכרותי עם אבנר והמודעות לכישרון והסבלנות שלו, הבעתי תמיכה בפרוייקט תוך ידיעה שרמקול זה הולך להישמע מצוין עוד לפני שהחלה בנייתו.


בסופו של דבר, מצאתי עצמי סוחב יחדיו עם אבנר את פלטות ה-mdf הכבדות עד לדירתו דרך מדרגות צרות וגיליתי כי הפרוייקט הזה משלב שני דברים: ידע ואהבה ורק כאשר שניהם משולבים במינון הנכון אז יש סיכוי להוציא מזה משהו טוב.

הרמקולים המוגמרים הינם פרי פיתוחו המלא של אבנר אבי, זה אומר שהתיבה נבנתה בעבודת יד,  בלי נגריםֿ חיצוניים, כך גם הצבע, הרכבת הקרוס ואפילו צינור הפורט נבנה במיוחד עבור הרמקול הזה. הרמקולים הללו, נטולי השם, נטולי המוניטין נבנו באהבה ואקצין ואומר כי אינני בטוח שרמקול מסחרי היה יכול לקבל יותר תשומת לב מזה.

בכתבה הזו, כמו בקודמת בה סקרתי מוצר diy, לא מדובר כאן במוצר מסחרי לכתבת מבחן סטנדרטית. מילים אלו, נועדו יותר בשביל לספר לכם מה אני שומע מבלי להיכנס לניתוחים קרים של יכולות מול עלות. בסופו של דבר, פרוייקט כזה לא נועד להיות משווק ללקוח הסופי ונועד לשרת רק את בעליו, על פי טעמו בלבד.

רמקולים של אבנרמבחינתיֿ, ההישג הגדול ביותר כאן הינו בעובדה שמצביעה על רמקול ראשון אבל מאתגר, כלומר, אבנר לא "ניסה בקטן" ואחר כך החליט להשקיע במשהו מורכב וגדול יותר. הוא קפץ הישר למים העמוקים ומכיוון שלא נעזר בבעלי מיקצוע זה הפך את אותם מים לסוערים מאין כמותם. במקרה הזה, הידע המקדים בשחיה, כלומר בעולם האלקטרוניקה בא לעזר. אבנר עבד במעבדת אלקטרוניקה ותיקן רמקולים רבים, למד הנדסת אלקטרוניקה, עובד במפעל מכובד בישראל כמבקר איכות ולפני כן בתחום האודיו לרכב ובמילים אחרות, החיים שלו, בלי קשר לפרוייקט הזה, מהווים הקדמה הולמת לכל פרוייקט בנושא.

על הרמקול

מדובר ברמקול רצפתי גדול מאוד. הוא מתנסה לגובה של 130 ס"מ (עם הספייקים) עומק של 40 ס"מ ורוחב של 25.5 ס"מ. התיבה עשויה מ-mdf אוסטרי איכותי ביותר, בגימור פורניר טבעי. הרמקול בתצורת 3way בס רפלקס כאשר בקדמתו יחידת מידבס 8 אינטש ומעליו יחידת טיוטר 1 אינטש. על הפאה הצידית של הרמקול ממוקמת יחידת בס נוספת זהה ליחידת המידבס אשר אחראית על התחום הנמוך. חלקם העליון והתחתון של הרמקול מופרדים בתיבת תהודה המחולקת לארבעה חללים, עם חומרי שיכוך מהמובילים והמתוחכמים שיש. בחלקו האחורי של הרמקול ניתן לראות פורט נפרד לכל אחת מהתיבות בקוטר 76 מ"מ, קוטר הפורט חושב מראש בהתאם לפרמטרים כמו נפח התיבה.

הרמקול מציג על הנייר היענות לתדר שנעה בין  28HZ ל- 40KHz, עקבה שנעה בין 8 ל-4 אוהם ורגישות של 89db. נקודת החיתון בין יחידת המידבס ליחידת הטויטר מתבצעת ב- 2.5KHz ובין יחידת המידבס ליחידת הבס החיתוך מתבצע ב- 400Hz מה שמסביר שיחידת הטוויטר יורדת מאוד נמוך ויחידת הבס מנגנת מערך גבוה יחסית.

החיווט הפנימי עשוי נחושת ברמת נקיון של 99.9999%  מצופה כסף טהור, מחברים מבית "קרדס" וגם הם עשויים נחושת טהורה, ברמת נקיון זהה לזו של החיווט הפנימי. שימוש ברכיבי CROSSOVER - של מונדורף בעירבוב והתאמה של כמה סדרות.

רמקולים של אבנר
איך הוא נשמע?

זהו החלק הקשה ביותר בכתבה, לא בגלל שאני פוחד להביע דיעה שלילית ולא בגלל שאינני יודע לפרש את מה שאני שומע. הסיבה היחידה היא הרגישות לכך שמאחורי הפרוייקט הזה עומד אדם שעמל שעות על גבי שעות ועשה ימים כלילות על מנת להגיע למה שהגיע. זה אומר שכל מה שאני אגיד {טוב או רע} על המוצר הוא לא באמת על המוצר משום שמבחינת בעליו אני בעצם מתאר את בעל המוצר בצליל שנוצר בדמותו ועבורו.

הרמקול בילה אצלי מספר ימים, במהלכם האזנתי לו באופן ממוקד ולעיתים גם בהאזנה "פזורה יותר" עבור מוסיקת רקע בבית. מצאתי המון יתרונות וחסרון אחד בולט ברמקול הזה. החסרון הזה בולט מסיבה אחת פשוטה. הפער בין איכות המיד והגבוהים לבין הבס מורגש. המיד והגבוהים הינם יותר איכותיים מהבס ברמת הרזולוציה, הטבעיות והדינמיות, זה עדיין לא אומר שהבס לא טוב מספיק, גם כך, הוא נשמע טוב יותר מהרבה רמקולים אחרים ששמעתי אך המיד והגבוהים הם פשוט פנומנליים. את התובנה הזו קיבלתי כאשר האזנתי לקטעי תופים, קונטרבס וכלים נוספים שמסתובבים סביב הבס והמיד הנמוך. לעומת זאת, במוסיקת רוק כבד הרמקול הזה מציג את החסרון שלו כיתרון. כלומר, הבס המעט מנופח הזה בשילוב עם הרזולוציה שלו הביאו את תוף הרגל לעוצמה מאוד מרשימה. המזל הוא שלמרות הנפיחות הקלה בתחום הנמוך, התחום הגבוה לא סבל מבעיות של חוסר דינמיות או מחסור בפרטים. להיפך, יכולתי אפילו לחשוב שהרמקול הזה מכוון בדיוק למטרה הזו: לנגן בס עוצמתי וחזק משאר הספקטרום מבלי לפגוע בו. יחד עם זאת, כאשר נכנסה שירה מבעד לגיטרות האלימות והתופים האנרגטים לא חשתי שחסרים לי פרטים, נוכחות אנושית ואף אחד מהכלים לא איבד דינמיות.

רמקולים של אבנרהערה על בלבול בתחום הנמוך: יש משהו בתחום הנמוך שהוא מאוד מבלבל. ביד אחת הוא מציג רזולוציה מדהימה וביד שניה ישנה תחושב של קצת בומיות שכנראה מגיעה מהתיבה ששרה יחד עם היחידה. הבומיות הזו, למזלו של הרמקול, אינה מעכירה את התוצאה ובסגנונות מסויימים הנפח ה-"מדומה" הזה מעשיר מאוד את החוויה.

יתרונות במוזיקה קלאסית

במוסיקה קלאסית מצאתי כאן המון יתרונות בולטים. הבולט שמבניהם הוא הטבעיות של יחידת המיד והטוויטר שמאפשרת לקבל את גוף הכלי, גוון הצליל המאפיין אותו ואת הפרטים הקטנים שמרכיבים את הצליל המיוחד לכלי הנשמע. כולמר. כינור העשוי מעץ נשמע כפי שהוא אמור להשמע וכלי מתכת נשמעים משכנעים מאוד. אהבתי לשמוע דרכו תזמורות סימפוניות גדולות שכן גם שם הוא הפגין ביצועים מרשימים בהפרדת הכלים וכמובן בטבעיות שלהם. יחד עם זאת, עיקצץ לי מעט התחום הנמוך שמעט פגע בפרופורציות בין הכלים המנגנים נמוך. למרות זאת, היה ניתן להבין בקלות מה הם מנגנים ולכן אני מסיק שהרזולוציה שהרמקול הזה מציג היא מעולה.


במוסיקה קלאסית ווקאלית בחרתי בקולה של זמרת הסופרן המוכשרת Emma kirkby מתוך כמה תקליטים בהוצאה של bis. המטרה היא להתמקד בקול אישה ולבחון עד כמה המיד והגבוהים איכותיים. המסקנה היא ברורה. המיד והגבוהים של הרמקול הזה הם פנטסטים. הבמה משכנעת אותי שיש זמרת מולי, האיזון הטונאלי שבין המיד והגבוהים נשמע מעולה, אין בורות בניהם ואין תפר מורגש. הם נשמעים כמקשה אחת ממש כמו רמקול קואקסיאלי. קולה של הסולנית אינו מציק והרמקול מצליח לשמור על איזון טונאלי מצויין גם בעוצמות גבוהות במיוחד.

ז'אנר אלקטרוני: כמובן שבחרתי בקטע הרפרנס הוותיק שלי  Venetian snares hospitality ויחד איתו עוד כמה קטעים אלקטרונים שונים קלים יותר. הרמקול הזה הינו עוצמתי מאוד. היחידות שלו נותנות תחושה שקשה מאוד להכניע אותן. הוא מצליח לייצר מהירות טובה מאוד, דינמיות מרשימה ופרטים שלא משאירים לי סיבות לחפש עוד צלילים מאחור. אפשר להגיד שמוסיקה אלקטרונית הוא מנגן בקלות תודות לגודלו, היחידות האיכותיות והמהירות, הנפיחות הקלה בתחום הנמוך שמאוד מחמיאה לסגנון המוסיקה הזה וכמובן איכות התפר בין המיד והגבוהים והאיזון הטונאלי שלא משאיר אופציה לחריפות או בהירות.

רמקולים של אבנר
סיכום

הדבר החשוב לי ביותר לכתוב הוא שמדובר בפרוייקט הראשון של אבנר. יצא לי לשמוע כמה פרוייקטים ראשונים שבהם הבונה נעזר בבעלי מקצוע עבור התיבה שמהווה את החלק הקשה ביותר ב-diy. במקרה הזה, אבנר בנה הכל לבד בסלון ביתו שהיה נראה באותה תקופה כמו נגריה. זה לא פשוט, הייתי נוכח בעצמי בכמה שלבים בתהליך הבניה. למרות המכשירים המקצועיים שאותם רכש אבנר למען הפרוייקט, בניה של תיבה כזו יפה ומדוגמת ללא ציוד נגרייה מקצועי איננה עניין שבשיגרה ורק על הביצוע הזה מגיע לאבנר כבר ציון 110 מתוך 100. יש סיכון לא קטן בפרוייקט ראשון, במקרים רבים הוא אינו מוצלח ומהווה רק נקודת התחלה לשיפור בהמשך. במקרה של אבנר מדובר בפרוייקט שהוא לא רק מוצלח ברמת הצליל אם כי מוצלח ברמת ההישג האישי. ללא עזרת בעלי מקצוע ובשימוש של ספרים, כלים טובים וידיים מזהב התקבל רמקול שלא הייתי מתפלא אם היה יוצא לייצור סדרתי. הפרוייקט הזה של אבנר הוא פרוייקט מרשים ביותר, נשמע מצוין, נראה נהדר ברמת הגימור והבניה וכמובן שהוא נדיר במחוזותינו.

מחיר
אין מחיר למוצר כזה אבל מן הסתם הוא שווה כסף. אם היה מדובר באדם שבונה את הרמקול לצרכי מסחר, אז כנראה הוא היה מתומחר גבוה בגלל שעות העבודה המושקעות בסגנון בניה שכזה (עבודת יד מהתחלה ועד הסוף). אבל, פרוייקט שכזה בעבודת יד יכול לארוך גם כמה חודשים עד שישלח ללקוח. אם הייתי צריך לתמחר אותו בעצמי, על פי רמת הבניה והתוצאה הסונית, מחירו היה נע בין 35 ל-40 אלף ש”ח ביחס למוצרים האחרים שעברו בביתי. אם היה מתנוסס עליו שם מפורסם כנראה שהיה מתומחר אפילו גבוה מכך.

תודה לאבנר על הנכונות ועל החשיפה של הפרוייקט הנהדר. מכאן אני מאחל לך בהצלחה בפרוייקט הבא ומקווה לשמוע גם אותו.

מעבר לתגובות בפורום